M
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag haft 2st bilar i 3år var. båda nya. Det var efter 3år på båda som jag skulle serva bilen. Det var aldrig något prat om någon annan intervall när jag köpte bilarna.
Låter otroligt med 3 års intervall på verkstadsbesöket. Vilka bilmodeller samt årsmodeller gällde detta, är alltid kul att kolla lite fakta.
 
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Garantitiden är i de flesta fall under 20000mil.
De bensinmotorer de har haft problem med är 1.4tfsi, 1.8tfsi, 2.0tfsi och V6 tfsi.
Alla har olika problem med kamtransmissionen och olika konstruktion. Värst drabbad är 1.4tfsi
Men alla har samtidigt problem med töjda skedjor, oilsludge och igenkoksade kolvringsspår är inte ovanligt.
Allt relaterat till vansinnigt långa bytesintervall på motoroljan.
Direktinsprutade motorer sotar ner oljan betydligt mer, speciellt på moderna motorer med kort toppland på kolvarna.
Sot fastnar i ringspår och polerar/sliter på länkarna i kedjan.

VW har idag HELT gått ifrån kamkedjor på alla sina motorer sedan några år och det av väldigt förståeliga skäl. De är inte kompatibla med marknadssidans krav på långa serviceintervall.
Du missade 1,2t! Och nej, det hade inget med långa serviceintervall att göra, det var en felkonstruktion! Tom. en av medarbetarna på Teknikens värld skriver "Marcus betonar att felet inte kan ha orsakats av sliten motorolja.

– Jag har till och med servat den oftare än vad Volkswagen rekommenderar, säger Marcus Nyberg."

https://teknikensvarld.expressen.se...rning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/

En annan med 1,2tsi skriver "Men med tanke på att jag har skött den minutiöst och bytt olja var 1 000 mil och bara använt Castrol X Professional, en riktigt bra olja, så är jag förvånad över att kedjespänningen inte fungerar och kedjan kuggar över. I övrigt mycket nöjd med Polo, jag gillar modellen. Men det känns som Volkswagens kvalitetsrykte är bättre än bilen, säger Göran."

Som sagt, det spelar ju ingen roll om man byter olja vart 1000'e mil om backventilen till kedjesträckaren är defekt ändå.
 
Kollar man inte hur långt ute spännaren är vid service?
 
S Stubai skrev:
Den här euroklassningen som finns trodde jag hade med miljö att göra. Men allt som handlar om bilar har ju i och för sig bara med ekonomi att göra.
Att olika instanser sedan gör upphandlingar som kräver att fordonen som används för jobbet ska ha en viss euroklassning är bara en förlängning på bilundistrins profitagenda.
Euroklassningen, ökade krav på bilars utsläpp av skadliga ämnen är det som göt att luften idag i tex Stockholm är enormt mycket bättre än för 40 år sedan.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Du missade 1,2t! Och nej, det hade inget med långa serviceintervall att göra, det var en felkonstruktion! Tom. en av medarbetarna på Teknikens värld skriver "Marcus betonar att felet inte kan ha orsakats av sliten motorolja.

– Jag har till och med servat den oftare än vad Volkswagen rekommenderar, säger Marcus Nyberg."

[länk]

En annan med 1,2tsi skriver "Men med tanke på att jag har skött den minutiöst och bytt olja var 1 000 mil och bara använt Castrol X Professional, en riktigt bra olja, så är jag förvånad över att kedjespänningen inte fungerar och kedjan kuggar över. I övrigt mycket nöjd med Polo, jag gillar modellen. Men det känns som Volkswagens kvalitetsrykte är bättre än bilen, säger Göran."

Som sagt, det spelar ju ingen roll om man byter olja vart 1000'e mil om backventilen till kedjesträckaren är defekt ändå.
Du blandar ihop saker och läser illa.
Motorerna hade bitvis usla konstruktioner, spännare utan backspärr osv. Dåliga material i skenor på vissa motorer under perioder. Det är inte det jag pratar om.

Oavsett ovan så lider motorerna av att kedjorna töjs i förtid. Pga grisig olja.
Kolvringsspår som koksar igen och orsakar hög oljeförbrukning. Tom överhettade spruckna kolvringar i enstaka fall.
Självklart kommer du inte undan konstruktionsslarv genom att byta oljan oftare.
Självklart lagar man inte usla kedjespännare med fin olja. Vem tror det?
 
