Nissens Nissens skrev:
Har den varit på märkesservice så kan man utgå ifrån att de använt specad olja.
Oljan är normalt sett bara specad på viskositet, inte typ.

Dessutom, vem fan åker till verkstad för att tratta i olja på en begagnad bil?
 
RoTe
T Troberg skrev:
Det står bara att man inte får blanda mineralolja och helsyntet, medan halvsyntet kan blandas med båda. Det står inte varför.

Jag har hört, men vet inte om det stämmer, att oljan kan gunka ihop om man blandar fel.
Blanda är ju onödigt men att byta oljetyp när man byter olja är inte hela världen. Det som KAN uppstå är om en bil körts länge på mineralolja och man sedan byter till helsyntet så kan det lossna avlagringar som riskerar skada motorn.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Alltid samma gäng som sitter utanför Biltema Karlstad på tidig förmiddag och tar en varmkorv, ser inte ut som om dom varit inne i butiken och handlat dock 😆
Det är frukost gänget som måste börja dagen med en Biltema korv.
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
Nissens
T Troberg skrev:
Oljan är normalt sett bara specad på viskositet, inte typ.

Dessutom, vem fan åker till verkstad för att tratta i olja på en begagnad bil?
Eftersom vi sade att en bil räknas som begagnad när den är tre år gammal, då är det nog många som gör det. Jag gjorde det.
 
Det jag vet är att man absolut inte får blanda glykol

olja har jag inte funderat på
 
Fairlane
T Troberg skrev:
Oljan är normalt sett bara specad på viskositet, inte typ.
Vad talar vi då om för bilar? Det finns en väldig massa koder att hålla koll på om man ska uppfylla biltillverkarens krav på oljan. Några exempel:
GM: GM LL-A-025, GM LL-B-025, Dexos 2 etc
VW: VW 502.00, VW 504.00, VW 507.00 etc
MB: MB 226.5, MB 229.31 etc

Däremot står det nog inte om det ska vara syntet, delsyntet eller mineralolja, men det är nog mer eller mindre svårt att uppnå kraven med exempelvis en delsyntet.

Sen finns det den eviga myten att om man häller i syntetolja i en bil som har kört på mineralolja så kommer det lösa upp avlagringar som sätter igen motorn. Det kanske stämmer om man kört 8000 mil utan oljebyte, men annars är det en klassisk myt, liksom den att motorn kommer börja läcka olja. Antingen är motorn ok innan oljebytet och då är den det efter, eller så är den det inte vare sig före eller efter.

Sen är väl den enkla sanningen att har man för lite olja är det bättre att fylla på med något än inget.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Dessutom, vem fan åker till verkstad för att tratta i olja på en begagnad bil?
Den som inte har någon vettig plats för att byta olja och som inte vill göra det "på gatan"? Det är nog runt 20 år sedan jag fyllde på olja i någon bil. Det verkstaden gör på service brukar räcka till nästa service.
 
Delsyntet vs helsyntet kan ju skilja bra några få % och den stora basen är forfarande döda Dinosaurier. Delsyntet minns jag inte min % som krävdes för att kunna kalla den delsyntet, men helsyntet va väl 11% eller nått för att få kunna kalla sig helsyntet. Jag kör med fullsyntet = 100% syntetolja, den brinner inte ens. Dagens bas/Mineraloljor är så bra så de tvättar också rent motorerna. Vågar säga att det är skrönor från 80-talet när syntetoljan kom ut på breda marknaden och Mineraloljorna var av en helt annan kaliber.
Men mina kunskaper är andrahandsuppgifter från folk som gått oljekurser mm. Så tolka det precis som ni vill
 
T Troberg skrev:
Oljan är normalt sett bara specad på viskositet, inte typ.

Dessutom, vem fan åker till verkstad för att tratta i olja på en begagnad bil?
Läser man det finstilta på en flaska motorolja finns det massor av annan text om klassningen: API, MIL etc.
Har man, som jag, inget garage och inte längre har lust att krypa utefter gruset eller asfalten i vattenpölarna under bilen och det är långt till närmsta GDS-hall återstår ju bara verkstan. Häromdan lämnade jag in min gamla bil för att göra något så trivialt som att byta bromsbelägg. I morgon ska jag på återbesök för att skifta däck. Man blir gammal och bekväm med åren.
Olja och filter byter jag fortfarande själv på OKq8 som ligger nära mig.
 
Mats-S
Alfredo Alfredo skrev:
Det verkstaden gör på service brukar räcka till nästa service.
Då kör du inte en VAG-bil ... i alla fall för några år sedan så drog dom sjukt mycket olja.
Har haft två VAG senaste 25 åren, bägge var man tvungen att kolla/fylla på oljan typ per 500 mil. Mercen jag har nu kör jag lugnt 2.500 mil utan att det märks på nivåmätaren.
 
Mats-S
Fairlane Fairlane skrev:
Vad talar vi då om för bilar? Det finns en väldig massa koder att hålla koll på om man ska uppfylla biltillverkarens krav på oljan. Några exempel:
GM: GM LL-A-025, GM LL-B-025, Dexos 2 etc
VW: VW 502.00, VW 504.00, VW 507.00 etc
MB: MB 226.5, MB 229.31 etc
Helt korrekt, det handlar inte bara om typ, utan en attans massa koder för olika märken och dessutom olika modeller av dessa märken.
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Då kör du inte en VAG-bil ... i alla fall för några år sedan så drog dom sjukt mycket olja.
Har haft två VAG senaste 25 åren, bägge var man tvungen att kolla/fylla på oljan typ per 500 mil. Mercen jag har nu kör jag lugnt 2.500 mil utan att det märks på nivåmätaren.
Det är ”lustigt” nog genom design, för att få ner sin förbrukning ändrade VAG konstruktionen på sina dieslar och gjorde toleranserna vid kolvringarna mer.. generösa.

Kollar du de flesta VAG manualer till bilarna så är toleransen (innan det faktiskt är fel på skrotet) att dom får förbruka 0,5!!! Liter olja per 100 mil under normal belastning dvs inga kraftiga gaspådrag osv.

Nackdel? Fruktansvärt dyrt och ohållbart

Fördel? Nästan ny olja i motorn konstant, är ju ett av sätten dom klarar sig med sin ”long life service”
 
Mats-S Mats-S skrev:
Då kör du inte en VAG-bil
Eller så har jag bara blivit extremt slarvig och nonchalant avseende kontroll av oljenivån. Inga lampor brukar tändas i alla fall.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så har jag bara blivit extremt slarvig och nonchalant avseende kontroll av oljenivån. Inga lampor brukar tändas i alla fall.
Jag hoppas att du då kör en bil som har varning för låg oljenivå och inte bara för lågt oljetryck.
 
Biltema, Jula med fler slutar även saluföra sånt som säljs då det köps in olika partier från olika tillverkare…….
Saknar mycket som funnits genom åren med det är bara att anpassa sig och försöka hänga med i förändringarna
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.