68 183 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Det är nog en rätt tuff och skyddad marknad, med till sist ESV som kan rycka in om något hotar elektrikernas marginaler.R Robert-san01 skrev:
Visst, nu fick jag uppkopplingen till Internet "gratis" då jag redan hade en lösning för hemautomatisering där jag snabbt integrerade den. Det är inget som jag räknar med att min fru skulle klara av (hon har dock börjat ställa frågor om hur hon skall kunna hantera huset om jag "trillar av pinn").D djac skrev:
Mjukvaran är oförskämt enkel i övrigt, jag läser av en analog pinne för att veta om det är en bil inkopplad och om den är redo att laddas. Jag styr en PWM-våg med en pinne på CPUn. Jag styr två kontaktorer via två pinnar som går till optoisolerade reläer som i sin tur slår på/av kontaktorerna. Sedan är det en state-maskin för att hantera bilens signalering (som alltså sker med olika spänningsnivåer på den analoga pinnen).
Jag har ett webbinterface för att styra boxen, webbservern ingår i firmwaren för den CPU jag använder, jag definierar bara webbsidornas innehåll. Samma interface används för att fjärrkontrollera den. Jag har alltså ingen uppkoppling via nätet annat än via hemautomatiseringen, men jag tror aldrig att jag har haft behovet att styra boxen när jag inte är hemma. Det innebär iofs att jag inte kan låta Tibber styra den. De kan å andra sidan inte styra den lika smart som jag gör då jag ju har en box till och optimerar laddningen för el laddhybrid och en ren elbil. Jag kan dessutom styra om det skall vara enfas- eller trefasladdning för att bättre hantera maximal tillgänglig ström per fas för två boxar. Men även detta är ju överkurs, det går inte med tjänster som Tibber.
Vad jag inte kan göra är att läsa ut aktuell strömförbrukning från boxen, hur mycket effekt ljag laddat etc, men det har jag inget intresse av heller. Detta finns lagrat i bilarna de få gånger jag har behövt det.
Edit: Hade jag velat läsa strömförbrukning mm så hade jag kunnat göra det, men det är inte värt det extra arbete som krävs...
Redigerat:
Javisst och det måste ju göras ständig vinst och beroende av moln wifi 4g, 5g och allt vad det heter! Som nåt bolag dessutom har ensamrätt att driva och kan döda samtliga enheter genom att inte släppa t ex uppdateringar!D djac skrev:
Det känns som att du beskriver varenda elektrisk pryl som har köpts senaste 10 åren..kisumisu skrev:
Visst tog jag i lite och valde ett dyrt pris, men det var lite av poängen. Dessutom var det samma pris som som nån box jag sett som kunde samordna gemensam lastbalansering och styrning av flera boxar. Kanske var det Garo, mins ej.D djac skrev:Ja men de höga priserna på Garo är nog bara vanlig elbranschprissättning, fulla marginaler i alla, många, led och sen multiplicerar du med två. Dessutom har den väl rätt dålig funktionalitet har jag förstått från ägare.
Det finns väl annars någon sorts etablerat marknadspris vad priset är på såna här boxar.
Dessa produkter har inte (vad jag förstått utifrån teknikinnehåll och produktionsvolym/land) fått kinapriser. Än?
I och med att man behöver ladda på konstiga tider när elen är billig och det inte funkar för mig att stå upp på natten och flytta sladden mellan bilarna så behövs två boxar. Då är det ju rätt att multiplicera med två för att få hella kostnaden för hushållet.
Om det är sällan vi skulle behöva ladda båda bilarna samma natt minskar det inte behovet utan snarare ökar det av bekvämlighets skäl. risken att glömma bort att gå ut och flytta sladden är för stor. 🤔
Om jag hade köpt laddbox till hemmet så hade jag valt en med CEE 16A trefashandske, den går att koppla till enfashandske och Schuko via adaptrar också. Dessutom kan man ta med sig den vid resor, eller när man flyttar.
Var lite det jag syftade på också och när nån grej förlorar support efter 3-4år blir man dumförklarad att kör man så gamla apparater fortfarande får man ungefär skylla sig själv.D djac skrev:
Blir intressant se hur dyra nya vitvaruapparater blir också när kylskåp ska läsa datum mm och ugnen ska läsa tillagningsinstruktioner från nån cloud eller blir det kanske abbonemangsintäkter till tillverkarna?! Skönt ha en gammal frys från 80 talet. En bekant tänkte slänga den men dom har redan frysbox nummer 2 eller var det tom 3 efter den där frysen som jag tog av dem. Där var den stora "energi" besparingen nya saker för flera tusen istället och förstörd mat plus allt jobb och besvär det innebär!
Redigerat:
Ja man ju misstänka att det på sikt kommer regleras men idag kan det bli så, har någon pryl som fallit för detta, tillverkaren stoppar tjänsten och den går inte att använda.kisumisu skrev:Var lite det jag syftade på också och när nån grej förlorar support efter 3-4år blir man dumförklarad att kör man så gamla apparater fortfarande får man ungefär skylla sig själv.
Blir intressant se hur dyra nya vitvaruapparater blir också när kylskåp ska läsa datum mm och ugnen ska läsa tillagningsinstruktioner från nån cloud eller blir det kanske abbonemangsintäkter till tillverkarna?! Skönt ha en gammal frys från 80 talet. En bekant tänkte slänga den men dom har redan frysbox nummer 2 eller var det tom 3 efter den där frysen som jag tog av dem. Där var den stora "energi" besparingen nya saker för flera tusen istället och förstörd mat plus allt jobb och besvär det innebär!
Blir intressant se vad som händer med bilen, läste att KIA bla slutar allt smart fungera när bilen fyller 7år.D djac skrev:
Helt sjukt, man kan ju förstå att man kanske kräver originalservice för att förlänga avtalet. Men verkar inte vara så?
Min värmepump kräver abbonemang för att göra den smart, så den får jobba osmart och klarar bra med det! Sen har man gjort den så gammalmodig att det finns inte ens wifi alternativ allt ska kopplas med kabel till router.....
Easy laddboxen är ju också inkopplat via deras 4G (borde kanske sättas till wifi och bakom lås o bom ifall nån dödsdoms uppgradering dykjer upp).
Resten i huset kör jag osmart eller på egna lösningar så mycket det bara går.....
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Då var en tänkbar lösning presenterad!
Ny hårdvara kompletterad med extern JFB.
https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-saljstoppet-easee-har-lanserat-en-ny-laddare/4154326
Skall bli intressant att se om befintliga kunder nu blir erbjudna byte till Easee Lite och JFB eller om man tänker en annan lösning för de befintliga.
Ny hårdvara kompletterad med extern JFB.
https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-saljstoppet-easee-har-lanserat-en-ny-laddare/4154326
Skall bli intressant att se om befintliga kunder nu blir erbjudna byte till Easee Lite och JFB eller om man tänker en annan lösning för de befintliga.
Här finns samma artikel på norska.
https://www.tu.no/artikler/easee-kr...deanlegg-med-andre-merker/535495?key=NHFqLuj6
https://www.tu.no/artikler/easee-kr...deanlegg-med-andre-merker/535495?key=NHFqLuj6
Fast nje, är det verkligen samma artikel?
Rubriken på den första tala om en ny laddare från Easee och din länk pratar om ett annat företags lösning för att hantera laddare av olika märken i större antal.
Rubriken på den första tala om en ny laddare från Easee och din länk pratar om ett annat företags lösning för att hantera laddare av olika märken i större antal.
Jag får erkänna att jag inte läste den. Men det är den som Nyteknik refererar till.
”Artikeln publicerades först i den norska tidningen Teknisk Ukeblad och görs tillgänglig för Ny Tekniks läsare genom ett samarbete mellan tidningarna. Ny Teknik har lagt till det sista stycket. ”
Sista stycket handlar om att man inte behöver vara orolig för att tappa funktion om de går i konkurs efter som det nu finns ett öppen gränssnitt lokalt.
”Artikeln publicerades först i den norska tidningen Teknisk Ukeblad och görs tillgänglig för Ny Tekniks läsare genom ett samarbete mellan tidningarna. Ny Teknik har lagt till det sista stycket. ”
Sista stycket handlar om att man inte behöver vara orolig för att tappa funktion om de går i konkurs efter som det nu finns ett öppen gränssnitt lokalt.