kisumisu
Är som med Ikea, ÖoB, Elgiganten osv osv.

Finns mycket skit men en och annan bra grej till bra pris!

Själv vill jag dock inte gå till Jula när dem har otrevlig personal som säljer saker som dem inte ens tar tillbaka på garanti eller har någon ånger. Sålt en produkt som har en funktion som i själva verket inte är så. När man försöker reklamera är det bara "ord mot ord".

Lärde mig dock det sistnämnda av dem och är det större inköp eller liknande tar jag aldrig det muntligt nå mer!

I Julas fall var det dock en liten skitsak som dem skulle kunnat ersätta mig. En dammsugare som skulle vara påslös men var i själva verket med påse...

...med den otrevligheten man möttes där av personalen var det bye bye för evigt!

Jag har reklamerat saker i andra affärer bla Biltema utan större problem. T ex deras LED för några år sedan. Dessa fungerade och personalen bara frågade vad som fel. Felet var att dem flimmrade alldeles för mycket. Fick tillgodokvitto som jag köpte annat för.

Men visst har det väldigt mycket att göra vem som jobbar i affärerna, hur engagerade dem är. Mina affärer båda två ligger i Luleå.
 
Verktyg av engångskaraktär behövs ibland, t.ex. något på bilen som behöver fixas. Då är det bra att det finns billiga verktyg i de här butikerna. Jag ser dock att utbudet verkar tunnas ut och sortimentet väger över mot "fritid" som hos andra lågprisbutiker. Jag skulle köpa en billig fyrkantfil på B, men det fanns inga filar längre. De hade t.ex. en mycket prisvärd diamantfil för 10 år sedan. Den försvann snabbt ur sortimentet. Som tur var köpte jag två och har inte behövt använda den andra ännu. Används att vässa hårdmetallspetsar på mina rullskidestavar. Motsvarande fil i sporthandeln kostade 150 kr mer.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M
Biltema har stor snurr på sina grejor och lockar till sig kleti och pleti tyvärr. Har hänt vid åtminstone 3 tillfällen att jag handlat ett set innehållande verktyg, typ hylsor, torxbits och liknande. Men gjort misstaget att jag tagit en förpackning utan krympplasten runt. Sedan när man kommit hem så har just den där (typ 7mms insexhylsan som är standard vid bromsbyte) saknats. Tur man ser och uppträder ärligt för det har aldrig varit några problem att få bytt till en komplett förpackning. Bevisbördan att man inte själv plockat ut den är ju ganska hopplös annars.

Vid nått tillfälle så har jag även fått en använd sats där nån behövt just det där verktyget (i mitt fall var det satsen som innehöll skruvdonet för att få in kolvarna i oken på bakbromsarna på en VW), bytt sina bromsar och lämnat tillbaka satsen.

Så numera ser jag till att när jag köper en sats med många delar så ska förpackningen vara obruten eller att jag okulärt kan se att alla delar är med.

Annars är väl kvaliteten okej på grejorna. Fungerar ypperligt för oss lekmän. Gillar att man har mycket specialverktyg som annars kostar multum hos nån annan.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Verktyg av engångskaraktär behövs ibland, t.ex. något på bilen som behöver fixas. Då är det bra att det finns billiga verktyg i de här butikerna. Jag ser dock att utbudet verkar tunnas ut och sortimentet väger över mot "fritid" som hos andra lågprisbutiker. Jag skulle köpa en billig fyrkantfil på B, men det fanns inga filar längre. De hade t.ex. en mycket prisvärd diamantfil för 10 år sedan. Den försvann snabbt ur sortimentet. Som tur var köpte jag två och har inte behövt använda den andra ännu. Används att vässa hårdmetallspetsar på mina rullskidestavar. Motsvarande fil i sporthandeln kostade 150 kr mer.
Problemet med billiga verktyg av engångshyveln är att de ofta håller så låg kvalitet att de går sönder och förstör det du skall arbeta med. Hylsor som spricker och runddrar en redan sliten sexkantskalle på en fastrostad skruv är ju inte så kul.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Verktyg av engångskaraktär behövs ibland, t.ex. något på bilen som behöver fixas. Då är det bra att det finns billiga verktyg i de här butikerna. Jag ser dock att utbudet verkar tunnas ut och sortimentet väger över mot "fritid" som hos andra lågprisbutiker. Jag skulle köpa en billig fyrkantfil på B, men det fanns inga filar längre. De hade t.ex. en mycket prisvärd diamantfil för 10 år sedan. Den försvann snabbt ur sortimentet. Som tur var köpte jag två och har inte behövt använda den andra ännu. Används att vässa hårdmetallspetsar på mina rullskidestavar. Motsvarande fil i sporthandeln kostade 150 kr mer.
Jag har exakt samma fil till samma syfte. Väldigt bra produkt!
 
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet med billiga verktyg av engångshyveln är att de ofta håller så låg kvalitet att de går sönder och förstör det du skall arbeta med. Hylsor som spricker och runddrar en redan sliten sexkantskalle på en fastrostad skruv är ju inte så kul.
Man får förstås anpassa verktygen efter situationen. Jag köpte en Kamasa 18mm krafthylsa (på tradera) till den fastrostade skruven vid senaste bromssystem. De satt inte så hårt så det hade nog funkat med en hylsa från Biltema. Det långa ledade spärrskaftet var i alla fall bra.
Förra gången behövde jag ett par "wobble-förlängare" för att komma åt en omöjligt placerad skruv. Biltema.
 
  • Gilla
Kjell-Anders
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Är som med Ikea, ÖoB, Elgiganten osv osv.

Finns mycket skit men en och annan bra grej till bra pris!

Själv vill jag dock inte gå till Jula när dem har otrevlig personal som säljer saker som dem inte ens tar tillbaka på garanti eller har någon ånger. Sålt en produkt som har en funktion som i själva verket inte är så. När man försöker reklamera är det bara "ord mot ord".

Lärde mig dock det sistnämnda av dem och är det större inköp eller liknande tar jag aldrig det muntligt nå mer!

I Julas fall var det dock en liten skitsak som dem skulle kunnat ersätta mig. En dammsugare som skulle vara påslös men var i själva verket med påse...

...med den otrevligheten man möttes där av personalen var det bye bye för evigt!

Jag har reklamerat saker i andra affärer bla Biltema utan större problem. T ex deras LED för några år sedan. Dessa fungerade och personalen bara frågade vad som fel. Felet var att dem flimmrade alldeles för mycket. Fick tillgodokvitto som jag köpte annat för.

Men visst har det väldigt mycket att göra vem som jobbar i affärerna, hur engagerade dem är. Mina affärer båda två ligger i Luleå.
Visst är Biltema lågpris. Och jag instinktivt avskyr lågprisvaruhus.

Men av de grejer jag köpt på Biltema så har jag fått fullständigt oanvändbara grejer (en planslip som vibrerade mer mina händer än arbetsstycket, men planslipen kostade också motsvarande en BigMac-meny på McDonalds).

Men också grejer som jag är mer än nöjd med med tanke på priset, som en bilhammare. Brutalt billig jämfört med borrarna jag behövde köpa. Och borrhammaren är funkis och lever än. Riktigt bra kvalitet för nån som borrar grova diametrar i betong och granit då och då.

Vad gäller Biltema är det nog mest att man håller förväntningar rätt.

Gör man det så kan man spara pengar på grejen man sällan använder.

Har du helt enkelt fel förväntningar?
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S sveaman skrev:
Visst är Biltema lågpris. Och jag instinktivt avskyr lågprisvaruhus.

Men av de grejer jag köpt på Biltema så har jag fått fullständigt oanvändbara grejer (en planslip som vibrerade mer mina händer än arbetsstycket, men planslipen kostade också motsvarande en BigMac-meny på McDonalds).

Men också grejer som jag är mer än nöjd med med tanke på priset, som en bilhammare. Brutalt billig jämfört med borrarna jag behövde köpa. Och borrhammaren är funkis och lever än. Riktigt bra kvalitet för nån som borrar grova diametrar i betong och granit då och då.

Vad gäller Biltema är det nog mest att man håller förväntningar rätt.

Gör man det så kan man spara pengar på grejen man sällan använder.

Har du helt enkelt fel förväntningar?
Nej det är ju så.

Men om du läser nogrannare så är det mest Jula jag kritiserar.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nej det är ju så.

Men om du läser nogrannare så är det mest Jula jag kritiserar.
👍
Jo, jag noterade det. Faktiskt fick jag t.o.m. uppfattningen att det var Julas personal i en speciell buitk du kritiserade. Det verkade vara ganska tråkigt bemötande som fick mest kritik. Snarare än dålig kvalitet på produkterna.

Men du tog förutom Jula oxo upp IKEA, ÖoB, Biltema o Elgiganten ++
Det är väldigt stor skillnad på dessa butiker. Tycker jag.personligen. De är i olika branscher. Möjligen kan de kallas, eller vill bli kallade, lågpris. Visst. Men Biltema är visserligen billiga på mycket. Vissa grejor av hög kvalitet finns till bra pris. Men på många produkter är de dyra, mycket dyra. Senast konstaterade vi att skalade solrosfrön är mycket billigare hos Willys än Biltema. GMs märkesolja till Opel, Saab mm är oxo betydligt billigare hos märkeshandlaren än Biltemas "lågpris"-alternativ. Bara två exempel där Biltemas alternativ varken är billigast eller bäst.

För övrigt räknar jag in IKEA bland kvalitetsbutikerna. De har väldigt ofta högre kvalitet på sina produkter än konkurrenterna. Och oftast lägre pris, men det är bara en fördel.
Jag tror man kanske kan konstatera att det finns lågkvalitetsbutiker, som säljer produkter av låg kvalitet. Men det är inte nödvändigtvis samma sak som lågpris.
  • Pris är det man betalar.
  • Värde är det man får.
IKEA säljer t.ex. en bra praktisk knivslip "Aspekt" för 59kr.
Svart brödrost med genomskinligt lock, modern design, plast och metallmaterial, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är exakt samma kvalitetsprodukt som Fiskars tillverkar och säljer under eget varumärke, "Essential Knivslip Roll-Sharp". Kostar 159kr på Cervera.
Svart blyertspennvässare med transparent behållare, märkt Fiskars, modell avsedd för skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara ett av flera liknande exempel.
 
  • Svart Fiskars knivslip med genomskinligt lock, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
arkTecko och 7 till
  • Laddar…
kisumisu
O O skrev:
👍
Jo, jag noterade det. Faktiskt fick jag t.o.m. uppfattningen att det var Julas personal i en speciell buitk du kritiserade. Det verkade vara ganska tråkigt bemötande som fick mest kritik. Snarare än dålig kvalitet på produkterna.

Men du tog förutom Jula oxo upp IKEA, ÖoB, Biltema o Elgiganten ++
Det är väldigt stor skillnad på dessa butiker. Tycker jag.personligen. De är i olika branscher. Möjligen kan de kallas, eller vill bli kallade, lågpris. Visst. Men Biltema är visserligen billiga på mycket. Vissa grejor av hög kvalitet finns till bra pris. Men på många produkter är de dyra, mycket dyra. Senast konstaterade vi att skalade solrosfrön är mycket billigare hos Willys än Biltema. GMs märkesolja till Opel, Saab mm är oxo betydligt billigare hos märkeshandlaren än Biltemas "lågpris"-alternativ. Bara två exempel där Biltemas alternativ varken är billigast eller bäst.

För övrigt räknar jag in IKEA bland kvalitetsbutikerna. De har väldigt ofta högre kvalitet på sina produkter än konkurrenterna. Och oftast lägre pris, men det är bara en fördel.
Jag tror man kanske kan konstatera att det finns lågkvalitetsbutiker, som säljer produkter av låg kvalitet. Men det är inte nödvändigtvis samma sak som lågpris.
  • Pris är det man betalar.
  • Värde är det man får.
IKEA säljer t.ex. en bra praktisk knivslip "Aspekt" för 59kr.
[bild]

Det är exakt samma kvalitetsprodukt som Fiskars tillverkar och säljer under eget varumärke, "Essential Knivslip Roll-Sharp". Kostar 159kr på Cervera.
[bild]
Bara ett av flera liknande exempel.
Visst är det så.

O javisst jag har också märkt att Biltema blivit dyrt.

