168 322 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Det där med "partier" figurerar ganska ofta och visst kan de väl ha snubblat över nåt sånt men det normala är att inköpsavdelningar på dylika företag hela tiden sonderar marknader och lägger upp saker i sortimentet som man hoppas och tror ska sälja. Om inte så försvinner det ganska fort. Allt handlar om att tjäna pengar och inte att ha ett fullsortiment på allt. De som arbetar på det viset idag är typ småföretag där man brinner för det man gör och ser det som en service att kunna ha en obskyr del i lager trots att det är ekonomiskt vansinne.
Feltema heter de ju redan i folkmun, varför inte ta ett redan inarbetat namn?Bananskalare skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Det är väl enklare att inte handla där istället. Tycker alla att Biltema är dåligt och inte handlar där då finns inte Biltema längre på marknaden.Ä Äpplesnö skrev:
Igår kväll åkte mannen och hans kompis till Biltema och i vanliga fall så brukar de komma tillbaka med varsin blå och vit påse och vara jätteglada.
Men igår kom de hem och var sura och hungriga för caféet stänger visst en timme innan butiken stänger.
Jävla Biltema!
Men igår kom de hem och var sura och hungriga för caféet stänger visst en timme innan butiken stänger.
Jävla Biltema!
Instämmer - men av ett annat skäl. Handlar massor på Biltema och har aldrig varit missnöjd med kvaliteten på grejorna. Man får - det gäller överallt - det man betalar för och ofta behöver man bara det man får.
Men - det är mycket jag inte hade handlat om inte Biltema funnits - så jag håller med, lägg ner😆
Men - det är mycket jag inte hade handlat om inte Biltema funnits - så jag håller med, lägg ner😆
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Tycker biltema ska satsa på korven helt ut. och bara sälja korv i varuhusen😋
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
När varor försvinner från sortimentet beror nog oftast på att den inte säljer tillräckligt bra. Eller att inköpspriset har ökat men man kan inte höja priset åå varan tillräckligt mycket. Hade det varit en storsäljare, är det mycket, du höjer priset lite men du minskar även marginalerna. Men om du säljer bra så blir volymerna fördelen. Det handlar egentligen inte om Jula tycker tycker synd om oss . Det handlar om att kunna ha bra priser hela tiden. Kan man inte ha marginalerna så tar man helt enkelt bort produkten. Det viktigaste är låga priser och bra marginaler. Inte exakt vilken produkt. Sen kan jag tänka mig att vissa produkter säljs med en minus marginal.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Äh sånt där de är bara en fluga.H Håkan V skrev:
framförallt det där inter nätet det är fluga. Inget jag skulle syssla med.
Föresten är det okej om jag swishar pengarna för att du hjälper mig med min gps?😀😀
Jag fick med en TomTom när jag köpte bilen för 8 år sedan, men den går inte att uppdatera längre så min vägatlas från 1987 har återtagit sin plats i bilen nu.Bananskalare skrev:
Den har åkt tradare och mycket annat, säkert närmare 100 000 mil så den litar jag på 😍 Vissa vägomdragningar nära tätorter får man ta med i beräkningen, men det finns ju skyltar att följa. 😃
Tittar man i kartbok så vet man ju i alla fall var i landet man befinner sig ungefär, med GPS har många ingen aaaning om dom är i Skåne eller Värmland, eller kanske på Gotland, bara att man ska "ta vänster i nästa vägskäl", eller "vända när det är möjligt"...😅😅😅😅
Så GPS:en är det nog bra om du frågar någon annan om. 😉
H Håkan V skrev:Köpte min första GPS 1992, en Garmin GPS 50 (samma modell som de amerikanska soldaterna hade med sig vid Dessert Storm) – sedan dess åker jag inte en meter utan en GPS. Den senaste är en Garmin GPSMAP 276CX – och den har allt.H Håkan V skrev:Jag fick med en TomTom när jag köpte bilen för 8 år sedan, men den går inte att uppdatera längre så min vägatlas från 1987 har återtagit sin plats i bilen nu.
Den har åkt tradare och mycket annat, säkert närmare 100 000 mil så den litar jag på 😍 Vissa vägomdragningar nära tätorter får man ta med i beräkningen, men det finns ju skyltar att följa. 😃
Tittar man i kartbok så vet man ju i alla fall var i landet man befinner sig ungefär, med GPS har många ingen aaaning om dom är i Skåne eller Värmland, eller kanske på Gotland, bara att man ska "ta vänster i nästa vägskäl", eller "vända när det är möjligt"...😅😅😅😅
Så GPS:en är det nog bra om du frågar någon annan om. 😉
Den kan inte bara tala om vart jag skall åka och hur jag skall köra – den talar också om var jag har varit, hur jag kom dit och när – ovärderligt för reseräkningen. Den talar om hur fort jag åkt med ett intervall på 2 sekunder – dokumenterat – praktiskt taget omöjligt att förfalska, med 0,2 % onoggrannhet. Vad det innebär när det dyker upp ett ovälkommet brev får ni räkna ut själva.
Det är något att hålla i handen mitt i snöstormen med kanske en sikt på 20 meter, eller att man ligger snöröken efter en plogbil. Då är det bra att få veta att vägen framåt är spikrak utan sikthinder i 1,9 km – och syns det då ingen mötande trafik, då är det klart.
Vid dålig sikt skall man se upp med att följa hjulspår mitt i natten, när det kanske ramlat ner en eller ett par dm snö. Postgubbar är inte så noga med höger eller vänstertrafik även på stora riksvägar – och sitter postlådorna på vänster sida – då blir det vänstertrafik. Och sitter postlådorna på ömse sidor – betyder inte nödvändigtvis att föraren var rattfull.
Jag hade kunna skriva en roman om GPS:er och hur man kan använda dom – men jag stannar här. Jag är galen i mätinstrument – men GPS:en var klart den bästa och mest använda investeringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder