Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade en Vw Corrado G60 (kompressor) på 90-talet, där stod det i manualen att den kunde dricka 1L motorolja/100mil...
På 100 mil? fylla på olja samtidigt man tankar då?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
På 100 mil? fylla på olja samtidigt man tankar då?
Stod likadant i instructions boken på en Audi 1.8T 2004.
Tycker det låter mycket, som om tillverkaren skrev så för att gardera sig mot läkage.
 
Angående Trådrubriken

Är det inte bara att låta bli att handla där?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jo alla gör såklart som dom vill med sina fordon/maskiner. Men min poäng var i huvudsak att det inte på något sätt är billigt med olja på biltema oavsett kvaliten, den är billigare på många ställen som tex Swedol och Lantmännen.
Sen att jag inte skulle oroa mig över att använda olja från ICA i min gamla stortruck från 60talet om den var billigare är en helt annan sak.

Förövrigt vill jag bara påpeka att tillsatserna i oljor oftast inte finns för slitage i sig utan för att det används olika material i packningar, lager och säten mm varav vissa reagerar dåligt med vissa oletyper (och diesel) och vissa behöver specifika tillsatser för att hålla sig i trim. Lite på samma sätt som vissa äldre motorer inte klarar blyfri bensin och andra inte miljödiesel.

Har tex själv en lastmaskin som fått axlarna skrotade efter bara 6000timmar (200k i rep) för att någon ansåg att 80w90 olja är samma sak som 80w90 LS så visst kan dom där extra bokstäverna på dunken göra all skillnad i världen.

Jag personligen kommer aldrig att chansa iaf och spec inte när det inte ens finns en besparing att göra.
 
T Tossegubbe skrev:
Jo alla gör såklart som dom vill med sina fordon/maskiner. Men min poäng var i huvudsak att det inte på något sätt är billigt med olja på biltema oavsett kvaliten, den är billigare på många ställen som tex Swedol och Lantmännen.
Sen att jag inte skulle oroa mig över att använda olja från ICA i min gamla stortruck från 60talet om den var billigare är en helt annan sak.

Förövrigt vill jag bara påpeka att tillsatserna i oljor oftast inte finns för slitage i sig utan för att det används olika material i packningar, lager och säten mm varav vissa reagerar dåligt med vissa oletyper (och diesel) och vissa behöver specifika tillsatser för att hålla sig i trim. Lite på samma sätt som vissa äldre motorer inte klarar blyfri bensin och andra inte miljödiesel.

Har tex själv en lastmaskin som fått axlarna skrotade efter bara 6000timmar (200k i rep) för att någon ansåg att 80w90 olja är samma sak som 80w90 LS så visst kan dom där extra bokstäverna på dunken göra all skillnad i världen.

Jag personligen kommer aldrig att chansa iaf och spec inte när det inte ens finns en besparing att göra.
Japp, du har helt rätt. Givetvis måste alla specifikationer stämma, inte bara om det står tex 0w20. Det är mer än så man måste kolla och såklart vill man handla där man får bästa priset för de specifikationer som man behöver.
 
A A-Man_08 skrev:
Stod likadant i instructions boken på en Audi 1.8T 2004.
Tycker det låter mycket, som om tillverkaren skrev så för att gardera sig mot läkage.
En tidigare kollega köpte en ny Audi i början av 00-talet som drog en liter på 100 mil. Han ville reklamera den, men efter att Berners testat den och vägt oljan(?) kom dom fram till att den "bara" drog 998 gram/100 mil och det var tydligen inom acceptansgränsen. Hade den dragit 1001 gram skulle dom kunna erkänna att det var fel på bilen.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Ok så hur många många varianter på motorolja har dom då du som har koll? Jag har inte räknat exakt hur många ok q8 har heller men med tanke på att deras oljelista är i klass med en tidning är det rätt många.
Jag har inte räknat. Men om du tänker till känns det verkligen logiskt att en bensinstation skulle ha hundra olika sorters olja? Medans Biltema knappt har hälften?
 
Kollade in Swedol. Det är inte direkt lätt att hitta rätt olja där. Framförallt var det svårt att hitta något märke Jag hittade okq8 och Starta. Inga supermärken.
Biltemas oljor är naturligtvis dåliga. Det står Biltema på oljan.
Jag har fullt förtroende för biltemas oljor.
Men det är mycket fördomar. Eftersom du hittar oljan med rätt specifikationer så finns det ingen anledning att gå vidare.
Biltema har ganska många oljor. Såg ut att vara mer när man super snabbt kollar hemsidorna
Men jag har inte räknat alls.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inte räknat. Men om du tänker till känns det verkligen logiskt att en bensinstation skulle ha hundra olika sorters olja? Medans Biltema knappt har hälften?
Ehh vem har pratat om en bensinstation alls? Dom har möjligen 100sorters korv och bullar numera.
Om du refererar till okq8 som märke så har det inget att göra med mackarna som numera är servicebutiker, men vill dom så kan dom säkert ta hem olja på beställning men jag har aldrig frågat.

