E Elajomannen skrev:
Säker !
Från ett annat forum svarar en kille såhär:
Jag har Easee laddbox och lastbelastning och när jag ska ladda väljer den fas som har lägst belastning just då men jag har aldrig sett att den bytt fas mitt i en laddning. Utan den bara sänker styrkan så den fortfarande kan köra på
Med andra ord så kan den ena gången ladda med fas1 och andra gången fas2. När den väl har börjat ladda med en fas håller den kvar denna tills den laddat färdigt.
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F
C Christoffer L skrev:
ställa in att den skulle kunna ta ut Fas1 5A Fas2 5.5A och Fas3 5.5A. Eller har jag nu missat någon inställning?!

Du kan inte göra så, belastning per fas måste vara lika.

göras rent manuellt en justering för jag har som sagt bara behov av 16A laddning

Det kan du göra bara att dra om elen så det blir en fas som bara är till bilen.
Du kan inte ens ta ut samma belastning på varje fas. Är det en 1-fas laddare i bilen så laddar det från 1 fas och är det en 3-fas laddare i bilen så laddar den på 3 faser. Svårare än så är det inte. En laddbox är ett mer eller mindre begåvat vägguttag, inte en fasbalanserare.
 
E Elajomannen skrev:
Säker !
Intressant. Efuel som säljer Easee säger emot dig. Det finns inbyggda reläer som skiftar till den fas som är minst belastad vid laddningstillfället. Hur kan du vara så säker på detta, jobbar du på Easee och vet mer än återförsäljarna?
 
Müssli Müssli skrev:
Intressant. Efuel som säljer Easee säger emot dig. Det finns inbyggda reläer som skiftar till den fas som är minst belastad vid laddningstillfället. Hur kan du vara så säker på detta, jobbar du på Easee och vet mer än återförsäljarna?
Ja, det finns många ställen som indikerar att så är fallet. Easees dokumentation, deras API, m.m. Elajomannen har fel.
 
T tomasfr skrev:
Ja, det finns många ställen som indikerar att så är fallet. Easees dokumentation, deras API, m.m. Elajomannen har fel.
Det är korrekt att den väljer fas vid inkopplingen. Det kan både vara bra och dåligt. när den valt fas så håller den fast vid den, oavsett vad som händer i anläggningen. Det kan således få till följd att den går på optimal fas 1 minut och när förhålladena skiftat i anläggningen så kan det vara den sämsta. Då fullföljer den laddningen med den fasen som var bra i början.

Nej jobbar inte där, jag installerar många olika märken. Bland annat......
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till så att en laddbox kan byta fas mitt under en laddning. Det är nog att önska för mycket. Dock kommer den fortsätta begränsa eller höja strömmen på den fas som valts om man använder en lastbalansering (eller equalizer som Easee kallar den).
Så det är alltid att föredra att använda lastbalansering om du frågar mig. Såvitt jag vet är det bara Easee som klarar att välja fas vid start av enfasladdning. Garo klarar det inte iaf.
 
  • Gilla
Jerfed och 1 till
  • Laddar…
Den skulle sannolikt behöva ansluta laddningen och börja om på en ny fas.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu är laddbox köpt ....
Fick skruva ner effekten till 8A vilket resulterade i låååååång laddningstid!!....:thinking:
Jag läser ofta om laddning som ska gå snabbt hemma.
Men elbilen ska och bör laddas på natten.
En normal körstil medger att bilen ändå står still när du sover. Så att bilen tar 10h på sig att ladda spelar mindre roll.
Då slipper du dessutom att säkringen går för att du kör andra saker i hushållet.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den skulle sannolikt behöva ansluta laddningen och börja om på en ny fas.
Vilket ju inte borde vara ett problem i praktiken.
 
Müssli Müssli skrev:
Det finns inbyggda reläer som skiftar till den fas som är minst belastad vid laddningstillfället.
Intressant, det där är ju ett steg bort ifrån att laddboxen bara är ett enkelt uttag. Jag förstår dock att man bara väljer en fas och sen kör på den tills man är klar. Dynamiska saker kan börja självsvänga. Sen så har ju kontaktorer begränsade antal av och på cykler. Dessa vill man ju inte förbruka i allt för snabb takt.
 
Därför använder man hystereser och tidsfördröjningar. Det är knappast svårt att konstruera ett reglersystem som kan välja ny fas i lagom tempo. Och jag tror inte det behöver vara speciellt långsamt då man knappast använder kontaktorer för detta utan statiska reläer. Kontaktorn finns kvar, före eller efter, för frånskiljning. Så det handlar bara om lite extra kraftelektronik och lite programvara. Men marknaden (Sverige) är ju liten.

Jag har funderat på Eease variant att välja en fas från början men ännu ser jag inga fördelar, utan den framstår endast som otroligt korkad. Lyckligtvis verkar den gå att stänga av, åtminstone indirekt.
 
En fördel med att ha ett API som Easee är ju att den kodhändige kan snickra ihop en egen lösning för att starta om laddningen för att trigga byte av fas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M merbanan skrev:
.... Dynamiska saker kan börja självsvänga. Sen så har ju kontaktorer begränsade antal av och på cykler. Dessa vill man ju inte förbruka i allt för snabb takt.
Du är inte särskilt insatt i elektronik va:crysmile:
Kan trösta dig med att elbilen är en av de snällaste laster man kan ha. Den ökar snällt och stänger mjukt av laddningen.
Vvb ugnen spisen. Kompostkvarnen är betydligt värre laster som tjongar igång med full effekt direkt.
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Vilken resa med installationen.
Jag fick ju en installerad innan jag fick min bil, den blev installerad i maj. Med Tibbers underleverantör.
Själva installationen har jag väl ingen synpunkt på, de borrade bara på fel ställe, men det blev ok ser bra ut.
De drog dock till med 4,5 meter utöver vad som gick åt. Så det blev ca 690 spänn extra.

Så jag hör av mig till Tibber för att meddela att de borde kolla upp sånt och be de fakturera rätt. Nåja, jag skiter i den summan som jag sa.
Sen ringer underleverantören och säger -Jag är i närheten och ska mäta, är du hemma om en kvar?
-Nä jag jobbar och är 4 mil hemifrån.
-Men fixa en som öppnar.
-Skit i det.
Nåja, de skulle skicka ny tid till mig. Det gör de inte.
Jag får ett missat samtal, halv signal idag. Sen nu ett sms.
Jag har blivit inbokad hos dig men ser att du redan har en laddbox, har du en ny som vi ska installera?

Jävla skämt =) Bad de bara stryka mig.
Hahaha jag hade lite liknande fast ändå inte.

Fick vänta nästan 2 månader på installatör och sen kommer mail efter påtryckning av Tibber (gissar jag för det kom efter jag mailat Tibber). Kommer ett mail att laddboxen ska installeras en Torsdag, ordnar allt med jobb och en granne (ifall det tar längre tid installera och beroende när elektrikern kommer). Elektriker ringer Onsdag alltså dagen innan att han påväg till mig. Väntar o väntar, sen ringer jag upp "ja kanske om 2 timmar" säger att ja men då får vi ta det som avtalat. Han kommer faktist som avtalat och tom den tidigare tiden!
 
kisumisu
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sa dom verkligen det? Det är ju ren lögn! Förklarade dom ordet "max"?


Och det är precis vad du skulle kunna förvänta dig av ett sådant elinstallationsarbete. Nu vet vi inte vad som gick fel här i kommunikationen med elfirman, men fel blev det. I tråden så kom det fram först i ditt inlägg #51 att du har en enfasbil, hybrid men ändå enfas. Någon (inkl jag) borde ha ställt frågan tidigare. Kanske hade elfirman uppfattningen att du hade en trefasbil? Men du kan ändå inte ladda med 16 A utan lastbalansering vilket du borde ha blivit informerad om.

Du ska kunna säga till elfirman att "jag kan inget om el och laddning och behöver en lösning för att ladda min enfasbil med 16 A". Om de då tar dig på orden så kan det bli väldigt dyrt, så det gäller att får en bra dialog med lite olika alternativ. Den installation du har fått nu till din bil ser jag som direkt felaktig.


Jag tolkar texten som att laddboxen kan välja vilken fas i huset som den ska använda för laddning, baserat på vilken fas som för närvarande är minst belastad. Och att detta sker dynamiskt så att om du sätter på ugnen så växlar laddboxen till en annan fas. Men den funktionen kräver att "lastbalansering" installeras hos dig eftersom man måste mäta strömmen i varje fas. Det är en bra funktion som du skulle ha nytta av. Kolla specen till din laddbox om det verkligen är så. Jag visste inte att Eease hade denna funktion. Att kalla det balansering är inexakt och vilseledande.


Ja, med trefas kan du kanske ladda med 3 x 6 A, vilket kan fungera utan lastbalansering men du behöver troligen säkra upp till 20 A och behöver kanske ändå tänka på när du använder ugnen. Det beror på hur snabbt du behöver ladda. Tänkt efter hur många mil du behöver "tanka" varje natt. Fundera även på varför du behöver ladda medan du kör ugnen?? Räcker inte nattens timmar till?


Kanske, men det borde definitivt ha gjorts i ditt fall, dvs att elfirman tittade över belastningen i huset och eventuellt flyttade runt lite så att elbilen får en fas som skulle kunna användas med 16 A. Det finns alltså lite olika lösningar, vilket du borde ha fått hjälp med.
Inte så mycket förklarande!

Tycker dock personen gjorde helt ok jobb annars dock blev faserna fel.

Har själv också missförstått iden med laddbox, när man äger en hybrid så är det alltså inte så mycket mening med det.

Men jag har också nu lärt mig att jag måste lusläsa att min framtida elbil har sen 3 fasladdning och är kombatibel med laddboxen!

Nu återstår väl bara byta den fasen som min nuvarande bil laddar på till samma där garaget går, då borde ju problemet vara löst i alla fall tillfälligt?!

Dock kan jag då inte köra motorvärmare samtidigt, men det har jag ju klarat av att göra utan hittils (kunde ju inte förut heller när chuckon tog all kapacitet).

Jag är ändå glad att jag inte lagt 14k+ på detta (som andra elbolag tar) går ju inte trolla med knän mer kapacitet eller att få en laddbox som kan kombinera från alla 3 faserna till 1 fas laddning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.