68 412 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Ja, det är inte helt enkelt det där. Man kan ju tycka att eftersom Easee sålt en box till sina återförsäljare och intygat vad som gäller så ska DE ersätta sina leverantörer när dessa i sin tur måste åtgärda hos kund. Jag kan dock tänka mig att alla led kommer att skylla på varandra med olika ursäkter. Ska Easee stå för allt lär de gå i konkurs, ska lokala elfirmor som monterat mängder med boxar kommer de ordna konkurs. Kan inte tänka mig annat än att alla led i den här härvan redan planerar eller planerat hur de ska komma ur soppan. Steg ett är väl att förhala så mycket man kan som är den vanliga taktiken, hälften av kunderna ger upp efter ett försök.J JohanLun skrev:Jag återkommer iallafall till min fundering, om dokumentationen ändras så att kraven för installation ändras så måste jag väl ändå anta att tex koppla en JFB framför Easee är något som (i mitt fall) Tibber kommer stå för? Jag köpte installationen av en oberoende elfirma (dvs jag hade inte köpt boxen via dem) som ju kopplade efter den dokumentation som Easee och Tibber skickade med boxen, så jag kan knappast be dem fixa installationen gratis.
Så att ändra dokumentationen löser faktiskt inte problemet. Ungefär som om man köpt en släpkärra med last 750kg, man kommer på att bromsarna inte håller för den lasten och ändrar dokumentationen så släpkärran bara får lasta 500kg. Då är det ju rimligt att jag får reklamera kärran ändå. ÄVEN om den är godkänd om man typar om den till lägre vikt
Nå. Jag har ju fått min reklamation till tibber bekräftad, så jag vågar vänta lite till.
Distributör och ansvarig i Sverige är Efuel. Ytterst ansvarig i Sverige alltså.Tomtom79 skrev:Ja, det är inte helt enkelt det där. Man kan ju tycka att eftersom Easee sålt en box till sina återförsäljare och intygat vad som gäller så ska DE ersätta sina leverantörer när dessa i sin tur måste åtgärda hos kund. Jag kan dock tänka mig att alla led kommer att skylla på varandra med olika ursäkter. Ska Easee stå för allt lär de gå i konkurs, ska lokala elfirmor som monterat mängder med boxar kommer de ordna konkurs. Kan inte tänka mig annat än att alla led i den här härvan redan planerar eller planerat hur de ska komma ur soppan. Steg ett är väl att förhala så mycket man kan som är den vanliga taktiken, hälften av kunderna ger upp efter ett försök.
De i sin tur har mängder med Åf.
Köpare har sin talan mot den man köpt varan hos.
Jag har en Easee jag köpt av Assemblin. Jag kan inte reklamera varan hos någon annan än hos Assemblin. Det har jag också påtalat för dem, vilket de bekräftar, men har sagt de avvaktar vidare besked från Easee/Efuel innan ev. åtgärder utförs. Jag köpte det tills vidare.
”Roligt” i sammanhanget är att Assemblin meddelat mig att det är helt lugnt att ladda på som vanligt. Tvivlar förvisso inte på det, men om åtgärder krävs för att få använda boxen kommer det ju vara Assemblin som får lösa det för mig. Hur de hanterar det ekonomiska ovanför mig spelar mindre roll. De kommer inte gå i konkurs över det. Så stora är de inte på laddboxar i Sverige och de har många ben att stå på.
Har någon här någon uppfattning om när nästa besked från Easee kommer?
Nej, fast det finns ju två deadlines, se #312J jaronsso skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...saeljningsfoerbud.483740/page-21#post-5227491
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
ESV har släppt ett pressmeddelande om testen av boxar med länk till rapporten.
https://www.elsakerhetsverket.se/om...-marknad-for-laddboxar-utmanar-sakerhetstank/
https://www.elsakerhetsverket.se/om...-marknad-for-laddboxar-utmanar-sakerhetstank/
Klipp från länken ovan. Info om hur andra länder påverkas av det svenska beslutet.
”Företaget valde att överklaga försäljningsförbudet. Vad händer nu?
– Vi är för närvarande inne i en rättslig process. Men försäljningsförbudet gäller fortfarande. Vi har också rapporterat om försäljningsförbudet i EU:s kommunikationssystem för marknadskontroller ICSMS (Information and Communication System for Market Surveillance). Alla EU-länder är kopplade till ICSMS och har då 90 dagar på sig att invända mot vårt beslut, eller alternativt att ärva vår utredning och ta ett eget beslut om försäljningsförbud.”
