68 186 läst · 137 svar
68k läst
137 svar
Lägga begränsningskabel till robotgräsklipparen - test 4 metoder
Jag har ju ytförlagd kabel då det byggs om, grävs upp, planteras och lånas ut ställplats för bin... Men jag brukar ta och tvinna sladdarna ut till öar med en av spikarna och har aldrig haft problem med det? Å andra sidan så finns det partier som är skarvade och lagade så mycket att det är fånigt. Eller vad säger ni om sju lagningar på tre meter? Nu senast så suckade jag och satte avbitartången i arbete med tre klipp, så nu är det bara en skarv i vardera änden. (tre dimensioner av limmad krympslang numera så är pilligt men bättre och snabbare än eltejpen jag använde förr)
Produkter som diskuteras: "eltejpen"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 924 inlägg
Tvinning behöver inte vara så seriös, lägg ut tråden så det blir rätt riktning i ön, ta tag på mitten av trådarna ut till ön och sno runt några varv.
Ena halva blir vänster och andra höger-spiral.
Protte
Ena halva blir vänster och andra höger-spiral.
Protte
Vill tipsa, vi köpte en sådan här: https://www.jula.se/catalog/tradgar...atteridrivna-plattrensare/kantskarare-014275/
funkade ypperligt!
funkade ypperligt!
Jag får nog tillstå att det effektivaste sättet jag har kommit på hitintills är med hjälp av kantskärare/vinkelslip och sen använda ett hederligt 60-70 cm långt kopparrör (t.ex.12 mm i diameter). Trä begränsningskabeln genom röret och fäst änden på begränsningskabeln i laddstation eller annan förankring (ovan jord).
Tryck därefter ner kopparröret (med kanske 30-40 graders vinkel) i den skåra kantskäraren/vinkelslipen har förberett och dra därefter längs med skåran med ena delen av kopparröret ovan jord (där mer begränsningskabel matas in) och med andra änden på lämpligt djup. Friktionen kommer att göra sitt. Begränsningskabeln kommer att dras ned och det går galet fort (om skåran är förberedd).
Det behöver naturligtvis inte va ett kopparrör, men det är vad jag hade hemma...
Tryck därefter ner kopparröret (med kanske 30-40 graders vinkel) i den skåra kantskäraren/vinkelslipen har förberett och dra därefter längs med skåran med ena delen av kopparröret ovan jord (där mer begränsningskabel matas in) och med andra änden på lämpligt djup. Friktionen kommer att göra sitt. Begränsningskabeln kommer att dras ned och det går galet fort (om skåran är förberedd).
Det behöver naturligtvis inte va ett kopparrör, men det är vad jag hade hemma...
Skippa märlorna och använd tunna grenar som böjs till ett V och tryck ner i jorden, de ruttnar bort och när ni ska lägga om kabeln så går det lätt, inte om kabeln ligger 10cm ner med plastmärlor.Redaktionen skrev:
J Jerfed skrev: