167 804 lĂ€st · 860 svar
168k lÀst
860 svar
LĂ€gg ner Biltema
Men oavsett om man fÄr ut 4byten ur en dunk sÄ ser jag inte problemet, billigare mÀrkesolja som Àr modellanpassad mÄste iaf vara ett bÀttre val som jag ser det?
Förövrigt kollade jag pÄ biltema nu pÄ mitt reg-nr pÄ mercan och fick flera olika förslag pÄ olja, hur kan mÄnga olika vara rÀtt? Tycker det Àr bevis nog pÄ att biltema har noll koll pÄ olja och man riskerar dyra haverier om man gÄr pÄ deras rekomendation.
Visst massor med oljor har rÀtt index men sÄ enkelt Àr det inte, min Ärsmodell skall ha en olja med FE additiv medans nÀsta Ärsmodell skall ha RS, frÄga mig inte vad skillnaden Àr men biltema föreslÄr samma olja medan merca Àr vÀldigt specifika med att man skall ha respektive i rÀtt Ärsmodell och söker man i tex okq8 guide fÄr man olika oljor med.
LÄter i mina öron orimligt att stora internationella företag skulle lagerhÄlla och tillverka 2 olika oljor om dom inte har olika egenskaper, Àr samma pris pÄ dom sÄ dom har inget att vinna pÄ att sÀlja ena eller andra men dÀremot en lagerkostnad.
RÀtta mig gÀrna om jag har fel..
Förövrigt kollade jag pÄ biltema nu pÄ mitt reg-nr pÄ mercan och fick flera olika förslag pÄ olja, hur kan mÄnga olika vara rÀtt? Tycker det Àr bevis nog pÄ att biltema har noll koll pÄ olja och man riskerar dyra haverier om man gÄr pÄ deras rekomendation.
Visst massor med oljor har rÀtt index men sÄ enkelt Àr det inte, min Ärsmodell skall ha en olja med FE additiv medans nÀsta Ärsmodell skall ha RS, frÄga mig inte vad skillnaden Àr men biltema föreslÄr samma olja medan merca Àr vÀldigt specifika med att man skall ha respektive i rÀtt Ärsmodell och söker man i tex okq8 guide fÄr man olika oljor med.
LÄter i mina öron orimligt att stora internationella företag skulle lagerhÄlla och tillverka 2 olika oljor om dom inte har olika egenskaper, Àr samma pris pÄ dom sÄ dom har inget att vinna pÄ att sÀlja ena eller andra men dÀremot en lagerkostnad.
Medlem
· VĂ€stmanland
· 1 645 inlĂ€gg
+ 1 pÄ den!T Tossegubbe skrev:
Köpte nyss 3 x 20 liter mÀrkesolja för 44,50/liter inkl frakt och moms frÄn ett EU land, hemkört pÄ gÄrden.
Biltemas nÀrmaste motsvarighet 72,25/liter plus 60km bilÄka sÄ minst 75:-/litern innan det Àr hemkört.
Punkt.
Medlem
· Halland
· 4 167 inlĂ€gg
Biltema har vissa oljor som Àr mörkesanpassade. T ex för VAG, Toyota och Volvo. Och kör du en mindre bil behövs det ofta bara 4 liter för oljebytet plus kanske lite till i förbrukning, sÀg en liter. Sedan beror allt pÄ. Har man inte Swedol i nÀrheten medan man kör förbi Biltema varje dag slipper man körning och frakt hos Biltema. Skall man bara ha en dunk om Äret sÄ varför inte. Sedan krÀver mÄnga bilar inte mÀrkesanpassad olja utan det gÄr bra med API. Och kör du mest motorvÀg med uppvÀrmd motor tror jag inte det behövs speciellt mycket, det som sliter Àr kortstrÀckor med kall motor.T Tossegubbe skrev:Men oavsett om man fÄr ut 4byten ur en dunk sÄ ser jag inte problemet, billigare mÀrkesolja som Àr modellanpassad mÄste iaf vara ett bÀttre val som jag ser det?
Seriöst, det behövs inte Motul eller Mobil 1 till din slitna Toyota Corolla 1.5 liter sugmotor som du pendlar 3000 mil om Äret med utan det som Àr viktigast Àr att du kör försiktigt.
Och de extremt lÄnga bytesintervallen tillverkarna har hittat pÄ för att det ska se billigt ut att Àga bilen.A Anders_Nilsson skrev:
Byter man oftare behöver man inte de dyra specialoljorna med tillsatser som framför allt Àr till för att ge bÀttre lÄngtidsegenskaper. Och motorn mÄr bÀttre.
Min gammelbil fick oljan frÄn biltema tills den hamnade pÄ bilkyrkogÄrden, och den fungerade bra pÄ deras olja. Till den nya har dom inte rÀtt olja, och den hÀr oljan Àr mycket dyrare Àn biltemas. SÄ sortimentet kunde vara bÀttre Àn det Àr, det heter ÀndÄ biltema och inte byggtema eller trÀdgÄrdstema.K Klabbis 3000 skrev:
1 liter olja i extra förbrukning i lÄter som min gammelbil som var 30Är. DÄ borde man kanske se över sin motor. Min har inte dragit nÄ olja som mÀrks pÄ oljenivÄn pÄ 2 Är "borde byta oljan men finns roligare saker att göra"A Anders_Nilsson skrev:Biltema har vissa oljor som Àr mörkesanpassade. T ex för VAG, Toyota och Volvo. Och kör du en mindre bil behövs det ofta bara 4 liter för oljebytet plus kanske lite till i förbrukning, sÀg en liter. Sedan beror allt pÄ. Har man inte Swedol i nÀrheten medan man kör förbi Biltema varje dag slipper man körning och frakt hos Biltema. Skall man bara ha en dunk om Äret sÄ varför inte. Sedan krÀver mÄnga bilar inte mÀrkesanpassad olja utan det gÄr bra med API. Och kör du mest motorvÀg med uppvÀrmd motor tror jag inte det behövs speciellt mycket, det som sliter Àr kortstrÀckor med kall motor.
Seriöst, det behövs inte Motul eller Mobil 1 till din slitna Toyota Corolla 1.5 liter sugmotor som du pendlar 3000 mil om Äret med utan det som Àr viktigast Àr att du kör försiktigt.
Medlem
· Halland
· 4 167 inlĂ€gg
1 liter extra om du kör 2000-3000 mil om Äret Àr vÀl inte speciellt mycket? Min Aygo med 1 liters motor drar det men den har gÄtt 18000 mil sÄ jag tycker det Àr förstÄeligt.Bjor skrev:
Jag har kört 2000 mil sen jag bytte och det har inte minskat nĂ„. SĂ„ jag skulle bli orolig om min började dra 1 liter olja pĂ„ dom milen. Ăr kanske stor skillnad pĂ„ olika motorer.A Anders_Nilsson skrev:
Jag hade en Vw Corrado G60 (kompressor) pÄ 90-talet, dÀr stod det i manualen att den kunde dricka 1L motorolja/100mil...Bjor skrev: