67 622 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Som relativt påläst ingenjör måste jag säga att jag kollade specen och priset samt designen och kom fram till att bästa köp var Easee. Att kolla att en produkt uppfyller alla gällande standarder har jag faktiskt i princip aldrig gjort. Inte när jag köpt bil, dator, cykel, mobiltelefon osv.A Alexander HB skrev:
Kanske om jag skulle köpa en elektrisk pryl som är kinatillverkad. Men inte en Norsk laddbox som säljs av en Svensk ÅF. Då förutsätter jag att de som säljer produkten har koll på att den är godkänd. Samma sak gäller i princip på alla saker jag köper från Svenska större ÅF.
Hade jag beställt en laddbox (eller nåt annat "säkerhetskritiskt") på aliexpress hade jag lusläst vilka specar som uppfylls. Men jag har sällan köpt den typen av prylar på AliExpress...
"Folk i allmänhet" tror jag för det mesta inte ens reflekterar över standarder...
Kan bara svara för min egen del.A Alexander HB skrev:
Skiter i design men tyckte det var ett bra erbjudande minst halva priset mot vad konkurrenter tog.
Tycker än idag att själva boxen är schysst och riktigt bra när man kan få sladden (laddkabeln) fastlåst men ändå loss (vissa boxar har ju sladden ingjuten till boxen och är nog den som slits mest).
Vad är den stora skillnaden mot andra "hemmaboxar" som gör att det värt betala 50-70% mer?
Håller med i hela resonemanget. Jag valde en billig box som hade de funktioner jag efterfrågade.kisumisu skrev:
Och vid tidpunkten för köp var den för de flesta listad som godkänd. Att man skulle gå in och kolla brytavståndet på reläerna och ana att den kanske ändå inte var godkänd fast det så uppgavs och att den därav kunde få försäljnignsförbud några år senare är ju lite väl avancerat för en normal konsument.
Just precis och kan tycka att tom den här boxen är lite väl avancerad!J JohanLun skrev:Håller med i hela resonemanget. Jag valde en billig box som hade de funktioner jag efterfrågade.
Och vid tidpunkten för köp var den för de flesta listad som godkänd. Att man skulle gå in och kolla brytavståndet på reläerna och ana att den kanske ändå inte var godkänd fast det så uppgavs och att den därav kunde få försäljnignsförbud några år senare är ju lite väl avancerat för en normal konsument.
Dock behöver man ju inte använda alla funktionerna och det gör jag inte heller.
Men kravet för att få grönt bidrag krävde ju att boxen skulle vara avancerad med egen elmätning osv vilket är ju också en liten fråga varför...en framtida extra skatt till elbilister eller vad 🤔
Det jag kan bara bli lite rädd är att kan man få indraget grönt bidrag och bli olagligt använda boxen och att biltillverkare börjar göra att man t ex tappar nybilsgaranti genom att använda boxen nu...
Hela poängen med CE-märkningen är ju att konsumenter inte ska behöva fundera över standarder, lagar och föreskrifter när man köper en pryl. Är grejen CE-märkt SKA den uppfylla relevanta regler. Just därför bör det också tas på allvar när tillverkare fuskar på det här sättet.A Alexander HB skrev:Varför har folk, i allmänhet, köpt just Easee istället för något av de andra alternativen?
Känns som att anledningar som snygg, bra app, hipp, etc. kommer före anledningar som att "den påstår sig uppfylla standard XX YY".
Hur skulle då Easee ha hanterat detta när det väl drog igång? Tagit bort all form av hänvisning till standarder de (säkert var medvetna om att de kanske) inte följde, och hoppas på att folk/köparna ändå inte bryr sig? Eller funkar regelverket inte så?
