T Tossegubbe skrev:
Var vet jag inte men dom skrev så i katalogen eller ngn reklam för några år sedan, har inte forskat djupare i det.
Ok. Hade varit intressant att få reda på mer om det om det är så. Det är så olikt min upplevelse av hur den typen av kedjor arbetar nämligen. Det kräver en helt annan organisation än den man i regel har satt upp i Asien som i stort bara hanterar inköp (med allt vad det innebär). Att både binda kapital samt hantera hela strukturen och regelverken kring att också äga tillverkning känns väldigt främmande. Så om någon kan hitta mer information om detta vore det intressant att ta del av det!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Även om fraktpriserna har gått upp så är det tydligt att det går att skicka mindre paket från Kina utan kunden betalar frakt. Det är bara kolla ali, temu wish. Men högre frakter syns på priset till kund. Men eftersom Biltema, Jula, Clas Ohlson och de flesta andra företag lyckas importera och ändå få ekonomin att gå ihop. Sen går det inte jämföra med vad det kostar för en privatperson eller litet företag tänker importera från Kina. Jämfört med stora företag som Biltema. Dessa beställer container frakt i ganska stora mängder. Det påverkar självklart priset ordentligt. Men självklart har priserna påverkats av de höga fraktkostnader. Det är något som syns på prislappen. Men troligtvis även på butikens marginaler.

Vad var inköpspriset för vedklyven?
Självklart blir det tufft när frakten går upp.
kan man inte justera priset så blir väldigt svårt. Men frakt på 3000:- /enhet Det låter brutalt. Om du inte maxar containern så blir en högre kostnad
Jo men vedkaparna är ju rätt skrymmande då dom var färdigbyggda och förpackade i låda redo för leverans till kund, det hade säkert gått att få i många fler enheter i en container om dom moterats själv av kund men hans koncept var att kunden bara skulle kunna plugga i kontakten och börja kapa till skillnad från många konkurrenter.
Jag vet inte hans exakta siffror på varken inköp eller annat men han nämnde just transport som stora problemet då den gått från några hundralappar till 3000 och han ansåg inte att han kunde sälja produkten om han höjde priset typ 2500kr plötsligt.

Det är väl förmodligen så det blir i många fall, det blir plötsligt konkurrenskraftigt att tillverka lokalt istället när 30% av en vara är ren transportkostnad.

Det är ju inget negativt i sig som jag ser det dock förutsatt att vi har kapaciteten i vår lokala industri vilket var ett extra stort problem under pandemiåren.

Vad gäller just biltema så har deras priser ökat så mycket att det knappt skiljer på en bacho och biltema hylssats numera, om det är för att bacho blivit ett lågprismärke eller inte låter jag vara osagt men har trots allt personligen liiiite högre förtroende för bacho än så länge, iaf så har dom en låda som inte delar sig i 2 första gången du viker upp den i -35 som dom blåa gärna gör.

tensiden tensiden skrev:
Ok. Hade varit intressant att få reda på mer om det om det är så. Det är så olikt min upplevelse av hur den typen av kedjor arbetar nämligen. Det kräver en helt annan organisation än den man i regel har satt upp i Asien som i stort bara hanterar inköp (med allt vad det innebär). Att både binda kapital samt hantera hela strukturen och regelverken kring att också äga tillverkning känns väldigt främmande. Så om någon kan hitta mer information om detta vore det intressant att ta del av det!
Minns jag inte fel användes ordalydelsen "egna fabriker" kan förvisso tolkas som att det är en dedikerad fabrik som tillverkar enbart åt biltema utan att dom faktiskt äger den men jag la som sagt ingen större vikt vid det.
Och jag vet att det inte gäller alla produkter heller, avgassystem tex stod det inpräglat "walker" på senast jag kolla. Var även någon som berätta att dom köpt en verktygssats där det stod "kamasa" på vissa av delarna så visst är det säkert rätt blandat.
Men är övertygad om att biltema är stora nog att ha en "egen" fabrik för tex gjutgods som bromsskivor, vattenpumpar och liknande om dom ser det som lönsamt och enklare ur kvalitetssyfte.

