Om lösningen blir klisterlapp så är det ju inte klisterlappen som är det svåra att få till.
 
D Bubblebubb skrev:
Betyder det här att vi med en Easee kan förvänta oss att något måste göras med våra boxar? Eller återkallas?
Att något måste göras får väl ses som rätt klart, om detta något är att smälla dit en klisterlapp till att bytas ut kvarstår väl att se. Jag vet nog inte mer än dig i frågan.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag fick idag svar från ARN, de avslår min anmälan pga Skårebo Electric som jag köpte boxen av inte kan ses som ansvariga för problemen med boxen. Dvs jag behöver alltså anmäla tillverkaren Easee men de ligger ju inte i Sverige så jag förstår inte hur de tänkt sig?
Svensk text, juridiskt dokument, handlar om säkerhetsbrister i en laddbox, konsumentköplagen, Elsäkerhetsverkets beslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svensk text angående konsumenträtt, beslut om laddbox, nämner Elsäkerhetsverket, konkreta åtgärder och kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Jag fick idag svar från ARN, de avslår min anmälan pga Skårebo Electric som jag köpte boxen av inte kan ses som ansvariga för problemen med boxen.
Skönt, äntligen kan elektrikerna skära lite i MO-påslagen när de tydligen inte behöver ersätta om det är fel på produkten de sålt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Skönt, äntligen kan elektrikerna skära lite i MO-påslagen när de tydligen inte behöver ersätta om det är fel på produkten de sålt.
Om det stämmer, så lär ingen bli ersatt när Easee går i putten och man inför användningsföbud på deras laddboxar…

Konstigt att konsumentköplagen inte gäller längre då…
 
  • Gilla
Zlatje och 5 till
  • Laddar…
Importören är väl ansvarig?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Importören är väl ansvarig?
Vem är importör då?
Jag köpte laddboxen av Efuel, anlitade sedan en elektriker för att installera den.

Borde ju vara Efuel som är ansvarig eftersom de sålde till mig som är konsument tänker jag…
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vem är importör då?
Det måste väl vara just Skårebo, men som ARN säger inte är ansvarig.

Jag fattar inte ARNs beslut, ingen utom en utländsk tillverkare har ansvar mot kund, men inte heller den har det, just nu, typ.🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fast ARN säger ju att Easee redan är ålagda att åtgärda boxarna i enlighet med elsäkerhetsverkets beslut, därför är det orimligt att Skårebo ska gå in och göra något.
Vad är det orimliga i det?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast ARN säger ju att Easee redan är ålagda att åtgärda boxarna i enlighet med elsäkerhetsverkets beslut, därför är det orimligt att Skårebo ska gå in och göra något.
Vad är det orimliga i det?
Det orimliga ligger i att kunden bevisligen fått en produkt som inte uppfyller gällande krav (fel i varan) men har ändå inte rätt att få den åtgärdad därför att tillverkaren är inblandad i en rättsprocess och gör allt för att förhala processen.

Senast i mars 2024 ska Easee ha genomfört sina åtgärder som ska få bort riskerna på de laddstationer som redan är monterade. Easee har då haft ett år på sig att ta fram och genomföra en åtgärdsplan.

Easee har bett om att få förhandlingen i Förvaltningsrätten i Karlstad framflyttat till april.
Oavsett om den blir framflyttad eller inte så är det mars 2024 som gäller för att slutföra åtgärdsplanen.

https://www.elsakerhetsverket.se/om...ll-mars-pa-sig-att-genomfora-sin-atgardsplan/
 
ARN avslår begäran om att säljaren skall ta ansvar för problemen och ev byta ut laddaren innan tiden Easee fått på sig att lösa problemet löpt ut.
Eftersom användarna kan fortsätta använda produkten löper kunderna heller ingen ekonomisk skada under tiden.
(Hade det varit användningsförbud under tidsfristen hade ARNs beslut varit annorlunda).
ESVs tidsfrist gäller.

To be continued…
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Hur fungerar det med garantier/reparationer om en box går sönder när inga boxar finns att byta med nu när alla lagerboxar är återkallade tillbaka till tillverkaren och får inte lämnas ut på marknaden?

Eller är det så fantastiskt att ingen box gått sönder?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur fungerar det med garantier/reparationer om en box går sönder när inga boxar finns att byta med nu när alla lagerboxar är återkallade tillbaka till tillverkaren och får inte lämnas ut på marknaden?

Eller är det så fantastiskt att ingen box gått sönder?
Det finns rimligtvis massor med boxar att byta med. Dels hemma hos elektrikerna, men sen är ett garantiärende rimligtvis inte "att sätta på marknaden".
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns rimligtvis massor med boxar att byta med. Dels hemma hos elektrikerna, men sen är ett garantiärende rimligtvis inte "att sätta på marknaden".
Alla boxar är återkallade från alla distributörer och återförsäljare!

Vad innebär förbudet?​

Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare.

Alla företag som säljer laddboxar till privatpersoner/slutkonsumenter ses som återförsäljare för Easee, även om denne köpt den via annan distributör/återförsäljare. Alla distributörer/återförsäljare/installatörer ska bidra till tillverkarens återtag genom att ta emot laddboxar från sina återförsäljande kunder och returnera till sin leverantör i varje led tills utrustningen är tillbaka till tillverkaren.

Min kund vill flytta sin Easee laddbox till en annan plats. Är det okej?chevron-up-grey.svg

Enligt regelverket är det inte tillåtet att installera utrustning om det finns skäl att misstänka att den inte uppfyller kraven. I fallet med laddboxarna Easee Home och Charge finns sådan misstanke och beslut om försäljningsförbud. Att flytta en laddbox innebär att man måste installera den på nytt och det är således inte tillåtet.

https://www.elsakerhetsverket.se/om...addboxprojekt/fragor-och-svar-yrkesverksamma/
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla boxar är återkallade från alla distributörer och återförsäljare!
Jag ser vad du skriver, men det står ju inget uttryckligen om garantiärenden. Ett garantiärende är ju lite av att upprätthålla ett "status quo" på samma sätt som att använda en redan installerad box?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.