pacman42 pacman42 skrev:
Skippar helt, tråden går nedåt, inte uppåt.
Precis. I min trädgård kryper tråden ner av sig själv på ca 1 år.
Jag fäster den med märlor ovan på gräset och ser till att den är spänd då jag spikar ner märlan.
Sedan sköter det sig självt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
R ribbones skrev:
Låter inte vettigt att lägga ner så mycket tid för slippa en 30 minuters promenad på tomten en gång i veckan ;)
men det är ju tillfredsställelsen av att slippa utföra monotont mekaniskt arbete som är det viktiga plus spara tid i längden och mycket snyggare gräsmatta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Du kan använda dig av olika metoder för att lägga begränsningskabeln till robotgräsklipparen. Vi har testat fyra av dem och utsett den bästa.

Du kan läsa artikeln här: Lägga begränsningskabel till robotgräsklipparen - test 4 metoder
Vinkelslip fungerar bra om man orkar krypa
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Du kan använda dig av olika metoder för att lägga begränsningskabeln till robotgräsklipparen. Vi har testat fyra av dem och utsett den bästa.
Varför lägga kabel alls? Det finns robotgräsklippare med GPS, har jag sett. Jag har aldrig haft någon robotgräsklippare själv, men funderar på att skaffa en.

Fungerar de som har GPS klanderfritt? Teoretiskt sett borde det dels vara en fördel att slippa lägga kabel, dels vara lättare att vid behov ändra det område klipparen ska hantera. Men om det inte är pålitligt kanske man ska hålla sig till kabelvarianten ändå?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kör med hederlig spade. Sedan putta ner tråden i skåran. Tar tid men är det bra väder och innan knotten kommer så rätt rogivande och bra motion.
 
Motorsåg blir bra men kedjan ryker.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Varför lägga kabel alls? Det finns robotgräsklippare med GPS, har jag sett. Jag har aldrig haft någon robotgräsklippare själv, men funderar på att skaffa en.

Fungerar de som har GPS klanderfritt? Teoretiskt sett borde det dels vara en fördel att slippa lägga kabel, dels vara lättare att vid behov ändra det område klipparen ska hantera. Men om det inte är pålitligt kanske man ska hålla sig till kabelvarianten ändå?
Jag vet INTE hur bra de är men före smartphones tid gjorde jag en app som lyssnade på gps-signaler. Beroende på väder var den ibland några meter fel. Minns inte exakt hur mycket. Jag skulle i varje fall inte släppa lös en sådan i min trädgård!

Om någon känner till mer om precisionen nuförtiden är jag idel öra.
 
jonas.o jonas.o skrev:
Om någon känner till mer om precisionen nuförtiden är jag idel öra.
Man är ju inte helt begränsad av precisionen
Det finns ju andra system att navigera med. Man kan samla GPS-positioner över tid och sen tröghetsnavigera och bara kalibrera mot GPS då och då.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man är ju inte helt begränsad av precisionen
Det finns ju andra system att navigera med. Man kan samla GPS-positioner över tid och sen tröghetsnavigera och bara kalibrera mot GPS då och då.
Husqvarna Epos använder väl DGPS (satelliter + en lokal referensstation) och då blir nogrannheten på cm- nivå.
 
  • En videospelare med en reklamfilm för Husqvarnas satellitstyrda robotgräsklippare som visar en referensstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som en del dragit slutsatser här i tråden. Bara spika fast tråden med avsedda plastmärlor, naturen har sin gång och begraver tråden efter en-två säsonger. Där det är mera hårt underlag som inte lär överbeväxas, kör med spade för att få ner linan en bit.

Det är verkligen skitenkelt, krångla inte till det.
 
  • Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Husqvarna Epos använder väl DGPS (satelliter + en lokal referensstation) och då blir nogrannheten på cm- nivå.
ok! tack! tänkte väl att bara gps inte räcker!
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Du kan använda dig av olika metoder för att lägga begränsningskabeln till robotgräsklipparen. Vi har testat fyra av dem och utsett den bästa.

Du kan läsa artikeln här: Lägga begränsningskabel till robotgräsklipparen - test 4 metoder
Jag ska spara er tid och energi - SÅ HÄR GÖR NI

Bortsett från de alternativt kan ni lägga till:
- cirkelsåg med gammal klinga
- Tigersåg, helst med lättbetongblad men går fint med vanligt (rekommenderas)

Den STORA hemligheten är hur man får ned kabeln.
Dra kabeln genom hålet i fodralet till en morakniv. Tryck ned fodralet i skåran och dra den längst med. Kabeln hamnar längst ned i skåran och det går galet snabbt.
 
  • Gilla
SweetTerrain och 5 till
  • Laddar…
L Lars_A skrev:
Jag ska spara er tid och energi - SÅ HÄR GÖR NI

Bortsett från de alternativt kan ni lägga till:
- cirkelsåg med gammal klinga
- Tigersåg, helst med lättbetongblad men går fint med vanligt (rekommenderas)

Den STORA hemligheten är hur man får ned kabeln.
Dra kabeln genom hålet i fodralet till en morakniv. Tryck ned fodralet i skåran och dra den längst med. Kabeln hamnar längst ned i skåran och det går galet snabbt.
Exakt så - fast jag tog en gammal motorsåg och skar skåran i gräsmattan med... sen precis som du skriver med morakniven. Se här i filmen jag gjorde:
 
Motorsåg har jag också använt för gräsklippartrådarna.
Även för kablar till TV:n. Parabolen sitter på ett annat hus....
Har sågat ner kabeln till datorn också. Går till fibermottagaren i ett annat hus.

Funkar bra men TV och data kablarna ligger ju alldeles för grunt men man får undvika att köra över dom.
Det är många meter ner frästa med sågen och det har funkat fint i 4-5 år.

Annars är ju märlor till gräsklippartråden troligen enklast och billigast. Allt jag märlat har växt ner inom några veckor.
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
Motorsåg har jag också använt för gräsklippartrådarna.
Även för kablar till TV:n. Parabolen sitter på ett annat hus....
Har sågat ner kabeln till datorn också. Går till fibermottagaren i ett annat hus.

Funkar bra men TV och data kablarna ligger ju alldeles för grunt men man får undvika att köra över dom.
Det är många meter ner frästa med sågen och det har funkat fint i 4-5 år.

Annars är ju märlor till gräsklippartråden troligen enklast och billigast. Allt jag märlat har växt ner inom några veckor.
Ja om man kör med den vanliga tunna gröna kabeln så växer den ner rätt bra och snabbt, men om man kör grövre, som jag gör, så växer den inte ner så bra - då är det bättre att få ner den i marken ordentligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.