Det är nog svårt att logga boxar bilen varit kopplad till för att peka på fel, måste nog vara ett faktiskt felmode de kan identifiera och visa att en laddbox är skulden till felet isåfall. Om det inte är så att Easee börjar bränna bilar på löpande band. Men just det problemet tror jag inte någon lyft...kisumisu skrev:
Jo dagens bilar är nog kanske inte så smarta ännu. Möjligtvis Tesla då som har dubbelkommunnation och pratar med laddaren.J JohanLun skrev:Det är nog svårt att logga boxar bilen varit kopplad till för att peka på fel, måste nog vara ett faktiskt felmode de kan identifiera och visa att en laddbox är skulden till felet isåfall. Om det inte är så att Easee börjar bränna bilar på löpande band. Men just det problemet tror jag inte någon lyft...
Hade själv lite fel i min bil och Easees skydd reagerade faktist på denna fel. Felet började faktist med bilens egna chuckoladdare, så boxen helt oskyldig mot denna fel att min odb brändes.
Även om bilen loggat när felet inträffat bör det vara upp till biltillverkaren att visa att laddaren orsakat felet. Har de inte friskrivit sig för att man bara får använda en laddare specad av tillverkaren har jag svårt de ska kunna dra tillbaka garantin bara för att man laddat i en viss laddare om de inte kan visa att just detta orsakade en viss skada.kisumisu skrev:
Men visst, Apple och Tesla är väl de företag jag förknippar med att försöka låsa in och dra tillbaka alla garantier och funktioner om man använder produkten utanför tillverkarens egna ekosystem...
Laddaren gör ju inget annat är att säga till bilen vilken ström den får ta.
Jo precis och en av anledningarna varför jag bojkottar deras produkter!J JohanLun skrev:
Dock vill ju tyvärr även andra företag härma efter och här är faktist EU bra när dom tex tvingadr Apple till USB-C 👌
Men läste nånstans om Kia...var dock inte den här artikeln. Obs den har ursprungligen varit på finska. Men visar lite hur giriga bilhandlare ändå är och säkert många andra med när det gäller "original".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De råkade väl tio dubbla priset som de gör på alla reservdelar.
Jo så är det ju och det är ju egentligen fel kalla dessa ens laddbox eller laddare.D Daniel 109 skrev:
Laddaren sitter ju fast i bilen och det var ju den som t ex paijade i min bil. Fick dock en ny på garanti och var ingen diskussion om saken. Men det kanske inte alltid är så självklart.
Jo precis "råkade" 😂D Daniel 109 skrev:
Är väl pga det hela diskussion om elbilar och den negativs diskussionen om batteriets livslängd. Hur dyrt det byta batteri osv existerar.
Ska bli intressant se vad som händer när det kommer kinesiska piratbatterier och när varannan verkstad och privatperson lär sig byta dessa.
Här är dock elbilens fördel just att det är få andra grejor som slits.
Har i färskt minne när min gamla fossilbil en volvo v70 som skrotades skulle växellådan kostat 20 000kr att byta och ingen ville ens göra jobbet. Det är i alla fall härligt med eldriften att det finns ingen fysisk växellåda som kan paija. Mest troligt bara nån liten kretskort man åker på laga eller byta.
Må också hända att jag haft otur när alla mina fossilbilar fått problem med växellådan. Manuella som automat!
Elbilen hade jag ju också otur med just ODB. Men tog inte länge byta den.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 1 769 inlägg
Kinesiska piratbatterier finns till äldre elbilar. Se till exempel denna något förvirrade säljvideon från en kinesisk leverantör.kisumisu skrev:Jo precis "råkade" 😂
Är väl pga det hela diskussion om elbilar och den negativs diskussionen om batteriets livslängd. Hur dyrt det byta batteri osv existerar.
Ska bli intressant se vad som händer när det kommer kinesiska piratbatterier och när varannan verkstad och privatperson lär sig byta dessa.
Här är dock elbilens fördel just att det är få andra grejor som slits.
Har i färskt minne när min gamla fossilbil en volvo v70 som skrotades skulle växellådan kostat 20 000kr att byta och ingen ville ens göra jobbet. Det är i alla fall härligt med eldriften att det finns ingen fysisk växellåda som kan paija. Mest troligt bara nån liten kretskort man åker på laga eller byta.
Må också hända att jag haft otur när alla mina fossilbilar fått problem med växellådan. Manuella som automat!
Elbilen hade jag ju också otur med just ODB. Men tog inte länge byta den.