Fast i min värld så BORDE en mack ha 100sorters oljor, remmar, bromsbelägg, sågkedjor mm och inga korvar, youghurtar, limpor och annat, det har vi butiker och kiosker till.
Och tydligen numera biltema då där dom verkar ha lättare att svara på frågor om glutenfri semla än brytarspetsar.... 🙄🤯
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kollade in Swedol. Det är inte direkt lätt att hitta rätt olja där. Framförallt var det svårt att hitta något märke Jag hittade okq8 och Starta. Inga supermärken.
Biltemas oljor är naturligtvis dåliga. Det står Biltema på oljan.
Jag har fullt förtroende för biltemas oljor.
Men det är mycket fördomar. Eftersom du hittar oljan med rätt specifikationer så finns det ingen anledning att gå vidare.
Biltema har ganska många oljor. Såg ut att vara mer när man super snabbt kollar hemsidorna
Men jag har inte räknat alls.
Ok vad har du för belägg att okq8 som är en av världens största oljetillverkare inte skulle vara "superolja" då? Har aldrig sett ett test där dom inte legat i toppskiktet.
Vet inte heller varför det skulle vara svårt att hitta rätt olja, dels har dom prec som biltema en sökfunktion där du bara knappar in reg-nr men DESSUTOM en teknisk service do kan ringa eller maila med vilken djuplodadane teknisk fråga som helst där ett ingenjörsteam kan svara på flampukter, hydroskopisk absortion, krackelering, svavelhalt eller vad du nu kan vilja veta, lycka till att få svar på det på biltema...

Jag tvivlar på att biltema tillverkar sin egen olja, det är tom mycket möjligt att tex okq8 tillverkar den åt dom men det är inte relevant, poängen är att dom har noll kunskap om oljor då det är en uppköpare som frågar tillverkaren efter typ "vi behöver 5sorters olja som täcker in så stor andel av privatmarknaden som möjligt till lägsta pris"
Inte "vi vill ert fulla sortiment med specialanpassade oljor oavsett prisläge"

Tja, då blir det som det blir och eftersom biltemas kunder verkar ha mer koll på att jämnföra pris på korv än oljor så ser dom inget behov av konkurrenskraftiga priser heller utan kan ta 70kr liter för en okänd olja som dessutom kan komma från olika tillverkare från ena gången till nästa.
 
  • Gilla
Scimitar och 2 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
brytarspetsar
Förväntar du dig hjälp med brytarspetsar på en mack idag tror jag du har lite orealistiska förväntningar...
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förväntar du dig hjälp med brytarspetsar på en mack idag tror jag du har lite orealistiska förväntningar...
Mjae nu var det iof biltema jag skrev om vad gäller brytarspetsar och i min värld så borde ett företag som kallar sig BILtema ha mer koll på bilar än semlor och hästtäcken men det är väl upp till dom.

Förutom det så tycker jag att en mack skall ha bilsortiment och inte livsmedel men det är min personliga åsikt.
 
T Tossegubbe skrev:
Mjae nu var det iof biltema jag skrev om vad gäller brytarspetsar och i min värld så borde ett företag som kallar sig BILtema ha mer koll på bilar än semlor och hästtäcken men det är väl upp till dom.

Förutom det så tycker jag att en mack skall ha bilsortiment och inte livsmedel men det är min personliga åsikt.
Nej, du får besöka den hemliga butiken VeteranTema som ligger i grundarens källare i hans numera rivna vill med kamouflerad ingång.

Seriöst, bryarspetsar? Vilka bilar som körs i daglig trafik har det? Biltema vänder sig, och har alltid vänt sig till, massmarknaden. För sisådär 30 år sedan hade de sotningssatser och kolvringar, även kamaxlar, till äldre Volvo och Opel, men det var när det fanns en marknad. Har Swedol brytarspetsar på lager?

Dels har antalet varianter exploderat bland bilar, delas har antalet märken ökat. Sedan håller bilar bättre idag så försäljningen av reservdelar har minskat per körd mil. Till sist har de yngre generationerna inte mekat bil. Man byter knappt till vinterhjul själv numera och toleransen för att ligga på gatan och mecka har minskat.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Irriterande att dom ej har oljefilter till min golf 2017 tdi men filter till min passat 2014 finns.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej, du får besöka den hemliga butiken VeteranTema som ligger i grundarens källare i hans numera rivna vill med kamouflerad ingång.

Seriöst, bryarspetsar? Vilka bilar som körs i daglig trafik har det? Biltema vänder sig, och har alltid vänt sig till, massmarknaden. För sisådär 30 år sedan hade de sotningssatser och kolvringar, även kamaxlar, till äldre Volvo och Opel, men det var när det fanns en marknad. Har Swedol brytarspetsar på lager?

Dels har antalet varianter exploderat bland bilar, delas har antalet märken ökat. Sedan håller bilar bättre idag så försäljningen av reservdelar har minskat per körd mil. Till sist har de yngre generationerna inte mekat bil. Man byter knappt till vinterhjul själv numera och toleransen för att ligga på gatan och mecka har minskat.
Nej jag inser såklart att det är lättare att tjäna 20kr på att sälja en korv med dricka än att lagerhålla och ha viss kunskap om brytarspetsar eller vad det nu må vara.
Men det betyder inte att jag tycker det är mer rätt att ett företag som heter biltema skall ha minimalt med bildelar.
Tror jag läste någonstans att vi har nästan 2milj veteranbilar i landet som sannolikt uteslutande servas och skruvas med av ägarna själva så kan inte vara en helt försumbar marknad att ha delar till gamla 240 osv heller?
Nya XC 90 på garageuppfarten är det knappast någon som skruvar med själv däremot så den marknaden känns rätt död.

Självklart är det ekonomi som avgör men som tråden handlar om så tycker jag det känns rätt meningslöst då man numera kan beställa det mesta på nätet till ett bättre pris och ha det vid dörren nästa dag typ. Hade däremot butiken sett ut som för 30år sedan där nästan allt var bilrelaterat och man kunde gå och leta och jämnföra delar, kke ersätta volvodelen med en opeldel? Diskutera lösningar med ofta kunnig personal som körde rally på fritiden osv, ja då kändes det som just biltema..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.