168 351 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
vi skullle behöva nåt sånt här i Europa.
som testar oljor och kommer med larmrapporter.
https://pqia.org/2022/03/14/pqia-issues-consumer-alerts-on-halo-motor-oil/
Petroleum Quality Institute of America
https://pqia.org/som testar oljor och kommer med larmrapporter.
https://pqia.org/2022/03/14/pqia-issues-consumer-alerts-on-halo-motor-oil/
Säg att bilar som servas hemma görs var 1.500mil. Det blir 4 service/20dunk (6.000mil) som nästan halverar oljepriset, det är en " no brainer" för mig iaf. Sen att jag kör på" bästa oljan som går att få tag på" (finns säkert bättre så jag skriver inte ut namnen) gör att det inte fungerar för mig.Fairlane skrev:Jag skulle gissa att de flesta personbilar använder 4-6 liter olja och då kanske köp av 20 liter är rätt ointressant för många. Sen att man har någon udda motor som kräver 14 liter så får man såklart anpassa sitt behov därefter. Jag köper inte min olja på Biltema, men jag ser inte riktigt problemet för den som vill göra det.
Brytarespetsar, ja är det ett krav för att gå ha ordet bil i namnet så är det såklart tufft. Det finns klädbutiker som inte säljer allt man kan tänka sig i klädväg och matbutiker som inte säljer all tänkbar mat. Vi får väl kalla de butiker helt enkelt.
Kom just på att jag faktiskt har en 20litersdunk till min ATV jag fick av en kompis som var på "oljedepå" och handlade till sina grävmakiner, den vet jag inte mer av än att det står helsyntet och rätt visco.
Köpte tom. 20litersdunk när det var bra pris på kedjesågsolja Några kompisar har fyllt sina behållare men jag lär slippa handla mer i mitt liv iaf. Det är halva grejen för mig där iaf. bra pris och fixat försörjningen så man slipper tänka på just det iaf. (japp, man kan köra med spillolja som är gratis = ännu billigare)
Rant out!
Du kan skicka din olja på oljeanalys om du vill veta närmare om du byter oljan för tidigt eller försent eller bara nyfiken.D Dilato skrev:
Finns säkert närmare men dessa skickar ut gratis flaska/testkitt och du betalar tillbakafrakt och analys https://www.blackstone-labs.com/
Det här med oljeanalys är intressant, hade en kompis som var säljare för Omega och dom erbjöd fri analys när man köpte deras olja förr, ingen koll hur det gäller numera och mindre intressant i en personbil där oljebytet är under tusingen men bra argument i en maskin med hundratals eller tusentals liter olja.
Enligt min kompis kunde de flesta räkna hem den svindyra (typ 300kr/l) omega oljan iom att dom bara bytte vid behov och inte enligt intervall samt att dom fick bra indikation om något började bli slitet i maskin eller växellåda tex och förhindra haveri.
Enligt min kompis kunde de flesta räkna hem den svindyra (typ 300kr/l) omega oljan iom att dom bara bytte vid behov och inte enligt intervall samt att dom fick bra indikation om något började bli slitet i maskin eller växellåda tex och förhindra haveri.
Jag hade en v70 som drog mycket olja. Fyllde på några dl varannan tankning.Bjor skrev:
Hade en saab 9-5 den drog jättemycket olja. På en tankning behövde oljan fyllas på 2-3ggr. När oljelampan tändes i högerkurvor var det dags att fylla på 😂 Totalt 4L olja per tank. Det blev ju dyrt så efter ett tag fick den spillolja. Sen sålde jag bilen för skrotpriset till någon som ville ha till besiktningen gick ut och sen skrota.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag har väldigt svårt för dessa long life oljor. Själv kan kag tänka mig att byta 2ggr året.useless skrev:
Dock använder jag nog ända den klassen som biltillverkaren rekomenderar...
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Aah man tanka olja och kollade bensinen....D Du och 19till skrev:Jag hade en v70 som drog mycket olja. Fyllde på några dl varannan tankning.
Hade en saab 9-5 den drog jättemycket olja. På en tankning behövde oljan fyllas på 2-3ggr. När oljelampan tändes i högerkurvor var det dags att fylla på 😂 Totalt 4L olja per tank. Det blev ju dyrt så efter ett tag fick den spillolja. Sen sålde jag bilen för skrotpriset till någon som ville ha till besiktningen gick ut och sen skrota.
Många vet inte vad kinakvalitet egentligen är. De saker som säljs av biltema är av hög kinesisk kvalitet. En äkta kinavara är så fruktansvärt värdelös att man kan råka illa ut. En möbel luktar och känns som skit. Lådorna brukar aldrig gå att stänga ordentligt. Pratar vi maskiner så är det basic basic 50tal med radio som mest avancerad teknik. Precis allt som är rörliga delar är underdimensionerade till den grad att de helt omöjligt kan hålla. När man ska bygga ihop något kan det vara som att delarna inte ens hör ihop.Skit gånger skit i kvadrat. Märken med de mest patetiska namn. Gräsklipparen Walton i mörkröd plast och gul text. Redan när den är upplockad ur den skitiga och mögliga kartongen får man billighetskänslan i kroppen. Närmaste man kan komma i detta land vad gäller dessa märken är pissiga marknader där en utländsk säljare hittat ett parti skit. Men överlag kommer vi i Sverige inte i kontakt med dessa äckliga produkter. Så var tacksamma för det ni har. Andra länder har dessa problem som ni pratar om - på riktigt!!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Ja det beroende ju på lite från person till person och bil till bil. I mitt fall är det inte ens nära halva priset och ligga ute med pengar 3 år och hoppas man har bilen kvar är inte värt det för mig.Tokslut skrev:Säg att bilar som servas hemma görs var 1.500mil. Det blir 4 service/20dunk (6.000mil) som nästan halverar oljepriset, det är en " no brainer" för mig iaf. Sen att jag kör på" bästa oljan som går att få tag på" (finns säkert bättre så jag skriver inte ut namnen) gör att det inte fungerar för mig.
Kom just på att jag faktiskt har en 20litersdunk till min ATV jag fick av en kompis som var på "oljedepå" och handlade till sina grävmakiner, den vet jag inte mer av än att det står helsyntet och rätt visco.
Köpte tom. 20litersdunk när det var bra pris på kedjesågsolja Några kompisar har fyllt sina behållare men jag lär slippa handla mer i mitt liv iaf. Det är halva grejen för mig där iaf. bra pris och fixat försörjningen så man slipper tänka på just det iaf. (japp, man kan köra med spillolja som är gratis = ännu billigare)
Rant out!
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
Japp. Det var nämligen en Aisin AW transmission utvecklad för Toyota så kunderna köpte Toyotas olja i stället för en bråkdel avIsakare skrev:
Eftersom jag har bott och arbetat i Kina ett antal år kanske jag kan få upplysa om hur det i själva verket ligger till. I Kina tillverkas allting till ett visst pris. Om du betalar mycket så får du en bra produkt, betalar du lite får du en dålig produkt. Generellt kan man säga att material och komponenter håller världsmarknadspriser, det som återstår är arbetskraft. Har du arbetskraftsintensiv produktion finns det mycket att tjäna på att lägga produktionen i Kina. Sedan om du tillverkar bilar finns det lagkrav på visst lokalproducerat innehåll och komponenter som importeras drabbas av importtullar på 20-30%. Det är för att undvika dessa tullar mycket av produktionen i Kina sker. Man kan naturgaser att västvärlden varit ytterst naiv som tillåtit detta men kineserna har varit mycket skickliga i att hålla illusionen vid liv att allting tillverkat i Kina är lika bra och mycket billigare.J Jontha skrev:Många vet inte vad kinakvalitet egentligen är. De saker som säljs av biltema är av hög kinesisk kvalitet. En äkta kinavara är så fruktansvärt värdelös att man kan råka illa ut. En möbel luktar och känns som skit. Lådorna brukar aldrig gå att stänga ordentligt. Pratar vi maskiner så är det basic basic 50tal med radio som mest avancerad teknik. Precis allt som är rörliga delar är underdimensionerade till den grad att de helt omöjligt kan hålla. När man ska bygga ihop något kan det vara som att delarna inte ens hör ihop.Skit gånger skit i kvadrat. Märken med de mest patetiska namn. Gräsklipparen Walton i mörkröd plast och gul text. Redan när den är upplockad ur den skitiga och mögliga kartongen får man billighetskänslan i kroppen. Närmaste man kan komma i detta land vad gäller dessa märken är pissiga marknader där en utländsk säljare hittat ett parti skit. Men överlag kommer vi i Sverige inte i kontakt med dessa äckliga produkter. Så var tacksamma för det ni har. Andra länder har dessa problem som ni pratar om - på riktigt!!
Detta är väl inte så konstigt, men nu kommer det verkliga problemet - SliskBerra. SliskBerra är en energisk försäljartyp med en käft som går hela tiden och han har lurat i företagsledningen att om man köper i Kina så kostar det bara 20% av priset från en europeisk leverantör och kvaliteten är, _nästan_, densamma.
Detta far fallet under den euforiska eran från år 2000 fram till för kanske 5 år sedan, när västvärlden började infrågasätta och dessutom tvingades inse att det inte var bra att bli helt beroende av Kina och dessutom var de långa leveranskedjorna ett problem.
Skall du köpa kinesiskt får du räkna med att spara 20-30%, inte mer. Då får du en kvalitetsprodukt som gör dig nöjd. Men de största problemen med kinesisktillverkade produkter har varit våran egen blåögdhet. Sedan anses det att om du låter dig bli lurad så är det ditt eget fel som är så dum. Skall du handla med kineser måste du lära dig att bli ett svin. De presenterar en produkt de köpt från Tyskland som sin egen och lurar dig att skriva på ett kontrakt som du inte kommer ur. Vad de än presenterar måste du testa det framför deras ögon, gå inte på folk som gråter och är förnedrade. Alla fel du hittar skall du tala om tydligt inför publik. Endast styrka och hårdhet respekteras. Samt att du måste inspektera samtliga fabriker själv på plats och titta på befintlig produktion. Annars lovar de att de ha trettio års erfarenhet fast de i själva verket inte kan ett smack och tänkt att om de får ordern så köper de upp en befintlig gammal fabrik och så får det gå som det går med produktionen. Du måste även ha egna lojala medarbetare på plats eller åtminstone resa i skytteltrafik till Kina, annars blir du lurad.
Men jag gillar skarpt Kina, det är i grunden inga fel på landet men det är en fördel om du skall handla med dom att ha krängt hästar till Rumöner.
Jo. Jag pratade med en som importerade och sålde 4 hjulingar för typ 15 år sen.A Anders_Nilsson skrev:Japp. Det var nämligen en Aisin AW transmission utvecklad för Toyota så kunderna köpte Toyotas olja i stället för en bråkdel av
Eftersom jag har bott och arbetat i Kina ett antal år kanske jag kan få upplysa om hur det i själva verket ligger till. I Kina tillverkas allting till ett visst pris. Om du betalar mycket så får du en bra produkt, betalar du lite får du en dålig produkt. Generellt kan man säga att material och komponenter håller världsmarknadspriser, det som återstår är arbetskraft. Har du arbetskraftsintensiv produktion finns det mycket att tjäna på att lägga produktionen i Kina. Sedan om du tillverkar bilar finns det lagkrav på visst lokalproducerat innehåll och komponenter som importeras drabbas av importtullar på 20-30%. Det är för att undvika dessa tullar mycket av produktionen i Kina sker. Man kan naturgaser att västvärlden varit ytterst naiv som tillåtit detta men kineserna har varit mycket skickliga i att hålla illusionen vid liv att allting tillverkat i Kina är lika bra och mycket billigare.
