Busenkelt om man tar en fogsvans och drar ett spår baklänges ,samtidigt tar man en slida till en morakniv gör ett hål längst fram sticker igenom kabeln och drar slidan i sparet så matas kabeln ut automatiskt.Har gjort på 2 stora gräsmattor a 1300kvm utan problem
 
  • Gilla
MoreThanGun och 4 till
  • Laddar…
Claus trier skrev:
hvorfor grave kablet ned?

Jeg har altid lagt kablet direkte på græsset og fastgør med pløkker. Efter et par måneder har græsset groet over tråden og den er usynlig.
Det är lätt att skada kabeln när du krattar eller vertikalskär/luftar gräsmattan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Morakniven används till detta. Jag monterar kniven och slidan på en 20x60 bräda och sätter fast rullen på skaftet.

Skär med kniven samtidigt som tråden går genom slidan och förläggs 3cm bakom. Eftersom jag har en klack på brädan kan jag ta foten till hjälp när så behövs.

Har testat alla metoder och denna kräver inte ens att jag böjer mig ned...

Edit: kniven sitter med ett stålkrok runt skaftet och en skruv i hålet. När jag inte behöver kniven så viker jag upp den. Perfekt när man skall tillbaka från en buske i samma spår.

Är det riktigt tufft så skär jag med spaden först, men det är sällan detta behövs.
 
Redigerat:
  • Älska
jonas.o
  • Laddar…
Snälla, ladda upp en bild så jag förstår hur du menar.
 
  • Gilla
Narren666 och 3 till
  • Laddar…
min kabel som jag satte fast med plastmärlor försvann ner i gräset ganska omgående förutom runt Eken, där är allt fortfarande fullt synligt. Så kanske dags att ta fram en gammal elsåg :)

Stiga klipparna, hur långt ner känner de av kabeln tro?
 
  • Gilla
Jonas1981
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
min kabel som jag satte fast med plastmärlor försvann ner i gräset ganska omgående förutom runt Eken, där är allt fortfarande fullt synligt. Så kanske dags att ta fram en gammal elsåg :)

Stiga klipparna, hur långt ner känner de av kabeln tro?
Inga problem med en maskinnerlagdkabel. Hur djupt den sitter kan jag inte riktigt säga, men minst 5 cm i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har klarat mig nästan helt utan att gräva ned kabeln. Allt blev osynligt ganska fort redan samma säsong och har inte haft problem med varken klippning eller krattning. Lade kabel rätt på marken och fäste med märlor tidigt på våren när marken var fuktig och innan gräset börjat växa.

Däremot där marken är hård och gräset tunt blev jag tvungen att gräva ned kabeln. Provade också olika metoder, bla morakniv och fogsvans. Men allt var fruktansvärt jobbigt. Clasolssons kabelläggare är för vek för packad jord. Den metod som funkade bäst var att köra med vinkelslip. Kapskivan åt sig ned bra. Sprutar förstås jord och grus, men hanterbart.

Så min slutsats är, eftersom det är jobbigt att gräva ned oavsett metod, undvik det så långt det går. Jag hade aldrig stått ut med att gräva ned mina 600 m. Nu klarade jag mig med 20 m, med vinkelslip.

Ett sista tips: Markera ut skarvar tydligt. Det enda problem jag haft är en skarvhylsa som lossnat, och det var ett helsike att hitta trots att jag visste på några meter när var de fanns. Fick köpa en tråddetektor på K&Co för att hitta den trasiga skarvkopplingen.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Hemmabyggd kabelplog!! Hemmabyggd kabelplog av metall på gräsmatta med blå kabel och betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Snälla, ladda upp en bild så jag förstår hur du menar.
Jag tillverkar en ny under dagen. Den demeonteras nämligen när jag är klar.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Prova motorsåg med gammal kedja,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tage48 skrev:
Prova motorsåg med gammal kedja,
Motorsågen blir ju förstörd då. Den sand och skit som kommer med in till drivaxeln letar sig in överallt och sliter ut både drev och lager.
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Jag kom på att jag faktiskt hade varianten med enbart knivslida på en pinne liggande från i höstas, jag lade nämligen om en delsträcka mot berget (tryckte ned den under svålen som låg mot berget) och där ville jag inte använda kniv då den bara är ivägen. Man får lägga om mot berget ibland (vart tredje år ungefär) då jorden rör på sig på dessa ställen och gräset växer upp på berget. För att slippa problem med att gräva av tråden då man rensar berget från grässvål så drar jag alltid upp tråden innan...

Träpinne med knivslida på gräs för att lägga om kablar mot berget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under grässvålen är förresten ett perfekt ställe att gömma lite extra tråd och en skarv med en mätpunkt också (mätpunkter har jag några stycken, detta för att kunna felsöka enklare - lägg en tråd mellan två mätpunkter så kan du göra divide-and-conquer på felsökningen). Varje gång jag gör en skarv med ett 3M-don så lägger jag också in en 2dm kabelstump för felsökningsändamål i skarven också.

Jag bygger om verktyget senare idag till att ha kniv också. Så att ni förstår principen, men den påminner mycket om kabelplogen ovan, men med skillnad om att den hamnar på en pinne/bräda istället.
 
  • Gilla
  • Älska
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Föregående kabelplog ”in action”. Man får skära en skåra med tex en kantskärare först bara.
 
  • Gilla
lassab999 och 17 till
  • Laddar…
smart bygge!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Motorsågen blir ju förstörd då. Den sand och skit som kommer med in till drivaxeln letar sig in överallt och sliter ut både drev och lager.
Har testat "motorsågsvarianten".Fungerade perfekt,men lite jobbigt att förflytta sig kraftigt böjd 300 meter i sakta mak under nästan 1 timme.Svärdet och kedjan var dags att byta ändå.Inga mätbara skador på drev eller lager i mitt fall.Kanske olika beroende på jordmån.Inga märlor behövdes med den här metoden.Skulle absolut använda metoden igen.
 
  • Gilla
Tage48 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.