Min erfarenhet av Biltema:

Köpte en röjsåg där för typ 14-15 år sedan. Jag vet att Biltema inte är bra, men det var bara för att röja lite småsly.

Gick i godan ro och röjde längs vattnet, och märke hel plötsligt att den inte röjer längre. Tittar närmare, och konstaterar att slyklingan är borta. Det visar sig att brickan som håller klingan på plats och centrerad, som var formpressad för att centrera klingan, hade spruckit vid presskanten, så att klingan bara kunde halka ner över muttern och flyga iväg.

Det blev inget plums i vattnet, och jag bodde där i 7-8 år till, och hittade aldrig klingan.

Detta på en nästan ny såg. Åkte till Biltema, och möttes av ett totalt ointresse. Visst, jag kunde få en ny bricka och en ny klinga, men det fanns inget intresse alls att gå till botten med problemet. Det var en potentiell produktåterkallelse på ett fel som kunde dödat någon, och de brydde sig inte alls.

Nu köper jag sådant som skruv och sånt hos dem, men inget avancerat.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Min erfarenhet av Biltema:

Köpte en röjsåg där för typ 14-15 år sedan. Jag vet att Biltema inte är bra, men det var bara för att röja lite småsly.

Gick i godan ro och röjde längs vattnet, och märke hel plötsligt att den inte röjer längre. Tittar närmare, och konstaterar att slyklingan är borta. Det visar sig att brickan som håller klingan på plats och centrerad, som var formpressad för att centrera klingan, hade spruckit vid presskanten, så att klingan bara kunde halka ner över muttern och flyga iväg.

Det blev inget plums i vattnet, och jag bodde där i 7-8 år till, och hittade aldrig klingan.

Detta på en nästan ny såg. Åkte till Biltema, och möttes av ett totalt ointresse. Visst, jag kunde få en ny bricka och en ny klinga, men det fanns inget intresse alls att gå till botten med problemet. Det var en potentiell produktåterkallelse på ett fel som kunde dödat någon, och de brydde sig inte alls.

Nu köper jag sådant som skruv och sånt hos dem, men inget avancerat.
Som sagt, trädgårdsmaskiner ligger över deras nivå. Själv köpte jag för några veckor sedan en Partner gräsklippare när Jula hade rea just av detta skäl. Kan inte motivera Huskvarna eller Stihl med Partner är i alla fall ett märke med viss historik.

A Anders_Nilsson skrev:
Som sagt, trädgårdsmaskiner ligger över deras nivå. Själv köpte jag för några veckor sedan en Partner gräsklippare när Jula hade rea just av detta skäl. Kan inte motivera Huskvarna eller Stihl med Partner är i alla fall ett märke med viss historik.
Jag skulle säga att man inte vet vad som är deras grej...
Dock har jag resonerat med mig själv att rostskydd borde vara bra. Jag tänker på det att de sålde bildelar en gång i tiden. samma med deras motoroljor

Som jag skrev ovan skall man se upp med Biltemas motorolja. Till Opel, Saab och GM är originaloljan ofta billigare.

Dessutom gäller det att se upp med specen på Biltemas oljor för de ändras då och då. Dvs det är bra att kolla den vid varje köp, så man väljer rätt produkt. Eller avstår om ingen klarar kraven. Vill man hitta billigaste (original) oljan är det bara googla. T.ex. i Tyskland är priserna bra speciellt om man kan tänka sig köpa 20-25 liter och hålla ner fraktkostnaden/liter

Men rent generellt är det viktigaste att byte olja OCH filter ofta. Typ en gång per år eller 1000mil. Inte att oljan uppges klara 3000mil och byte vartannat år. Samt att oljan skall bytas, inte bara fyllas på utan att samtidigt byta filter.
Håller man sig till det funkar Biltemas produkter utmärkt för de flesta.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Beror kanske vad du köper där eller så är det mer och mindre lager och omsättning mellan olika varuhus.
Säkert. Alla varuhus har inte samma sortiment eller mängder i lager.
Men det brukar gå att beställa det som inte finns inne för tillfället. Fär många är det en ganska lång resa till IKEA. Och man måste ha en stor bil eller släp. Så att kolla innan och ev beställa är väl en god idé.

Fast korv brukar man ju iofs alltid kunna få på IKEA. Och är den slut där finns ofta en Biltema intill som har "biltemakörv". Pris och kvalitet är väl ganska OK på 5kr-korven...

O O skrev:
Som jag skrev ovan skall man se upp med Biltemas motorolja. Till Opel, Saab och GM är originaloljan ofta billigare.