Angående Ikea så tycker jag även där blandat kvalitet. Det som jag mest irriterad när det gäller Ikea är att dem ändrar sortiment stup i kvarten. Jag köper t ex en bra ledlampa sedan byter man modell och den är kass sen. Sen blir det bra igen osv...
Köper en hylla och nästa vecka är det slut och kommer inte nåt mer osv...
Sedan har dem riktigt bra saker där som senast köpte jag usb-c kablar därifrån betydligt billigare och bättre kvalitet än andra butiker tom näthandel var dyrare! Så där kan man fundera varför en kabel kostar 300kr och på Ikea 29.90.
Även deras laddbara batterier är bra. Inklusive laddaren som laddar 12st AA eller AAA batterier, tyvärr är laddaren taget bort ur sortimentet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Ja IKEAS laddbara AA och AAA batterier är bra. Förr var det Panasonic Eneloop. Skulle tro att det är det fortfarande. Dessutom så får man färska batterier på IKEA och iofs även Biltema. För de har stor omsättning. Så det är något man kan köpa där.

Ang IKEA så är det nog så att det med hög kvalitet finns kvar. Och har funnits ett tag. Ibland många år. Nyheter vet man inte riktigt med. LED-lampor utvecklas så fort att det hela tiden kommer nya modeller. Fast då blir det ofta rea på utgående sortiment.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Visst är det så.

O javisst jag har också märkt att Biltema blivit dyrt.

Angående Ikea så tycker jag även där blandat kvalitet. Det som jag mest irriterad när det gäller Ikea är att dem ändrar sortiment stup i kvarten. Jag köper t ex en bra ledlampa sedan byter man modell och den är kass sen. Sen blir det bra igen osv...
Köper en hylla och nästa vecka är det slut och kommer inte nåt mer osv...
Sedan har dem riktigt bra saker där som senast köpte jag usb-c kablar därifrån betydligt billigare och bättre kvalitet än andra butiker tom näthandel var dyrare! Så där kan man fundera varför en kabel kostar 300kr och på Ikea 29.90.
Även deras laddbara batterier är bra. Inklusive laddaren som laddar 12st AA eller AAA batterier, tyvärr är laddaren taget bort ur sortimentet.
Jag har handlat em hel del på ikea.
Varit säkert par gånger i månaden.
Jag har aldrig upplevt att allting går sortimentet innan man hunnit beställa korven
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
O O skrev:
Dessutom så får man färska batterier på IKEA och iofs även Biltema. För de har stor omsättning. Så det är något man kan köpa där.
Så sant och är nog flera som gillar även dessa för det är ju omsättning på dessa.
Har köpt dyra Varta batterier på annat håll, som varit helt värdelösa! Antigen kvaliten eller hängt för länge på hyllan.
 
kisumisu
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har handlat em hel del på ikea.
Varit säkert par gånger i månaden.
Jag har aldrig upplevt att allting går sortimentet innan man hunnit beställa korven
Beror kanske vad du köper där eller så är det mer och mindre lager och omsättning mellan olika varuhus.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Beror kanske vad du köper där eller så är det mer och mindre lager och omsättning mellan olika varuhus.
Varuhusen är olika stora så är naturligtvis. Omsättningen skiljer också.
Men handlar man möbler som det är rea på och heter utförsäljning så är det stor risk att möbeln inte finns kvar imorgon.
Men Ikea har inte som affärside att sälja restpartier. Sen har vi Billy som ett exempel på en möbel som funnits länge.
Tror det viktigaste i det här är antalet besök. Besöker man ikea en gång om året. Då är det inte så konstigt om en vara försvinner. Men för att få ner priserna på varorna. Måste man köpa många exemplar att ta fram en ny möbel kostar pengar. Då vill man sälja varan ett tag. För Ikea finns det inget självändamål att bara sälja saker korta tider.
Men alla butiker byter ut delar av sortimentet. Både Jula och Clas Ohlson byter ut delar av sortimentet.

Att handla på Ikea är lite känsligt. Om man handlat där så måste man direkt slänga in en passus om något negativt. För man kan inte erkänna att man handlar där.
Biltema är också ett sånt ställe. Om man varit där och handlat måste klaga lite på kvaliten.


Men vet ni vad.
Jag handlar frivilligt på både Biltema och Ikea. Jag står för det.
Kamprad har möblerat mitt hem. Hans ande får fortsätta möblera mitt hem.

Biltema är bra många gånger. Men man måste tänka sig för.
Men jag handlar där frivilligt. Jag står för det.
 
  • Gilla
ÅkeSun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.