kisumisu
Lite offtopic men lite trist med slla dessa länkar som bakom betalväggar. Verkar bli mer och mer sådant.

Förstår ju att tidningar ska ha betalt. Men går lite överdift när foruminlägg och google tips är till betalsidor.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Intressant!
https://easee.com/2023/08/23/easee-launches-charge-lite/
https://easee.com/2023/07/04/this-is-how-we-will-rectify-the-chargers-in-sweden/




kisumisu kisumisu skrev:
Lite offtopic men lite trist med slla dessa länkar som bakom betalväggar. Verkar bli mer och mer sådant.

Förstår ju att tidningar ska ha betalt. Men går lite överdift när foruminlägg och google tips är till betalsidor.
Håller med om dessa betalsidor. Man kan ju inte prenumerera på alla tidiningar. Borde tinnas nåt abonemang där man får läsa x antal artiklar per dag, och de fördelar pengarna till de man läser. Jag kanske bara vill läsa västerbottenskuriren en enda gång i livet. Kunde jag betala en 100ign i månaden och få läsa 10 varfria artiklar per dag skulle jag nog nappa.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Då skulle klickbait rubrikerna bli ännu värre än de redan är.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då skulle klickbait rubrikerna bli ännu värre än de redan är.
Eller skulle folk avslöja och tröttna på sidorna de nu aldrig når fram till, men upptäcka de bra.
 
Några frågetecken kvarstår, men uppdateringar i funktionalitet även av gammal HW säkrar väl dess funktion och användarvänlighet för framtiden (även utan Easee).

Tre nya produkter och ett krav på jordfelsbrytare​

Totalt sett handlar det om tre nya produkter med samma grundläggande funktionalitet som de gamla laddarna. De är bakåtkompatibla, och insidan av gamla laddare kan ersättas med de nya.

Charge Lite är en hemladdare för hushåll, medan Charge Core också passar för större laddningsanläggningar. En tredje variant som kallas Charge Max är MID-certifierad. Det innebär att den kan användas för att sälja el mot betalning där EU:s direktiv för elmätare gäller.
Vidare får Charge Lite helt nya funktioner som inte finns i nuvarande laddare.

Den viktigaste är lokal support för OCPP (Open Charge Point Protocol). Det innebär att laddaren kan ansluta direkt till en tredje part utan att gå via Easees molntjänst. Tredjeparten kan sedan ta kontroll över laddaren för att starta och stoppa laddningen, justera ladeffekten, ge tillgång till laddning och annat.

Detta innebär att de nya laddarna inte är beroende av att Easees molntjänst är igång eller ens existerar överhuvudtaget.

Den andra nyheten är att Charge Lite får stöd för Bluetooth, precis som vissa andra laddare på marknaden redan har. Detta gör det möjligt att styra laddningsboxen direkt från en mobil enhet utan att vara ansluten till internet.

De äldre Easee-laddarna har också inbyggt Bluetooth och kan uppdateras för att stödja denna funktionalitet.
Nerspecad…
Samma hårdvara, halva ladeffekten
Men inte allt har blivit bättre. Den maximala ladeffekten för Easee Charge Lite är nu begränsad till 11 kilowatt, eller möjligen 7,4 kilowatt om laddboxen är ansluten med enskild fas. Core och Max kan leverera 22 kilowatt.
Detta trots att inkråmet i den nya laddaren är identiska med den gamla. På frågan om anledningen till detta svarar Easees produktchef Caroline Vorpenes att data om hur kunder använder laddningsboxarna visar att mycket få laddare använder mer än 11 kilowatt effekt.
Breddad produktportfölj för olika marknader, hmm.
Kan de ha specat ner effekten för att få reläerna att hålla bättre? Ja, det är kul att spekulera 🤔
De får nu 3 modeller. Marknads/Prisanpassning?
D Daniel 109 skrev:
Här finns samma artikel på norska.
[länk]
Det skulle väl varit denna länk men den är också bakom betalvägg.
https://www.tu.no/artikler/easee-har-lansert-ny-lader/535731

tveksamt tveksamt skrev:
Fast nje, är det verkligen samma artikel?
Rubriken på den första tala om en ny laddare från Easee och din länk pratar om ett annat företags lösning för att hantera laddare av olika märken i större antal.
Nej.
Med OCPP och krav på att föregås av JFB typ A så kan den ”blandas” med andra liknande boxar och är inte låst till Easee molntjänster.

Vidare så har de låtit en tysk firma reda ut vilka standarder man skall uppfylla och låtit en annan testa produkten.
De har nu ett godkänt testprotokoll.

Boxen borde ”överleva” även utan Easee nu.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Några frågetecken kvarstår, men uppdateringar i funktionalitet även av gammal HW säkrar väl dess funktion och användarvänlighet för framtiden (även utan Easee).

...
Vidare så har de låtit en tysk firma reda ut vilka standarder man skall uppfylla och låtit en annan testa produkten.
De har nu ett godkänt testprotokoll.