Detta är väl inte så konstigt, men nu kommer det verkliga problemet - SliskBerra. SliskBerra är en energisk försäljartyp med en käft som går hela tiden och han har lurat i företagsledningen att om man köper i Kina så kostar det bara 20% av priset från en europeisk leverantör och kvaliteten är, _nästan_, densamma.
Detta far fallet under den euforiska eran från år 2000 fram till för kanske 5 år sedan, när västvärlden började infrågasätta och dessutom tvingades inse att det inte var bra att bli helt beroende av Kina och dessutom var de långa leveranskedjorna ett problem.
Skall du köpa kinesiskt får du räkna med att spara 20-30%, inte mer. Då får du en kvalitetsprodukt som gör dig nöjd. Men de största problemen med kinesisktillverkade produkter har varit våran egen blåögdhet. Sedan anses det att om du låter dig bli lurad så är det ditt eget fel som är så dum. Skall du handla med kineser måste du lära dig att bli ett svin. De presenterar en produkt de köpt från Tyskland som sin egen och lurar dig att skriva på ett kontrakt som du inte kommer ur. Vad de än presenterar måste du testa det framför deras ögon, gå inte på folk som gråter och är förnedrade. Alla fel du hittar skall du tala om tydligt inför publik. Endast styrka och hårdhet respekteras. Samt att du måste inspektera samtliga fabriker själv på plats och titta på befintlig produktion. Annars lovar de att de ha trettio års erfarenhet fast de i själva verket inte kan ett smack och tänkt att om de får ordern så köper de upp en befintlig gammal fabrik och så får det gå som det går med produktionen. Du måste även ha egna lojala medarbetare på plats eller åtminstone resa i skytteltrafik till Kina, annars blir du lurad.
Men jag gillar skarpt Kina, det är i grunden inga fel på landet men det är en fördel om du skall handla med dom att ha krängt hästar till Rumöner.
"Jag får vad jag betalar för"
Fabriken kunde tillverka 4 hjulingar med Yamaha kvalite' för 20-30% billigare, men det köpte inte svenskarna. De ville ha de till halva priset, och kvaliteten var efter det priset.
Så är min erfarenhet av kinajox med, men håller även med om att jag inte köper en yamahakopia som bara är 20% billigare när man står utan riktig garanti och sannolikt utan reservdelar.Isakare skrev:
Vad gäller verktyg har jag aldrig sett kinaversioner som är i närheten av samma kvalitet och funktion som riktiga Hilti,Makita,Bosch osv oavsett prisläge.
Men vad kul med en kollega! Jag håller med dig i allt du säger. Glansdagarna är förbi. Kineserna har snott precis allt dom har. Om du bott där nere så vet du säkert att Tesla är ett bottenmärke i jämförelse med de saker som kineserna slängt ihop.A Anders_Nilsson skrev:Japp. Det var nämligen en Aisin AW transmission utvecklad för Toyota så kunderna köpte Toyotas olja i stället för en bråkdel av
Eftersom jag har bott och arbetat i Kina ett antal år kanske jag kan få upplysa om hur det i själva verket ligger till. I Kina tillverkas allting till ett visst pris. Om du betalar mycket så får du en bra produkt, betalar du lite får du en dålig produkt. Generellt kan man säga att material och komponenter håller världsmarknadspriser, det som återstår är arbetskraft. Har du arbetskraftsintensiv produktion finns det mycket att tjäna på att lägga produktionen i Kina. Sedan om du tillverkar bilar finns det lagkrav på visst lokalproducerat innehåll och komponenter som importeras drabbas av importtullar på 20-30%. Det är för att undvika dessa tullar mycket av produktionen i Kina sker. Man kan naturgaser att västvärlden varit ytterst naiv som tillåtit detta men kineserna har varit mycket skickliga i att hålla illusionen vid liv att allting tillverkat i Kina är lika bra och mycket billigare.
