Isakare Isakare skrev:
Köpte sprayfärg på Biltema, bromsoksfärg, det gör jag inte igen, det var mest lösningsmedel i burken.
Tja sprayfärg innehåller alltid mer lösningsmedel än vanlig penselfärg. Biltema har båda varianterna. Jag har bara erfarenhet av den på burk, som man penslar. Goda erfarenheter. Funkar utmärkt.
Annars har jag bara hört positiva synpunkter från andra som använt sprayfärgen.

Jag skulle faktiskt reklamera den om den är så dålig. Det verkar vara ju något fel.
 
R
O O skrev:
Jag skulle faktiskt reklamera den om den är så dålig. Det verkar vara ju något fel.
Att man kan reklamera (vilket av någon anledning ( 🙄 ) är mycket lätt på biltema) är ju inte alltid en kostnadsfri lösning om man värderar sin tid till mer än ingenting. Har man lagt timmar på ett projekt bara för att förstöra det med en dålig produkt så väger det knappast upp.

Det är anledningen till att jag sedan rätt länge slutat handla där. Slutade ungefär samtidigt handla Julas, Classes, Kjells, och liknande kedjors "egna märken" då det är samma ojämna men låga kvalitet på de produkterna.

Det är både för humöret och samvetets skull. Och till viss del plånboken då det inte sällan blir dyrare i längden att byta ut skitprodukter än att köpa en bra från början.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Att man kan reklamera (vilket av någon anledning ( 🙄 ) är mycket lätt på biltema) är ju inte alltid en kostnadsfri lösning om man värderar sin tid till mer än ingenting. Har man lagt timmar på ett projekt bara för att förstöra det med en dålig produkt så väger det knappast upp.
Det är inte mycket som är kostnadsfritt, så det är ett tufft krav att klara. Men handlar man ofta på Biltema, som många gör, kan man reklamera nästa gång. Tar inte många minuter extra. Då är det (nästan) kostnadsfritt.
R RoAd skrev:
Det är anledningen till att jag sedan rätt länge slutat handla där. Slutade ungefär samtidigt handla Julas, Classes, Kjells, och liknande kedjors "egna märken" då det är samma ojämna men låga kvalitet på de produkterna.
Det är en av anledningarna att många handlar där. Ofta. Man vet att det i princip aldrig är några sura miner om man vill returnera eller ångrar sitt köp. Även efter ganska lång tid efter 30-dagarsperioden.
Vet man inte vilken av två eller flera artiklar som passar bäst kan man köpa båda och prova. Behålla den som passar och returnera övriga. Gäller allt från VVS-prylar och verktyg.

Vet man inte hur mycket/många som behövs köper man bara rejält och lämnar tillbaka det som blir över, eller inte behövs
R RoAd skrev:
Det är både för humöret och samvetets skull. Och till viss del plånboken då det inte sällan blir dyrare i längden att byta ut skitprodukter än att köpa en bra från början.
Att köpa bra grejer direkt tror jag oxo på!
Att det är dyrt att hålla på och byta gäller både bra och dåliga produkter. De bra behåller man länge. Jag har en noname-hylsnyckelsats farsan köpte på Biltema i Linköping för 50år sedan.

De dåliga man råkar köpa lämnar man tillbaka direkt man inser problemet. Fast trots att jag handlar ofta och mycket på Biltema mfl kommer jag inte ihåg när/om det har hänt. Bortsett från ett bilbatteri med 4års garanti som var slut efter 3år 11månader och 2veckor, då var det inget som helst snack. Trots att jag inte hade kvittot kvar, men visste exakt tidpunkt och butik för inköpet. All info fanns i deras dator. Samma modell (Fysisk storlek & Ah) fanns inte kvar. Så jag fick ett nästan dubbelt så dyrt AGM batteri istället. Naturligtvis handlar jag bilbatterier på Biltema efter det...
 
Att man har en generös reklamationspolicy handlar om service. Inte att man har dåliga saker. Sen kan det vara bra och ha en generös policy när man bara säljer sina egna varor.
 
G Ganescha skrev:
Mekar massor med bilarna vi har, gör allt själv, service och reperationer och har gjort så i 30 år. Har använt Biltemas oljor och verktyg i säkert närmare 20 år nu utan några som helst problem. Inte alltid delarna finns där men kollar alltid först om Biltema har dem, lika så med verktygen. Älskar Biltema 😉
Jag tror du får svårt att hitta en enda bildel som är billigare på biltema än hos näthandlarna, exempelvis trodo.se och autodoc.se

Ofta kan man få märkesdelar (tex bromsskivor och belägg) billigare än vad biltema tar för deras noname, vill man ha noname så är det mycket billigare i webshoparna.

Med det sagt så har jag inget emot biltema sådär, deras 10års-verktyg tycker jag exempelvis är både bra kvalitet och pris rent generellt.
 
Det är väl just det förhållandet som lett till (det lite överdrivna och skämtsamma) talesättet
Biltema har bra alternativ till det mesta, utom bilgrejor.
 
Redigerat:
O O skrev:
Tja sprayfärg innehåller alltid mer lösningsmedel än vanlig penselfärg. Biltema har båda varianterna. Jag har bara erfarenhet av den på burk, som man penslar. Goda erfarenheter. Funkar utmärkt.
Annars har jag bara hört positiva synpunkter från andra som använt sprayfärgen.

Jag skulle faktiskt reklamera den om den är så dålig. Det verkar vara ju något fel.
O O skrev:
Tja sprayfärg innehåller alltid mer lösningsmedel än vanlig penselfärg. Biltema har båda varianterna. Jag har bara erfarenhet av den på burk, som man penslar. Goda erfarenheter. Funkar utmärkt.
Annars har jag bara hört positiva synpunkter från andra som använt sprayfärgen.

Jag skulle faktiskt reklamera den om den är så dålig. Det verkar vara ju något fel.
Jag började lacka saker med sprayburk i yngre tonåren, vilket är drygt 45 år sen, har nog förbrukat ett par tusen sprayburkar, bla jobbat på bilfirma och bättringslackat försäljningsbilar.
Det finns olika kvalitet på spraylack, men denna burk från Biltema är det sämsta jag stött på, det var som att spruta vatten.
Kanske var det fel på den, men det kostar mig mer I bränsle att åka dit än de 99 spänn burken kostade.
Jag tar med mig erfarenheten och köper aldrig mer sprayfärg där.
Har en gång tidigare köpt grundfärg där, då reste sig grundlacken när jag la på topplacken.
Jag har blandat alla tänkbara fabrikat av sprayfärg utan problem, men Biltema var inte kompatibel med andra färger.
Den gången klagade jag, men det stod faktiskt på burken att den bara var kompatibel med Biltemas egna färger.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Jag handlade Kallgalv på Biltema en Söndag tror jag det var(¨~6år sedan), annars hade jag valt ett ledande märke, det var som vatten och knappt någon tjocklek att prata om, den var fantastiskt mycket sämre hållbarhet/slagtålig yta när den var härdad (om den ens vart det) än andra märken. Helt klart rent skräp 🤬
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag tror du får svårt att hitta en enda bildel som är billigare på biltema än hos näthandlarna, exempelvis trodo.se och autodoc.se

Ofta kan man få märkesdelar (tex bromsskivor och belägg) billigare än vad biltema tar för deras noname, vill man ha noname så är det mycket billigare i webshoparna.

Med det sagt så har jag inget emot biltema sådär, deras 10års-verktyg tycker jag exempelvis är både bra kvalitet och pris rent generellt.
Har beställt från autodoc 2 gånger, fått fel del båda gångerna. Som jag skrev, har Biltema delen, tar jag den där.
 
  • Gilla
Maalkl och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag tror du får svårt att hitta en enda bildel som är billigare på biltema än hos näthandlarna, exempelvis trodo.se och autodoc.se

Ofta kan man få märkesdelar (tex bromsskivor och belägg) billigare än vad biltema tar för deras noname, vill man ha noname så är det mycket billigare i webshoparna.

Med det sagt så har jag inget emot biltema sådär, deras 10års-verktyg tycker jag exempelvis är både bra kvalitet och pris rent generellt.
Jag köpte ett gäng hjulupphängningsgrejer från Autodoc samt bromsskivor. Dessa slog sig efter ett par tre veckor. Köpte i stället på Biltema, de har hållit måttet i två år nu.

Härom veckan köpte jag främre bromsok på Biltema, 520 kr /st. Autodocs billigaste alternativ kostar 480 kr plus frakt. Då var det bra att veta att man kan returnera smidigt på BT.
Att Mekonomens billigaste ok kostar 2 300 kr gör valet ännu lättare, speciellt när bilen är 18 år gammal.
 
  • Gilla
Maalkl och 3 till
  • Laddar…
K Kjell-Anders skrev:
Jag köpte ett gäng hjulupphängningsgrejer från Autodoc samt bromsskivor. Dessa slog sig efter ett par tre veckor. Köpte i stället på Biltema, de har hållit måttet i två år nu.

Härom veckan köpte jag främre bromsok på Biltema, 520 kr /st. Autodocs billigaste alternativ kostar 480 kr plus frakt. Då var det bra att veta att man kan returnera smidigt på BT.
Att Mekonomens billigaste ok kostar 2 300 kr gör valet ännu lättare, speciellt när bilen är 18 år gammal.
Bytte båda bromsoken fram, 499:- st på frugans passat 2014. Billigast på autodoc 425:- frakt 99:-. Enkelt att returnera med Biltema dessutom, enkelt val. Och dom funkar precis lika bra som vilket ok som helst.
 
  • Gilla
Kjell-Anders
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag började lacka saker med sprayburk i yngre tonåren, vilket är drygt 45 år sen, har nog förbrukat ett par tusen sprayburkar, bla jobbat på bilfirma och bättringslackat försäljningsbilar.
Det finns olika kvalitet på spraylack, men denna burk från Biltema är det sämsta jag stött på, det var som att spruta vatten.
Kanske var det fel på den, men det kostar mig mer I bränsle att åka dit än de 99 spänn burken kostade.
Jag tar med mig erfarenheten och köper aldrig mer sprayfärg där.
Att det kostar mer att reklamera än att köpa någon annanstans är ju surt. Så det kanske man inte gör. Fast nu vet vi ju inte vilket av alternativen som var orsaken.
  • Bra produkt, men fel på just denna
  • Dålig produkt. Är inte bättre.
Isakare Isakare skrev:
Har en gång tidigare köpt grundfärg där, då reste sig grundlacken när jag la på topplacken.
Jag har blandat alla tänkbara fabrikat av sprayfärg utan problem, men Biltema var inte kompatibel med andra färger.
Den gången klagade jag, men det stod faktiskt på burken att den bara var kompatibel med Biltemas egna färger.
Handhavandefel alltså. Det är knappast Biltemas fel.

Men man får nästan intrycket att du slutade handla på Biltema istället för att reklamera en enda burk sprayfärg och få den utbytt mot en med riktig färg istället.
 
K Kjell-Anders skrev:
Jag köpte ett gäng hjulupphängningsgrejer från Autodoc samt bromsskivor. Dessa slog sig efter ett par tre veckor. Köpte i stället på Biltema, de har hållit måttet i två år nu.
Bromskivor "slår sig" i princip aldrig. Det som upplevs på det sättet är nästan alltid att nya skivor inte körts in ordentligt. Att man gjort en kraftig inbromsning och inte släppt bromsen direkt bilen stannat. Om beläggen ligger kvar mot den nya varma skivan kan metallen förändras/legeras så att friktionen förändras på just den ytan belägget låg emot. Det är ett handhavandefel. Inget produktfel.

Att returnera tunga bromsskivor till utlandet är ganska dyrt. Biltemas bromsskivor är säkerligen alldeles utmärkta. Och returer är smidigt.
K Kjell-Anders skrev:
Härom veckan köpte jag främre bromsok på Biltema, 520 kr /st. Autodocs billigaste alternativ kostar 480 kr plus frakt. Då var det bra att veta att man kan returnera smidigt på BT.
Att Mekonomens billigaste ok kostar 2 300 kr gör valet ännu lättare, speciellt när bilen är 18 år gammal.
Oftast finns det billigare alternativ än Biltema. Om man letar på tyska internetbutiker. Tar man autodoc som exempel så har de i princip alltid flera olika fabrikat. Allt från välkända kvalitets märken ner till väldigt billigt okänt. Dvs man har ett större urval. Man kan köpa en billig bromsskiva men satsa på bättre belägg.

Just bromsok kan vara smart att köpa begagnade original från "skroten". Mycket bra kvalitet och garanterad passform.
 
  • Gilla
Torpgubben
  • Laddar…
O O skrev:
Bromskivor "slår sig" i princip aldrig. Det som upplevs på det sättet är nästan alltid att nya skivor inte körts in ordentligt. Att man gjort en kraftig inbromsning och inte släppt bromsen direkt bilen stannat. Om beläggen ligger kvar mot den nya varma skivan kan metallen förändras/legeras så att friktionen förändras på just den ytan belägget låg emot. Det är ett handhavandefel. Inget produktfel.
Jag hade ett par bromsskivor (85:- styck på Biltema) som blev krokiga efter en hastig inbromsning på en motorvägsavfart. Jag stannade inte (bromsade ner från 110 till 50 kanske), utan körde vidare i flera kilometer.
 
O O skrev:
Bromskivor "slår sig" i princip aldrig. Det som upplevs på det sättet är nästan alltid att nya skivor inte körts in ordentligt. Att man gjort en kraftig inbromsning och inte släppt bromsen direkt bilen stannat. Om beläggen ligger kvar mot den nya varma skivan kan metallen förändras/legeras så att friktionen förändras på just den ytan belägget låg emot. Det är ett handhavandefel. Inget produktfel.

Att returnera tunga bromsskivor till utlandet är ganska dyrt. Biltemas bromsskivor är säkerligen alldeles utmärkta. Och returer är smidigt.

Oftast finns det billigare alternativ än Biltema. Om man letar på tyska internetbutiker. Tar man autodoc som exempel så har de i princip alltid flera olika fabrikat. Allt från välkända kvalitets märken ner till väldigt billigt okänt. Dvs man har ett större urval. Man kan köpa en billig bromsskiva men satsa på bättre belägg.

Just bromsok kan vara smart att köpa begagnade original från "skroten". Mycket bra kvalitet och garanterad passform.
Ja, att renovera bromsok i lugn och ro för att sedan byta mot de kärvande är en god ide'. Man vill ju inte göra detta jobb medan bilen står uppallad.

Beträffande inkörning av bromsskivor/belägg, är detta välkänt. Ändå uppstår slag o skevhet ibland, vi talar då om hundradelar. Jag hade problem med en ny Ford för drygt 25 år sedan, där de bytte framskivor 4-5 gånger. De hävdade att det var nya tillverkningsmetoder som orsakat bekymren. Slutligen ledsnade jag och köpte piratskivor från Biltema, vilka fungerade utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.