T Tossegubbe skrev:
Minns jag inte fel användes ordalydelsen "egna fabriker" kan förvisso tolkas som att det är en dedikerad fabrik som tillverkar enbart åt biltema utan att dom faktiskt äger den men jag la som sagt ingen större vikt vid det.
Och jag vet att det inte gäller alla produkter heller, avgassystem tex stod det inpräglat "walker" på senast jag kolla. Var även någon som berätta att dom köpt en verktygssats där det stod "kamasa" på vissa av delarna så visst är det säkert rätt blandat.
Men är övertygad om att biltema är stora nog att ha en "egen" fabrik för tex gjutgods som bromsskivor, vattenpumpar och liknande om dom ser det som lönsamt och enklare ur kvalitetssyfte.
När jag tänker till så tycker jag att känner igen texten egna fabriker. Sen blir resten tolkningsfrågor vad innebär egna fabriker bla bla bla. En mer filosofisk fråga.
Men du har rätt man kan absolut tänka sig att de skulle ha egna fabriker. Nu har jag själv en annan syn på det och förstår hur saker fungerar. Men det är inte självklart.
Men din bekanta är egentligen ett exempel på att en fabrik tillverkar hans vedklyvar men därefter sätter han sitt namn. Lite som butikens emv varor. Det är nog många som skulle säga egentillverkad.

Nä ingen vill betala 12000:- för en vedkap för att sen behöva skruva ihop den själv.
Mitt exempel var mer allmänt om fraktpriserna. än om möjligheten att göra som Kamprad. Kamprad hade troligtvis sålt den för hälften. Men hade beställt kanske 100ggr fler. och tackvare alla små paket kunnat få plats med kanske 10ggr fler paket i en container. Då blir inte en rejäl ökning av fraktpriset lika kännbart per produkt.
Men nu var det inte Kamprad och platta paket utan nu var det lite mer klass på dessa vedklyvar.
Men en nyfiken fråga. Gick det att sälja vedklyvar när märket är okänt och gjort i Kina. Inget negativt om dessa produkter utan bara en tanke på hur folk suckar om kina.

När jag tänker till så tycker jag att känner igen texten egna fabriker. Sen blir resten tolkningsfrågor vad innebär egna fabriker bla bla bla. En mer filosofisk fråga.
Men du har rätt man kan absolut tänka sig att de skulle ha egna fabriker. Nu har jag själv en annan syn på det och förstår hur saker fungerar. Men det är inte självklart.
Men din bekanta är egentligen ett exempel på att en fabrik tillverkar hans vedklyvar men därefter sätter han sitt namn. Lite som butikens emv varor. Det är nog många som skulle säga egentillverkad.

Nä ingen vill betala 12000:- för en vedkap för att sen behöva skruva ihop den själv.
Mitt exempel var mer allmänt om fraktpriserna. än om möjligheten att göra som Kamprad. Kamprad hade troligtvis sålt den för hälften. Men hade beställt kanske 100ggr fler. och tackvare alla små paket kunnat få plats med kanske 10ggr fler paket i en container. Då blir inte en rejäl ökning av fraktpriset lika kännbart per produkt.
Men nu var det inte Kamprad och platta paket utan nu var det lite mer klass på dessa vedklyvar.
Men en nyfiken fråga. Gick det att sälja vedklyvar när märket är okänt och gjort i Kina. Inget negativt om dessa produkter utan bara en tanke på hur folk suckar om kina.
Ja han hade en väldigt hög kvalitet på dom (tillverkade och sålde även andra trämaskiner som minisågverk mm) så märket var inte okänt inom vissa kretsar och sen var det väl så att deras granne köpte en med osv. Var inte alls jämnförbart med typ bauhaus kvalitet.
Men oavsett kvalitet kommer man väl till ngn tröskel vad folk är villiga och betala innan dom väljer att bygga själv istället, är trots allt ingen rocketscience att bygga en manuell vedkap i ett normalt hobbygarage om man har en förlaga att gå efter.
Jag tycker just dessa var ett bra exempel på hur lite extra det kostar med kvalitet, ngn femhundring extra för kraftigare motor, högre rotationshastighet, några extra stag, 1mm extra plåttjocklek osv men den upplevdes 5ggr bättre än lågprismaskinerna och höll förevigt.
Tror inte någon tänkte på det som en kinamaskin ens och i ärlighetens namn så är det ingen skillnad på en plåt utskuren och bockad i kina emot samma plåt från lokala smeden förutom när man skall betala den 😆😆