Boxen borde ”överleva” även utan Easee nu.
Kan man anta att de kan "uppdatera" en gammal box genom att erbjuda att med SW "speca ned" den till 11kw och installera en JFB? Kanske "byta ut" chargeberryn mot en annan begagnad med en ny dekal? Jag vill ju hellre ha kvar min egen än att få en som kan ha nyttjats på helt annat sätt...

Kan man även anta att de laddare som säljs för 22kw inte kommer ha samma reläer utan "biffigare"? Kan man då spekulera i om man kan kräva att få en "ny" hårdvara som klarar 22kw? (jag tror jag har 25A huvudsäkring och med lastbalansering skulle kunna ställa boxen på 20A utan problem, kanske 25. Min Zoe klarar ladda 22kw. Men 14-17kw kan jag ju i teorin få ut, även om jag har effektavgift så dagtid (när man sannolikt har nytta av snabbare laddning) så vill jag inte använda det...
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Kan man anta att de kan "uppdatera" en gammal box genom att erbjuda att med SW "speca ned" den till 11kw och installera en JFB? Kanske "byta ut" chargeberryn mot en annan begagnad med en ny dekal? Jag vill ju hellre ha kvar min egen än att få en som kan ha nyttjats på helt annat sätt...

Kan man även anta att de laddare som säljs för 22kw inte kommer ha samma reläer utan "biffigare"? Kan man då spekulera i om man kan kräva att få en "ny" hårdvara som klarar 22kw? (jag tror jag har 25A huvudsäkring och med lastbalansering skulle kunna ställa boxen på 20A utan problem, kanske 25. Min Zoe klarar ladda 22kw. Men 14-17kw kan jag ju i teorin få ut, även om jag har effektavgift så dagtid (när man sannolikt har nytta av snabbare laddning) så vill jag inte använda det...
Nej, sålda Charge behåller samma effekt.

Nya Charge Lite får sänkt effekt och ska snart börja säljas av bland annat Efuel. Man vill väl få igång försäljningen för att överleva.

Den två andra modellerna lanseras senare.
 
J JohanLun skrev:
Kan man anta att de kan "uppdatera" en gammal box genom att erbjuda att med SW "speca ned" den till 11kw och installera en JFB?
Jag påstår att man helt enkelt tagit befintlig producerad hårdvara och satt på en ny klisterlapp samt att man nu också kräver JFB. Det som inte riktigt hänger ihop är att 7,4kW på en fas är 32A dvs samma som förut medans 11kW på trefas motsvarar 16A. Man skulle ju kunna anta att genom att minska den maximala strömmen så klarar man testerna som TUV genomförde. Frågan blir då hur man lyckas med 32A på en fas men inte på tre. Möjligtvis använder de funktionen som möjliggör omkoppling av den fas man laddar med i enfas-läget. Easee är en av få boxar som klarar det (tror Zaptec har den möjligheten också). Nu vet jag inte hur deras relä-kedja fungerar man om man delar 32A över 2st relän så blir det ju samma maximala ström som i 11kW fallet.

Om det är så det funkar så behöver man bara lite ny styrmjukvara och en klisterlapp så kan man sjösätta en befintlig produkt i ny skepnad.
 
OBD-II standarden dikterades 1996 och gäller än. Du kan stoppa in den senaste läsaren från Biltema i en bil från 1996 och läsa ut felkoder. Och tvärtom fungerar också med brasklapp att gamla läsare inte har CAN men det kom 2005. Och dagens läsare har troligen inte K-lina. Men i princip så går det.

Det som behövs är en ISO världsstandard (Matter?) för att få ner kostnaderna och göra saker kompatibla över tid.
 
D
kisumisu kisumisu skrev:
Lite offtopic men lite trist med slla dessa länkar som bakom betalväggar. Verkar bli mer och mer sådant.

Förstår ju att tidningar ska ha betalt. Men går lite överdift när foruminlägg och google tips är till betalsidor.
Klart att tidningar (eller vad man ska kalla det) måste ta betalt, det är helt ok i mina ögon men, stort men, när artiklarna inte har blivit journalistiskt förädlade utan är en ren sammanställning av publika pressreleaser så finns där egentligen inget värde att ta betalt för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Undrar om OCPP kan komma till äldre modeller via mjukvaruuppdatering också.. Det vore trevligt.
 
Det är vad jag förstår planen.
 
Jag kan inte utläsa det av de två pressreleaserna från Easee ovan, men jag hoppas du har rätt.
 
Det kan vara så att jag övertolkade vad som stod i Nyteknik. Det kommer uppdatering för lokal styrning. Men det kanske syftas på en BT koppling till telefon. Jag blev lite osäker nu.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan vara så att jag övertolkade vad som stod i Nyteknik. Det kommer uppdatering för lokal styrning. Men det kanske syftas på en BT koppling till telefon. Jag blev lite osäker nu.
Baserat på vad jag läste tidigare så var det bara med Bluetooth, men det kan ha ändrats sedan dess?

Allt annat än HTTP via IP på WiFI är värdelöst för den som vill göra något smart. Min LLVP blev så väldigt mycket bättre när jag hackat ihop styrning via HTTP till den...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.