kisumisu kisumisu skrev:
Så med andra ord äger man en hybridbil är det lönlöst satsa på laddbox?!
Nej, det förbättrar säkerheten lite, men det är ingen magisk lösning. En enfasladdande bil kommer fortfarande bara ta ström från en fas och råkar just den fasen vara hårt belastad får man ställa ner strömmen som bilen får ladda med. Eller leva med att det går en huvudsäkring ibland.

kisumisu kisumisu skrev:
Hur är dem rena elbilarna, har alla 3 fas laddning?
Dom flesta har det. Vissa billigare bilar med relativt små batterier eller äldre som Nissan Leaf laddar bara på en fas. Dem bör man nog undvika om man kör mycket.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nu kanske ni tycker det bara köpa en lastbalanserare, men tycker lite att det borde väl kunna göras rent manuellt en justering för jag har som sagt bara behov av 16A laddning i dagsläget (bilen tar inte emot mer)! :thinking:
Med lastbalansering växlar boxen till den fas som är minst belastad vid enfasladdning. Det hade löst många av dina problem men vill du inte ha en blir det inte lätt. Att hålla på med manuella justeringar varje gång ni lagar mat eller om det blir kallt ute låter i stort sätt omöjligt.
 
Ofta menar man bara att boxen begränsar laddningen om någon fas är högt lastad. Att den kan byta fas är nog inte så vanligt.

Vad manualens text syftar på vet jag inte. Det skulle inte förvåna mig om det är ett missförstånd av den som skrev.

Vilken laddbox handlar det om?
 
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det förbättrar säkerheten lite, men det är ingen magisk lösning. En enfasladdande bil kommer fortfarande bara ta ström från en fas och råkar just den fasen vara hårt belastad får man ställa ner strömmen som bilen får ladda med. Eller leva med att det går en huvudsäkring ibland.


Dom flesta har det. Vissa billigare bilar med relativt små batterier eller äldre som Nissan Leaf laddar bara på en fas. Dem bör man nog undvika om man kör mycket.
Ok då får man alltså titta noga på det här vid bilköp.

Så allt hänger egentligen av bilens laddare?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok då får man alltså titta noga på det här vid bilköp.

Så allt hänger egentligen av bilens laddare?
Ja, någon annan laddare finns ju inte.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
kisumisu
Müssli Müssli skrev:
Med lastbalansering växlar boxen till den fas som är minst belastad vid enfasladdning. Det hade löst många av dina problem men vill du inte ha en blir det inte lätt. Att hålla på med manuella justeringar varje gång ni lagar mat eller om det blir kallt ute låter i stort sätt omöjligt.
Som nedanstående skriver en lastbalanserare begränsar väl uttaget eller byter den verkligen fas automatiskt? Vill gärna veta innan jag börjar göra mer investeringar. Om den bara begränsar kan jag ju manuellt begränsa.

Kanske bättre då investera dessa pengar till en kompetent elektriker som kan dela lite smartare. Problemen var ju då när vi hade direkt-el. Nu är laddaren installerat på en av dessa fd direkt el säkringarna.

Dock lär man kanske få åter dessa problem när man köper en riktig elbil som laddar på alla faserna? Eller räcker det då att ladda i 8Ax3…? För då är det ändå 24A som går dvs betydligt snabbare än vad min bil kan ta emot = snabbare laddning.
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Ofta menar man bara att boxen begränsar laddningen om någon fas är högt lastad. Att den kan byta fas är nog inte så vanligt.

Vad manualens text syftar på vet jag inte. Det skulle inte förvåna mig om det är ett missförstånd av den som skrev.

Vilken laddbox handlar det om?
Det är Easee laddbox.
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Ja, någon annan laddare finns ju inte.
Det är ju bra då har man lärt sig det också. Visst jag visste att det är i bilen laddaren är.

Men jag trodde laddboxen kunde även fördela mer effekt till en fas som går ur laddboxen.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det är ju bra då har man lärt sig det också. Visst jag visste att det är i bilen laddaren är.

Men jag trodde laddboxen kunde även fördela mer effekt till en fas som går ur laddboxen.
Nej boxen fördelar inte och kastar inte om.
Box med lastbalansering ser till att du inte överskrider huvudsäkringen vid t.ex tvätt, matlagning etc. Har du höga kontinuerliga strömmar t.ex uppvärming så kan det hända att bilen står oladdad när du ska ta den.
 
  • Gilla
Gladsheim och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
E Elajomannen skrev:
Nej boxen fördelar inte och kastar inte om.
Box med lastbalansering ser till att du inte överskrider huvudsäkringen vid t.ex tvätt, matlagning etc. Har du höga kontinuerliga strömmar t.ex uppvärming så kan det hända att bilen står oladdad när du ska ta den.
Tack för svaret!

Då är alltså det så att man borde få boxens fas 1 till den fasen där min garage går på. Till garaget har bara enfas. Kanske har den som ursprungligen gjort elen i huset tänkt att just garage ska tåla höga uttag när man där kanske kör maskiner och har bilar med kupevärmare anslutna.

Ugnen och induktionshäll går ju relativt enkelt byta fas på. Förut orkade inte induktionshäll, tvättmaskin, diskmaskin köras samtidigt.

Men som sagt aldrig haft problem med motorvärmare på bra bit över 2kw. Laddaren, dessa gick ju självklart sldrig köra samtidigt med chuckoladdaren men ni förstår kanske pointen.
 
Vilken resa med installationen.
Jag fick ju en installerad innan jag fick min bil, den blev installerad i maj. Med Tibbers underleverantör.
Själva installationen har jag väl ingen synpunkt på, de borrade bara på fel ställe, men det blev ok ser bra ut.
De drog dock till med 4,5 meter utöver vad som gick åt. Så det blev ca 690 spänn extra.

Så jag hör av mig till Tibber för att meddela att de borde kolla upp sånt och be de fakturera rätt. Nåja, jag skiter i den summan som jag sa.
Sen ringer underleverantören och säger -Jag är i närheten och ska mäta, är du hemma om en kvar?
-Nä jag jobbar och är 4 mil hemifrån.
-Men fixa en som öppnar.
-Skit i det.
Nåja, de skulle skicka ny tid till mig. Det gör de inte.
Jag får ett missat samtal, halv signal idag. Sen nu ett sms.
Jag har blivit inbokad hos dig men ser att du redan har en laddbox, har du en ny som vi ska installera?

Jävla skämt =) Bad de bara stryka mig.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Tack för svaret!

Då är alltså det så att man borde få boxens fas 1 till den fasen där min garage går på. Till garaget har bara enfas. Kanske har den som ursprungligen gjort elen i huset tänkt att just garage ska tåla höga uttag när man där kanske kör maskiner och har bilar med kupevärmare anslutna.

Ugnen och induktionshäll går ju relativt enkelt byta fas på. Förut orkade inte induktionshäll, tvättmaskin, diskmaskin köras samtidigt.

Men som sagt aldrig haft problem med motorvärmare på bra bit över 2kw. Laddaren, dessa gick ju självklart sldrig köra samtidigt med chuckoladdaren men ni förstår kanske pointen.
Här kommer några generella råd, ej riktat specifikt till dig.
Om du har en elbil med trefasladdning så kan du ställa in strömstyrkan lågt . t.ex 3*6 A. Då får du in drygt 4 kW i bilen, ca 20 km/h vilket räcker långt för många. Om du däremot har en enfasbil så måste du ju upp högre i strömstyrka för det skall ge något att tala om. Det kan vara ett problem i många hus. Enfasladdning är i de flesta fall inte något bra i en villa. Men återigen, allt beror på hur mycket man i normalfallet kör. Så det gäller att välja bil med omsorg och även låta husets förutsättningar vara med i spelet. Att skaffa laddbil är inget man ska ta lättvindigt på. I de allra flesta fall så går det att lösa utmärkt , MEN det finns problem med vissa hus, ibland blir det både dyrt och krångligt. Jag VET detta eftersom jag arbetat med detta i allt högre grad sedan 2014. En säljare eller kundsupport på ett e-handelsföretag kan omöjligt veta det på förhand vad som gäller i ett enskilt hus. De är bara kåta på att sälja. Men jag som lokal elektriker strävar ju efter att ha hand om samma kund under många många år.

