168 369 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Kraven är som stavhopparnas kvalhöjd.A Anders_Nilsson skrev:Biltemas oljor tillverkas naturligtvis inte av Biltema utan av Statoil eller någon annan. Och sedan häller man i ett additivpaket som köps av en av få tillverkare som tillverkar sådana. Till sist skall oljan testas att den uppfyller API:s krav. Uppfyller den kraven är den godkänd, det finns som du skriver inga skitoljor utan uppfyller de kraven så uppfyller de kraven.
Det måsta man klara för att få vara med i tävlingen. Det är ett minimikrav. Alla hopparna som klarar kval-kravet är inte lika bra. I kvällens tävling klarade några bara ingångshöjden 552cm medan Duplantis klarade 623cm. Nytt världsrekord.
På samma sätt skulle man kunna testa och rangordna oljor. Men det görs knappast. Så man får gissa och tro. Tror man att Biltema-olja är bättre än originalolja? Motoroljornas Duplantis? Ja, då kanske man är beredd att betala extra för Biltemaoljan.
Anledningen att ta upp GMs originalolja är att den är ett exempel på när originalet är billigare än Biltemas alternativ.A Anders_Nilsson skrev:
Dvs att det lönar sig att kolla med märkesverkstäder/handlare innan man rusar iväg och handlar på Biltema. Naturligtvis måste man kolla upp sådant här. För priser ändras. T.ex. kan märkesverkstäder ha specialpris på oljebyten. Vad som gäller på en plats kanske inte gäller överallt.
Tyska oeldepot24.de levererar billig olja hem till dörren till de flesta (alla?) adresser i Sverige,
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
För mig kostar en dunk 250-300 spänn på Biltema och tillverkaren specar bara API SL eller bättre så jag bryr mig ärligt talat inte så mycket.O skrev:Anledningen att ta upp GMs originalolja är att den är ett exempel på när originalet är billigare än Biltemas alternativ.
Dvs att det lönar sig att kolla med märkesverkstäder/handlare innan man rusar iväg och handlar på Biltema. Naturligtvis måste man kolla upp sådant här. För priser ändras. T.ex. kan märkesverkstäder ha specialpris på oljebyten. Vad som gäller på en plats kanske inte gäller överallt.
Tyska oeldepot24.de levererar billig olja hem till dörren till de flesta (alla?) adresser i Sverige,
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag tror att biltema håller bra kvalitet på sina oljor. Jag tror inte att de är i klass med Duplantis. De håller sig med en andra plats. Men så länge man inte betalar för Duplantis så är det inga problem. När vi har nämnt originaloljan så tror jag inte att den är någon super olja. Det är Castrol eller Mobil1 som tillverkar. Tillskillnad Stavhopp så finns det bara en Duplantis. Men när det gäller oljor så är jag övertygad om att Castrol och Mobil 1 Är båda uppe på första platsO skrev:Kraven är som stavhopparnas kvalhöjd.
Det måsta man klara för att få vara med i tävlingen. Det är ett minimikrav. Alla hopparna som klarar kval-kravet är inte lika bra. I kvällens tävling klarade några bara ingångshöjden 552cm medan Duplantis klarade 623cm. Nytt världsrekord.
På samma sätt skulle man kunna testa och rangordna oljor. Men det görs knappast. Så man får gissa och tro. Tror man att Biltema-olja är bättre än originalolja? Motoroljornas Duplantis? Ja, då kanske man är beredd att betala extra för Biltemaoljan.
Originaloljan? Den solar sig i glansen av de andra oljorna.
Eftersom jag tror att biltema håller en hyffsad kvalitet på sina oljor så köper jag dessa. Men jag skulle inte betala mer än vad jag gör. Jag tänker inte betala för att få se Duplantis. När jag bara får se den som kom tvåa.
Jag köper gärna mobil 1 men jag har svårt att motivera mig till det.
När det gäller oljor så är inte alltid första klass så mycket bättre att prisskillnaden motiverar köpet av castrol.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Att jämföra priser är alltid vettigt att göra. För GM's "original olja" Är inte alltid billigare är Biltema. Men om prisskillnaden är försumbar hade jag föredragit origonaloljan Inte för att det står Gm. Utan för jag är övertygad om att tillverkaren är Castrol eller Mobil1.O skrev:Anledningen att ta upp GMs originalolja är att den är ett exempel på när originalet är billigare än Biltemas alternativ.
