67 616 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Nu har jag inte läst allt om den. Men såvitt jag förstår så har den dels inte korrekt isolationsavstånd i det brytande reläet. Reläet klarar inte att bryta en stor kortslutningsström (vilket är typiskt för ett jordfel). Sedan är det kanske lite formella frågor om mekanisk eller elektronisk manövrering. Men att ha kontakter som klarar att bryta en felström utan att svetsa ihop, och sedan dessutom faktiskt bryter (med fel isolationsavstånd så har den egentligen inte brutit strömmen). Är ganska grundläggande. Det betyder att den egenltigen inte har jordfelsbrytarfunktionen.D Daniel 109 skrev:
En jordfelsbrytare har syftet att bryta för mindre jordfel, när säkringen inte löser. Får du kortslutning så löser säkringen.
Medlem
· Uppland
· 1 768 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Nja, normalt så bryter jordfelsbrytaren, även om säkringen löser. Därmed risk att kontakterna svetsar eller bränns sönder, om de inte är avsedda för den höga brytströmmen. och har du inte tillräckligt isolationsavstånd, så kan det gå ström till en nu strömförande bil, när man slår till säkringen, men laddboxen är bruten. Och om "jordfelsbrytaren" tycker att den har brutit så bryts inte strömmen som antingen går igenom ihopsvetsade kontakter, eller kryper över det alltför klena isolationsavståndet.D Daniel 109 skrev:
detta är iofs inget jättesannolikt scenario, folk med den här laddboxen kommer inte att dö som flugor. Och troligen är det mer sannolikt att drabbas av en jordfelsbrytare som beckat igen i mekaniken, vi vet ju att många äldre jordfelsbrytare inte fungerar pga. brist på "motion". Men det är lite onödigt att sätta nya produkter på marknaden som inte fungerar korrekt säkerhetsmässigt redan från dag 1.
Felindikerar ja kanske, men den har ju inte brutit strömmen eftersom reläet svetsat och det finns väl ingen annan brytning, eller finns det?D Daniel 109 skrev:
"Svetsade reläer leder till att jordfelsbrytarfunktionen inte kan fungera som avsett"
"Enligt de provrapporter ni skickat in klarar er laddbox inte att bryta höga strömmar."
Elsäkerhetsverket bedömer därför att er relälösning inte är robust och att felsannolikheten för svetsade reläer riskerar att öka med tiden."
Redigerat:
Nej, den är lika osäker som en vanlig jordfelsbrytare som inte fungerar. Med skillnaden att den informerar om att det är fel direkt.
Som du kanske sett har jag ibland skrivit något lite i de olika trådarna kring Easee. Det kan räcka från min sida och jag vill ogärna gå in mer i detalj på hur jag ser på detta som helhet med alla aspekter dvs även med mycket helt förbi eltekniken som marknadsdrev, otaliga exempel på försök till nerskrivning, smutskastning, FUD osv och med de tröga byråkraterna som yttersta sköld i kampen.Mikael_L skrev:
Samt givetvis beklagligt att även Easee helt gått bort sig formellt både initialt där de kunde ordnat det bra för sig med enkla medel och sen hur man får/måste agera när man hamnar i tex ELSV luppen.
Kanske var utlokaliseringen av ELSV inte direkt gynnsam sett till tapp av olika kompetenser som kunde vara lämpliga. Vi får anta att det uppvägs på andra sätt och plan precis som man ofta ser idag. Fokus kanske inte ska ligga på eltekniken det gjorde det trots allt för inte så många decennier sen hos dem. Men givetvis en rejält gubbig och omodern struktur då som inte passar numera.
Medlem
· Uppland
· 1 768 inlägg
Men för i helvete. Boxjäveln uppfyller inte kraven. Sluta hacka på ESV. Det är Easee som gjort fel.
Vilka krav uppfyller den inte?
Medlem
· Uppland
· 1 768 inlägg
Liknande trådar
-
Hur får jag bort den här gamla ljussensorn?
El -
Färglös olja/ vax?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur blir jag av med svarta fläckar/ojämn färg på mina teakstolar?
Möbelsnickeri -
Fortsatt försäljningsförbud för Easee men installerade boxar får vara kvar
Artikelkommentarer -
Hur farlig är Easee laddstation för elbilar?
Laddboxar & Elbilar