Det bästa är att skaffa sig en bra elektriker, som förstår sig på problematiken runt detta. Alla elektriker har inte rätt kunskap, tyvärr. Ibland får man ta till lite speciella lösningar för att få det till att fungera bra, i det enskillda fallet. t.ex att koppla bort en fas från en trefasladdning. Så att den bara laddar på 2 faser. Det finns många knep att ta till men vad som är viktigt att veta att ibland så får man komma tillbaka och justera och ev koppla om. En elanläggning är numer en komplex anläggning som skall möta många tuffa krav. Men i cirka 90% av de installationer av laddboxar jag gör så förordar jag lastbalansering. Ibland avböjer kunden för ett par tusenlappar till i extra kostnad, jag brukar bara hålla käften och le lite vid dessa tillfällen och fundera på vilka prioriteringar kunden gör när man skaffar en bil för 400000 och uppåt men säger nej till kanske 13000 och tar istället 11000, men utan lastbalansering. Gissa vilka som brukar höra av sig, efter ett par veckor ? Det är ofta en speciell sorts människor har jag märkt som brukar återkomma med problem. Det finns så många självupptagna besservissrar där ute, som tror de begriper bäst själva.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nej boxen fördelar inte och kastar inte om.
Box med lastbalansering ser till att du inte överskrider huvudsäkringen vid t.ex tvätt, matlagning etc. Har du höga kontinuerliga strömmar t.ex uppvärming så kan det hända att bilen står oladdad när du ska ta den.
Är du säker på det? Vad jag förstår från bland annat detta så gör den det med lastbalanserare, eller manuellt via api.

https://feedback.easee.com/b/ideas/choose-phase-when-locked-in-1-phase/

https://github.com/fondberg/pyeasee/issues/35
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är du säker på det? Vad jag förstår från bland annat detta så gör den det med lastbalanserare, eller manuellt via api.

[länk]

[länk]
Säker !
 
kisumisu kisumisu skrev:
Typ bara att allt styrs med appen och att den kan ladda med max 16A.
Sa dom verkligen det? Det är ju ren lögn! Förklarade dom ordet "max"?

kisumisu kisumisu skrev:
Vad jag förväntade var att den skulle just ladda med 16A och att min bil går inte ladda snabbare, men jag trodde även att den skulle belasta säkringarna mindre.
Och det är precis vad du skulle kunna förvänta dig av ett sådant elinstallationsarbete. Nu vet vi inte vad som gick fel här i kommunikationen med elfirman, men fel blev det. I tråden så kom det fram först i ditt inlägg #51 att du har en enfasbil, hybrid men ändå enfas. Någon (inkl jag) borde ha ställt frågan tidigare. Kanske hade elfirman uppfattningen att du hade en trefasbil? Men du kan ändå inte ladda med 16 A utan lastbalansering vilket du borde ha blivit informerad om.

Du ska kunna säga till elfirman att "jag kan inget om el och laddning och behöver en lösning för att ladda min enfasbil med 16 A". Om de då tar dig på orden så kan det bli väldigt dyrt, så det gäller att får en bra dialog med lite olika alternativ. Den installation du har fått nu till din bil ser jag som direkt felaktig.

kisumisu kisumisu skrev:
Läs texten "The load will still be dynamically balanced between all 3 phases, depending on available capacity".
Jag får i alla fall där en bild att fast jag har en bil som tar emot 1 fas så kan den ändå dela inkommande ström till 1?
Jag tolkar texten som att laddboxen kan välja vilken fas i huset som den ska använda för laddning, baserat på vilken fas som för närvarande är minst belastad. Och att detta sker dynamiskt så att om du sätter på ugnen så växlar laddboxen till en annan fas. Men den funktionen kräver att "lastbalansering" installeras hos dig eftersom man måste mäta strömmen i varje fas. Det är en bra funktion som du skulle ha nytta av. Kolla specen till din laddbox om det verkligen är så. Jag visste inte att Eease hade denna funktion. Att kalla det balansering är inexakt och vilseledande.

kisumisu kisumisu skrev:
Dock lär man kanske få åter dessa problem när man köper en riktig elbil som laddar på alla faserna? Eller räcker det då att ladda i 8Ax3…?
Ja, med trefas kan du kanske ladda med 3 x 6 A, vilket kan fungera utan lastbalansering men du behöver troligen säkra upp till 20 A och behöver kanske ändå tänka på när du använder ugnen. Det beror på hur snabbt du behöver ladda. Tänkt efter hur många mil du behöver "tanka" varje natt. Fundera även på varför du behöver ladda medan du kör ugnen?? Räcker inte nattens timmar till?

kisumisu kisumisu skrev:
Kanske har den som ursprungligen gjort elen i huset tänkt att just garage ska tåla höga uttag när man där kanske kör maskiner och har bilar med kupevärmare anslutna.
Kanske, men det borde definitivt ha gjorts i ditt fall, dvs att elfirman tittade över belastningen i huset och eventuellt flyttade runt lite så att elbilen får en fas som skulle kunna användas med 16 A. Det finns alltså lite olika lösningar, vilket du borde ha fått hjälp med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.