Jag har ju ytförlagd kabel då det byggs om, grävs upp, planteras och lånas ut ställplats för bin... Men jag brukar ta och tvinna sladdarna ut till öar med en av spikarna och har aldrig haft problem med det? Å andra sidan så finns det partier som är skarvade och lagade så mycket att det är fånigt. Eller vad säger ni om sju lagningar på tre meter? Nu senast så suckade jag och satte avbitartången i arbete med tre klipp, så nu är det bara en skarv i vardera änden. (tre dimensioner av limmad krympslang numera så är pilligt men bättre och snabbare än eltejpen jag använde förr)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tvinning behöver inte vara så seriös, lägg ut tråden så det blir rätt riktning i ön, ta tag på mitten av trådarna ut till ön och sno runt några varv.
Ena halva blir vänster och andra höger-spiral.

Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Motorsågen blir ju förstörd då. Den sand och skit som kommer med in till drivaxeln letar sig in överallt och sliter ut både drev och lager.
Det stämmer, en billig tigersåg funkar bättre.
 
T
Hur djupt kan man gräva ner kabeln?
 
T Ejmelie skrev:
Hur djupt kan man gräva ner kabeln?
Om du har energin att göra det, så ner mot 20 cm ska funka.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag använde motorsåg på delar av slingan. Sliter hårt på kedjan. Man kan behöva flera kedjor för att komma runt hela gräsmattan. Man kanske kan få tag på begagnade kedjor nånnstans?
 
B bryggstun skrev:
Jag använde motorsåg på delar av slingan. Sliter hårt på kedjan. Man kan behöva flera kedjor för att komma runt hela gräsmattan. Man kanske kan få tag på begagnade kedjor nånnstans?
Även drivaxel och lager slits.
 
T
Funderar på att spåra med vinkelslip. Någon som provat det?
 
Jag tänkte köra med vinkelslip och 230mm stenskiva. Har läst här om någon som testat med bra resultat
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag får nog tillstå att det effektivaste sättet jag har kommit på hitintills är med hjälp av kantskärare/vinkelslip och sen använda ett hederligt 60-70 cm långt kopparrör (t.ex.12 mm i diameter). Trä begränsningskabeln genom röret och fäst änden på begränsningskabeln i laddstation eller annan förankring (ovan jord).
Tryck därefter ner kopparröret (med kanske 30-40 graders vinkel) i den skåra kantskäraren/vinkelslipen har förberett och dra därefter längs med skåran med ena delen av kopparröret ovan jord (där mer begränsningskabel matas in) och med andra änden på lämpligt djup. Friktionen kommer att göra sitt. Begränsningskabeln kommer att dras ned och det går galet fort (om skåran är förberedd).

Det behöver naturligtvis inte va ett kopparrör, men det är vad jag hade hemma... ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla fantastiska tips! Jävlar vad trött jag är på att spika märlor och skarva kabel. Plågsamt uppenbart, vilken dålig fantasi man har, efter att jag läst hela tråden, haha
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ni som grävt ned kabeln säg 4-5 cm - behövde ni sätta plastspik ibland för att förhindra att kabel kommer upp?

eller skippar ni plastspiken helt?
 
Skippar helt, tråden går nedåt, inte uppåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Du kan använda dig av olika metoder för att lägga begränsningskabeln till robotgräsklipparen. Vi har testat fyra av dem och utsett den bästa.

Du kan läsa artikeln här: Lägga begränsningskabel till robotgräsklipparen - test 4 metoder
Skippa märlorna och använd tunna grenar som böjs till ett V och tryck ner i jorden, de ruttnar bort och när ni ska lägga om kabeln så går det lätt, inte om kabeln ligger 10cm ner med plastmärlor.
J Jerfed skrev:
Ibland har man också trädrötter som gör att ytlig förläggning av kabeln är det enda som fungerar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.