Jag vat tvungen att fylla på olja i min bil. Som är lite drygt 1år. Jag valde Biltema. I en nästan ny bil..Tänka sig...
Biltema har en stor fördel Den är lätt tillgänglig.
Jag har kört min motorcykel på Biltemas mc-"Racingolja" i 10 år. Det är en Yamaha R6 som varvar 16.000 och jag kör uteslutande på bana.
Dock byter jag olja och filter varje säsong, brukar bli 100-150 mil.
Byter också bromsvätska varje säsong och motionerar/rengör kolvarna (4-kolvsok) samt luftar noga. Även detta med Biltemas olja, bromsvätska.
Har inga som helst problem, öven våtkopplingen funkar.
Bilen har jag kört på Biltemaolja (syntet) i 17 år. Byter olja 2ggr/år pga etanolbränslet som ger mer kondens iom svalare motorgång, nen oljefiltret endast en gång per år.
Instämmer med er som framhåller täta bytesintervaller som en "hygienfaktor", speciellt om det är många korta körningar - påfallande många av t ex mina grannar vet inte heller vad en motorvärmare är. De bara kör helt slappt, ofta mycket korta sträckor i stf att gå eller cykla.
Dock byter jag olja och filter varje säsong, brukar bli 100-150 mil.
Byter också bromsvätska varje säsong och motionerar/rengör kolvarna (4-kolvsok) samt luftar noga. Även detta med Biltemas olja, bromsvätska.
Har inga som helst problem, öven våtkopplingen funkar.
Bilen har jag kört på Biltemaolja (syntet) i 17 år. Byter olja 2ggr/år pga etanolbränslet som ger mer kondens iom svalare motorgång, nen oljefiltret endast en gång per år.
Instämmer med er som framhåller täta bytesintervaller som en "hygienfaktor", speciellt om det är många korta körningar - påfallande många av t ex mina grannar vet inte heller vad en motorvärmare är. De bara kör helt slappt, ofta mycket korta sträckor i stf att gå eller cykla.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Nu när man lämnat tillbaka finbilen och skaffat en 13åring istället. Så kan jag äntligen 😋 byta olja två gånger om året.
Som gammal kvalitetschef så låter det du skriver som musik i mina öron. Feedback från kunderna är guld värt. Min erfarenhet är att det var de ”besvärligaste” kunderna fick de bästa grejorna – vilket kanske inte är så långsökt. Vad som däremot förvånade mig i varje fall, var att det var från de ”besvärligaste” kunderna vi också fick mest beröm.S Stubai skrev:När det gäller kvaliteten på på Biltemas grejer så har jag också märkt att förstautgåvan kan hålla bra kvalitet för att sedan bli sämre med tiden. Samma sak på Jula.
Därför är jag konskvent med att alltid lämna tillbaka grejer som inte håller måttet. Det spelar ingen roll om prylen kost 10 kr eller 1000 kr, fungerar den inte måste den lämnas tillbaka så att det kan bli någon ändring på deras system.
Om ts tång är så dålig att den inte går att använda men samtidigt är så billig att folk inte "orkar" returnera den, då får biltema fortsätta sälja sitt skräp. Om ALLA istället lämnar tillbaka skiten så kommer de garanterat att byta ut tången ifråga, eller åtminstone ta bort den från sortimentet.
Nu var vi rätt bra på reklamationer – och hade fattat att varje reklamation egentligen var en invit från kunderna att knyta dom närmare till oss – och den chansen tog vi. Då var det inte huvudsakligen genom en ekonomisk kompensation -utan att man mer i konstruktiv anda tog fram en bättre lösning eller bättre produkt – och det genomslaget märkte våra kunder.
Det jag gillar med julabutiken på min hemort är att det nästan alltid är problemfritt att returnera. Skulle det vara ett problem så skulle jag sluta att handla där.B Boggi skrev:Som gammal kvalitetschef så låter det du skriver som musik i mina öron. Feedback från kunderna är guld värt. Min erfarenhet är att det var de ”besvärligaste” kunderna fick de bästa grejorna – vilket kanske inte är så långsökt. Vad som däremot förvånade mig i varje fall, var att det var från de ”besvärligaste” kunderna vi också fick mest beröm.
Nu var vi rätt bra på reklamationer – och hade fattat att varje reklamation egentligen var en invit från kunderna att knyta dom närmare till oss – och den chansen tog vi. Då var det inte huvudsakligen genom en ekonomisk kompensation -utan att man mer i konstruktiv anda tog fram en bättre lösning eller bättre produkt – och det genomslaget märkte våra kunder.
Därför tycker jag att ts ska lämna tillbaka tången så att biltema blir medveten om problemet och ts själv får sina penga tillbaka. Win-win!
Det jag inte fattar med Biltema är avsaknaden av möjligheten att betygssätta och kommentera deras prylar som t.ex. Jula har. Visst ska man ta sånt med en nypa salt men det borde ju ändå vara bra input för deras upphandlare om en vara eller många varor från samma leverantör ständigt får låga betyg, särskilt på saker som inte kostar så mycket och som folk då inte ids reklamera.B Boggi skrev:Som gammal kvalitetschef så låter det du skriver som musik i mina öron. Feedback från kunderna är guld värt. Min erfarenhet är att det var de ”besvärligaste” kunderna fick de bästa grejorna – vilket kanske inte är så långsökt. Vad som däremot förvånade mig i varje fall, var att det var från de ”besvärligaste” kunderna vi också fick mest beröm.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Skulle du dumpa jula om de gör ett fel?! Låter lite väl elakt.S Stubai skrev:Det jag gillar med julabutiken på min hemort är att det nästan alltid är problemfritt att returnera. Skulle det vara ett problem så skulle jag sluta att handla där.
Därför tycker jag att ts ska lämna tillbaka tången så att biltema blir medveten om problemet och ts själv får sina penga tillbaka. Win-win!
Nja. Tror det är lätt att tro det bara finns en Castrol eller att alla Castrol är lika bra. Precis som det är lätt att tro det bara finns en Duplantis. Greg Duplantis har hoppat 580cm, Vilket med god marginal är över kvalhöjden. Det finns fler Duplantis fast med sämre resultat. T.ex Andreas med 542cm. Samma sak med olja Ett känt namn betyder varken att oljan är bra eller att den passar en GM-motor. Nu har det iofs inte med saken att göra.Bananskalare skrev:Jag tror att biltema håller bra kvalitet på sina oljor. Jag tror inte att de är i klass med Duplantis. De håller sig med en andra plats. Men så länge man inte betalar för Duplantis så är det inga problem. När vi har nämnt originaloljan så tror jag inte att den är någon super olja. Det är Castrol eller Mobil1 som tillverkar. Tillskillnad Stavhopp så finns det bara en Duplantis. Men när det gäller oljor så är jag övertygad om att Castrol och Mobil 1 Är båda uppe på första plats
Originaloljan? Den solar sig i glansen av de andra oljorna.
Eftersom jag tror att biltema håller en hyffsad kvalitet på sina oljor så köper jag dessa. Men jag skulle inte betala mer än vad jag gör. Jag tänker inte betala för att få se Duplantis. När jag bara får se den som kom tvåa.
Jag köper gärna mobil 1 men jag har svårt att motivera mig till det.
När det gäller oljor så är inte alltid första klass så mycket bättre att prisskillnaden motiverar köpet av castrol.
Dvs att GMs originalolja är billigare än Biltemas "lågpris"-olja,
Jämförelsen med kvalgränser i stavhopp och specar/krav på oljor var endast tänkt att visa att alla som klarar ett krav, en gräns, inte är lika bra.
Många gånger är Biltema det billigaste alternativet. (MEN INTE ALLTID) Klarar deras olja specen/kraven är den OK. Det är vad biltillverkaren kräver. Och det räcker. Såklart kan man köra med Biltema då. Speciellt om priset är fördelaktigt. Håller med 100%
Negativ feedback är generellt sett viktigast. Jag ser främst anledning att ge negativ feedback till de företag jag vill fortsätta göra affärer med. För det gynnar mig mest. Att de kan höja sin kvalitet och lönsamhet och vara kvar på marknaden.B Boggi skrev:Som gammal kvalitetschef så låter det du skriver som musik i mina öron. Feedback från kunderna är guld värt. Min erfarenhet är att det var de ”besvärligaste” kunderna fick de bästa grejorna – vilket kanske inte är så långsökt. Vad som däremot förvånade mig i varje fall, var att det var från de ”besvärligaste” kunderna vi också fick mest beröm.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg