Det kan vara just så det är.

D Daniel 109 skrev:
Det kan vara just så det är.
Svensk text om uppdatering av laddare med ny programvara, lokal styrning, ingen effektbegränsning, Bluetooth och OCPP.
Förhoppningsvis står det rätt i NyT

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Intressant se om de kommer erbjuda sig att koppla in en JFB hos mig...

Har du ingen?

J JohanLun skrev:
Intressant se om de kommer erbjuda sig att koppla in en JFB hos mig...
Ja, det blir intressant. Jag köpte till jordfelsbrytare separat så blir ju lite orättvist 🤔 Men, jag ville ha den till annat med.

D Daniel 109 skrev:
Har du ingen?
Jag köpte Easee från Tibber, lät installera mha en lokal firma. De läste att JFB inte behövdes så de kopplade Easee vid sidan av JFB. Jag köpte (i samband med installation av laddaren) en ny undercentral, med en "vanlig" JFB som idag bara har eluttag, belysning och en (hittils aldrig använd) 3-fas uttag på, allt på ett litet "hönshus" på tomten som är vid parkeringen. (jag har inga höns, det var inte det från början, men tidigare ägare hade höns där så vi har fortsatt kalla det det). Och drog en ny, fräsh 3-fas markkabel till hönshuset. Tanken är att det ska bli min lilla verkstad, så ville ändå ha bättre el än en gammal 1-fas sladd från 50-talet...

Så, om jag ska vara sjysst och de får lägga den under den vanliga JFB eller montera en separat för laddaren, vet jag inte. Det är inte jättegott om plats i centralen, så jag tror jag kan tänka mig vara sjysst. Jag tror inte denna JFB kommer gå så ofta, men det är klart, trist om fossilbilens motorvärmarsladd ligger i blötsnö och drar JFBn och elbilen inte blir laddad pga det...

Jag kanske också skyll nyansera att OCPP också kan vara en nackdel om myndigheterna börjar kräva att OCPP-laddare skall anslutas till central kontroll för styrning från elnätets behov. Jag tror dock inte att detta är något som kommer att krävas i villor, möjligen i gemensamma anläggningar så som i flerfamiljshus.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kanske också skyll nyansera att OCPP också kan vara en nackdel om myndigheterna börjar kräva att OCPP-laddare skall anslutas till central kontroll för styrning från elnätets behov. Jag tror dock inte att detta är något som kommer att krävas i villor, möjligen i gemensamma anläggningar så som i flerfamiljshus.
man kan även misstänka att de vill beskatta el till elbil högre, men gör de det så kommer folk börja ladda med mormorsladdare tror jag.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
man kan även misstänka att de vill beskatta el till elbil högre, men gör de det så kommer folk börja ladda med mormorsladdare tror jag.
Vilka är de?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka är de?
ja, våra politiker. De hittar ju på nya regler från år till år.

Vad är en mormorsladdare?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är en mormorsladdare?
230 med shukokontakt verkar kallas det i folkmun

Alltså reseladdaren man får med

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Elbilsladdare med typ 2-kontakt och vanligt eluttag, blå kabel, strömindikator, mobil laddningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan någon sammanfatta fakta t.ex vad Easee har sagt och andra trovärdiga nyheter av värde?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.