167 831 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
När det gäller kvaliteten på på Biltemas grejer så har jag också märkt att förstautgåvan kan hålla bra kvalitet för att sedan bli sämre med tiden. Samma sak på Jula.
Därför är jag konskvent med att alltid lämna tillbaka grejer som inte håller måttet. Det spelar ingen roll om prylen kost 10 kr eller 1000 kr, fungerar den inte måste den lämnas tillbaka så att det kan bli någon ändring på deras system.
Om ts tång är så dålig att den inte går att använda men samtidigt är så billig att folk inte "orkar" returnera den, då får biltema fortsätta sälja sitt skräp. Om ALLA istället lämnar tillbaka skiten så kommer de garanterat att byta ut tången ifråga, eller åtminstone ta bort den från sortimentet.
Därför är jag konskvent med att alltid lämna tillbaka grejer som inte håller måttet. Det spelar ingen roll om prylen kost 10 kr eller 1000 kr, fungerar den inte måste den lämnas tillbaka så att det kan bli någon ändring på deras system.
Om ts tång är så dålig att den inte går att använda men samtidigt är så billig att folk inte "orkar" returnera den, då får biltema fortsätta sälja sitt skräp. Om ALLA istället lämnar tillbaka skiten så kommer de garanterat att byta ut tången ifråga, eller åtminstone ta bort den från sortimentet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Man kan även se det så enkelt att de inte får reda på att kvaliteten är så usel. Egentligen kan man se det som att man stöttar biltema i deras kvalitets arbeteS Stubai skrev:När det gäller kvaliteten på på Biltemas grejer så har jag också märkt att förstautgåvan kan hålla bra kvalitet för att sedan bli sämre med tiden. Samma sak på Jula.
Därför är jag konskvent med att alltid lämna tillbaka grejer som inte håller måttet. Det spelar ingen roll om prylen kost 10 kr eller 1000 kr, fungerar den inte måste den lämnas tillbaka så att det kan bli någon ändring på deras system.
Om ts tång är så dålig att den inte går att använda men samtidigt är så billig att folk inte "orkar" returnera den, då får biltema fortsätta sälja sitt skräp. Om ALLA istället lämnar tillbaka skiten så kommer de garanterat att byta ut tången ifråga, eller åtminstone ta bort den från sortimentet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Men en olja slits när den används eller även när den står still. Även om nu även kallstarter räknas in. för att inte tala om start och stopp. De flesta bilar har väl alltid gått på milM Markarbetaren skrev:Kanske en annan diskussion men dagens motorer har ganska avancerade datorer som räknar ut när oljan behöver bytas. I den bästa av världar så kan man åka 3000 mil med samma olja. Men eftersom bilens ECU håller koll på antal kallstarter, körsträcka, belastning och ett helt gäng andra faktorer så håller den koll på oljans livslängd om bilen har rörligt serviceintervall.
Min VW har rörligt serviceintervall med longlifeservice (3000 mil som max) och den har som mest gått 1600 mil mellan oljeservice. Normalt ligger den på 1200-1300 mil innan den säger ifrån.
Har man fasta intervall så brukar det vara 3000mil eller 1 år, det som uppnås först. Och då kör man såpass mycket på kort tid att motorn inte får lika många kallstarter, då ska oljans egenskaper inte försämras såpass att den löser det. En kallstart av en motor motsvarar typ 100 mils körning med allt vad det betyder för oljans degradering osv.
Man slänger in en till parameter.
Men det förändrar inte sakfrågan.
Jag har tidigare servat min bil 2ggr året.
Varför köper ni inte olja från Tyskland istället?
Handlat från oeldepot24.de i 10 år snart kan inte tyska men ändå lyckas jag få hem sakerna 😎
Här har ni min senaster order
3000 kr för allt kommer hem till dörren och jag har olja i två år till alla mina fordon..
I sverige får du betala ca 550-600 för Mobil 1 oljan och då får du bara 4 liter också..
Handlat från oeldepot24.de i 10 år snart kan inte tyska men ändå lyckas jag få hem sakerna 😎
Här har ni min senaster order
Mobil 1 FS 0W-40 - 5 Liter (5010011D) | Anzahl: 2 | 45,12 EUR | 90,23 EUR |
GM Opel 5W-30 dexos2 - 5 Liter (5010247D) | Anzahl: 2 | 33,04 EUR | 66,07 EUR |
Motul 106354 Outboard Tech 4T 10W40 - 5 Liter (7405245P) | Anzahl: 2 | 51,16 EUR | 102,31 EUR |
DHL Paket International | Anzahl: 1 | 30,00 EUR | 30,00 EUR |
inkl. 25% USt.: | 57,72 EUR |
Gesamtsumme: | 288,61 EUR |
3000 kr för allt kommer hem till dörren och jag har olja i två år till alla mina fordon..
I sverige får du betala ca 550-600 för Mobil 1 oljan och då får du bara 4 liter också..
Tro mig. Serviceintervallen är ganska hårt dikterade av marknadssidan som vill ha långa intervall då kalkylen ser bra ut för kunderna.M Markarbetaren skrev:Kanske en annan diskussion men dagens motorer har ganska avancerade datorer som räknar ut när oljan behöver bytas. I den bästa av världar så kan man åka 3000 mil med samma olja. Men eftersom bilens ECU håller koll på antal kallstarter, körsträcka, belastning och ett helt gäng andra faktorer så håller den koll på oljans livslängd om bilen har rörligt serviceintervall.
Min VW har rörligt serviceintervall med longlifeservice (3000 mil som max) och den har som mest gått 1600 mil mellan oljeservice. Normalt ligger den på 1200-1300 mil innan den säger ifrån.
Har man fasta intervall så brukar det vara 3000mil eller 1 år, det som uppnås först. Och då kör man såpass mycket på kort tid att motorn inte får lika många kallstarter, då ska oljans egenskaper inte försämras såpass att den löser det. En kallstart av en motor motsvarar typ 100 mils körning med allt vad det betyder för oljans degradering osv.
Intervallen är inte alls framtagna för att maximera livslängden på motorn.
Fundera på varför VW fick gigantiska problem med töjda kamkedjor på alla motorer med långa serviceintervall.
Plus en rad andra fabrikat. Utom tex Toyota som vad jag vet aldrig har förlängt intervallen.
Jag jobbar med dieselmotorutveckling sedan många år.
Att förlänga serviceintervallen är ett bra sätt att förkorta livslängden på en rad vitala motor komponenter. Rent vansinne.
Bryr man sig om sin bil skiter man blankt i 3000mil intervall och byter oljan efter max 1500mil.
Hat själv en VW produkt och i boken står det rörligt intervall upp till 3000mil eller fasta intervall på 1500mil.
Min brukar larma efter drygt 2500mil men då har jag bytt vid mellan 1000 och 1500.
En Alhambra som åker ut på Blocket nästa vecka
Redigerat:
Kan garantera att det inte har med varken ingenjörer eller miljö att göra!S Stubai skrev:
Ekonomi till 100%, i ett kortare perspektiv.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ska inte gå in på detaljer men det som förstör oljan än smuts kort och gott. När en motor kallstartas så passerar en del av bränslet kolvringarna och spär ut oljan, allt i motorn utsätts för avsevärt mera slitage innan den når arbetstemperatur. Detta slitage i form av avlagringar, metallpartiklar osv. kontaminerar oljan, därför man brukar säga att en kallstart motsvarar 100 mils körning i slitage.Bananskalare skrev:
Så det är ganska logiskt att om bil A kallstartas och körs 1 mil varje morgon och sedan samma procedur på eftermiddagen, så kräver den färre mil innan den måste servas jämfört med bil B som körs 5 mil med samma rutin.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Att VW's motorer med kamkedja havererade i större utsträckning än andra motorer hade med felkonstruktion på backventilen till kedjesträckaren att göra. Man tog sedermera fram en ombyggnadssats för detta ändamål. Jag hade själv en av dessa motorer så jag känner mycket väl till problemet. När bilen parkerades så tappade den hydraliska kedjesträckaren trycket och kedjan slackade så pass mycket att den ibland kuggade över vid start och det blev ventilsallad i toppen. Detta fenomen kunde inträffa alltifrån 1000 mil till +20000 mil och har inget med oljebytesintervall att göra!Huddingebo skrev:Fundera på varför VW fick gigantiska problem med töjda kamkedjor på alla motorer med långa serviceintervall.
Plus en rad andra fabrikat. Utom tex Toyota som vad jag vet aldrig har förlängt intervallen.
Jag jobbar med dieselmotorutveckling sedan många år.
Att förlänga serviceintervallen är ett bra sätt att förkorta livslängden på en rad vitala motor komponenter. Rent vansinne.
Bryr man sig om sin bil skiter man blankt i 3000mil intervall och byter oljan efter max 1500mil.
Hat själv en VW produkt och i boken står det rörligt intervall upp till 3000mil eller fasta intervall på 1500mil.
Min brukar larma efter drygt 2500mil men då har jag bytt vid mellan 1000 och 1500.
En Alhambra som åker ut på Blocket nästa vecka
Att snåla in på ett oljebyte så man måste renovera motorer i tid och otid på garanti/goodwill tror jag få tillverkare vill.
Garantitiden är i de flesta fall under 20000mil.M Markarbetaren skrev:Att VW's motorer med kamkedja havererade i större utsträckning än andra motorer hade med felkonstruktion på backventilen till kedjesträckaren att göra. Man tog sedermera fram en ombyggnadssats för detta ändamål. Jag hade själv en av dessa motorer så jag känner mycket väl till problemet. När bilen parkerades så tappade den hydraliska kedjesträckaren trycket och kedjan slackade så pass mycket att den ibland kuggade över vid start och det blev ventilsallad i toppen. Detta fenomen kunde inträffa alltifrån 1000 mil till +20000 mil och har inget med oljebytesintervall att göra!
Att snåla in på ett oljebyte så man måste renovera motorer i tid och otid på garanti/goodwill tror jag få tillverkare vill.
De bensinmotorer de har haft problem med är 1.4tfsi, 1.8tfsi, 2.0tfsi och V6 tfsi.
Alla har olika problem med kamtransmissionen och olika konstruktion. Värst drabbad är 1.4tfsi
Men alla har samtidigt problem med töjda skedjor, oilsludge och igenkoksade kolvringsspår är inte ovanligt.
Allt relaterat till vansinnigt långa bytesintervall på motoroljan.
Direktinsprutade motorer sotar ner oljan betydligt mer, speciellt på moderna motorer med kort toppland på kolvarna.
Sot fastnar i ringspår och polerar/sliter på länkarna i kedjan.
VW har idag HELT gått ifrån kamkedjor på alla sina motorer sedan några år och det av väldigt förståeliga skäl. De är inte kompatibla med marknadssidans krav på långa serviceintervall.
Den här euroklassningen som finns trodde jag hade med miljö att göra. Men allt som handlar om bilar har ju i och för sig bara med ekonomi att göra.Huddingebo skrev:
Att olika instanser sedan gör upphandlingar som kräver att fordonen som används för jobbet ska ha en viss euroklassning är bara en förlängning på bilundistrins profitagenda.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag betvivlar inte en sekund av det du säger. Men tydligen så verkar inte biltillverkarna bry sig. Jag haft 2st bilar i 3år var. båda nya. Det var efter 3år på båda som jag skulle serva bilen. Det var aldrig något prat om någon annan intervall när jag köpte bilarna. Det här vad som säljs till mig som kund. Som leasingkund följer jag avtalet. Jag gör inte mer för bilen än vad som står i avtalet. Varför? Enkelt. Jag vet vad bilen är värd när jag lämnar tillbaka den. För den skull skulle jag aldrig missköta bilen. Men varför byta olja efter 1500mil om avtalet säger 3000mil eller lampans sken. Oljebytet är en onödig utgift.M Markarbetaren skrev:Ska inte gå in på detaljer men det som förstör oljan än smuts kort och gott. När en motor kallstartas så passerar en del av bränslet kolvringarna och spär ut oljan, allt i motorn utsätts för avsevärt mera slitage innan den når arbetstemperatur. Detta slitage i form av avlagringar, metallpartiklar osv. kontaminerar oljan, därför man brukar säga att en kallstart motsvarar 100 mils körning i slitage.
Så det är ganska logiskt att om bil A kallstartas och körs 1 mil varje morgon och sedan samma procedur på eftermiddagen, så kräver den färre mil innan den måste servas jämfört med bil B som körs 5 mil med samma rutin.
Om jag hade ägt bilen så är det helt andra regler man har. Då skulle jag bytt efter halva tiden utan att blinka. Men det kan göra bilen mer lättsåld. samt min trygghet.
Som du själv konstaterar. kallstarter sliter på motor och olja. Mil sliter på olja. Men tydligen så är det tillverkarens ekonomi som är viktigtast att inte slita på
Alltså 3000mil