68 187 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Min box är nog snart 4 år gammal. Jag har nog tänkt en box ska hålla 10-15 år, så trist om man tvingas byta på egen bekostnad om det blir användningsförbud...
Tyvärr tror jag inte det finns något bra slut för Easee om de fortfarande inte lyckats visa att existerande boxar klarar kraven. Man får väl hoppas de iallafall inte lägger användandeförbud på sålda boxar om Easee går i konkurs...
Tyvärr tror jag inte det finns något bra slut för Easee om de fortfarande inte lyckats visa att existerande boxar klarar kraven. Man får väl hoppas de iallafall inte lägger användandeförbud på sålda boxar om Easee går i konkurs...
Nej, det blir nog svårare ifall det slutar med att alla ska fixas och ett klistermärke inte räcker. Då lär ju Easee gå i konkust rätt snabbt så de kommer ju inte kunna fixa något. Frågan är hur mycket ansvar som flyttas över på återförsäljarna och hur det går för de. Enskilda elektriker kanske kan klara sig som bara har sålt enstaka men de som Tibber tex som sålt många tusentals lär få problem ifall hela ansvaret lämnas på de.
Men har man tur så räcker det med ett klistermärke och i västa fall byta säkringarna till en PSA, då är det ju bara kanske en tusenlapp i extra kostnad plus en kvart att byta.
Men har man tur så räcker det med ett klistermärke och i västa fall byta säkringarna till en PSA, då är det ju bara kanske en tusenlapp i extra kostnad plus en kvart att byta.
Lite olyckligt att det blivit två ”försäljningsförbudstrådar”. Det har varit mer aktivitet i den andra i laddbox & elbilsforumet trots lite mindre aktuellt namn
https://www.byggahus.se/forum/threads/easee-laddboxar-kan-saeljstoppas.480931
Med så lika innehåll att man lätt snurrar till det och inte vet vilken man läst eller skrivit i…
https://www.byggahus.se/forum/threads/easee-laddboxar-kan-saeljstoppas.480931
Med så lika innehåll att man lätt snurrar till det och inte vet vilken man läst eller skrivit i…
https://www.elsakerhetsverket.se/om...ll-mars-pa-sig-att-genomfora-sin-atgardsplan/J JohanLun skrev:
Jag har ingen aning. Försöker själv leta upp vilka rättigheter man kanske kan ha. Går Easee i konkurs får ingen ett smack. I bästa av världar kommer återförsäljaren ut och installerar en likvärdig box eller erbjuder pengarna tillbaka, så man kan köpa en annan.
Ja, om det hade börjat närma sig hade jag själv inte väntat utan reklamerat redan nu. Att boxarna eventuellt återkallas från konsument är ju i princip bara ett kvitto på att felet är så pass allvarligt att boxen inte kan användas, men själva felet är ju lika ursprungligt vare sig de blir någon återkallelse eller inte. Om ÅF sedan vill vänta på ett slutligt avgörande må så vara, men då har man ju som konsument ändå gjort själva reklamationen inom tidsfristen.D Dilato skrev:
Tänkte inte alls på det. Dock så är mina 3 år inte förrän sent i sommar, så personligen hinner jag reklamera inom min 3 års-period i AprilC cpalm skrev:Ja, om det hade börjat närma sig hade jag själv inte väntat utan reklamerat redan nu. Att boxarna eventuellt återkallas från konsument är ju i princip bara ett kvitto på att felet är så pass allvarligt att boxen inte kan användas, men själva felet är ju lika ursprungligt vare sig de blir någon återkallelse eller inte. Om ÅF sedan vill vänta på ett slutligt avgörande må så vara, men då har man ju som konsument ändå gjort själva reklamationen inom tidsfristen.
Jag köpte av Tibber och lät en lokal elektriker installera. Jag har reklamerat till Tibber för kanske ett år sen (tror jag skrev om det i denna tråden) men Tibber vill avvakta med åtgärd till Easee meddelat vad som gäller. Jag har accepterat det men fick bekräftat att de mottagit reklamationen. Med det anser jag att jag reklamerat inom giltig tid och att inget görs är upp till dem och inte till mig. Om inte Tibber konkar så räknar jag med att de får återbetala pengarna för boxen, helst låta installera en ny, om det visar sig att boxarna inte bör användas pga Easee inte hittar någon åtgärd.D Dilato skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 779 inlägg