167 787 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Blanda är ju onödigt men att byta oljetyp när man byter olja är inte hela världen. Det som KAN uppstå är om en bil körts länge på mineralolja och man sedan byter till helsyntet så kan det lossna avlagringar som riskerar skada motorn.T Troberg skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Det jag vet är att man absolut inte får blanda glykol
olja har jag inte funderat på
olja har jag inte funderat på
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 294 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 294 inlägg
Vad talar vi då om för bilar? Det finns en väldig massa koder att hålla koll på om man ska uppfylla biltillverkarens krav på oljan. Några exempel:T Troberg skrev:
GM: GM LL-A-025, GM LL-B-025, Dexos 2 etc
VW: VW 502.00, VW 504.00, VW 507.00 etc
MB: MB 226.5, MB 229.31 etc
Däremot står det nog inte om det ska vara syntet, delsyntet eller mineralolja, men det är nog mer eller mindre svårt att uppnå kraven med exempelvis en delsyntet.
Sen finns det den eviga myten att om man häller i syntetolja i en bil som har kört på mineralolja så kommer det lösa upp avlagringar som sätter igen motorn. Det kanske stämmer om man kört 8000 mil utan oljebyte, men annars är det en klassisk myt, liksom den att motorn kommer börja läcka olja. Antingen är motorn ok innan oljebytet och då är den det efter, eller så är den det inte vare sig före eller efter.
Sen är väl den enkla sanningen att har man för lite olja är det bättre att fylla på med något än inget.
Den som inte har någon vettig plats för att byta olja och som inte vill göra det "på gatan"? Det är nog runt 20 år sedan jag fyllde på olja i någon bil. Det verkstaden gör på service brukar räcka till nästa service.T Troberg skrev:
Delsyntet vs helsyntet kan ju skilja bra några få % och den stora basen är forfarande döda Dinosaurier. Delsyntet minns jag inte min % som krävdes för att kunna kalla den delsyntet, men helsyntet va väl 11% eller nått för att få kunna kalla sig helsyntet. Jag kör med fullsyntet = 100% syntetolja, den brinner inte ens. Dagens bas/Mineraloljor är så bra så de tvättar också rent motorerna. Vågar säga att det är skrönor från 80-talet när syntetoljan kom ut på breda marknaden och Mineraloljorna var av en helt annan kaliber.
Men mina kunskaper är andrahandsuppgifter från folk som gått oljekurser mm. Så tolka det precis som ni vill
Men mina kunskaper är andrahandsuppgifter från folk som gått oljekurser mm. Så tolka det precis som ni vill
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Läser man det finstilta på en flaska motorolja finns det massor av annan text om klassningen: API, MIL etc.T Troberg skrev:
Har man, som jag, inget garage och inte längre har lust att krypa utefter gruset eller asfalten i vattenpölarna under bilen och det är långt till närmsta GDS-hall återstår ju bara verkstan. Häromdan lämnade jag in min gamla bil för att göra något så trivialt som att byta bromsbelägg. I morgon ska jag på återbesök för att skifta däck. Man blir gammal och bekväm med åren.
Olja och filter byter jag fortfarande själv på OKq8 som ligger nära mig.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 823 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 823 inlägg
Då kör du inte en VAG-bil ... i alla fall för några år sedan så drog dom sjukt mycket olja.Alfredo skrev:
Har haft två VAG senaste 25 åren, bägge var man tvungen att kolla/fylla på oljan typ per 500 mil. Mercen jag har nu kör jag lugnt 2.500 mil utan att det märks på nivåmätaren.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 823 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 823 inlägg
Helt korrekt, det handlar inte bara om typ, utan en attans massa koder för olika märken och dessutom olika modeller av dessa märken.Fairlane skrev:
Det är ”lustigt” nog genom design, för att få ner sin förbrukning ändrade VAG konstruktionen på sina dieslar och gjorde toleranserna vid kolvringarna mer.. generösa.Mats-S skrev:
Kollar du de flesta VAG manualer till bilarna så är toleransen (innan det faktiskt är fel på skrotet) att dom får förbruka 0,5!!! Liter olja per 100 mil under normal belastning dvs inga kraftiga gaspådrag osv.
Nackdel? Fruktansvärt dyrt och ohållbart
Fördel? Nästan ny olja i motorn konstant, är ju ett av sätten dom klarar sig med sin ”long life service”
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 294 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 294 inlägg
Biltema, Jula med fler slutar även saluföra sånt som säljs då det köps in olika partier från olika tillverkare…….
Saknar mycket som funnits genom åren med det är bara att anpassa sig och försöka hänga med i förändringarna
Saknar mycket som funnits genom åren med det är bara att anpassa sig och försöka hänga med i förändringarna