67 745 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Om lösningen blir klisterlapp så är det ju inte klisterlappen som är det svåra att få till.
Att något måste göras får väl ses som rätt klart, om detta något är att smälla dit en klisterlapp till att bytas ut kvarstår väl att se. Jag vet nog inte mer än dig i frågan.D Bubblebubb skrev:
Jag fick idag svar från ARN, de avslår min anmälan pga Skårebo Electric som jag köpte boxen av inte kan ses som ansvariga för problemen med boxen. Dvs jag behöver alltså anmäla tillverkaren Easee men de ligger ju inte i Sverige så jag förstår inte hur de tänkt sig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det stämmer, så lär ingen bli ersatt när Easee går i putten och man inför användningsföbud på deras laddboxar…Nyfniken skrev:
Konstigt att konsumentköplagen inte gäller längre då…
Det orimliga ligger i att kunden bevisligen fått en produkt som inte uppfyller gällande krav (fel i varan) men har ändå inte rätt att få den åtgärdad därför att tillverkaren är inblandad i en rättsprocess och gör allt för att förhala processen.tveksamt skrev:
Senast i mars 2024 ska Easee ha genomfört sina åtgärder som ska få bort riskerna på de laddstationer som redan är monterade. Easee har då haft ett år på sig att ta fram och genomföra en åtgärdsplan.
Easee har bett om att få förhandlingen i Förvaltningsrätten i Karlstad framflyttat till april.
Oavsett om den blir framflyttad eller inte så är det mars 2024 som gäller för att slutföra åtgärdsplanen.
https://www.elsakerhetsverket.se/om...ll-mars-pa-sig-att-genomfora-sin-atgardsplan/
ARN avslår begäran om att säljaren skall ta ansvar för problemen och ev byta ut laddaren innan tiden Easee fått på sig att lösa problemet löpt ut.
Eftersom användarna kan fortsätta använda produkten löper kunderna heller ingen ekonomisk skada under tiden.
(Hade det varit användningsförbud under tidsfristen hade ARNs beslut varit annorlunda).
ESVs tidsfrist gäller.
To be continued…
Eftersom användarna kan fortsätta använda produkten löper kunderna heller ingen ekonomisk skada under tiden.
(Hade det varit användningsförbud under tidsfristen hade ARNs beslut varit annorlunda).
ESVs tidsfrist gäller.
To be continued…
Hur fungerar det med garantier/reparationer om en box går sönder när inga boxar finns att byta med nu när alla lagerboxar är återkallade tillbaka till tillverkaren och får inte lämnas ut på marknaden?
Eller är det så fantastiskt att ingen box gått sönder?
Eller är det så fantastiskt att ingen box gått sönder?
Det finns rimligtvis massor med boxar att byta med. Dels hemma hos elektrikerna, men sen är ett garantiärende rimligtvis inte "att sätta på marknaden".D Dilato skrev:
Alla boxar är återkallade från alla distributörer och återförsäljare!Nyfniken skrev:
Vad innebär förbudet?
Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare.Alla företag som säljer laddboxar till privatpersoner/slutkonsumenter ses som återförsäljare för Easee, även om denne köpt den via annan distributör/återförsäljare. Alla distributörer/återförsäljare/installatörer ska bidra till tillverkarens återtag genom att ta emot laddboxar från sina återförsäljande kunder och returnera till sin leverantör i varje led tills utrustningen är tillbaka till tillverkaren.
Min kund vill flytta sin Easee laddbox till en annan plats. Är det okej?
Enligt regelverket är det inte tillåtet att installera utrustning om det finns skäl att misstänka att den inte uppfyller kraven. I fallet med laddboxarna Easee Home och Charge finns sådan misstanke och beslut om försäljningsförbud. Att flytta en laddbox innebär att man måste installera den på nytt och det är således inte tillåtet.https://www.elsakerhetsverket.se/om...addboxprojekt/fragor-och-svar-yrkesverksamma/
Redigerat: