T Tossegubbe skrev:
Nej jag inser såklart att det är lättare att tjäna 20kr på att sälja en korv med dricka än att lagerhålla och ha viss kunskap om brytarspetsar eller vad det nu må vara.
Men det betyder inte att jag tycker det är mer rätt att ett företag som heter biltema skall ha minimalt med bildelar.
Tror jag läste någonstans att vi har nästan 2milj veteranbilar i landet som sannolikt uteslutande servas och skruvas med av ägarna själva så kan inte vara en helt försumbar marknad att ha delar till gamla 240 osv heller?
Nya XC 90 på garageuppfarten är det knappast någon som skruvar med själv däremot så den marknaden känns rätt död.

Självklart är det ekonomi som avgör men som tråden handlar om så tycker jag det känns rätt meningslöst då man numera kan beställa det mesta på nätet till ett bättre pris och ha det vid dörren nästa dag typ. Hade däremot butiken sett ut som för 30år sedan där nästan allt var bilrelaterat och man kunde gå och leta och jämnföra delar, kke ersätta volvodelen med en opeldel? Diskutera lösningar med ofta kunnig personal som körde rally på fritiden osv, ja då kändes det som just biltema..
Det är ju helt vanlig marknadsekonomi. Om efterfrågan funnits så skulle såklart butikerna också finnas. Ingen lagerhåller veteranbilsdelar som ren välgörenhet.
 
  • Gilla
pappel och 3 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Nej jag inser såklart att det är lättare att tjäna 20kr på att sälja en korv med dricka än att lagerhålla och ha viss kunskap om brytarspetsar eller vad det nu må vara.
Men det betyder inte att jag tycker det är mer rätt att ett företag som heter biltema skall ha minimalt med bildelar.
Tror jag läste någonstans att vi har nästan 2milj veteranbilar i landet som sannolikt uteslutande servas och skruvas med av ägarna själva så kan inte vara en helt försumbar marknad att ha delar till gamla 240 osv heller?
Nya XC 90 på garageuppfarten är det knappast någon som skruvar med själv däremot så den marknaden känns rätt död.

Självklart är det ekonomi som avgör men som tråden handlar om så tycker jag det känns rätt meningslöst då man numera kan beställa det mesta på nätet till ett bättre pris och ha det vid dörren nästa dag typ. Hade däremot butiken sett ut som för 30år sedan där nästan allt var bilrelaterat och man kunde gå och leta och jämnföra delar, kke ersätta volvodelen med en opeldel? Diskutera lösningar med ofta kunnig personal som körde rally på fritiden osv, ja då kändes det som just biltema..
Jo men det jag försöker säga är t den kulturen är borta. Idag handlar allting om att du skall köpa allting färdigt och sedan visa upp det i sociala medier. På 60-talet fanns det tidningar med artiklar om hur du byggde egna möbler men det ser vi inte idag. Samma med bilen. Säger du till en lattedrickande vegan att han har en fin bil blir han kränkt och tillrättavisar dig med att han inte har en bil utan en mobilitetslösning. Och förresten är det inte hans utan han bara prenumererar på en mobilitetstjänst. Hur många äger kassettband och CD-skivor idag?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Ok vad har du för belägg att okq8 som är en av världens största oljetillverkare inte skulle vara "superolja" då? Har aldrig sett ett test där dom inte legat i toppskiktet.
Vet inte heller varför det skulle vara svårt att hitta rätt olja, dels har dom prec som biltema en sökfunktion där du bara knappar in reg-nr men DESSUTOM en teknisk service do kan ringa eller maila med vilken djuplodadane teknisk fråga som helst där ett ingenjörsteam kan svara på flampukter, hydroskopisk absortion, krackelering, svavelhalt eller vad du nu kan vilja veta, lycka till att få svar på det på biltema...

Jag tvivlar på att biltema tillverkar sin egen olja, det är tom mycket möjligt att tex okq8 tillverkar den åt dom men det är inte relevant, poängen är att dom har noll kunskap om oljor då det är en uppköpare som frågar tillverkaren efter typ "vi behöver 5sorters olja som täcker in så stor andel av privatmarknaden som möjligt till lägsta pris"
Inte "vi vill ert fulla sortiment med specialanpassade oljor oavsett prisläge"

Tja, då blir det som det blir och eftersom biltemas kunder verkar ha mer koll på att jämnföra pris på korv än oljor så ser dom inget behov av konkurrenskraftiga priser heller utan kan ta 70kr liter för en okänd olja som dessutom kan komma från olika tillverkare från ena gången till nästa.
Va vill du komma fram till egentligen? Kolla in sortimentet på både okq8 och biltema själv. Då kan du själv se vilka som har bäst sortiment. Ska du jämföra priset så måste du välja likadan olja.. Sen tror jag inte att Swedol har lika brett sortiment som Biltema. Om du ska byta olja i din gamla 240 så kan absolut handla på Swedol.
Vill du däremot ha någon superolja till en okänd till bil så skulle jag testa mobil 1 eller Castrol. Eller om du har en riktig super motor.

Annars så kan du välja Biltema.eller okq8.
De är ganska lika. Personalen är bättre på korv en oljor. Båda är experter på godis
Men ingen vet något om oljor. Förhoppningsvis vet de vad motorolja.

Vem som tillverkar Biltemas olja vet jag inte
En gång i tiden skulle det varit Statoil. Alltså innan Cirkle K. Men å andra sidan undrar jag om det hade en egen tillverkning.

Jag tror att det är ganska få tillverkare av olja. Eftersom det är så många specialoljor idag. Så tror jag att det ända du kan påverka är designen på dunken. Jag tror alltså att det är samma olja där färgen på dunken spelar roll.
Förr fanns det mineral, semi eller syntetisk
olja. sen kunde du välja 5w eller 10w sen var 40 eller 50. (5w40).


Jag litar på Biltemas olja.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Va vill du komma fram till egentligen? Kolla in sortimentet på både okq8 och biltema själv. Då kan du själv se vilka som har bäst sortiment. Ska du jämföra priset så måste du välja likadan olja.. Sen tror jag inte att Swedol har lika brett sortiment som Biltema. Om du ska byta olja i din gamla 240 så kan absolut handla på Swedol.
Vill du däremot ha någon superolja till en okänd till bil så skulle jag testa mobil 1 eller Castrol. Eller om du har en riktig super motor.

Annars så kan du välja Biltema.eller okq8.
De är ganska lika. Personalen är bättre på korv en oljor. Båda är experter på godis
Men ingen vet något om oljor. Förhoppningsvis vet de vad motorolja.

Vem som tillverkar Biltemas olja vet jag inte
En gång i tiden skulle det varit Statoil. Alltså innan Cirkle K. Men å andra sidan undrar jag om det hade en egen tillverkning.

Jag tror att det är ganska få tillverkare av olja. Eftersom det är så många specialoljor idag. Så tror jag att det ända du kan påverka är designen på dunken. Jag tror alltså att det är samma olja där färgen på dunken spelar roll.
Förr fanns det mineral, semi eller syntetisk
olja. sen kunde du välja 5w eller 10w sen var 40 eller 50. (5w40).


Jag litar på Biltemas olja.
Japp. Det som bestämmer oljans egenskaper är givetvis att badolja måste vara ren. Men sedan är det additiverna. Dessa tillverkas av ett fåtal tillverkare som kan sitt jobb och detta innebär att namnet som står på oljan inte har så mycket med oljans egenskaper att göra utan det är bara ett varumärke. Sedan har vi det faktum att motorolja är färdigutvecklade. Titta på hur ofta det kommer en ny standard. API SL kom väl på 90-talet och idag har vi SO som bäst och det mesta du hittar är SN. Utveckling av förbränningsmotorer har avstannat och det kommer inget nytt så den olja vi har idag är den olja vi behöver.

Köp Biltema fullsyntet i rätt viskositeten och API SN och var glad.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jo.. det är väl där problemet ligger i dagens samhälle tyvärr. Köpa köpa köpa och sedan släng släng släng. Allt skall vara billigt och för engångsanvändning.
Samt denna eviga kapitalism där så många skall tjäna så mycket på att göra ingenting utom att investera andras pengar, krav på utdelning och avkastning på allt.
Jag har inget problem med att folk tjänar pengar, det vill jag med göra! Men måste vi verkligen göra det på andras bekostnad? Om vi inte själva är villiga att slava i en litiumgruva, vad har vi då för rätt att köra senaste elbilen? Eller ösa över problemen med vår livsstil på nästa generation?
Kanske ger inte den där brytarspetsen 1000% marginal och lyckliga aktieägare utan bara 20% men den kan försörja en genuin arbetande person och den kan bidra till ett hållbart samhälle men det förutsätter att vi alla hjälper till och slutar med köp och släng mentaliteten och girigheten kollektivt.
Vi kan alla göra vår del men ingen kan göra allt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Va vill du komma fram till egentligen? Kolla in sortimentet på både okq8 och biltema själv. Då kan du själv se vilka som har bäst sortiment. Ska du jämföra priset så måste du välja likadan olja.. Sen tror jag inte att Swedol har lika brett sortiment som Biltema. Om du ska byta olja i din gamla 240 så kan absolut handla på Swedol.
Vill du däremot ha någon superolja till en okänd till bil så skulle jag testa mobil 1 eller Castrol. Eller om du har en riktig super motor.

Annars så kan du välja Biltema.eller okq8.
De är ganska lika. Personalen är bättre på korv en oljor. Båda är experter på godis
Men ingen vet något om oljor. Förhoppningsvis vet de vad motorolja.

Vem som tillverkar Biltemas olja vet jag inte
En gång i tiden skulle det varit Statoil. Alltså innan Cirkle K. Men å andra sidan undrar jag om det hade en egen tillverkning.

Jag tror att det är ganska få tillverkare av olja. Eftersom det är så många specialoljor idag. Så tror jag att det ända du kan påverka är designen på dunken. Jag tror alltså att det är samma olja där färgen på dunken spelar roll.
Förr fanns det mineral, semi eller syntetisk
olja. sen kunde du välja 5w eller 10w sen var 40 eller 50. (5w40).


Jag litar på Biltemas olja.
Ehh ja det är just det jag gjort och skrivit senaste typ 20 inläggen, swedol/okq8 har hundratals oljevarianter medans biltema har några få % som är storsäljare och till dubbla priset, vad av detta är oklart?

Okq8 (och naturligtvis alla andra stora tillverkare med) har egna labb, tekniker, ingenjörer som enbart arbetar med oljor och smörjmedel och därför kompetens om sina produkter, biltema saknar helt detta och kan därför inte svara på om deras produkt är lämplig för ett specifikt ändåmål mer än läsa innantill på dunken.
Vad av detta är oklart?

Och ja det är ganska få tillverkare, det betyder väl inte att ALLA oljor tillverkade av castrol har samma kvalitet eller innehåll, kontaktar biltema, mekonomen eller ICA dom och vill ha dunkar i deras egen färg så kan dom såklart även ange vad för kvalitet dom vill ha i dunken. Kanske har biltema valt att ha den dyraste och bästa oljan i sina dunkar men finner det rätt osannolikt, min GISSNING är snarare att dom efterfrågar absolut billigaste möjliga olja som med knapp marginal uppfyller vissa specar.
 
T Tossegubbe skrev:
Ehh ja det är just det jag gjort och skrivit senaste typ 20 inläggen, swedol/okq8 har hundratals oljevarianter medans biltema har några få % som är storsäljare och till dubbla priset, vad av detta är oklart?

Okq8 (och naturligtvis alla andra stora tillverkare med) har egna labb, tekniker, ingenjörer som enbart arbetar med oljor och smörjmedel och därför kompetens om sina produkter, biltema saknar helt detta och kan därför inte svara på om deras produkt är lämplig för ett specifikt ändåmål mer än läsa innantill på dunken.
Vad av detta är oklart?

Och ja det är ganska få tillverkare, det betyder väl inte att ALLA oljor tillverkade av castrol har samma kvalitet eller innehåll, kontaktar biltema, mekonomen eller ICA dom och vill ha dunkar i deras egen färg så kan dom såklart även ange vad för kvalitet dom vill ha i dunken. Kanske har biltema valt att ha den dyraste och bästa oljan i sina dunkar men finner det rätt osannolikt, min GISSNING är snarare att dom efterfrågar absolut billigaste möjliga olja som med knapp marginal uppfyller vissa specar.
Javisst, och det är så man konstruerar motorer. Motorn görs för att klara sig med API SN eller så och då räcker det med att använda det. Det där med egna spelar är för att man vill sälja sin egen svindyra olja. Det är samma som med bensin, man vet att kunderna tankar den bensin som finns. Det absolut viktigaste är att man försiktigt och snabbt varmkör motorn med lätt belastning, att du sköter oljebytesintervallen och använder ett bra oljefilter. Oljefilter brukar inte vara så dyrt så köp original eller Mann eller annat kvalitetsfabrikat.

Kom ihåg att oljebyte är en sak som bilverkstäderna tjänar grova pengar på.
 
Ja, jag instämmer i att 90% av de märkesspecifika oljetillsatserna inte har någon koppling till att motorn eller dess beståndsdelar är helt beroende av just den tillsatsen. Det är i de allra flesta fall bara ett sätt att låsa kunderna till dyra originalprodukter. Jag har inte fördjupat mig så mycket i den moderna notoroljans kemi, men det skulle inte förvåna mig om det i många fall är exakt samma tillsatsmedel som har olika namn beroende på biltillverkare.
Sen kommer såklart biltillverkaren ändå att hävda att det bara är exakt deras bokstavskombination som funkar i bilen även om det finns tio andra oljor som är exakt samma rent kemiskt...
 
A Anders_Nilsson skrev:
Javisst, och det är så man konstruerar motorer. Motorn görs för att klara sig med API SN eller så och då räcker det med att använda det. Det där med egna spelar är för att man vill sälja sin egen svindyra olja. Det är samma som med bensin, man vet att kunderna tankar den bensin som finns. Det absolut viktigaste är att man försiktigt och snabbt varmkör motorn med lätt belastning, att du sköter oljebytesintervallen och använder ett bra oljefilter. Oljefilter brukar inte vara så dyrt så köp original eller Mann eller annat kvalitetsfabrikat.

Kom ihåg att oljebyte är en sak som bilverkstäderna tjänar grova pengar på.
Tvivlar inte på att det fungerar med olika oljor, men däremot inte alls övertygad om att det är optimalt och om en olja som är ganska rätt kostar 1200kr för 20L och en som är 100% rätt kostar 1400kr för 20l så känner iaf inte jag någon poäng med att chansa på en miljonbil och ev frånsäga sig garantier mm men det är såklart upp till var och en.

Hade jag VETAT till 100% att det inte spelat någon roll.. hmm möjligen men iaf 200kr vartannat år för sinnesro känns billigt för mig.
Och vem utom tillverkaren kan VETA att det inte av ngn orsak sitter en packning i motorn som vid vissa förutsättningar hårdnar av "fel" olja?


Vad gäller biltemaoljan faller den bort redan pga att vara nycket dyrare än alternativen.
 
useless useless skrev:
Ja, jag instämmer i att 90% av de märkesspecifika oljetillsatserna inte har någon koppling till att motorn eller dess beståndsdelar är helt beroende av just den tillsatsen. Det är i de allra flesta fall bara ett sätt att låsa kunderna till dyra originalprodukter. Jag har inte fördjupat mig så mycket i den moderna notoroljans kemi, men det skulle inte förvåna mig om det i många fall är exakt samma tillsatsmedel som har olika namn beroende på biltillverkare.
Sen kommer såklart biltillverkaren ändå att hävda att det bara är exakt deras bokstavskombination som funkar i bilen även om det finns tio andra oljor som är exakt samma rent kemiskt...
Inte otänkbart, tom rätt sannolikt. Men om man kan köpa "rätt" olja för mindre pengar så ser jag inte en enda orsak att köpa "förmodligen rätt" oljan på biltema eller LIDL?
 
Volvo hade olja till stora automaten AW 50/55 i flaska och dunk märkt "Volvo"
Faten de hade på verkstäderna kom från OKQ8.
Volvo tog 225:- litern, 20 litersdunk OKQ8 fanns på Swedol för 1010:- + moms.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
[länk]

Ett exempel på märkesolja billigare än biltema, planerar du köpet lite och köper på en swedoldag tex kan man spara 25%till
Tänk att du hitta
Jag brukar inte säga att biltemas är billigast. Det finns självklart billigare olja.
Hittar du billigare olja som passar dina spec
Då tycker jag att du ska köpa den oljan. Biltemas olja är ingen superolja. Inte mer än någon annan. Men det har blivit en djungel och köpa olja om du har en nyare bil. Helt plötsligt räcker det inte syntetisk och t.ex 5w.40. Nix nu är det massa saker man häller i oljan sen så måste man kolla om den uppfyller de klassningar som tillverkaren stället. så den oljan jag ska ha uppfyller vw 502.00 Så den tiden man bara kunde välja en olja är förbi. Vi alla som har nyare bilar kan inte bara köpa där det är billigt.
Så din okq8 olja kanske inte alls går att köpa till min bil. Sen räknas inte riktigt okq8 som en märkes olja. Där har vi bara mobil och Castrol. Men det är nog lättare och hitta någon som tycker att Biltema är en märkes olja än att få folk släppa in okq8.
Sen lider Biltema av att allt de säljer är skit
Även om de själva tydligt inte är tillverkaren. Naturligtvis även deras korv.
Biltema säljer bra skit och dålig skit. Men att sälja dålig olja kan bli dyrt. Att sälja en dålig skruvdragare kostar bara vad kunden betalade för den. Bromsar. De kan inte sälja livsfarliga bromsar. Men dåliga skruvmejslar går bra.
nu vet jag inte om de säljer bromsar längre...
 
T Tossegubbe skrev:
Tvivlar inte på att det fungerar med olika oljor, men däremot inte alls övertygad om att det är optimalt och om en olja som är ganska rätt kostar 1200kr för 20L och en som är 100% rätt kostar 1400kr för 20l så känner iaf inte jag någon poäng med att chansa på en miljonbil och ev frånsäga sig garantier mm men det är såklart upp till var och en.

Hade jag VETAT till 100% att det inte spelat någon roll.. hmm möjligen men iaf 200kr vartannat år för sinnesro känns billigt för mig.
Och vem utom tillverkaren kan VETA att det inte av ngn orsak sitter en packning i motorn som vid vissa förutsättningar hårdnar av "fel" olja?


Vad gäller biltemaoljan faller den bort redan pga att vara nycket dyrare än alternativen.
De allra flesta tillsatsmedel i motorolja är till för att ge bättre långtidsegenskaper. Byter man olja oftare spelar de tillsatserna mycket mindre roll och därmed är det mycket mindre viktigt att köpa exakt rätt olja, utan det räcker att köpa en som är tillräckligt bra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle gissa att de flesta personbilar använder 4-6 liter olja och då kanske köp av 20 liter är rätt ointressant för många. Sen att man har någon udda motor som kräver 14 liter så får man såklart anpassa sitt behov därefter. Jag köper inte min olja på Biltema, men jag ser inte riktigt problemet för den som vill göra det.

Brytarespetsar, ja är det ett krav för att gå ha ordet bil i namnet så är det såklart tufft. Det finns klädbutiker som inte säljer allt man kan tänka sig i klädväg och matbutiker som inte säljer all tänkbar mat. Vi får väl kalla de butiker helt enkelt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.