M Markarbetaren skrev:
Låter otroligt med 3 års intervall på verkstadsbesöket. Vilka bilmodeller samt årsmodeller gällde detta, är alltid kul att kolla lite fakta.
Det är det vi har diskuterat de senaste inläggen att det är så lång service tid på bilarna.
För just min del så är det vw. När jag bytte bil 6år senare var det fortfarande samma serviceregler. longlife olja är ingenting nytt Det har funnits länge.... Men det är garanterat inte verkstaden som hittat på. Av 2 anledningar. Den ena är att se ser problemen. Den andra är att de missar massa pengar.
Så det är högst upp som ser att kunden gärna slipper serva bilen. Sen finns det säkert andra incitament. För inte handlar det om vad kunderna vill ha.
 
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du blandar ihop saker och läser illa.
Motorerna hade bitvis usla konstruktioner, spännare utan backspärr osv. Dåliga material i skenor på vissa motorer under perioder. Det är inte det jag pratar om.

Oavsett ovan så lider motorerna av att kedjorna töjs i förtid. Pga grisig olja.
Kolvringsspår som koksar igen och orsakar hög oljeförbrukning. Tom överhettade spruckna kolvringar i enstaka fall.
Självklart kommer du inte undan konstruktionsslarv genom att byta oljan oftare.
Självklart lagar man inte usla kedjespännare med fin olja. Vem tror det?
Men det har inget med långa serviceintervall att göra som du hävdat i inlägg efter inlägg. Det som VW har erkänt hittills är att när man införlivade kedjedrivning för kamaxlarna så hade man en leverantör av kedjor som inte uppfyllde kvalitetskraven.
 
M
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är det vi har diskuterat de senaste inläggen att det är så lång service tid på bilarna.
För just min del så är det vw. När jag bytte bil 6år senare var det fortfarande samma serviceregler. longlife olja är ingenting nytt Det har funnits länge.... Men det är garanterat inte verkstaden som hittat på. Av 2 anledningar. Den ena är att se ser problemen. Den andra är att de missar massa pengar.
Så det är högst upp som ser att kunden gärna slipper serva bilen. Sen finns det säkert andra incitament. För inte handlar det om vad kunderna vill ha.
Vilken VW-modell hade du som bara behövde servas vart tredje år??? VW själva säger att det SKA utföras en stor servis minst vartannat år. Min VW har rörligt intervall men ska in på antingen oljeservice eller inspektion varje år. Så minst en gång per år måste den in på verkstad.

From. Golf mk8 så verkar man tagit bort den meningslösa inspektionen.
https://www.bytbil.com/nyheter/volkswagens-nya-satsning-langre-serviceintervall-23784
 
M Markarbetaren skrev:
Men det har inget med långa serviceintervall att göra som du hävdat i inlägg efter inlägg. Det som VW har erkänt hittills är att när man införlivade kedjedrivning för kamaxlarna så hade man en leverantör av kedjor som inte uppfyllde kvalitetskraven.
Alla andra problem då som enkelt kan kopplas till undermålig olja?
WV gick inte totalt ifrån kamkedjor pga att en leverantör levererade dåliga kedjor. Då byter man ju bara leverantör. Finns några bra, JWS mfl.
Saab åkte på spanska kamkedjor en tid, de var också usla.
Den komponenten som först slits ut i förtid av undermålig smörjning är kedjan. Har man en motor med kamkedja och inte sköter oljeservicen perfekt så kommer man att få byta kedjan.

Mängden av motorer världen över har problem kopplade till de långa serviceintervallen. Kedjan är bara en komponent som faller ur.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Euroklassningen, ökade krav på bilars utsläpp av skadliga ämnen är det som göt att luften idag i tex Stockholm är enormt mycket bättre än för 40 år sedan.
Jag har förstått det som att en del av euroklassningen är långa serviceintervaller. Men jag kommer inte ihåg var jag läst det, så det kan ju vara fel.
 
M Markarbetaren skrev:
Vilken VW-modell hade du som bara behövde servas vart tredje år??? VW själva säger att det SKA utföras en stor servis minst vartannat år. Min VW har rörligt intervall men ska in på antingen oljeservice eller inspektion varje år. Så minst en gång per år måste den in på verkstad.

