67 626 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Har fattat det som att alla laddare pratar med bilen. Det är egentligen det som är en laddbox. Annars hade det alltid räckt med ett fett 3-fas-uttag.J JohanLun skrev:Även om bilen loggat när felet inträffat bör det vara upp till biltillverkaren att visa att laddaren orsakat felet. Har de inte friskrivit sig för att man bara får använda en laddare specad av tillverkaren har jag svårt de ska kunna dra tillbaka garantin bara för att man laddat i en viss laddare om de inte kan visa att just detta orsakade en viss skada.
Men visst, Apple och Tesla är väl de företag jag förknippar med att försöka låsa in och dra tillbaka alla garantier och funktioner om man använder produkten utanför tillverkarens egna ekosystem...
Det finns en växellåda... Med oljepump o kylning som kan paja.kisumisu skrev:Jo precis "råkade" 😂
Är väl pga det hela diskussion om elbilar och den negativs diskussionen om batteriets livslängd. Hur dyrt det byta batteri osv existerar.
Ska bli intressant se vad som händer när det kommer kinesiska piratbatterier och när varannan verkstad och privatperson lär sig byta dessa.
Här är dock elbilens fördel just att det är få andra grejor som slits.
Har i färskt minne när min gamla fossilbil en volvo v70 som skrotades skulle växellådan kostat 20 000kr att byta och ingen ville ens göra jobbet. Det är i alla fall härligt med eldriften att det finns ingen fysisk växellåda som kan paija. Mest troligt bara nån liten kretskort man åker på laga eller byta.
Må också hända att jag haft otur när alla mina fossilbilar fått problem med växellådan. Manuella som automat!
Elbilen hade jag ju också otur med just ODB. Men tog inte länge byta den.
Just i det här älskar jag kinamarknaden!H HenrikHuslöse skrev:
Ogillar starkt när all verksamhet flyttas till Kina och andra låglöneländer.
Men det här med Elbil är mycket intressant! Speciellt när företag som Tesla mjölkar och mjölkar pengar på sina produkter och ändå vägrar t ex kollektivavtal!
Gott när det blir konkurrens och snart har vi en begagnad marknad av elbilar till vettigt pris 👍
Gott är också att Norrmännen köper mest nya elbilar så snart slutar väl exporten dit av begagnat när norrmännen har själv större marknad välja mellan!
Tråkigt bara när EU vill bromsa in kinaimporten när det gäller bilar. Bara för att bolag som vw inte kan sätta vettiga priser till bilar, ha produkter som konsumenten vill ha och billiga reparationer mm...kanske blir även lite annan ljud i klockan hos verkstan också på reparation kostnad o reservdelar om man kan köpa en helt ny bil för 120k.
Redigerat:
Är inte helt med här, du hyllar kinesiska produkter men gnäller på Tesla för att dom inte har kollektivavtal? Tror du att kinesisk produktion är guds gåva till arbetaren…?kisumisu skrev:Just i det här älskar jag kinamarknaden!
Ogillar starkt när all verksamhet flyttas till Kina och andra låglöneländer.
Men det här med Elbil är mycket intressant! Speciellt när företag som Tesla mjölkar och mjölkar pengar på sina produkter och ändå vägrar t ex kollektivavtal!
Gott när det blir konkurrens och snart har vi en begagnad marknad av elbilar till vettigt pris 👍
Gott är också att Norrmännen köper mest nya elbilar så snart slutar väl exporten dit av begagnat när norrmännen har själv större marknad välja mellan!
Tråkigt bara när EU vill bromsa in kinaimporten när det gäller bilar. Bara för att bolag som vw inte kan sätta vettiga priser till bilar, ha produkter som konsumenten vill ha och billiga reparationer mm...kanske blir även lite annan ljud i klockan hos verkstan också på reparation kostnad o reservdelar om man kan köpa en helt ny bil för 120k.
Nej, men konkurrens är alltid bra. Tesla har dåliga villkor hos sina underlevernatörer, liksom de flesta. Pga frihandel kan vi se vad grejorna från Kina kostar utan mellanhänders påslag.L Liljeros skrev:
Om du vill diskutera dåliga villkor hos underleverantörer lär ju produkter från Kina ligga bland de lägsta i listan...K karlmb skrev:
Ja, och din poäng är?
Att eftersom mycket prylar i en elbil kommer från Kina så kan vi lika gärna äta hela kakan och ta allt från Kina?
Eller är det bättre att i alla fall låta något steg (montering, utveckling, produktion) ligga utanför Kina där arbetarna kanske har bättre villkor?
Att eftersom mycket prylar i en elbil kommer från Kina så kan vi lika gärna äta hela kakan och ta allt från Kina?
Eller är det bättre att i alla fall låta något steg (montering, utveckling, produktion) ligga utanför Kina där arbetarna kanske har bättre villkor?
Jag vill gärna att vi gör grejorna här i Sverige tom om möjlgit. Och då hjälper det lite att köpa bilar som är gjorda av mellanhänder som tjänar pengar på alla som sliter.tveksamt skrev:
Och då är det bra att folk får se vad grejorna kostar och slutar göda dessa mellanhänder. Den dagen folk gör det kommer egna produkter att ha en chans här i västvärlden.
Nu förstår jag inte hur du menar.K karlmb skrev:Jag vill gärna att vi gör grejorna här i Sverige tom om möjlgit. Och då hjälper det lite att köpa bilar som är gjorda av mellanhänder som tjänar pengar på alla som sliter.
Och då är det bra att folk får se vad grejorna kostar och slutar göda dessa mellanhänder. Den dagen folk gör det kommer egna produkter att ha en chans här i västvärlden.
Om vi ska få produktion här hemma att bli något måste vi vara beredda att betala för det. Vad hjälper det att se att vi kan köpa en bil/kretskort/pryl för X kr från Kina när vi aldrig kommer kunna hålla de priserna för något som tillverkas här?
Först när konsumenter är villiga att sätta krav på att saker ska vara tillverkade någon annanstans, och är villiga att betala för det, kommer det att kunna bli skillnad.
Men nu är vi rätt långt från topic, så jag släpper den pucken nu i alla fall.
Tesla har bytt många drivpaket för 100k/st för att tätningen mellan motor och frekvensomvandlaren börjar läcka glykolvatten, anledningen till att bytema hela är att tesla inte har packningen som reservdel.K karlmb skrev:
Så 20k för en växellåda känns billigt...
Medlem
· Uppland
· 1 769 inlägg
Nej men jag behöver inte ruinera mig på inköpskostnaden!L Liljeros skrev:
Betala för en grej gånger fler priset för slavarbete! Var tror du Teslas komponenter tillverkas?
Var och hur tillverkar Apple sina grejor?
Etc etc....
Det är bara osund konkurrens att behöva betala 90% till en mellanhand!
Redigerat: