Jag grävde ner runt två stora stenar, som senare visade sig vara berg, för att få en bra rund Ö. I övrigt är min kabel lagd ovanpå då jag ännu får gå och mixtra emellanåt
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför ska man gräva ned slingan? Totalt onödigt jobb, då tråden är omöjligt att både se och slita upp, vi bygger på tomten, slingan var omöjligt att få upp, gick bara av när man sliter i den, ändå HVA tråd som är tjockare, jag la den ovan jord, samt lättare om man vill ändra nåt första månaderna..
För att dels kom plastspikarna upp pga frosten,
gräsmattan har farit illa av torkan i två år och jag har vertikalfräst den, var tvungen ta bort den gamla ”spikade” kabeln för att kunna göra detta. Därför valde jag att gräva ner den denna gång, men alla gör som man vill, jag ville tipsa om hur man på ett enkelt och billigt sätt kan göra det.
 
  • Gilla
Strom96 och 3 till
  • Laddar…
Vi har vertikaltskuret 1år, men förstår inte riktigt varför, går lika bra ändå när man vet vart den ligger..
 
  • Gilla
Kallsing
  • Laddar…
Var och en gör som man tycker, jag lägger ingen aspekt i hur du gör, tanken med mitt inlägg är att ge tips till den vill lägga den jorden- OK! Nu lägger vi ner den här diskussionen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Absolut! Men det går att göra hur bökigt som helst, till ingen större nytta..
 
Jag gjorde en sådan här, och tillsammans med tråden genom en knivslida gick det på ungefär 2 timmar att få ner kabeln några centimeter på en tomt om ca 1000kvm.
 
  • Hemmagjord apparat för nedgrävning av kabel i trädgård med träram och betongvikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord kabeldragare med betongvikt på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joel Strandberg och 4 till
  • Laddar…
P PerA56 skrev:
Jag gjorde en enkel video om hur man gör: [media]
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Absolut! Men det går att göra hur bökigt som helst, till ingen större nytta..
I vår släkt gör vi saker ordentligt från början. Tex att få ner den i jorden. Att spika ovanpå med plastspikar ger ett uttryck av ”jag har tummen mitt i handen” och inte vilja smutsa ner sig!
 
  • Gilla
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
Vad blir bättre menar du? Massa jobb till absolut ingen nytta, efter några år är slingan flera cm ner i gräset, men du som gillar att jobba kanske skulle klippa gräsmattan med trimmer? Då blir det riktigt gjort och ser inte fjolligt ut! Och då hoppades jag att du gjorde riktiga skarvar också..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad blir bättre menar du? Massa jobb till absolut ingen nytta, efter några år är slingan flera cm ner i gräset, men du som gillar att jobba kanske skulle klippa gräsmattan med trimmer? Då blir det riktigt gjort och ser inte fjolligt ut! Och då hoppades jag att du gjorde riktiga skarvar också..
Men känslan av att du gjort det rätt och riktigt är rätt skön när man tar sej en öl och ser hur bra det blev.
Nä fuska får ni andra hålla på med!
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Nu pratar vi inte om fusk utan om ett mer flexibelt sätt att lägga ner begränningskabeln så det lätt går att justera den vid behov. Har man en exakt dragning klar är det såklart schysst med nergrävd.

Tråkig nedvärderande ton tycker jag vi kan skippa ;)
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
En kollega grävde ned slingan med elmotorsåg, och medföljande skarvar, nu när det regnar så stannar klipparen..

Vi köpte vår 220Ac för 7år sedan, sen vart tomten större, slingan drogs om, en slänt flyttades, mm mm, nu ska det byggas och slingan drogs om..och lär inte vara sista gången, men ändå är den nästan omöjlig att få upp hel..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Absolut! Men det går att göra hur bökigt som helst, till ingen större nytta..
Det beror nog på vad man har för tomt. På min gräsmatta ligger kabeln fortfarande i dagen efter ett par år. Likadant hos grannen, där gräsklipparen själv kastade in handduken genom att klippa av sin egen begränsningskabel (N.B. som då hade legat på samma ställe i 5+ år).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har man en tät och frodig gräsmatta försvinner kabeln ner bland gräsrötter på några månader. Är det ont om gräs eller dålig växtkraft i gräset kan kabeln ligga delvis synlig imho.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Ursäkta, men vad tjafsas det om, gör som ni tycker är bäst och passar er tomt. Jag lade upp tipset hur man med relativt lite arbete och till låg kostnad kan lägga ner kabeln i jorden,
så var din egen lyckas smed nu!
 
  • Gilla
masken10 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.