67 669 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Det kan vara just så det är.
Har du ingen?
https://community.home-assistant.io/t/ocpp-server-plugin-for-linking-electric-car-chargers/95762H hapazard skrev:
Om de erbjuder OCPP så är det ju väldigt bra för de med HA (se länken ovan).
Jag köpte Easee från Tibber, lät installera mha en lokal firma. De läste att JFB inte behövdes så de kopplade Easee vid sidan av JFB. Jag köpte (i samband med installation av laddaren) en ny undercentral, med en "vanlig" JFB som idag bara har eluttag, belysning och en (hittils aldrig använd) 3-fas uttag på, allt på ett litet "hönshus" på tomten som är vid parkeringen. (jag har inga höns, det var inte det från början, men tidigare ägare hade höns där så vi har fortsatt kalla det det). Och drog en ny, fräsh 3-fas markkabel till hönshuset. Tanken är att det ska bli min lilla verkstad, så ville ändå ha bättre el än en gammal 1-fas sladd från 50-talet...D Daniel 109 skrev:
Så, om jag ska vara sjysst och de får lägga den under den vanliga JFB eller montera en separat för laddaren, vet jag inte. Det är inte jättegott om plats i centralen, så jag tror jag kan tänka mig vara sjysst. Jag tror inte denna JFB kommer gå så ofta, men det är klart, trist om fossilbilens motorvärmarsladd ligger i blötsnö och drar JFBn och elbilen inte blir laddad pga det...
Jag kanske också skyll nyansera att OCPP också kan vara en nackdel om myndigheterna börjar kräva att OCPP-laddare skall anslutas till central kontroll för styrning från elnätets behov. Jag tror dock inte att detta är något som kommer att krävas i villor, möjligen i gemensamma anläggningar så som i flerfamiljshus.
man kan även misstänka att de vill beskatta el till elbil högre, men gör de det så kommer folk börja ladda med mormorsladdare tror jag.pacman42 skrev:Jag kanske också skyll nyansera att OCPP också kan vara en nackdel om myndigheterna börjar kräva att OCPP-laddare skall anslutas till central kontroll för styrning från elnätets behov. Jag tror dock inte att detta är något som kommer att krävas i villor, möjligen i gemensamma anläggningar så som i flerfamiljshus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 508 inlägg
Kan någon sammanfatta fakta t.ex vad Easee har sagt och andra trovärdiga nyheter av värde?