Min box är nog snart 4 år gammal. Jag har nog tänkt en box ska hålla 10-15 år, så trist om man tvingas byta på egen bekostnad om det blir användningsförbud...

Tyvärr tror jag inte det finns något bra slut för Easee om de fortfarande inte lyckats visa att existerande boxar klarar kraven. Man får väl hoppas de iallafall inte lägger användandeförbud på sålda boxar om Easee går i konkurs...

Nej, det blir nog svårare ifall det slutar med att alla ska fixas och ett klistermärke inte räcker. Då lär ju Easee gå i konkust rätt snabbt så de kommer ju inte kunna fixa något. Frågan är hur mycket ansvar som flyttas över på återförsäljarna och hur det går för de. Enskilda elektriker kanske kan klara sig som bara har sålt enstaka men de som Tibber tex som sålt många tusentals lär få problem ifall hela ansvaret lämnas på de.
Men har man tur så räcker det med ett klistermärke och i västa fall byta säkringarna till en PSA, då är det ju bara kanske en tusenlapp i extra kostnad plus en kvart att byta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Som jag förstår det kan man den 1 April reklamera boxen hos de som man köpt den av förutsatt att Easee inte återkopplat?

Z Zlatje skrev:
Som jag förstår det kan man den 1 April reklamera boxen hos de som man köpt den av förutsatt att Easee inte återkopplat?
Varför just 1a April? Är det nån frist som löpt ut?

Frågan är ju då, får man pengar tillbaka, för bara boxen eller ersätts även att installera en ny box?

J JohanLun skrev:
Varför just 1a April? Är det nån frist som löpt ut?

Frågan är ju då, får man pengar tillbaka, för bara boxen eller ersätts även att installera en ny box?
https://www.elsakerhetsverket.se/om...ll-mars-pa-sig-att-genomfora-sin-atgardsplan/

Jag har ingen aning. Försöker själv leta upp vilka rättigheter man kanske kan ha. Går Easee i konkurs får ingen ett smack. I bästa av världar kommer återförsäljaren ut och installerar en likvärdig box eller erbjuder pengarna tillbaka, så man kan köpa en annan.

C
Z Zlatje skrev:
Går Easee i konkurs får ingen ett smack.
Min uppfattning är att man som konsument fortfarande kan kräva kompensation från installatören/återförsäljaren om man befinner sig inom reklamationsfristen.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Min uppfattning är att man som konsument fortfarande kan kräva kompensation från installatören/återförsäljaren om man befinner sig inom reklamationsfristen.
Problemet är att tiden går och går så man kan hamna utanför tidsfristen 😢

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Ja, om det hade börjat närma sig hade jag själv inte väntat utan reklamerat redan nu. Att boxarna eventuellt återkallas från konsument är ju i princip bara ett kvitto på att felet är så pass allvarligt att boxen inte kan användas, men själva felet är ju lika ursprungligt vare sig de blir någon återkallelse eller inte. Om ÅF sedan vill vänta på ett slutligt avgörande må så vara, men då har man ju som konsument ändå gjort själva reklamationen inom tidsfristen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, om det hade börjat närma sig hade jag själv inte väntat utan reklamerat redan nu. Att boxarna eventuellt återkallas från konsument är ju i princip bara ett kvitto på att felet är så pass allvarligt att boxen inte kan användas, men själva felet är ju lika ursprungligt vare sig de blir någon återkallelse eller inte. Om ÅF sedan vill vänta på ett slutligt avgörande må så vara, men då har man ju som konsument ändå gjort själva reklamationen inom tidsfristen.
Tänkte inte alls på det. Dock så är mina 3 år inte förrän sent i sommar, så personligen hinner jag reklamera inom min 3 års-period i April

D Dilato skrev:
Jag köpte av Tibber och lät en lokal elektriker installera. Jag har reklamerat till Tibber för kanske ett år sen (tror jag skrev om det i denna tråden) men Tibber vill avvakta med åtgärd till Easee meddelat vad som gäller. Jag har accepterat det men fick bekräftat att de mottagit reklamationen. Med det anser jag att jag reklamerat inom giltig tid och att inget görs är upp till dem och inte till mig. Om inte Tibber konkar så räknar jag med att de får återbetala pengarna för boxen, helst låta installera en ny, om det visar sig att boxarna inte bör användas pga Easee inte hittar någon åtgärd.

Mikael_L
Har den här filmen varit uppe än?
Han går igenom ett beslut från ARN

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J
ESV har väl nu slagit ner på den åtgärdsplan Easee har presenterat.
Är det någon som vet vad som händer härnäst? Jag har sökt lite info men hittar inget vettigt.

J jaronsso skrev:
ESV har väl nu slagit ner på den åtgärdsplan Easee har presenterat.
Är det någon som vet vad som händer härnäst? Jag har sökt lite info men hittar inget vettigt.
Enbart Peter Esse som källa. 🤔

• Älska
djac
  • Laddar…
D
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Enbart Peter Esse som källa. 🤔
Samma man som gjorde en video där han var arg för att verkstaden inte tog emot hans anmälan om vagnskada.. men det löste sig när han anmälde till försäkringsbolaget.

• Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.