C
A Anders_Nilsson skrev:
Biltema har vissa oljor som är mörkesanpassade.
Är de verkligen specialanpassade för bilmärkets motorer, eller handlar det om att oljetillverkaren pröjsat för att få sätta ett "rekommenderas av Volvo"-märke på förpackningen?

useless useless skrev:
En tidigare kollega köpte en ny Audi i början av 00-talet som drog en liter på 100 mil. Han ville reklamera den, men efter att Berners testat den och vägt oljan(?) kom dom fram till att den "bara" drog 998 gram/100 mil och det var tydligen inom acceptansgränsen.
Som lök på laxen erbjöd senare Audi ett subventionerat motorbyte på de drabbade motortyperna. Men under garantitiden var det minnsan inget fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är de verkligen specialanpassade för bilmärkets motorer, eller handlar det om att oljetillverkaren pröjsat för att få sätta ett "rekommenderas av Volvo"-märke på förpackningen?


Som lök på laxen erbjöd senare Audi ett subventionerat motorbyte på de drabbade motortyperna. Men under garantitiden var det minnsan inget fel.
Många biltillverkare har olika klassningar till olika motorer..oftast står det lite smått på baksidan Inget som biltillverkaren bill betala för
 
C cpalm skrev:
Är de verkligen specialanpassade för bilmärkets motorer, eller handlar det om att oljetillverkaren pröjsat för att få sätta ett "rekommenderas av Volvo"-märke på förpackningen?


Som lök på laxen erbjöd senare Audi ett subventionerat motorbyte på de drabbade motortyperna. Men under garantitiden var det minnsan inget fel.
Då menar jag oljor som säger ”Uppfyller VAG specifikation dyr” eller liknande, alltså en formell standard och inte bara godkänd av
J Jontha skrev:
Men vad kul med en kollega! Jag håller med dig i allt du säger. Glansdagarna är förbi. Kineserna har snott precis allt dom har. Om du bott där nere så vet du säkert att Tesla är ett bottenmärke i jämförelse med de saker som kineserna slängt ihop.

När vi köpte in saker fick vi alltid lov att lagerhålla en hel batch från en godkänd sändning för att ha som referens. Kontrakten var utformade att gälla just den standard som denna batch hade. Kineserna handlar ju som sagt själva på världsmarknaden (Kina) och komponenter kan vara som dag och natt mellan olika batcher. En sändning radioapparater har en kinesisk medarbetare blivit fullkomligt bedragen med komponenter ihopsatta av barn i nån helt vidrig provins i Asien. Men den skiten får någon annan slutköpare ta. Sen sitter svensken och jämför sina produkter mellan varandra och ingenting går att jämföra.

Vi hade faktiskt två produkter som gick på samma lina. Den ena hade ett märke, den andra ett annat, men ända fram till märkning var produkten densamma.

Större märken som köper upp andra märken brukar ofta implementera sin egen teknologi som är någon senare modell. Gardena är t.ex. Huskvarnas tidigare modeller. Du slipper utvecklingskostnaden och kan samtidigt leverera en beprövad teknologi i ny förpackning och förlänga denna produktcykel. Men allra smarrigast är eftermarknaden där synergieffekter med delar och service är helt enorm.
Min arbetsgivare skulle sätta upp egen produktion i Kina och vi var ett gäng svenskar på plats under flera år för att tillsammans med lokalanställda kineser få ordning på allt. Som du säger måste man kolla sina underleverantörer i detalj. Vi köpte ändå bara från leverantörer som vi själva hade granskat och som redan levererade till andra västerländska märken. Skall man ha produktion i Kina går det åt en armé av kvalitetsfilm.
 
  • Gilla
Danne76a och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Då menar jag oljor som säger ”Uppfyller VAG specifikation dyr” eller liknande, alltså en formell standard och inte bara godkänd av

Min arbetsgivare skulle sätta upp egen produktion i Kina och vi var ett gäng svenskar på plats under flera år för att tillsammans med lokalanställda kineser få ordning på allt. Som du säger måste man kolla sina underleverantörer i detalj. Vi köpte ändå bara från leverantörer som vi själva hade granskat och som redan levererade till andra västerländska märken. Skall man ha produktion i Kina går det åt en armé av kvalitetsfilm.
Vad jag förstått är det näst intill omöjligt att få ekonomi i det med dagens frakter och allmänt overhead om man inte är riktigt stor och har egna fabriker typ som biltema. Men för lokal handlare att importera tex 4hjulingar, snöslungor elverktyg mm känns det kört. Men har man en relativt simpel produkt man vill ha legotillverkad är nog oddsen bättre, dom är rätt duktiga på att göra billig skit i stora volymer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Vad jag förstått är det näst intill omöjligt att få ekonomi i det med dagens frakter och allmänt overhead om man inte är riktigt stor och har egna fabriker typ som biltema. Men för lokal handlare att importera tex 4hjulingar, snöslungor elverktyg mm känns det kört. Men har man en relativt simpel produkt man vill ha legotillverkad är nog oddsen bättre, dom är rätt duktiga på att göra billig skit i stora volymer.
Var och sen när har Biltema egna fabriker?
 
T Tossegubbe skrev:
Vad jag förstått är det näst intill omöjligt att få ekonomi i det med dagens frakter och allmänt overhead om man inte är riktigt stor och har egna fabriker typ som biltema. Men för lokal handlare att importera tex 4hjulingar, snöslungor elverktyg mm känns det kört. Men har man en relativt simpel produkt man vill ha legotillverkad är nog oddsen bättre, dom är rätt duktiga på att göra billig skit i stora volymer
Nu är det inte så vanligt att företag som Biltema har egna fabriker. Egna fabriker? Det är en helt annan sak. Det går självklart at få vinst på det. Det finns många exempel. Men företag med många emv varor hittar tillverkare. Du kan köpa en produkt som är tillverkad av de store tillverkarna, Där det är exakt likadana varor. Men när Biltema sätter sitt namn på det så tar Biltema ansvaret för garantier och returer. Helt plötsligt blir priset ett annat. Fraktkostnaden är egentligen ganska enkel att få net. container från tillverkaren till ett lager i Sverige Där det packas om och körs ut. Om vi kollar oljan så är jag ganska övertygad om att det inte finn speciellt många tillverkare av tillverkare det Det ställs en hel del krav på oljorna idag Det gör det svårare att börja med egna varianter.
Andra prylar kan du ställa andra krav på.
Men jag är övertygad om att ingenstans säger man dålig kvalitet tack. Men å andra sidan gör man något lite tunnare...
Sen är vissa leksaker faktiskt andra tillverkare än biltema Det står tillverkarens namn på konsument förpackningen.
Sen handlar mycket om prissättning. Vilka marginaler man vill ha. Biltema lär nog sälja mer på kvantitet än kvalitet. Så är biltemas oljor dåliga så är nog biltema egentligen oskyldiga.
Sen köper biltema väldigt stora volymer. Snöslungor. Du köper in så så många man förväntas sälja. Bra pris från fabrik och container frakt är inte speciellt dyrt. Dessutom ser du till att beställa tidigt så blir frakttider inga problem
 
C
A Anders_Nilsson skrev:
Då menar jag oljor som säger ”Uppfyller VAG specifikation dyr” eller liknande, alltså en formell standard och inte bara godkänd av
Jo, jag är med på det, men är det verkligen något speciellt med t.ex. VW 507.00-specifikationen som innebär att den passar VAG:s motorer bättre än en olja som uppfyller standard ACEA C3? Eller om man vänder på det - är VAG:s motorer verkligen så speciella att de kräver en särskild olja?

Nu inses förvisso att ACEA strikt talat inte är en internationell standard och att det därmed kan finnas en poäng med att vissa tillverkare har sina egna specifikationer. Men jag misstänker också att oljetillverkarna får pröjsa till VAG för att få skriva VW 507.00 på sin förpackning(?)
 
tensiden tensiden skrev:
Var och sen när har Biltema egna fabriker?
Var vet jag inte men dom skrev så i katalogen eller ngn reklam för några år sedan, har inte forskat djupare i det.
 
C cpalm skrev:
Jo, jag är med på det, men är det verkligen något speciellt med t.ex. VW 507.00-specifikationen som innebär att den passar VAG:s motorer bättre än en olja som uppfyller standard ACEA C3? Eller om man vänder på det - är VAG:s motorer verkligen så speciella att de kräver en särskild olja?

Nu inses förvisso att ACEA strikt talat inte är en internationell standard och att det därmed kan finnas en poäng med att vissa tillverkare har sina egna specifikationer. Men jag misstänker också att oljetillverkarna får pröjsa till VAG för att få skriva VW 507.00 på sin förpackning(?)
Nu är det ofta flera tillverkare som har samma tillsatser. att klassningarna väldigt långt ner. Till och med ganska svår att hitta. Skulle betala för att få skriva Sen är det enkelt. Det ligger inte i oljetillverkarens intresse att betala för det. Tvärtom. Det ligger i vag intresse att få synas. De gör det ibland. Men då är det väldigt tydligt.

Enligt tillverkarna så behövs alla dessa tillsatser. Själv vet jag inte. Det. finns ingen egen vinning för biltillverkaren att ja massa olika tillsatser. Ofta är det olika till olika motorer. Tillsatserna behövs men frågan är hur mycket de behövs. Jag har för.lite info för att chansa Det ät dessutom för lite pengar.

Varför måste man misstänka att någon betalar för att ett märke synts?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är det inte så vanligt att företag som Biltema har egna fabriker. Egna fabriker? Det är en helt annan sak. Det går självklart at få vinst på det. Det finns många exempel. Men företag med många emv varor hittar tillverkare. Du kan köpa en produkt som är tillverkad av de store tillverkarna, Där det är exakt likadana varor. Men när Biltema sätter sitt namn på det så tar Biltema ansvaret för garantier och returer. Helt plötsligt blir priset ett annat. Fraktkostnaden är egentligen ganska enkel att få net. container från tillverkaren till ett lager i Sverige Där det packas om och körs ut. Om vi kollar oljan så är jag ganska övertygad om att det inte finn speciellt många tillverkare av tillverkare det Det ställs en hel del krav på oljorna idag Det gör det svårare att börja med egna varianter.
Andra prylar kan du ställa andra krav på.
Men jag är övertygad om att ingenstans säger man dålig kvalitet tack. Men å andra sidan gör man något lite tunnare...
Sen är vissa leksaker faktiskt andra tillverkare än biltema Det står tillverkarens namn på konsument förpackningen.
Sen handlar mycket om prissättning. Vilka marginaler man vill ha. Biltema lär nog sälja mer på kvantitet än kvalitet. Så är biltemas oljor dåliga så är nog biltema egentligen oskyldiga.
Sen köper biltema väldigt stora volymer. Snöslungor. Du köper in så så många man förväntas sälja. Bra pris från fabrik och container frakt är inte speciellt dyrt. Dessutom ser du till att beställa tidigt så blir frakttider inga problem
Har du kollat på fraktkosnader senaste 10 åren? Har bekanta som handlar en del från kina och säger att dom betalar 4-6ggr mer för en container dörr till dörr.
Jag har importerat ngn bil och båt mm från USA och för 20 år sedan betalade jag ca 20k ink beg container, senast jag fick pris nu för ett par år sedan skulle samma grej gå på 120k med massa klareringsavgifter, tullkostnader, hamnavgifter osv osv.

Köpte tomcontainer i gbg förr och kunde få dom på returfrakt upp till Karlstad för 2500kr förr, förra sommaren ville dom ha 12500 för det.


Nu beror det såklart på vad man fyller containern med hur stor påverkan fraktkostnaden har men en av mina bekanta sålde vedkapar som han designat och fått tillverkat i kina, han fick sluta med det för frakt och hantering åt upp hela vinsten på slutet, tror den hamnade på närmare 3000kr/enhet sist sa han och på en grej som säljs för 11.995 till kund blir det inte mycket över.
 
T Tossegubbe skrev:
Har du kollat på fraktkosnader senaste 10 åren? Har bekanta som handlar en del från kina och säger att dom betalar 4-6ggr mer för en container dörr till dörr.
Jag har importerat ngn bil och båt mm från USA och för 20 år sedan betalade jag ca 20k ink beg container, senast jag fick pris nu för ett par år sedan skulle samma grej gå på 120k med massa klareringsavgifter, tullkostnader, hamnavgifter osv osv.

Köpte tomcontainer i gbg förr och kunde få dom på returfrakt upp till Karlstad för 2500kr förr, förra sommaren ville dom ha 12500 för det.


Nu beror det såklart på vad man fyller containern med hur stor påverkan fraktkostnaden har men en av mina bekanta sålde vedkapar som han designat och fått tillverkat i kina, han fick sluta med det för frakt och hantering åt upp hela vinsten på slutet, tror den hamnade på närmare 3000kr/enhet sist sa han och på en grej som säljs för 11.995 till kund blir det inte mycket över.
Även om fraktpriserna har gått upp så är det tydligt att det går att skicka mindre paket från Kina utan kunden betalar frakt. Det är bara kolla ali, temu wish. Men högre frakter syns på priset till kund. Men eftersom Biltema, Jula, Clas Ohlson och de flesta andra företag lyckas importera och ändå få ekonomin att gå ihop. Sen går det inte jämföra med vad det kostar för en privatperson eller litet företag tänker importera från Kina. Jämfört med stora företag som Biltema. Dessa beställer container frakt i ganska stora mängder. Det påverkar självklart priset ordentligt. Men självklart har priserna påverkats av de höga fraktkostnader. Det är något som syns på prislappen. Men troligtvis även på butikens marginaler.

Vad var inköpspriset för vedklyven?
Självklart blir det tufft när frakten går upp.
kan man inte justera priset så blir väldigt svårt. Men frakt på 3000:- /enhet Det låter brutalt. Om du inte maxar containern så blir en högre kostnad
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det beroende ju på lite från person till person och bil till bil. I mitt fall är det inte ens nära halva priset och ligga ute med pengar 3 år och hoppas man har bilen kvar är inte värt det för mig.
De senaste 3 bilar jag ägt som bruksbilar (16år) vill ha 5W30 så inget jag skulle stressar upp för. Däremot har jag nog råkat ladda upp lite väl många oljefilter, men det är stora trevliga med syntetisk media ist. för papper ;) (M22x1.5mm) ett gäng köpte jag när det var 1/3 pris och resterande från staterna när det var gratis frakt och tullfritt bak på en exportbil. M22x1.5 har även nästa motor så de kommer nog gå åt ;)
Oljefilter lådor, Royal Purple och andra märken, sorterade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, jag är med på det, men är det verkligen något speciellt med t.ex. VW 507.00-specifikationen som innebär att den passar VAG:s motorer bättre än en olja som uppfyller standard ACEA C3? Eller om man vänder på det - är VAG:s motorer verkligen så speciella att de kräver en särskild olja?

Nu inses förvisso att ACEA strikt talat inte är en internationell standard och att det därmed kan finnas en poäng med att vissa tillverkare har sina egna specifikationer. Men jag misstänker också att oljetillverkarna får pröjsa till VAG för att få skriva VW 507.00 på sin förpackning(?)
Det vet jag inte. Kanske var det större skillnad förr. Men jag köper ogärna en bil som inte klarar vanliga API-standarder.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det vet jag inte. Kanske var det större skillnad förr. Men jag köper ogärna en bil som inte klarar vanliga API-standarder.
Utbudet på dessa VW 50X.00 är ju ganska bra så vad är problemet?
 
Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
De senaste 3 bilar jag ägt som bruksbilar (16år) vill ha 5W30 så inget jag skulle stressar upp för.
Ja nöjer man sig med det så är det normalt inget problem. Vill man ha tillverkarens egna klassning som Tossegubben talade om så blir det ju värre. I hans fall skiljde det mellan två årsmodeller på samma bil om jag förstod det rätt.

Priserna har gått upp, men förr kunde man köpa GMs olja, 5 liter för 299. Då var det åtminstone för mig rätt ointressant att spara någon krona per liter på att köpa 20 litersdunk.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.