Köpte en kompressor på Jula och deras kompressorolja . Fylld på oljan och försökte se nivån i det runda fönstret. Provkörde en kort stund och de började löddra över i ventilations hålet . Tappade ur oljan ur kompressorn ner i oljeflaskan. Reklamerade skiten och fick pengarna tillbaka. Köpte Olja på Biltema. Funkade fint det, nu gick de se oljenivån. Julas olja var helt klar som vatten och omöjlig att se i nivå.
 
O O skrev:
Som jag skrev ovan skall man se upp med Biltemas motorolja. Till Opel, Saab och GM är originaloljan ofta billigare.

Dessutom gäller det att se upp med specen på Biltemas oljor för de ändras då och då. Dvs det är bra att kolla den vid varje köp, så man väljer rätt produkt. Eller avstår om ingen klarar kraven. Vill man hitta billigaste (original) oljan är det bara googla. T.ex. i Tyskland är priserna bra speciellt om man kan tänka sig köpa 20-25 liter och hålla ner fraktkostnaden/liter

Men rent generellt är det viktigaste att byte olja OCH filter ofta. Typ en gång per år eller 1000mil. Inte att oljan uppges klara 3000mil och byte vartannat år. Samt att oljan skall bytas, inte bara fyllas på utan att samtidigt byta filter.
Håller man sig till det funkar Biltemas produkter utmärkt för de flesta.
Många töjda kamkedjor och igenkoksade kolvringsspår pga sanslösa serviceintervall.
Byter själv mellan 1000-1200mil även om det anges ett intervall på 2500-3000mil.

Betydligt viktigare att byta ofta än att ha dyraste oljan.
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Många töjda kamkedjor och igenkoksade kolvringsspår pga sanslösa serviceintervall.
Byter själv mellan 1000-1200mil även om det anges ett intervall på 2500-3000mil.

Betydligt viktigare att byta ofta än att ha dyraste oljan.
Jag pratade med nån expert om oljor. Han hade svårt för dessa "long life" oljorna. Själv brukar jag byta 2ggr året
Men är förstås. När jag leasat bilen då servar jag den så ofta kag skal
Efter runt 3000mil.
Varför? Om jag inte behöver byta oftare varför ska man då? Bilen har ett bestämt värde. Så det ger mig inget mervärde. De kan inte säga något om jag följer rekommendationerna
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja eftersom de själva inte tillverkar oljan så kan det variera vilken olja man får
Så kan man ju säga om exakt allt isåfall.

Nu är det en dunk med tillverkarens logga på, som uppfyller biltillverkarens specifikation.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har GM's 'egna' och så tar vi mobil 1. Båda fyller kraven. mobil 1 är lite billigare. Vilken väljer du?
På exempelvs en saab skulle jag köpa GM Dexos2 eftersom det finns vissa uppmärksammade problem som kan uppstå med fel olja. Gissar att det gäller fler GM-bilar också.

Annars köper jag en olja av bra fabrikat som uppfyller klassningen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad är originalolja? Jag har VW och Volvo och dessa tillverkar inte olja vad jag vet. Jag brukar köpa Castrol Edge då det är denna olja som biltillverkarna rekomenderar och använder vid service.
Originalolja är den olja biltillverkaren anser skall användas. I GMs fall har de egna oljor som de säljer själva med varumärket GM.

Jag uttalade mig om GMs originalolja avsedd för GMs bilar inkl Saab. Den originaloljan är billigare än det Biltema säljer. Eftersom Biltemas olja är dyrare är det tämligen ointressant om de påstår den uppfyller kraven eller inte, Speciellt för alla som vill använda samma olja som märkesverkstäderna. Och undvika onödiga kostnader.

Vad gäller VAG/VW finns t.ex denna originalolja
En 1-liters motoroljeflaska från Volkswagen Group, syntetisk, SAE 0W-30, LongLife II.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men om Geely/Volvo har några original motoroljor till bilar jag ingen info.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja eftersom de själva inte tillverkar oljan så kan det variera vilken olja man får
Nej det kan det inte, Man får exakt det biltillverkaren GM anser vara den olja man skall ha. Det är det viktiga med originalolja. Man vet att den är tillräckligt bra på samtliga punkter.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har GM's 'egna' och så tar vi mobil 1. Båda fyller kraven. mobil 1 är lite billigare. Vilken väljer du?
Struntprat, om du ursäktar. GMs är den billigaste av dessa två. Så av de alternativen väljer jag det som jag vet är rätt och dessutom mycket billigare,

Men visst rent hypotetiskt.
  • GMs olja VET man med 100% SÄKERT att den uppfyller ALLA krav.
  • Mobil 1 är LITE billigare, men du VET inte 100% SÄKERT om den uppfyller ALLA krav. Inte utan att läsa etiketter och leta datablad på nätet. Samt att vara tillräckligt kunnig på motoroljor för att begripa.
Nej jag personligen skulle inte chansa på att en lite billigare olja är lika bra till bilen som GMs originalolja, Jag har inte kunskap, tid eller råd att avgöra det
 
A Anders_Nilsson skrev:
Så du menar att Biltema olja med spec API service SN inte uppfyller kraven för SN? Eller de andra biltillverkarspecifika krav som listas på förpackningen? Det finns skitoljor med och dessa undviker man gärna.
Nej jag menar inte att Biltemas oljor inte uppfyller kraven de anger. Det är inget jag kan bedöma. Jag utgår från att det Biltema skriver är korrekt..

Det jag menar man skall se upp med är att det händer att specen ändras på oljan Biltema säljer utan att de ändrar namn och/eller artikelnummer, Så man måste läsa noga på förpackningen varje gång. Det som passade bilens spec förra gången kanske inte gör det nästa gång. Det är ingen kritik mot Biltema utan en uppmaning att kolla varje gång att man får det man vill ha.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Men poängen är att originaloljan brukar vara billigare än biltemas så..
Exakt det var poängen. Att GMs original är billigare än Biltema/"kopian".
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle säga att man inte vet vad som är deras grej...
Dock har jag resonerat med mig själv att rostskydd borde vara bra. Jag tänker på det att de sålde bildelar en gång i tiden. samma med deras motoroljo
Håller med. Lite skämtsamt brukar vi säga att
Vad man än skall ha finns det säkert ett alternativ på Biltema. Om det inte är bildelar.
Det är naturligtvis inte sant. Men många gånger känns det så
 
M
O O skrev:
Vad gäller VAG/VW finns t.ex denna originalolja
[bild]
Det är Castrols olja i den förpackningen.
 
O O skrev:
Nej det kan det inte, Man får exakt det biltillverkaren GM anser vara den olja man skall ha. Det är det viktiga med originalolja. Man vet att den är tillräckligt bra på samtliga punkter.

Struntprat, om du ursäktar. GMs är den billigaste av dessa två. Så av de alternativen väljer jag det som jag vet är rätt och dessutom mycket billigare,

Men visst rent hypotetiskt.
  • GMs olja VET man med 100% SÄKERT att den uppfyller ALLA krav.
  • Mobil 1 är LITE billigare, men du VET inte 100% SÄKERT om den uppfyller ALLA krav. Inte utan att läsa etiketter och leta datablad på nätet. Samt att vara tillräckligt kunnig på motoroljor för att begripa.
Nej jag personligen skulle inte chansa på att en lite billigare olja är lika bra till bilen som GMs originalolja, Jag har inte kunskap, tid eller råd att avgöra det
Priser brukar variera. Jag skulle självklart välja originaloljan om den var billigare. Fullt normalt. Men biltemas oljor är inte sämre bara för att deras olja inte har tillsatser för just din bil.
Dock är jag övertygad om att tillverkarna förändras över tid.
Och om en olja har de klassningar som krävs är den lika bra eller bättre än "original oljan"
 
O O skrev:
Nej det kan det inte, Man får exakt det biltillverkaren GM anser vara den olja man skall ha. Det är det viktiga med originalolja. Man vet att den är tillräckligt bra på samtliga punkter.

Struntprat, om du ursäktar. GMs är den billigaste av dessa två. Så av de alternativen väljer jag det som jag vet är rätt och dessutom mycket billigare,

Men visst rent hypotetiskt.
  • GMs olja VET man med 100% SÄKERT att den uppfyller ALLA krav.
  • Mobil 1 är LITE billigare, men du VET inte 100% SÄKERT om den uppfyller ALLA krav. Inte utan att läsa etiketter och leta datablad på nätet. Samt att vara tillräckligt kunnig på motoroljor för att begripa.
Nej jag personligen skulle inte chansa på att en lite billigare olja är lika bra till bilen som GMs originalolja, Jag har inte kunskap, tid eller råd att avgöra det
Är originaloljqn billigare köper man naturligtvis den. Men så har vi det här med körsträcka. Kan vara att det inte finns representation för märket där du bor, även om detta är osannolikt. Då kan Biltema bli billigare. Men detta gäller troligen bara i extrem glesbygd.

Själv kollade jag i Toyota Aygo instruktionsbok (finns på nätet) och de listar att 0w-20 i API service SL eller högre är godkänt, så då togs jag och köpte på Biltema. Kunde köpt på Toyota med eftersom som ligger nära, men orkade inte. Köpte även Mann oljefilter i stället för Toyota av samma skäl.

Dock tycker jag Volvo 0w-20 är groteskt dyr runt 200 kr litern eller runt 600 kr för en fyralitersdunk. Biltema tar runt 400 kr. Eftersom jag servar V40:n på märkesverkstad för att maskinskadeförsäkringen skall gälla blir det originalolja och så en extra liter om året för att fylla på eftersom lågfriktionsmotorerna drar mycket olja. Blir Biltema så fort bilen blir för gammal för maskinskada.

Gamla bilar har sina fördelar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag pratade med nån expert om oljor. Han hade svårt för dessa "long life" oljorna. Själv brukar jag byta 2ggr året
Men är förstås. När jag leasat bilen då servar jag den så ofta kag skal
Efter runt 3000mil.
Varför? Om jag inte behöver byta oftare varför ska man då? Bilen har ett bestämt värde. Så det ger mig inget mervärde. De kan inte säga något om jag följer rekommendationerna
En bil man äger och är rädd om/tänker behålla. Den byter man olja på med halva intervallet.
Full förståelse för att man inte servar en leasingbil extra ofta!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Många töjda kamkedjor och igenkoksade kolvringsspår pga sanslösa serviceintervall.
Byter själv mellan 1000-1200mil även om det anges ett intervall på 2500-3000mil.

Betydligt viktigare att byta ofta än att ha dyraste oljan.
Det är helt galet att den här milövänlighetsfebern gått så långt att man ska vara miljövänlig genom att ha längre serviceintervall.
Den ingenjör som räknat ut det borde få ett nobelpris i fantasi.
 
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
En bil man äger och är rädd om/tänker behålla. Den byter man olja på med halva intervallet.
Full förståelse för att man inte servar en leasingbil extra ofta!
Kanske en annan diskussion men dagens motorer har ganska avancerade datorer som räknar ut när oljan behöver bytas. I den bästa av världar så kan man åka 3000 mil med samma olja. Men eftersom bilens ECU håller koll på antal kallstarter, körsträcka, belastning och ett helt gäng andra faktorer så håller den koll på oljans livslängd om bilen har rörligt serviceintervall.

Min VW har rörligt serviceintervall med longlifeservice (3000 mil som max) och den har som mest gått 1600 mil mellan oljeservice. Normalt ligger den på 1200-1300 mil innan den säger ifrån.

Har man fasta intervall så brukar det vara 3000mil eller 1 år, det som uppnås först. Och då kör man såpass mycket på kort tid att motorn inte får lika många kallstarter, då ska oljans egenskaper inte försämras såpass att den löser det. En kallstart av en motor motsvarar typ 100 mils körning med allt vad det betyder för oljans degradering osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.