Jag använde kantskärare o avkapat knivfodral på de partier jag grävde ner direkt, men peggade även de delar som kan behöva justering.
När jag sen justerat klart vill jag gräva ner även den kableln, men då kan jag ju inte få i sladden i fodralet nå mer.. nån som har en lösning på det med?
 
Spade, snett under svålen. Lägger tråden med knivslida fastskruvad på en pinne. Klart snabbast.
 
S SSo skrev:
Jag använde kantskärare o avkapat knivfodral på de partier jag grävde ner direkt, men peggade även de delar som kan behöva justering.
När jag sen justerat klart vill jag gräva ner även den kableln, men då kan jag ju inte få i sladden i fodralet nå mer.. nån som har en lösning på det med?
Kan du inte skåra knivslidan så du kan pilla ned sladden till hålet den ska löpa i? Jag har inte testat slidmetoden själv...så jag tänker rent teoretiskt...
 
P Paxman skrev:
Kan du inte skåra knivslidan så du kan pilla ned sladden till hålet den ska löpa i? Jag har inte testat slidmetoden själv...så jag tänker rent teoretiskt...
Jo det är väl det enklaste antar jag o sen tejpa ihop den så den håller ihop att föra undan jorden.
 
S SSo skrev:
Jo det är väl det enklaste antar jag o sen tejpa ihop den så den håller ihop att föra undan jorden.
Borra ett 3-4 mm hål i botten på slidan och stoppa In kabeln i det.
 
Vet många som spänt tråden på gräset och efter några veckor har gräset ”ätit upp den” har funkat perfekt för dem.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
S sixten88 skrev:
Vet många som spänt tråden på gräset och efter några veckor har gräset ”ätit upp den” har funkat perfekt för dem.
Dom har ingen vertikalskärare med knivar ;)
 
  • Gilla
sixten88 och 1 till
  • Laddar…
Egenbyggd kabelplog med läggarrör svetsat under en skyffel, på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd kabelplog fäst vid gammal skyffel med läggarrör på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde mej en liten kabelplog med öppningsbart läggarrör och svetsade fast under en gammal skyffel. Funkar kanon om man skär ett spår med kantskärare först! Hemmagjord kabelplog med svetsad skyffel och öppningsbart läggarrör på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SSo och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Dom har ingen vertikalskärare med knivar ;)
MÅSTE man vertikalskära ända ut till kanten, kan man inte lämna 45 cm?

Protte
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
P PerA56 skrev:
Borra ett 3-4 mm hål i botten på slidan och stoppa In kabeln i det.
Gjorde så för den delen av gräsmattan där jag inte kommer behöva justera kabeln, men min fråga gäller de partier som jag nu märlat fast kabeln, där blir det svårare att få i kabeln i slidan utan att snitta upp hela slidan.. ;)
 
Idag skall det installeras begränsnings och guidekabel till den begagnade Husqvarna 308 i fint skick som införskaffats. Tomten är på totalt 850m2 och ca 600m2 gräsyta. Planen är att testa spårning i gräsmattan med batteridriven DeWalt tigersåg, hoppas att det fungerar...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
J jordraketen skrev:
[bild] [bild] Jag byggde mej en liten kabelplog med öppningsbart läggarrör och svetsade fast under en gammal skyffel. Funkar kanon om man skär ett spår med kantskärare först![bild]
Jösses vilket löjligt fin gräsmatta du har, speciellt på bild 1 och 2.
 
G GargamelSE skrev:
Jösses vilket löjligt fin gräsmatta du har, speciellt på bild 1 och 2.
G GargamelSE skrev:
Jösses vilket löjligt fin gräsmatta du har, speciellt på bild 1 och 2.
Tyvärr så är detta från 2017:cry:. Dvs innan torrsomrarna -18-19 .
Ser tyvärr inte ut så längre:seenoevil:
Vet ju fan inte när man vågar gödsla längre pga svårt att förutse hur mycket det tänker regna:worried:
 
J jordraketen skrev:
Vet ju fan inte när man vågar gödsla längre pga svårt att förutse hur mycket det tänker regna:worried:
Vattna efter gödsling? :p
 
Montaget av begränsningkabel gick utmärkt med tigersåg och knivslida för att få ned kabeln. La guidekabeln i dager med märlorna för att se så att det fungerade som tänkt och det gjorde det. Värt allt slit nu i efterhand (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.