Detta är väl inte så konstigt, men nu kommer det verkliga problemet - SliskBerra. SliskBerra är en energisk försäljartyp med en käft som går hela tiden och han har lurat i företagsledningen att om man köper i Kina så kostar det bara 20% av priset från en europeisk leverantör och kvaliteten är, _nästan_, densamma.
Detta far fallet under den euforiska eran från år 2000 fram till för kanske 5 år sedan, när västvärlden började infrågasätta och dessutom tvingades inse att det inte var bra att bli helt beroende av Kina och dessutom var de långa leveranskedjorna ett problem.
Skall du köpa kinesiskt får du räkna med att spara 20-30%, inte mer. Då får du en kvalitetsprodukt som gör dig nöjd. Men de största problemen med kinesisktillverkade produkter har varit våran egen blåögdhet. Sedan anses det att om du låter dig bli lurad så är det ditt eget fel som är så dum. Skall du handla med kineser måste du lära dig att bli ett svin. De presenterar en produkt de köpt från Tyskland som sin egen och lurar dig att skriva på ett kontrakt som du inte kommer ur. Vad de än presenterar måste du testa det framför deras ögon, gå inte på folk som gråter och är förnedrade. Alla fel du hittar skall du tala om tydligt inför publik. Endast styrka och hårdhet respekteras. Samt att du måste inspektera samtliga fabriker själv på plats och titta på befintlig produktion. Annars lovar de att de ha trettio års erfarenhet fast de i själva verket inte kan ett smack och tänkt att om de får ordern så köper de upp en befintlig gammal fabrik och så får det gå som det går med produktionen. Du måste även ha egna lojala medarbetare på plats eller åtminstone resa i skytteltrafik till Kina, annars blir du lurad.
Men jag gillar skarpt Kina, det är i grunden inga fel på landet men det är en fördel om du skall handla med dom att ha krängt hästar till Rumöner.
När vi köpte in saker fick vi alltid lov att lagerhålla en hel batch från en godkänd sändning för att ha som referens. Kontrakten var utformade att gälla just den standard som denna batch hade. Kineserna handlar ju som sagt själva på världsmarknaden (Kina) och komponenter kan vara som dag och natt mellan olika batcher. En sändning radioapparater har en kinesisk medarbetare blivit fullkomligt bedragen med komponenter ihopsatta av barn i nån helt vidrig provins i Asien. Men den skiten får någon annan slutköpare ta. Sen sitter svensken och jämför sina produkter mellan varandra och ingenting går att jämföra.
Vi hade faktiskt två produkter som gick på samma lina. Den ena hade ett märke, den andra ett annat, men ända fram till märkning var produkten densamma.
Större märken som köper upp andra märken brukar ofta implementera sin egen teknologi som är någon senare modell. Gardena är t.ex. Huskvarnas tidigare modeller. Du slipper utvecklingskostnaden och kan samtidigt leverera en beprövad teknologi i ny förpackning och förlänga denna produktcykel. Men allra smarrigast är eftermarknaden där synergieffekter med delar och service är helt enorm.
Det finns också fruktansvärda baksidor i branschen. Mutor är snarare sed. Bjudningar, rövslickningar och pengar under bordet. Jag ska inte påstå att jag vet, men det jag sett får mig att undra hur många företag i vårt land som blivit lurade av sin egen personal. Prostituerade barn får åka taxi till något svin som ska smörjas. Jag hoppas verkligen att man tagit bort allt detta sedan den tid jag var där men risken är nog stor att det fortfarande är gångbart.