F
E Elajomannen skrev:
Hej. Ursäkta att jag inte riktigt hänger med, men dethar varit en lång dag.
1. Vad menas med fancy strömbrytare ?
2. Vad menas med NO brainer ?
3. Vad menas med standarder i förra inlägget?
1. En "elbilsladdare" hemma är ingen laddare, den sitter i bilen. En laddbox matar bara ström till bilen plus några säkerhetsfunktioner och styrning. Du skulle lika gärna kunna ladda med ett rött 3 fas uttag (och det finns faktiskt sådana man kan koppla till bilen) men en box ger ju lite mer funktioner såsom möjligheten att sätta laddschema, se förbrukning etc. Mer information här:

2. Att jag inte behövde lång tid att bestämma mig att leasa en ny elbil när jag jämförde den totala kostnaden för vår gamla bil. Säger inte att det är så för alla eller att det stämmer just nu. Bara att många tror nog bilen kostar mindre än vad den gör. I vårt fall hade vi inte ens någon värdesänkning inräknad.

3. Att alla laddare funkar med alla bilar, spelar ingen roll var du köper den.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
1. En "elbilsladdare" hemma är ingen laddare, den sitter i bilen. En laddbox matar bara ström till bilen plus några säkerhetsfunktioner och styrning. Du skulle lika gärna kunna ladda med ett rött 3 fas uttag (och det finns faktiskt sådana man kan koppla till bilen) men en box ger ju lite mer funktioner såsom möjligheten att sätta laddschema, se förbrukning etc. Mer information här: [media]
2. Att jag inte behövde lång tid att bestämma mig att leasa en ny elbil jämfört med kostnaden för vår gamla.

3. Att alla laddare funkar med alla bilar, spelar ingen roll var du köper den.
Jo jag vet hur en laddbox fungerar och vad den gör mer än ett vanligt vägguttag, jag har ju gått en rätt så gedigen utbildning i ämnet.
Ja jag förstår då hur du menade med att skaffa elbil. Själv så köpte jag elbil på vanligt sätt, ej leasing 2019. Aldrig ångrat Köpte Kia E-Niro. Jag tror det var bil 67 i Sverige. Förbannat bra bil !
Jo alla boxar fungerar med alla bilar, ja i alla fall om bilen har typ 2 som de har nu. MEN olika boxar fungerar olika i olika anläggningar. Många behöver Lastbalansering, andra inte. Det krävs också av anläggningen att den kan leverera minst 6A på minst en fas. Alla kan tyvärr inte det, jag har varit med om en handfull sådana fall de senaste åren.
Så därför rekommenderar jag starkt att en sakkunnig tar sig en titt först, helst innan både bil och box beställes!
 
Om moderator kunde kasta ut nika777 vore det bra. Sådana ska kölhalas !!!
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Om moderator kunde kasta ut nika777 vore det bra. Sådana ska kölhalas !!!
Den är anmäld.
Vi taggar de med så de inte missas @Marlen Eskilsson vi har ett rysstroll.
 
kisumisu
F Fideliox skrev:
1. En "elbilsladdare" hemma är ingen laddare, den sitter i bilen. En laddbox matar bara ström till bilen plus några säkerhetsfunktioner och styrning. Du skulle lika gärna kunna ladda med ett rött 3 fas uttag (och det finns faktiskt sådana man kan koppla till bilen) men en box ger ju lite mer funktioner såsom möjligheten att sätta laddschema, se förbrukning etc. Mer information här: [media]
2. Att jag inte behövde lång tid att bestämma mig att leasa en ny elbil när jag jämförde den totala kostnaden för vår gamla bil. Säger inte att det är så för alla eller att det stämmer just nu. Bara att många tror nog bilen kostar mindre än vad den gör. I vårt fall hade vi inte ens någon värdesänkning inräknad.

3. Att alla laddare funkar med alla bilar, spelar ingen roll var du köper den.

1. Det är sant, men nu är ju bilarna gjorda så att de ej går ladda direkt ur eluttag!
Många kallar dessa laddare och ja det är väl fel! Det är en switch eller relä som kommunicerar med bilen!
Är väl en slags extra försäkring så inte något går fel!

Oja jag fick tom med en sådan bilen, fungerar väl helt ok. Men den som kom med bilen får jag inte tillräckligt med kräm ur. Laddar bilen snabbare på andra laddare.

Men som sagt jag irriterar mig också när folk kallar saker fel. T ex det finns ingen kontakt som heter "Super VHS" hade tom en tv en gång där det stod i input menyn för S-Video kabeln "Super VHS", riktiga namnet är "Separate Video" har inget med VHS att göra....

En annan grej är när folk kallar vanliga digitalboxar för "Decoder", en Decoder är en sak som avkodar signal!

O listan kan säkert göras hur lång som helst och blir verkligen offtopic.

2. Nu vet jag inte vad du menar med nobrainer och att bilen kostar mindre? Är du för bytet eller inte??
Råkar också ha en V70 årsmodell 2001. Ägde en Skoda Fabia Diesel.
V70 drar ca 12 Liter/100km, vet inte om det är nåt fel eller om det är dem korta sträckorna som påverkar. Gjorde en gång en ren test körde samma väg med Volvon och Kian. Då söp Volvon ca 10Liter och Kian ca 5 liter. Bilen var då ej laddad. Den är annars en Plug In Hybrid!

Det enda jag ångrar är att jag inte satte en hundring till och köpte en 100% elbil! Nu går t ex värme med dyr bensin. Så man får köra med värmen avslagen om man vill köra 100% med el!

Du kanske kan reparera själv dina bilar, men det kan inte alla!

En diesel (som skodan hade en årsskatt på över 5000kr fast din inte rörde sig 1 meter) javisst det finns nyare modeller som har partikelfinter (som kostar ca 15 000kr byta när den felar).

Vem har sagt att man måste leasa bilen, jag kom fram till att det var bättre köpa bilen! Leasing är bara en grej dem tjänar en massa pengar på bilsäljarna. Tom lån är bättre att ta mot huset än bilsäljarnas ockerräntor!

Man kan heller inte jämföra egentligen gamla bilar med nya. Ska man göra en rättvis jämförelse så jämför man årsmodell 2022 Diesel, Bensin, EL osv.....hur mycket billigare är samma modell av bil. Man har ingen garanti på 20år gammal bil.
 
Redigerat:
kisumisu
Nu är laddbox köpt och jag fick den äntligen installerat. Fick vänta 2 månader med installation!

Boxen är fri jag har fullkontroll och boxen verkar klara de flesta bilarna eftersom det står i inställningar 1 fas bil / 3 fas bil/ automatisk. Mycket bra där!! :ok:

Nu har jag dock en allvarlig fundering. Det pratas jämt att chuckoladdning är en brandrisk säkringar går osv osv. Första gångerna gick bra ladda boxen var dock av någon anledning inställt på 14A. Min bil klarar 16A enfas. Skruvade upp laddningen till 16A, YES allt ok likasnabb laddning som en kommersiell stolpe!

Chuckoladdaren klarade ju bara av 12A dvs tog 3.30H ladda bilen, nu på 16A laddar jag den på ca 2.20H dvs sparar en 1 timma :)

Nu är det dock så att den enkla chuckoladdaren var det aldrig några problem med! Igår när jag skulle ladda min bil och göra mat i våran ugn så small huvudsäkringen som är på 20A. Så j**la varm att jag nästan brände mig på den! Fick skruva ner effekten till 8A vilket resulterade i låååååång laddningstid!!

Min chucko på 12A kunde jag köra fast jag lagade mat, körde tvättmaskin, hade bastun igång helt UTAN problem och på vintertid då tom värmepumpen producerade värme och kompressorn var igång!

Easy laddaren verkar vara riktig dynga :poop: när man inte kan ställa in att den skulle kunna ta ut Fas1 5A Fas2 5.5A och Fas3 5.5A. Eller har jag nu missat någon inställning?!
Är det inte just det som är vitsen med en fast laddbox som går på 3 faser att man skall kunna breda ut lasten i mindre delar över faserna?!

Nu har jag dessutom en hybridbil hur är det och ladda en ren elbil med den 24H eller tom ännu mer tid på 8A eller? :seenoevil:

Nu kanske ni tycker det bara köpa en lastbalanserare, men tycker lite att det borde väl kunna göras rent manuellt en justering för jag har som sagt bara behov av 16A laddning i dagsläget (bilen tar inte emot mer)! :thinking:
 
Hänger inte riktigt med. Bilen klarar att bara ladda med 1-fas?

Om ugn och Laddbox ligger på samma fas så är det väl klart att det blir överlast å säkringen går om det används på Max samtidigt

köpa till Effektvakt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ställa in att den skulle kunna ta ut Fas1 5A Fas2 5.5A och Fas3 5.5A. Eller har jag nu missat någon inställning?!

Du kan inte göra så, belastning per fas måste vara lika.

göras rent manuellt en justering för jag har som sagt bara behov av 16A laddning

Det kan du göra bara att dra om elen så det blir en fas som bara är till bilen.

 
Det kan ju knappast vara så att elektrikern installerat laddboxen på samma fas som något annat?

Om du har 20A HS så har du i teorin 14 kW maxeffekt totalt.

Det är vad du har att förhålla dig till. Om du överskrider den effekten över en längre tid går huvudsäkringen.
 
Nu ärjag måttligt insatt i laddning av hybrider, men är det så att det är bilen som är gjord för en eller trefas.
Är bilen enfas så hjälper det inte att ha en trefas landbox…...eller?
Protte
 
Schukouttaget satt på annan fas än den fas som ansluts som fas 1 till laddboxen.
 
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Schukouttaget satt på annan fas än den fas som ansluts som fas 1 till laddboxen.
Så tror jag också att det var. Du hade tur tidigare att spisens plattor inte gick på samma fas som elbilsladdaren. Nu har du otur. Det går förstås att ändra, men du kan kanske också välja att ställa ner laddaren.

Att säkringarna blir varma innan dom går sönder är inget konstigt eller farligt, det tål dom. Det är tvärtom rätt väntat när man bara ligger lite över märkströmmen på säkringen. Säg att du tog ut 21 A i en timme innan säkringen gick. Då hinner porslinet bli ordentligt varmt. Hade du istället tagit ut 30 A hade säkringen gått fortare utan att porslinet hunnit bli varmt. Ingetdera är direkt farligt.

Beträffande elbil har man inte samma brådska att ladda som med en hybrid. Batteriet är sällan heltomt och även om det är det går trefasladdningen rätt fort även med lägre strömstyrka. Även med bara 10 A trefas laddar du ett stort elbilsbatteri fullt på 10–12 timmar.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu är laddbox köpt och jag fick den äntligen installerat.
Fick du inga instruktioner från från elfirman om hur du kan ladda hybridbilen?
Inga förmaningar om begränsningar pga enfas?
Vad förväntade du dig att uppnå med denna laddbox när du har en enfasbil, eller omvänt, vad sa elfirman att du skulle uppnå?
Det låter som att du har blivit blåst.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
M merbanan skrev:
Schukouttaget satt på annan fas än den fas som ansluts som fas 1 till laddboxen.
Jodå så har det säkert varit att jag haft tur, är från garaget uttag jag tidigare tagit.

Visst detta kan nog ändras genom att byta plats med boxens fas 1, vill inte skylla på elektrikern heller. Är möjligt att huset är snedraget, jag hade mycket dessa problem när jag hade Direkt El. Problemen försvann när det blev bergvärme. Hybridbilen köpte jag efter bergvärmen. Kanske man helt enkelt borde ha bilens 1 fas på den 3 fasen?

Det som jag känner mig lite lurad är att jag trodde man skulle kunna få mer kräm ur. Så med andra ord äger man en hybridbil är det lönlöst satsa på laddbox?!

Hur är dem rena elbilarna, har alla 3 fas laddning? Jag läste någonstans att asiatiska bilar har bara 1 fas laddning men på högre kapacitet än 16A....dvs kräver då tjockare kablar och större huvudsäkring 25A+++ ??
Det beror ju helt på hur mycket bil man kör, blir kanske sällan tomt som hybrid men o andra sidan kräver en elbil ännu mera el för att producera t ex värme vintertid. Det här är nog inte så stort problem i andra länder där huvudsäkringar är större.
 
kisumisu
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fick du inga instruktioner från från elfirman om hur du kan ladda hybridbilen?
Inga förmaningar om begränsningar pga enfas?
Vad förväntade du dig att uppnå med denna laddbox när du har en enfasbil, eller omvänt, vad sa elfirman att du skulle uppnå?
Det låter som att du har blivit blåst.
Nix det var inte mycket info jag fick. Typ bara att allt styrs med appen och att den kan ladda med max 16A.

Vad jag förväntade var att den skulle just ladda med 16A och att min bil går inte ladda snabbare, men jag trodde även att den skulle belasta säkringarna mindre.

Finns lite skumma inställningar som jag hittat i appen.
Skärmdump av inställningar för fasläget i en laddningsapp, med alternativ för automatisk, 1-fas och 3-fas laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läs texten "The load will still be dynamically balanced between all 3 phases, depending on available capacity".
Jag får i alla fall där en bild att fast jag har en bil som tar emot 1 fas så kan den ändå dela inkommande ström till 1?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.