67 671 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
De är ju lika som de nya, där behövs en jordfelsbrytare nu. Så en dekal och komplettering med jordfelsbrytare om det saknas är nog det som ska göras.
Fast om jag minns rätt är väggplattan inte petskyddad och heller ofta inte bakom en jfb. Mitt lås för kabeln strulade och jag uppmanades felsöka och om det inte löste sig lossa och skicka in chargeberryn. Hade jag inte brutit strömmen kunde jag nog råkat peta på en fasledning avsäkrad med 20A utan JFB...Bo.Siltberg skrev:Det finns ett allmänt krav att snabbkopplingsdon kräver behörighet. Det handlar vad jag förstår om don som inte har någon egentlig märkström eller syfte, där man kan ansluta vad som helst, speciellt om det handlar om don som kan ansluta en ledare. Det kan liknas vid en anslutningsterminal.
T.ex skulle Wago 221 eller 224 i taket avsett för lampor kräva behörighet vid anslutning, trots att strömmar och syfte är känt.
Men Easee laddstation använder ett eget don. Det går inte att plugga i något annat än deras laddstationer. Fästplattan på väggen är dimensionerad för det. Möjligen kan det gå fel om man ansluter en hemmavariant av Easee på en platta avsedd för en större laddpark för där skiljer kravet på försäkring, men jag vet inte om anslutningsdonen är desamma.
Så jag tycker elsäkerhetsverket är onödigt petiga här. Det gav ju lite rubriker...men inte tycker jag de hamnar i bättre dager för det.
Kräver du pengarna tillbaka och att de får ta tillbaka laddboxen eller kräver du ny? de ska väl ha släppt en ny laddbox som uppfyller kraven.R Rolle85 skrev:
Jag har inte hört något heller och tänkte också försöka få fart på det
Jag har reklamerat min box till Tibber. Men jag har heller inte hört nåt. Jag gillar Easee, så jag får gärna en ny, godkänd, box. Samtidigt, om de behöver byta alla boxar lär de konka. Frågan vad som är bäst, "tillåten" box eller en box utan "molnfunktion".
Är man nojig kan man väl sätta den på en stolpe isf husväggen. Så har en bekant gjort, men den monterades ni innan ”skandalen”, så det var väl av praktiskavskäl.
Vill man ha molnfunktion så kan man väl använda någon konkurrents moln som stödjer det nya öppna standardiserade gränssnittet.
Med OCPI/OCPP klara den väl sig utan molnet?
Vill man ha molnfunktion så kan man väl använda någon konkurrents moln som stödjer det nya öppna standardiserade gränssnittet.
Med OCPI/OCPP klara den väl sig utan molnet?
Nyhet från elsäkerhetsverkets syn i ärendet: https://www.elsakerhetsverket.se/om...ll-mars-pa-sig-att-genomfora-sin-atgardsplan/
Inte?