Dessutom gäller det att se upp med specen på Biltemas oljor för de ändras då och då. Dvs det är bra att kolla den vid varje köp, så man väljer rätt produkt. Eller avstår om ingen klarar kraven. Vill man hitta billigaste (original) oljan är det bara googla. T.ex. i Tyskland är priserna bra speciellt om man kan tänka sig köpa 20-25 liter och hålla ner fraktkostnaden/liter

Men rent generellt är det viktigaste att byte olja OCH filter ofta. Typ en gång per år eller 1000mil. Inte att oljan uppges klara 3000mil och byte vartannat år. Samt att oljan skall bytas, inte bara fyllas på utan att samtidigt byta filter.
Håller man sig till det funkar Biltemas produkter utmärkt för de flesta.
Så du menar att Biltema olja med spec API service SN inte uppfyller kraven för SN? Eller de andra biltillverkarspecifika krav som listas på förpackningen? Det finns skitoljor med och dessa undviker man gärna.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
GM-bilar brukar vilja ha Dexos2-klasad olja, vilket biltema inte uppfyllde förut, men kanske gör numera ?

Men poängen är att originaloljan brukar vara billigare än biltemas så..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Biltema är ju typ den enda järnhandel för konsumenter som finns kvar. Vi får vara tacksamma för det lilla att de inte gått över till att bara sälja korv och Dollarstore-grejer.

Jula tycker jag inte håller måttet. För spretig kvalitet på grejerna där. Känns ju mer som en Rusta-butik än en järnhandel.

Biltema verkar ha bättre kvalitetskontroll och säljer enklare grejer som inte är komplexa med en massa finesser.

Inget kemirum på Jula tex.

• Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
Bauhaus säljer järnrör om man vill svetsa.

Min erfarenhet av Biltema är väll att de mer o mer går över till att likna ullared.

Men dessa miljoner som ullared drar in varje år så är det inte konstigt om alla andra vill efterlikna.

J Jaggatagga skrev:
Biltema är ju typ den enda järnhandel för konsumenter som finns kvar.
Jag tycker nog även att Jula spelar i samma liga. Sen finns ju exempelvis Bauhaus som väl får ses som en tämligen välsorterad järnhandel för konsumenter. Hornbach, K-bygg, Beijer och Bolist är ytterligare alternativ. Så att Biltema skulle vara den enda tycker jag är rätt överdrivet.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog även att Jula spelar i samma liga. Sen finns ju exempelvis Bauhaus som väl får ses som en tämligen välsorterad järnhandel för konsumenter. Hornbach, K-bygg, Beijer och Bolist är ytterligare alternativ. Så att Biltema skulle vara den enda tycker jag är rätt överdrivet.
Sen får man inte glömma att det går utmärkt qtt handla som provatperson på swedol också även om företagare är huvudmålgruppen. Står också alltid ett ink moms-pris på hyllan.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Biltema är ju typ den enda järnhandel för konsumenter som finns kvar. Vi får vara tacksamma för det lilla att de inte gått över till att bara sälja korv och Dollarstore-grejer.

Jula tycker jag inte håller måttet. För spretig kvalitet på grejerna där. Känns ju mer som en Rusta-butik än en järnhandel.

Biltema verkar ha bättre kvalitetskontroll och säljer enklare grejer som inte är komplexa med en massa finesser.

Inget kemirum på Jula tex.
Här skiljer det nog mellan olika varuhus då mitt lokala Jula har kemrum, dock långt ifrån lika stort sortiment som Biltema men det finns.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
GM-bilar brukar vilja ha Dexos2-klasad olja, vilket biltema inte uppfyllde förut, men kanske gör numera ?

Men poängen är att originaloljan brukar vara billigare än biltemas så..
Men vad är original olja? Det brukar variera... mellan Castrol och Mobil 1

Biltema har kanske inte olja till alla bilar. Men står det att den uppfyller olika klasser så litar jag på det. Men bara för att en olja inte passar en bil så är inte oljan dålig.
Biltema är inte alltid billigast. Man måste jämföra

Om biltema är en skitolja?
Jag tror inte det. Jag tror att Biltemas prylar är fulla av myter. De flesta är likadana. En kompis kompis farfars döde fågel kände en som hade läst. Så ser många gånger de sanningar som finns.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Bauhaus säljer järnrör om man vill svetsa.

Min erfarenhet av Biltema är väll att de mer o mer går över till att likna ullared.

Men dessa miljoner som ullared drar in varje år så är det inte konstigt om alla andra vill efterlikna.
Nu är du elak mot gekås.
Dom har iaf på vertygsfronten märkessaker och är då i 8 fall av 10 billigast.

Biltema är ju inte ens billiga länge. Iaf inte senaste sakerna jag varit på jakt efter.

O [old rusty] skrev:
Nu är du elak mot gekås.
Dom har iaf på vertygsfronten märkessaker och är då i 8 fall av 10 billigast.

Biltema är ju inte ens billiga länge. Iaf inte senaste sakerna jag varit på jakt efter.
Biltema är dyra men du kan inte påstå att gekås verktyg är billigare, i vart fall inte för mig som har 4 mil till Biltema och närmare 40 till gekås

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.