From. Golf mk8 så verkar man tagit bort den meningslösa inspektionen.
[länk]
Ja du. Jag misstänker att det gäller alla deras bilar. Inte bara vissa modeller. Men för att stilla din nyfikenhet Så var den första en Golf den andra en Tiguan. Nu är jag inne på min tredje. en Golf samma regler på alla. De 2 första hade jag 3år var.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
VW har idag HELT gått ifrån kamkedjor på alla sina motorer sedan några år och det av väldigt förståeliga skäl. De är inte kompatibla med marknadssidans krav på långa serviceintervall.
Att VAG inte är bra på att konstruera motorer betyder ju inte att kamkedjor i sej inte klarar det.

Jag har en saab som gått över 47000mil med originalkedjan, förvisso med tätare oljebytesintervaller den tiden jag ägt den
vilket är 11 år och därmed typ 22000mil, de första 25k milen servades den nog enligt intervall.
...Det är dessutom en aero så det var motorn med högst trimmingsgrad i sortimentet.

Kamkedja är överlägset för konsumenten, så länge inte tillevrkaren monterar kassa kedjor eller designar motorn kasst.. (vilket kan göras med kamkedja också.)

Det gäller i synnerhet för dom som behåller bilen länge och kör lite, som min mamma tex.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Att VAG inte är bra på att konstruera motorer betyder ju inte att kamkedjor i sej inte klarar det.

Jag har en saab som gått över 47000mil med originalkedjan, förvisso med tätare oljebytesintervaller den tiden jag ägt den
vilket är 11 år och därmed typ 22000mil, de första 25k milen servades den nog enligt intervall.
...Det är dessutom en aero så det var motorn med högst trimmingsgrad i sortimentet.

Kamkedja är överlägset för konsumenten, så länge inte tillevrkaren monterar kassa kedjor eller designar motorn kasst.. (vilket kan göras med kamkedja också.)

Det gäller i synnerhet för dom som behåller bilen länge och kör lite, som min mamma tex.
Kamkedjor kan hålla väldigt länge om tranmissionen är bra utförd och oljeservicen sköts rätt. Tex Toyota har väldigt lite (nästan inget) problem med kedjetransmissionen.
Jag vågar påstå att oljan och designen på kedjetranmissionen är viktigare för kedjans livslängd än kvaliten på kedjan.
Saab kan jag på mina fem fingrar, Aero fam3/T7 var förhållandevis lite drabbade av oilslude pga några olika faktorer.
Värst drabbade var 2,0t 150hk och de bilar som hade mest problem med uttänjda kedjor var kombinationen 2,0t och automatlåda. Ju högre effekt desto mindre motorproblem.

När oilsludgeproblemen och kamkedjeproblemen dök upp testades kedjor med olika kvalitet och det spelade i princip ingen roll hur hög kvalitet på kedjorna man än hade i provbilarna. Det var inte där problemet satt.
Problemen satt i oljan. Bland annat nya oljefiltret benämnt "Longlife" svart med gul text var en del av lösningspaketet. Långa serviceintervall och trogna kunder som var van vid tidigare motorer som i princip aldrig drog någon olja gjorde inte saken bättre.
 
M Markarbetaren skrev:
Det är Castrols olja i den förpackningen.
Hur vet man det? Hur vet man att VAG inte bytt leverantör innan man köper nästa gång? Varför bry sig? Det spelar rimligen ingen som helst roll vem som tillverkar produkten när VAG säljer den under eget varumärke. Om VAG säger att oljan passar bilen räcker det.

Själva grejen med att välja originaldelar och originalolja är att det blir rätt och att man slipper bry sig om vilken underleverantör VAG anlitar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Priser brukar variera.
Dock är GMs originalolja billigare än Biltemas alternativ. Så har det alltid varit när jag jämfört.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle självklart välja originaloljan om den var billigare. Fullt normalt. Men biltemas oljor är inte sämre bara för att deras olja inte har tillsatser för just din bil.
Det beror ju på!
En Biltema.olja som inte passar din bil är naturligtvis sämre än en olja som passar. Sämre för din bil alltså. Att den kan fungera i andra sammanhang är självklart. Men knappast relevant.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dock är jag övertygad om att tillverkarna förändras över tid.
Det är knappast relevant varken vem som tillverkar Biltemas olja eller originaloljan
Bananskalare Bananskalare skrev:
Och om en olja har de klassningar som krävs är den lika bra eller bättre än "original oljan"
Att en olja uppfyller alla klassningar, specar eller krav betyder att den duger. Inget annat.
För man kan inte som normal konsument säga att Biltema-oljan är bättre eller sämre än t.ex. originaloljan bara genom att läsa oljornas spec.. Eftersom dessa specar är minimikrav som alla oljor normalt överträffar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.