T Tossegubbe skrev:
Kamasa tools är väl rätt kända för att aldrig haft några fabriker ... 😀

T Tossegubbe skrev:
så är det ingen skillnad på en plåt utskuren och bockad i kina emot samma plåt från lokala smeden förutom när man skall betala den 😆😆
Nja, "blötstål" är ju ganska otrevligt i en vedklyv och säkert riktigt mycket billigare i inköp än redigt stål, men jag höftar bara

Fairlane Fairlane skrev:
Ja nöjer man sig med det så är det normalt inget problem. Vill man ha tillverkarens egna klassning som Tossegubben talade om så blir det ju värre. I hans fall skiljde det mellan två årsmodeller på samma bil om jag förstod det rätt.
Finns två olika viscoklasser i min manual, de pushar för 5w20 för att ju vattningare olja ju mindre bensin drar motorn, men 5w30 står även med som förövrigt samma motorn skulle ha tidigare = Bara amerikanska "CAFE standards" som gjort att det blir blaskigare och blaskigare olja i motorerna. 0w16 har väl Toyota börjat med och 0w8 är på gång för någon tillverkare jag inte minns. De kanske tom skaffar egna viscoklasser, då blir det roligt...

Tokslut Tokslut skrev:
Nja, "blötstål" är ju ganska otrevligt i en vedklyv och säkert riktigt mycket billigare i inköp än redigt stål, men jag höftar bara
Jo men det går ju att speca önskad stålkvalitet både i kina och sverige. Fast nog går det fint att göra en vedkap i vanligt SS1312 eller liknande med, handlar mer om dimensioner och konstruktion än höghållfasta stålkvaliteer.
Hög vikt är enbart en fördel på sådana maskiner.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Jo men det går ju att speca önskad stålkvalitet både i kina och sverige. Fast nog går det fint att göra en vedkap i vanligt SS1312 eller liknande med, handlar mer om dimensioner och konstruktion än höghållfasta stålkvaliteer.
Hög vikt är enbart en fördel på sådana maskiner.
En sak behöver inte vara dålig för att den är gjord i Kina. Det mesta vi köper kommer o från Kina och Asien. Det som skiljer är specifikationerna.
När det gäller prissättning så är den lurig. enkelt sätt så finns 3 grupper Biltema, Det är övertygade om att kvaliteten är helt ok.Dessa är väldigt priskänsliga(sen finns det som tror att Biltema är minst lika bra som blå bosch.
Gröna bosch. mellan klass. Dessa är inte lika priskänsliga.
Proffsklassen, Blå bosch. Dessa är minst priskänsliga. Här är servicen mer viktig.

Sen har den gruppen där priset inte får vara för billigt. Dessa skulle kunna köpa vedklyven för det tredubbla. Dessa kräver naturligtvis en bra vara. Men det varan måste vara.rätt märke Det viktiga är märket.
och prissättningen. Den får absolut inte vara billig. Hamnar du där, så kan du tjäna pengar. Men det krävs väldigt bra service

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Ja han hade en väldigt hög kvalitet på dom (tillverkade och sålde även andra trämaskiner som minisågverk mm) så märket var inte okänt inom vissa kretsar och sen var det väl så att deras granne köpte en med osv. Var inte alls jämnförbart med typ bauhaus kvalitet.
Men oavsett kvalitet kommer man väl till ngn tröskel vad folk är villiga och betala innan dom väljer att bygga själv istället, är trots allt ingen rocketscience att bygga en manuell vedkap i ett normalt hobbygarage om man har en förlaga att gå efter.
Jag tycker just dessa var ett bra exempel på hur lite extra det kostar med kvalitet, ngn femhundring extra för kraftigare motor, högre rotationshastighet, några extra stag, 1mm extra plåttjocklek osv men den upplevdes 5ggr bättre än lågprismaskinerna och höll förevigt.
Tror inte någon tänkte på det som en kinamaskin ens och i ärlighetens namn så är det ingen skillnad på en plåt utskuren och bockad i kina emot samma plåt från lokala smeden förutom när man skall betala den 😆😆
Du har rätt o Kina. Jag tänkte galet. De flesta varor vi köper är från Kina och Asien. Då klagar ingen. Inte jag heller för den delen
liten pudel får det bli

Däremot kan det vara tufft att slå sig fram som din bekanta gjorde. Konkurrensen är tuff.
Biltema har skurit ner på just det samt sladden. Det är ofta väldigt lite som krävs för att öka kvaliteten. Små detaljer så blir det mesta mycket bättre

En sak behöver inte vara dålig för att den är gjord i Kina. Det mesta vi köper kommer o från Kina och Asien. Det som skiljer är specifikationerna.
Mm. Den här kinesium-memen börjar bli tröttsam och anspelar på någon slags hybris. Syndarna är snarare butiker som köper in skräp. Och ärlig talat är Biltema ganska OK. De är iaf. bra på att återkalla grejer när de visar sig vara farliga ...

Jula avskyr jag dock. Jag har köpt alldeles för mycket grejer som bara inte funkar där. Samt deras uppdelning mellan "billiga" och "märkesvaror" känns konstgjord, som ett sätt att lura på en halvbra märkesgrejer, där Biltema håller sig till billigt.

Jag tänker mig att Jula och Biltema är varandras främsta konkurrenter?

C
J Jaggatagga skrev:
Jula avskyr jag dock. Jag har köpt alldeles för mycket grejer som bara inte funkar där. Samt deras uppdelning mellan "billiga" och "märkesvaror" känns konstgjord, som ett sätt att lura på en halvbra märkesgrejer, där Biltema håller sig till billigt.
Jag gissar tvärtom på att Jula helst skulle vilja att kunderna väljer Meck-tools, Kortslut och vad de nu kallar sina egna direktimporterade prylar, istället för märkesvarorna. De lär, trots priset, ha en betydligt bättre marginal.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H
T Tossegubbe skrev:
Men oavsett om man får ut 4byten ur en dunk så ser jag inte problemet, billigare märkesolja som är modellanpassad måste iaf vara ett bättre val som jag ser det?
Förövrigt kollade jag på biltema nu på mitt reg-nr på mercan och fick flera olika förslag på olja, hur kan många olika vara rätt? Tycker det är bevis nog på att biltema har noll koll på olja och man riskerar dyra haverier om man går på deras rekomendation.
Visst massor med oljor har rätt index men så enkelt är det inte, min årsmodell skall ha en olja med FE additiv medans nästa årsmodell skall ha RS, fråga mig inte vad skillnaden är men biltema föreslår samma olja medan merca är väldigt specifika med att man skall ha respektive i rätt årsmodell och söker man i tex okq8 guide får man olika oljor med.
Låter i mina öron orimligt att stora internationella företag skulle lagerhålla och tillverka 2 olika oljor om dom inte har olika egenskaper, är samma pris på dom så dom har inget att vinna på att sälja ena eller andra men däremot en lagerkostnad.
Rätta mig gärna om jag har fel..
Ofta anges att oljan ska hålla viss "API eller ACEA klassning" eller högre, detta i kombination med att olika viskociteter kan användas med tanke på förväntad yttertemperatur ger ganska många olka kombinationer. Så det är inget konstigt, lägger man till det att samma oljetyper finns i många olika fabrikat så blir det ändå fler att välja på.

Du har rätt o Kina. Jag tänkte galet. De flesta varor vi köper är från Kina och Asien. Då klagar ingen. Inte jag heller för den delen
liten pudel får det bli

Däremot kan det vara tufft att slå sig fram som din bekanta gjorde. Konkurrensen är tuff.
Biltema har skurit ner på just det samt sladden. Det är ofta väldigt lite som krävs för att öka kvaliteten. Små detaljer så blir det mesta mycket bättre
Både ja och nej, det fanns såvitt jag vet ingen direkt konkurrent i segmentet då det var rent värdelöst rappel på jula, bauhaus osv eller rent proffesionella maskiner men såklart helt annat pris då. Fast å andra sidan är hela svenska marknaden rätt liten med så var en balansgång.

Var tydligen rätt många potentiella kunder som hellre lånade/köpte en riktig vedprocessor en helg för ett par tusenlappar och körde upp ett par årsförbrukningar.
Men finns väl alltid ett antal som har rätt förutsättningar för han sålde ngn container om året av dom tydligen (typ 25-30st) tills frakt mm blev för dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.