T Tossegubbe skrev:
Jo men varför skulle man köpa mindre förpackningar? 20l Àr max 2 oljebyten och i mÄnga bilar bara drygt 1
Jag trodde vi pratade om personbilar 🙂 De jag har rymmer fyra liter i ena och drygt 5 i den andra.
 
  • Gilla
HĂ„kan V och 5 till
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Jag trodde vi pratade om personbilar 🙂 De jag har rymmer fyra liter i ena och drygt 5 i den andra.
Oj det Ă€r ju typ som utombordare dĂ„ 😅
Min rÀtt alldagliga merca suv vill ha 14L med filter och tror lilla volvon tar 7-8L
 
DĂŒsseldorff
Min svarta tyska utan blinkers vill ha ca 9 liter.
 
T Tossegubbe skrev:
Oj det Ă€r ju typ som utombordare dĂ„ 😅
Min rÀtt alldagliga merca suv vill ha 14L med filter och tror lilla volvon tar 7-8L
En gammal Audi A4 och en Volvo XC60 D3.
 
Men oavsett om man fÄr ut 4byten ur en dunk sÄ ser jag inte problemet, billigare mÀrkesolja som Àr modellanpassad mÄste iaf vara ett bÀttre val som jag ser det?
Förövrigt kollade jag pÄ biltema nu pÄ mitt reg-nr pÄ mercan och fick flera olika förslag pÄ olja, hur kan mÄnga olika vara rÀtt? Tycker det Àr bevis nog pÄ att biltema har noll koll pÄ olja och man riskerar dyra haverier om man gÄr pÄ deras rekomendation.
Visst massor med oljor har rÀtt index men sÄ enkelt Àr det inte, min Ärsmodell skall ha en olja med FE additiv medans nÀsta Ärsmodell skall ha RS, frÄga mig inte vad skillnaden Àr men biltema föreslÄr samma olja medan merca Àr vÀldigt specifika med att man skall ha respektive i rÀtt Ärsmodell och söker man i tex okq8 guide fÄr man olika oljor med.
LÄter i mina öron orimligt att stora internationella företag skulle lagerhÄlla och tillverka 2 olika oljor om dom inte har olika egenskaper, Àr samma pris pÄ dom sÄ dom har inget att vinna pÄ att sÀlja ena eller andra men dÀremot en lagerkostnad.
RÀtta mig gÀrna om jag har fel..
 
T Tossegubbe skrev:
Fast det Àr min poÀng, en typisk helsyntet mÀrkesolja pÄ tex Swedol ligger runt 60kr/l och liknande pÄ biltema ca 70kr/l dessutom har Swedol ofta kampanjer med köp 4 betala 3 och liknande sÄ dÄ kommer man ner runt 40kr/l
+ 1 pÄ den!
Köpte nyss 3 x 20 liter mÀrkesolja för 44,50/liter inkl frakt och moms frÄn ett EU land, hemkört pÄ gÄrden.
Biltemas nÀrmaste motsvarighet 72,25/liter plus 60km bilÄka sÄ minst 75:-/litern innan det Àr hemkört.

Punkt.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Men oavsett om man fÄr ut 4byten ur en dunk sÄ ser jag inte problemet, billigare mÀrkesolja som Àr modellanpassad mÄste iaf vara ett bÀttre val som jag ser det?
Förövrigt kollade jag pÄ biltema nu pÄ mitt reg-nr pÄ mercan och fick flera olika förslag pÄ olja, hur kan mÄnga olika vara rÀtt? Tycker det Àr bevis nog pÄ att biltema har noll koll pÄ olja och man riskerar dyra haverier om man gÄr pÄ deras rekomendation.
Visst massor med oljor har rÀtt index men sÄ enkelt Àr det inte, min Ärsmodell skall ha en olja med FE additiv medans nÀsta Ärsmodell skall ha RS, frÄga mig inte vad skillnaden Àr men biltema föreslÄr samma olja medan merca Àr vÀldigt specifika med att man skall ha respektive i rÀtt Ärsmodell och söker man i tex okq8 guide fÄr man olika oljor med.
LÄter i mina öron orimligt att stora internationella företag skulle lagerhÄlla och tillverka 2 olika oljor om dom inte har olika egenskaper, Àr samma pris pÄ dom sÄ dom har inget att vinna pÄ att sÀlja ena eller andra men dÀremot en lagerkostnad.
RÀtta mig gÀrna om jag har fel..
Biltema har vissa oljor som Àr mörkesanpassade. T ex för VAG, Toyota och Volvo. Och kör du en mindre bil behövs det ofta bara 4 liter för oljebytet plus kanske lite till i förbrukning, sÀg en liter. Sedan beror allt pÄ. Har man inte Swedol i nÀrheten medan man kör förbi Biltema varje dag slipper man körning och frakt hos Biltema. Skall man bara ha en dunk om Äret sÄ varför inte. Sedan krÀver mÄnga bilar inte mÀrkesanpassad olja utan det gÄr bra med API. Och kör du mest motorvÀg med uppvÀrmd motor tror jag inte det behövs speciellt mycket, det som sliter Àr kortstrÀckor med kall motor.

Seriöst, det behövs inte Motul eller Mobil 1 till din slitna Toyota Corolla 1.5 liter sugmotor som du pendlar 3000 mil om Äret med utan det som Àr viktigast Àr att du kör försiktigt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
det som sliter Àr kortstrÀckor med kall motor.
Och de extremt lÄnga bytesintervallen tillverkarna har hittat pÄ för att det ska se billigt ut att Àga bilen.
Byter man oftare behöver man inte de dyra specialoljorna med tillsatser som framför allt Àr till för att ge bÀttre lÄngtidsegenskaper. Och motorn mÄr bÀttre.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Kontrollera man instruktionsboken sÄ Àr det inte ovanligt att det gÄr att vÀlja olika viskositeter, dÀrför rekommenderas inbland flera oljor hos ÄterförsÀljarna.
 
Ica maxi sÀljer shells olja till hyffsat pris.
 
K Klabbis 3000 skrev:
Det som Àr bland det som Àr mest prisvÀrt pÄ Biltema tycker jag Àr deras motoroljor.
Brett sortiment med de allra flesta specifikationer som finns pÄ marknaden till humana priser.
Min gammelbil fick oljan frÄn biltema tills den hamnade pÄ bilkyrkogÄrden, och den fungerade bra pÄ deras olja. Till den nya har dom inte rÀtt olja, och den hÀr oljan Àr mycket dyrare Àn biltemas. SÄ sortimentet kunde vara bÀttre Àn det Àr, det heter ÀndÄ biltema och inte byggtema eller trÀdgÄrdstema.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Biltema har vissa oljor som Àr mörkesanpassade. T ex för VAG, Toyota och Volvo. Och kör du en mindre bil behövs det ofta bara 4 liter för oljebytet plus kanske lite till i förbrukning, sÀg en liter. Sedan beror allt pÄ. Har man inte Swedol i nÀrheten medan man kör förbi Biltema varje dag slipper man körning och frakt hos Biltema. Skall man bara ha en dunk om Äret sÄ varför inte. Sedan krÀver mÄnga bilar inte mÀrkesanpassad olja utan det gÄr bra med API. Och kör du mest motorvÀg med uppvÀrmd motor tror jag inte det behövs speciellt mycket, det som sliter Àr kortstrÀckor med kall motor.

Seriöst, det behövs inte Motul eller Mobil 1 till din slitna Toyota Corolla 1.5 liter sugmotor som du pendlar 3000 mil om Äret med utan det som Àr viktigast Àr att du kör försiktigt.
1 liter olja i extra förbrukning i lÄter som min gammelbil som var 30Är. DÄ borde man kanske se över sin motor. Min har inte dragit nÄ olja som mÀrks pÄ oljenivÄn pÄ 2 Är "borde byta oljan men finns roligare saker att göra"
 
Bjor Bjor skrev:
1 liter olja i extra förbrukning i lÄter som min gammelbil som var 30Är. DÄ borde man kanske se över sin motor. Min har inte dragit nÄ olja som mÀrks pÄ oljenivÄn pÄ 2 Är "borde byta oljan men finns roligare saker att göra"
1 liter extra om du kör 2000-3000 mil om Äret Àr vÀl inte speciellt mycket? Min Aygo med 1 liters motor drar det men den har gÄtt 18000 mil sÄ jag tycker det Àr förstÄeligt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
1 liter extra om du kör 2000-3000 mil om Äret Àr vÀl inte speciellt mycket? Min Aygo med 1 liters motor drar det men den har gÄtt 18000 mil sÄ jag tycker det Àr förstÄeligt.
Jag har kört 2000 mil sen jag bytte och det har inte minskat nĂ„. SĂ„ jag skulle bli orolig om min började dra 1 liter olja pĂ„ dom milen. Är kanske stor skillnad pĂ„ olika motorer.
 
Bjor Bjor skrev:
Jag har kört 2000 mil sen jag bytte och det har inte minskat nĂ„. SĂ„ jag skulle bli orolig om min började dra 1 liter olja pĂ„ dom milen. Är kanske stor skillnad pĂ„ olika motorer.
Jag hade en Vw Corrado G60 (kompressor) pÄ 90-talet, dÀr stod det i manualen att den kunde dricka 1L motorolja/100mil...
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.