168 322 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Behövdes de inte behövs det inte nu.H Håkan V skrev:
När jag var liten då var jag stolt över min svartvita tv på 12". Dög det då duger det nu.😋😅
Men en väg atlas från 87 Den blir en trafikfara hot mot mänskligheten....
Det är stor risk att man missar biltemas butiker. Det är allvarligt det.
😋😅🤣
Nja, en vägatlas från 87 - i jämförelse med en GPS - där föredrar jag nog GPS:en.Bananskalare skrev:
I början på 90-talet reste jag mycket på Tyskland, och normalt flög jag in på Hamburg och tog sedan en hyrbil upp till Lübeck. Jag hade på min dåvarande GPS rattat in en route - där första punkten efter Hamburg Airport låg 15 minuter bort.
Vid ett tillfälle skulle jag resa vidare direkt från Lübeck (varför hyrbil inte var möjlig) - så vår tyska sekreterare (uppvuxen i Hamburg) kom ner och hämtade upp mig på flygplatsen. När hon körde ut från flygplatsen svängde hon höger där jag enligt GPS:en brukade svänga vänster.
Sedan blev det en lång resa - och jag tänkte att hon säkert hade en jättesmart väg från Hamburg till Lübeck - som uppvuxen där. Men efter en timme var hon framme på den punkten det brukade ta mig 15 minuter att nå.
Hon hade från barnsben lärt sig hur man skulle köra - men helt missat de förändringar som hänt i vägnätet de sista 10-15 åren - hon var då i 35-års åldern. Men hon var en väldigt tyskt bestämd dam - så hade jag tagit upp GPS:en och börjat berätta hur hon skulle köra i hennes hemstad - hade jag förmodligen blivit utsparkad från bilen. Så jag sade ingenting, mer än tackade för skjutsen. Men en vägatlas från 87 - Nja?
Har du testat att zooma ut?H Håkan V skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Framförallt bör man kolla sin simultankapacitet. Om man inte lyckas ta till sig skyltar eller gps...Alfredo skrev:
Tid och rumsuppfattningen, när man inte märker att man kör ombord på en färja. Inte för baktala den där gpsen men även Sverige atlas borde
vara bättre att orientera sig efter. Då håller man sig inom Stockholms råmärken.
Eller så är jag bara negativ....vem vet.,😋😀
Osvuret är bäst.Bananskalare skrev:Framförallt bör man kolla sin simultankapacitet. Om man inte lyckas ta till sig skyltar eller gps...
Tid och rumsuppfattningen, när man inte märker att man kör ombord på en färja. Inte för baktala den där gpsen men även Sverige atlas borde
vara bättre att orientera sig efter. Då håller man sig inom Stockholms råmärken.
Eller så är jag bara negativ....vem vet.,😋😀
Den 18 januari 1995 var jag på väg söder ut från Mellansverige. Någonstans på E18 söder Arboga påbörjade jag ett telefonsamtal, som kom att vara mellan 2 och 3 timmar (en leverantör i Holland vill jag minnas, som inte riktigt förstått sin roll i logistikkedjan). Bilkörningen var inget problem - det skötte ryggraden automatiskt - efter runt 50 år bakom ratten. Men när jag avslutat samtalet blev frågan "var i helsike är jag"?. Jag tittade på GPS:en och den berättade att jag hade ett par mil kvar till Hjo. Det lät ju bra, men var det på rätt väg? Rätt väg hade förutsatt en 90 graders sväng in på en anslutande väg söder om Karlsborg - och den avtagsvägen borde jag kommit ihåg även under samtalet - så GPS:en måste ha fel. Så jag vände tillbaks och kom fram till korsningen - och det visade sig att jag under samtalet verkligen HADE svängt in på rätt väg. Så GPS:en vann - och det har den gjort varje gång vi blivit osams. Men att åka ombord på en Gotlandsfärja under samtalet - DET hade jag nog inte missat.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Det beror kanske på att allt färre grejar själv med sina bilar? I dag ringer ju många på bärgare om de fått punktering, eftersom a) de inte kan/vill byta däck själva. b) det finns inte ens reservdäck i bilen.Bananskalare skrev:
Moderna bilar är inte byggda för att skruva på egen hand. Tillbringade nästan en timma med att byta strålkastarlampa på min Toyota igår. Inte för att jag inte vet hur man gör, utan för att det är en åtgärd som kräver ätpinnesmala fingrar och minst fyra händer, eller att man skruvar ner halva motorrummets innehåll för att komma åt. Lampan hade jag för övrigt köpt på Jula.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
De där med att byta glödlampor... De har varit nästan omöjligt i många år. Så det har inte blivit sämre med vad man kan göra. Men å andra sidan har det blivit mer komplicerade lampor så man måste ändå lämna in den. Man måste säkerligen programmera in den nya lampan....UlrikaSpg skrev:Det beror kanske på att allt färre grejar själv med sina bilar? I dag ringer ju många på bärgare om de fått punktering, eftersom a) de inte kan/vill byta däck själva. b) det finns inte ens reservdäck i bilen.
Moderna bilar är inte byggda för att skruva på egen hand. Tillbringade nästan en timma med att byta strålkastarlampa på min Toyota igår. Inte för att jag inte vet hur man gör, utan för att det är en åtgärd som kräver ätpinnesmala fingrar och minst fyra händer, eller att man skruvar ner halva motorrummets innehåll för att komma åt. Lampan hade jag för övrigt köpt på Jula.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Nå, glödlampsbyte var bara ett exempel för att belysa ett problem.Bananskalare skrev:
Därför hatar jag nya bilar och föraktar bilindustrin. Min gamla saab är bäst.UlrikaSpg skrev:Det beror kanske på att allt färre grejar själv med sina bilar? I dag ringer ju många på bärgare om de fått punktering, eftersom a) de inte kan/vill byta däck själva. b) det finns inte ens reservdäck i bilen.