– Vi är för närvarande inne i en rättslig process. Men försäljningsförbudet gäller fortfarande. Vi har också rapporterat om försäljningsförbudet i EU:s kommunikationssystem för marknadskontroller ICSMS (Information and Communication System for Market Surveillance). Alla EU-länder är kopplade till ICSMS och har då 90 dagar på sig att invända mot vårt beslut, eller alternativt att ärva vår utredning och ta ett eget beslut om försäljningsförbud.”
Det kommunicerades tidigt från flera håll att det var så det gick till.blackarrow skrev:Klipp från länken ovan. Info om hur andra länder påverkas av det svenska beslutet.
Även Easee skriver om det på sin hemsida.
Ett försäljningsförbud i Sverige kommer att gälla i andra EU/EES-länder först efter att respektive EU-land har inlett och avslutat sina egna processer. De har 90 dagar på sig att inleda detta. Easee förbereder nu överklagandeärendet för domstol.
https://easee.com/se/artiklar/easee-overklagar-elsakerhetsverket-beslut/
Varje land måste dock ta ett eget aktivt beslut.
Det blir inget automatisk förbud för att ett annat land ärver utredningen. Ett annat land skulle ju kunna hävda att Easee är OK, hypotetiskt.
Även om det kanske inte är troligt förutsatt Svenska utredningen är korrekt utförd.
Ska ändå bli intressant att se hur andra länder väljer att göra.
Redigerat:
Rent juridiskt måste det vara samma regler i alla EES-länder. En produkt kan/får inte vara förbjuden i ett land men tillåten i ett annat.J jaronsso skrev:Varje land måste dock ta ett eget aktivt beslut.
Det blir inget automatisk förbud för att ett annat land ärver utredningen. Ett annat land skulle ju kunna hävda att Easee är OK, hypotetiskt.
Även om det kanske inte är troligt förutsatt Svenska utredningen är korrekt utförd.
Ska ändå bli intressant att se hur andra länder väljer att göra.
Det andra länder gör är att kontrollera om elsäkerhetsverkets slutsatser och krav på åtgärder är rimliga. Om någon inte tycker det får dom komma med egna välgrundade slutsatser som övriga länder sen får ta ställning till.
Dvs varje land behöver inte göra en egen utredning. Bara granska den Svenska.
Jag har inte skrivit att de måste göra en egen utredning.useless skrev:Rent juridiskt måste det vara samma regler i alla EES-länder. En produkt kan/får inte vara förbjuden i ett land men tillåten i ett annat.
Det andra länder gör är att kontrollera om elsäkerhetsverkets slutsatser och krav på åtgärder är rimliga. Om någon inte tycker det får dom komma med egna välgrundade slutsatser som övriga länder sen får ta ställning till.
Dvs varje land behöver inte göra en egen utredning. Bara granska den Svenska.
Jag skriver att de måste ta ett aktivt beslut om förbud. Antingen godtar de det Svenska beslutet, genom att antingen ärva utredningen, eller genom egen utredning, eller också tar de ett annat beslut i frågan, välgrundat eller ej - vilket såklart i förlängningen också påverkar det Svenska beslutet i så fall ja.
Poängen var hur som helst att produkten per automatik inte blir förbjuden överallt bara för att den blir det i Sverige. Att reglerna måste vara detsamma är korrekt, men det måste fortfarande till aktiva beslut i frågan hos varje enskilt EU/EES land.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
Avslag igen i förvaltningsrätten.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-motgang-for-easee-domstolen-nobbar-laddboxforetaget-igen/2348164
https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-motgang-for-easee-domstolen-nobbar-laddboxforetaget-igen/2348164
Veckans minsta överraskning, dvs ett beslut helt som förväntat, trots en del tråd-tramsares utsagor om att NKOM minsann skulle se Easees klokhet och strunta i den byråkratiska snårskogen som ESV håller på med....M mansjo skrev:
Men vad skall Easee skylla på nu, när det inte är illvilliga svenskar som har sak mot nordmenn sedan unionsupplösningen som bråkar? Har vi kanske infiltrerat NKOM?
Ja, det är kanske lite taskigt att skratta åt deras fall, men jag gör det av 2 anledningar;
1. Vi skall inte ha tillverkare som har så dålig koll på reglerna, oavsett hur bra koll de har på tekniken. Det var en hantering av compliance-frågorna som var det sämsta jag har sett, sämre än ett enmans källarföretag som importerar kina-grejer....
2. Deras attityd när detta började var så osympatisk att de lite grann får skylla sig själva.
/M