kisumisu
K karlmb skrev:
Öh, alla elbilsprylar nästan kommer via Kina.
Ja mer eller mindre.

Möjligtvis det enda som någorlunda kan påverka arbetsvillkor är ihopsättning, service och försäljning men inte ens där vill man teckna kollektivavtal! Därför jag tar upp Tesla!

Men oavsett fast kollektivavtal finns är dom flesta mekaniker lågavlönade i alla fall jämfört på vad allt gällande bilservice kostar kunden!
 
kisumisu
tveksamt tveksamt skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar.
Om vi ska få produktion här hemma att bli något måste vi vara beredda att betala för det. Vad hjälper det att se att vi kan köpa en bil/kretskort/pryl för X kr från Kina när vi aldrig kommer kunna hålla de priserna för något som tillverkas här?
Först när konsumenter är villiga att sätta krav på att saker ska vara tillverkade någon annanstans, och är villiga att betala för det, kommer det att kunna bli skillnad.
Men nu är vi rätt långt från topic, så jag släpper den pucken nu i alla fall.
Det är som en mycket känd möbeljätte

Design and quality of Sweden
Made in China eller lite finare PRC (Peoples Rebublic of China).

Det här är nåt fler och fler borde tänka på och även vad man får för service.

Känner en som jobbade åt ett bilföretag där man skrev till kunden att t ex bromsolja är bytt men det var aldrig något man bytte! Är det okej blåsa oss vanliga dödliga där tycker jag det är inte ens okej oavsett fast man har kollektivavtal.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sveriges populäraste bil, model y, tillverkas ju numera utanför Berlin i alla fall...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
A ajn82 skrev:
Sveriges populäraste bil, model y, tillverkas ju numera utanför Berlin i alla fall...
Men dåliga arbetsförhållanden....
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men dåliga arbetsförhållanden....
Jämfört med Kina?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
Vad menar ni med ”tillverkade i”?

Menar ni ”slutmonterade i”?
Alla bilar är väl mer eller mindre tillverkade i Kina, men slutmonteringen sker i diverse länder…
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Tesla har bytt många drivpaket för 100k/st för att tätningen mellan motor och frekvensomvandlaren börjar läcka glykolvatten, anledningen till att bytema hela är att tesla inte har packningen som reservdel.
Så 20k för en växellåda känns billigt...
Även om man kan köpa kyl resp oljepump löst så kan det krångla och ger upphov till stora kostnader.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar.
Om vi ska få produktion här hemma att bli något måste vi vara beredda att betala för det. Vad hjälper det att se att vi kan köpa en bil/kretskort/pryl för X kr från Kina när vi aldrig kommer kunna hålla de priserna för något som tillverkas här?
Först när konsumenter är villiga att sätta krav på att saker ska vara tillverkade någon annanstans, och är villiga att betala för det, kommer det att kunna bli skillnad.
Men nu är vi rätt långt från topic, så jag släpper den pucken nu i alla fall.
Visst, men det hjälper inte att du kommer med en bunt sedlar, eller hur?
Först när konkurrensen gör att tillverkarna inte kan köpa billigt av barnarbetare i Asien, eftersom alla vet hur mkt smutsiga dollar de tjänar på det, trots att vi pratar premiumbilar, först då kommer de att se ifall de kan undvika Asien och köpa lite dyrare i Europa.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Visst, men det hjälper inte att du kommer med en bunt sedlar, eller hur?
Först när konkurrensen gör att tillverkarna inte kan köpa billigt av barnarbetare i Asien, eftersom alla vet hur mkt smutsiga dollar de tjänar på det, trots att vi pratar premiumbilar, först då kommer de att se ifall de kan undvika Asien och köpa lite dyrare i Europa.
Nissens Nissens skrev:
Vad menar ni med ”tillverkade i”?

Menar ni ”slutmonterade i”?
Alla bilar är väl mer eller mindre tillverkade i Kina, men slutmonteringen sker i diverse länder…
Så är det. Det här låter nu säkert väldigt vänster, folk har ju en tendens börja med det!

Allt går nog inte tillverka i Sverige eller ens inom EU området. Men tänk om man kunde tillverka det mesta inom EU åtminstone. Vi hade säkert haft bättre kvalitet och bättre ekonomi i landet! Är ju bara se på vitvaror gamla Elektrolux håller men inte nya.

Men det har ju även med politik att göra, se bara så mycket man skattar småföretagare idag. En liten bilverkstad skulle säkert ha mer yrkesstolthet än dessa stora monopolföretag som behandlar anställda skit som dessutom skattar utomlands osv. Är ju tom garantivillkor att en godkänd verkstad ska ha servat bilen annars förlorar man sin fina garanti.

Där är det lite som med elektriker. Vem som helst får hålla på med el bara dom är anställda för ett företag som innehar certifikaten...😡🤬


Förr i tiden var det kvalite och inte många kineser som syns här


 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga standarder som de måste uppfylla. Om de kan visa på tillräcklig säkerhet är det okej. De har nog insett att det var meningslöst försöka vinna överklagandet. Det blev dessutom ett hinder i att komma överens med ESV om hur en acceptabel dokumentation ska se ut.
Så är det inte. De måste uppfylla kraven för de standarder de själva sagt att de uppfyller när de tog ut laddboxarna på marknaden.

Du verkar väldigt konfident, men det är rena killgissningar du håller på med.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De måste uppfylla kraven för de standarder de själva sagt att de uppfyller när de tog ut laddboxarna på marknaden.
Exakt. Det är jätteviktigt att de standarder man säger man uppfyller verkligen uppfylls.
Olika marknader är olika noga, men jag vet fall där en etikett eller märkning är felaktig på något sätt, produkten i sig uppfyller alla krav men det har blivit ett "tryckfel" så etiketten inte är helt lika det som stod på ritning vid certifiering. Det måste då åtgärdas/kampanjas. Så en klisterlapp är viktig. En funktion som ska uppfyllas ännu viktigare. Stämmer inte detta är produkten felaktig. Och som felaktig kan myndigheter hindra kunden att den får brukas. Vilket absolut är skäl för reklamation.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart och tvärtom, det är två sidor i en dialog och man kan gå in med lite olika intentioner.
Min erfarenhet av personalen på ESV är att de, inom givna ramar, är hjälpsamma och trevliga. Men de har ett regelverk att förhålla sig till. Att vara flexibla utanför gällande regelverk är ju inte möjligt.
Hur CH har resonerat verkar vi inte få reda på i detalj då starkströmsinspektoratet där inte ville lämna ut dokumentationen i detta fall...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nytt beslut i ärendet:
[länk]
Lite udda att man anser att det är fel men inte så att det behöver åtgärdas på något sätt.

Varför allt skrikande om det inte var någon större fara trots allt?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Det var ju fel, men inte så allvarligt att det motiverar ett återkallande, så länge som man fortsätter att övervaka utfallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.