D
'Den största åtgärden består istället genom att sätta klistermärken på boxen för att åtgärda Elsäkerhetsverkets krav på korrekta etiketter och markeringar. Klistermärkena ska sedan skickas till de som köpt boxarna. De ska också göra fördjupade tester av boxarna.

Easee har vid flera tillfällen påpekat att de installerade boxarna inte har några risker för säkerheten. Om Elsäkerhetsverket kommer att nöja sig med detta återstår att se. Boxen är enligt flera uppgifter säljstoppad i EU, men detta dementerar Easee för Carup. Företaget har stora problem och försöker ta in nytt kapital.

– Vi har full förståelse för att de pågående ärendena med Nkom i Norge, ESV i Sverige och myndigheter i andra länder kan vara förvirrande – ja, kanske till och med nedslående. Det viktigaste att veta nu är att produkterna är säkra. Oavsett om du är kund, elektriker eller något annat är du fri att använda Easee-produkter. Vill du ha en ny laddbox är det bara att handla. Installerade laddboxar kan användas precis som tidigare. Både garanti och försäkring gäller som vanligt, uppger Easee på sin hemsida.'

https://easee.com/no/artikler/myndigheter/du-kan-trygt-kjope-installere-og-lade-med-easee/

https://carup.se/easee-vill-atgarda-stoppad-laddbox-med-ett-klistermarke/

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
'Den största åtgärden består istället genom att sätta klistermärken på boxen för att åtgärda Elsäkerhetsverkets krav på korrekta etiketter och markeringar. Klistermärkena ska sedan skickas till de som köpt boxarna. De ska också göra fördjupade tester av boxarna.

Easee har vid flera tillfällen påpekat att de installerade boxarna inte har några risker för säkerheten. Om Elsäkerhetsverket kommer att nöja sig med detta återstår att se. Boxen är enligt flera uppgifter säljstoppad i EU, men detta dementerar Easee för Carup. Företaget har stora problem och försöker ta in nytt kapital.

– Vi har full förståelse för att de pågående ärendena med Nkom i Norge, ESV i Sverige och myndigheter i andra länder kan vara förvirrande – ja, kanske till och med nedslående. Det viktigaste att veta nu är att produkterna är säkra. Oavsett om du är kund, elektriker eller något annat är du fri att använda Easee-produkter. Vill du ha en ny laddbox är det bara att handla. Installerade laddboxar kan användas precis som tidigare. Både garanti och försäkring gäller som vanligt, uppger Easee på sin hemsida.'

[länk]

[länk]
Nja, de uppger ju att de gjort överspänningstestet med lyckat resultat. Det är ju positivt.
Återstår väl brytargapet och att övertyga om att deras JFB lösning är lika bra som en mekaniskt kopplad dito. Och att det inte behövs någon testknapp till JFB…
Känns som att de har lite att jobba med om man säger så.

Det räcker ju inte att testa tills ett test går igenom. Man måste ju kunna förklara utfallet också.

Det går inte ut på att visa att den är lika säker som en byggd enligt standarden. Det gäller att visa att den är tillräckligt säker.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så där ja, nu fortsätter resan söderut för Easee.

Låter som att en krashlandning är nära…

[länk]
Verkligen! Skall bli intressant att se om någon vill tillträda som VD och hålla i och reda ut detta.

Nästan så jag undrar om han inte kliver ner för att inte bli personligt ansvarig på något sätt mot aktieägarna eller liknande.

• Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så där ja, nu fortsätter resan söderut för Easee.

Låter som att en krashlandning är nära…

[länk]
Man visste nästan direkt att de kommer ta pengarna och sticka / skapa nytt bolag som gör samma sak, så de slipper betala tillbaka till oss som försöker reklamera

Nissens
Z Zlatje skrev:
Man visste nästan direkt att de kommer ta pengarna och sticka / skapa nytt bolag som gör samma sak, så de slipper betala tillbaka till oss som försöker reklamera
Men återförsäljarna har också ett ansvar, inte bara leverantören.

Z Zlatje skrev:
Finns det något tecken på att det händer?

Nissens Nissens skrev:
Men återförsäljarna har också ett ansvar, inte bara leverantören.
Ja så bra då att jag bara hann skruva upp 4 sådana där skitboxar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
E Elajomannen skrev:
Ja så bra då att jag bara hann skruva upp 4 sådana där skitboxar.
Jag köpte av Efuel, de är inte helt förtjusta i att jag säger att konsumentköplagen gäller och att jag vill byta box om Easee inte löser problemen. 😂

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag köpte av Efuel, de är inte helt förtjusta i att jag säger att konsumentköplagen gäller och att jag vill byta box om Easee inte löser problemen. 😂
Ja du skulle ha handlat av oss. Jag har skruvat ner de jävla sketna easee boxarna och satt upp Garo istället.
Chefen vågade inte ha de där jävla sketna easee boxarna på sitt samvete.
Tänk om han lyssnat på vad jag sa från början. Billiga jävla skeetboxar.

Men det var kunderna som tyckte de andra var för dyra som fick oss att ta en genväg. Kommer inte hända igen, lovar jag. En laddbox måste få kosta en del.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur kunde ett eluttag med lite säkerhetsfunktioner bli så komplicerat och dyrt?

• Gilla
  • Älska
hapazard och 9 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur kunde ett eluttag med lite säkerhetsfunktioner bli så komplicerat och dyrt?
Det skall kunna kommunicera med en bil och du skall kunna styra den med din telefon mm.

Vad kostar bara en jordfelsbrytare typ A, en 4G router och en elmätare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.