168 351 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Har varit på gekås några gånger, senast när jag var till Halmstad för några år sedan. Visst kan man hoppa in där en snabbis och kolla läget om man är på genomresa men inte faan åker jag 40 mil för att enbart besöka gekås som många görO [old rusty] skrev:
Inget att skämmas för. "Alla" har varit där...P Putte 9497 skrev:
Även undertecknad..
Men det är klart, ska men meka till helgen så är ju inte 80 mil ToR mitt första val. Även om en bachosåg är en tjuga billigare.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
I GM-fallet är det ju GM's egna olja..Bananskalare skrev:
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=379
Om du menar vem som faktiskt tillverkar den spelar inte så stor roll då den är tillverkad exakt enligt GM's spec.
Biltema har högt och lågt, men ett problem med biltema är att dom gärna byter leverantör och plötsligt är den där saken som var bra inte bra längre, trots att den har samma artikelnummer.Bananskalare skrev:
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg
Biltemas oljor tillverkas naturligtvis inte av Biltema utan av Statoil eller någon annan. Och sedan häller man i ett additivpaket som köps av en av få tillverkare som tillverkar sådana. Till sist skall oljan testas att den uppfyller API:s krav. Uppfyller den kraven är den godkänd, det finns som du skriver inga skitoljor utan uppfyller de kraven så uppfyller de kraven.Bananskalare skrev:Men vad är original olja? Det brukar variera... mellan Castrol och Mobil 1
Biltema har kanske inte olja till alla bilar. Men står det att den uppfyller olika klasser så litar jag på det. Men bara för att en olja inte passar en bil så är inte oljan dålig.
Biltema är inte alltid billigast. Man måste jämföra
Om biltema är en skitolja?
Jag tror inte det. Jag tror att Biltemas prylar är fulla av myter. De flesta är likadana. En kompis kompis farfars döde fågel kände en som hade läst. Så ser många gånger de sanningar som finns.
Medlem
· Stockholm
· 4 141 inlägg
Där kan jag tipsa dig om att ALDRIG använda tolvkantshylsor!A Anders_Nilsson skrev:
De runddrar skruvskallar OCH spricker.
ALLTID sexkantshylsor.
/Workingclasshero
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Tja eftersom de själva inte tillverkar oljan så kan det variera vilken olja man fårGlennB skrev:I GM-fallet är det ju GM's egna olja..
[länk]
Om du menar vem som faktiskt tillverkar den spelar inte så stor roll då den är tillverkad exakt enligt GM's spec.
Biltema har högt och lågt, men ett problem med biltema är att dom gärna byter leverantör och plötsligt är den där saken som var bra inte bra längre, trots att den har samma artikelnummer.
Du har GM's 'egna' och så tar vi mobil 1. Båda fyller kraven. mobil 1 är lite billigare. Vilken väljer du?
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Oljor har jag köpt på biltema så långe jag kan minnas. Det är bara typen som förändrasA Anders_Nilsson skrev:Biltemas oljor tillverkas naturligtvis inte av Biltema utan av Statoil eller någon annan. Och sedan häller man i ett additivpaket som köps av en av få tillverkare som tillverkar sådana. Till sist skall oljan testas att den uppfyller API:s krav. Uppfyller den kraven är den godkänd, det finns som du skriver inga skitoljor utan uppfyller de kraven så uppfyller de kraven.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Jag skulle valt den billigare som uppfyller kraven. Biltema har ingen vad jag vet idag. De har (eller har haft) en som uppfyllde den äldre klassningen, men den den var klart dyrare än om man köpte GMs egna olja.Bananskalare skrev:
Mobil1 och Castrol brukar också gärna vara väldigt mycket dyrare.
Det var precis det jag miss tänkte.Fairlane skrev:
Ni tar den billigaste som fungerar för ert for don.
Struntat i att det för stör miljön, tillverkas av barn arbetare och måste transporteras med diesel drivna last bilar från södra Kina som gör att 10 svenskar måste få a kassa.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vad är originalolja? Jag har VW och Volvo och dessa tillverkar inte olja vad jag vet. Jag brukar köpa Castrol Edge då det är denna olja som biltillverkarna rekomenderar och använder vid service.O skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Den måste uppfylla de krav som tillverkaren ställer. Annars så är risken att det blir pannkaka.Fairlane skrev:
Men min poäng är att original olja är den oljan de köper in för tillfället. De har ingen egen tillverkning.
Det finns många delar i en bilmotor som heter originaldel men tillverkas av Bosch t.ex Sen har även Biltema biltema original.