167 831 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
och på toppen en liten gnutta negativt tänkande.C cpalm skrev:Om vi pratar om korven nu så gillar jag korv, men den typen av "barnkorv" som säljs på Biltema/bensinmacken/Bauhaus/7-11/Pressbyrån/Ikea borde f-n inte få kallas korv. Totalt smaklös, vattnig konsistens och lämnar en lätt illamående. Har ingen vetenskaplig förklaring till vad som ger den dessa egenskaper, men jag gissar att två faktorer i sammanhanget är priset och att man vill ha en barnvänlig produkt (inga "prickar", textur, tuggmotstånd, läskiga smaker, hårt skinn eller andra konstiga saker).
Men du vänder på allt det handlar om din smak vilket är det som viktigtast
Men för din del blir en korv dålig för att den är billig. För många andra så är det tvärtom billigt är gott.
Man ska aldrig säga att något automatiskt är dåligt för att det billigt. Utan vad som är väldigt viktigt så är det hur man prissätter något.
Eftersom korven är en lockvara på biltema så är deras marginal troligtvis väldigt låg. Jag tror inte det är minusmarginal. Men troligtvis inte långt därifrån.Minusmarginal är väldigt vanligt i butikerna idag.
Absolut, håller med till 110%. Men omvänt gäller också att allt som är billigt är inte automatiskt prisvärt.Bananskalare skrev:
Och det är väl essensen i tråden. Var på skalan finns Biltema? Lågprishandel som säljer billigt skit eller är bästa grejorna till bästa priset?
Medlem
· Västernorrland
· 10 961 inlägg
Dylika varuhus har inte "target" på att utmärka sig kvalitetsmässigt. De säljer produkter i ett valt segment där de säljer bra. Sen väljs ju produkterna efter inköpspris kontra förväntat säljpris. Resten ger sig själv. Köper man in skit så säger det sig själv att försäljningen troligen inte går så bra och köper man för dyrt så blir ju marginalerna för små. Det är ju en balans som sätts med de inköpare de har. Blir den rätt så brukar det tuffa på i skaplig takt........Lite som ikea och Lidl för den delen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Vart biltema befinner sig? ja du en väldigt bra fråga. Men vi kan konstatera atr Biltema har bara emv .C cpalm skrev:
Deras varor är billiga. kvaliteten varierar. Ingen har sagt mer än de själva att de säljer bästa varorna till bästa priset.
Jag stannar på att de är en lågpriskedja. Ingen av oss går till biltema och är övertygade om att skruvdragaren är likabra som blå Bosch även om maskinen är bli. Vi köper oljan och tror att den är lika bra som andra oljor. köper vi reservdelar där är vi noga med att det står biltema original på kartongen, vi vill inte ha kopior
Men vi köper spolarvätska och är säkra på att den är lika bra
Det som är bland det som är mest prisvärt på Biltema tycker jag är deras motoroljor.
Brett sortiment med de allra flesta specifikationer som finns på marknaden till humana priser.
Brett sortiment med de allra flesta specifikationer som finns på marknaden till humana priser.
Fast det är billigare att köpa "märkesolja" på tex Swedol så ser faktiskt ingen orsak att köpa ngt okänt på Biltema eller Lidl? Vet inte säkert att den skulle vara sämre men bara det faktum att de flesta bilar numera specar en massa additiv mm i oljan gör att jag inte vågar chansa på en ospecad olja.K Klabbis 3000 skrev:
Kollar du i tex OK Q8 lista är där över 100motoroljor, biltema har typ 5
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Du har ingen större koll på Biltemas oljesortiment. Du killgissar bara.T Tossegubbe skrev:Fast det är billigare att köpa "märkesolja" på tex Swedol så ser faktiskt ingen orsak att köpa ngt okänt på Biltema eller Lidl? Vet inte säkert att den skulle vara sämre men bara det faktum att de flesta bilar numera specar en massa additiv mm i oljan gör att jag inte vågar chansa på en ospecad olja.
Biltema har oljor som är.ampassade efter biltillverkarens specifikationer.
Jag betvivlar starkt att ok skulle ha 100st olika oljor. Det är nog.mer än vad våra stora tillverkare har i sitt sortiment.
Jag skulle inte vilja använda en olja som inte är specad. Å andra sidan I en krissituation så hade jag kunnat köra.med en noname olja.
Ok så hur många många varianter på motorolja har dom då du som har koll? Jag har inte räknat exakt hur många ok q8 har heller men med tanke på att deras oljelista är i klass med en tidning är det rätt många.Bananskalare skrev:Du har ingen större koll på Biltemas oljesortiment. Du killgissar bara.
Biltema har oljor som är.ampassade efter biltillverkarens specifikationer.
Jag betvivlar starkt att ok skulle ha 100st olika oljor. Det är nog.mer än vad våra stora tillverkare har i sitt sortiment.
Jag skulle inte vilja använda en olja som inte är specad. Å andra sidan I en krissituation så hade jag kunnat köra.med en noname olja.
Självklart måste man kolla att oljan uppfyller alla de specifikationer som biltillverkaren anger oavsett var man köper sin olja.T Tossegubbe skrev:Fast det är billigare att köpa "märkesolja" på tex Swedol så ser faktiskt ingen orsak att köpa ngt okänt på Biltema eller Lidl? Vet inte säkert att den skulle vara sämre men bara det faktum att de flesta bilar numera specar en massa additiv mm i oljan gör att jag inte vågar chansa på en ospecad olja.
Men köper ju hellre en dunk på Biltema för 400 än att ge 900 för exakt samma specifikationer bara för att det är en snygg dunk med nåt känt märke som låter överprissättningen gå till att sponsra Formel1 och liknande.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 551 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 551 inlägg
Jag köper olja tvärs över gatan, hos en grossist av specialoljor. De har nog 1000 olika så att okq8 skulle kunna vaska fram 100 känns väl inte så konstigt? Däremot kan jag absolut tänka mig att Biltema erbjuder fem, sex stycken halvrisiga men billiga varianter. Det ligger ju helt i linje med vad deras kundsegment efterfrågar.
Jo snabbkollade nu och dom har ca 60 motoroljor "på hyllan" utan att räkna olika viskociteter mm på samma oljetyp men sen finns det såklart massor med specialvarianter.Düsseldorff skrev:Jag köper olja tvärs över gatan, hos en grossist av specialoljor. De har nog 1000 olika så att okq8 skulle kunna vaska fram 100 känns väl inte så konstigt? Däremot kan jag absolut tänka mig att Biltema erbjuder fem, sex stycken halvrisiga men billiga varianter. Det ligger ju helt i linje med vad deras kundsegment efterfrågar.
Fast det är min poäng, en typisk helsyntet märkesolja på tex Swedol ligger runt 60kr/l och liknande på biltema ca 70kr/l dessutom har Swedol ofta kampanjer med köp 4 betala 3 och liknande så då kommer man ner runt 40kr/lK Klabbis 3000 skrev:Självklart måste man kolla att oljan uppfyller alla de specifikationer som biltillverkaren anger oavsett var man köper sin olja.
Men köper ju hellre en dunk på Biltema för 400 än att ge 900 för exakt samma specifikationer bara för att det är en snygg dunk med nåt känt märke som låter överprissättningen gå till att sponsra Formel1 och liknande.
Men då behöver man köpa 20litersdunk för att komma ner på det priset?T Tossegubbe skrev: