Ja en sak är ju klar. Det kommer inte bli lätt att få ordning på allt. Då menar jag att olika länder har olika elsystem. Bilarna har olika ombordladdare. Hos oss är ju en trefas 11 kw OBC ett bra val att ha i bilen. MEN i länder där trefasanslutna villor är mindre vanligt så är ju en kraftig 1 fas 7,4 kW OBC mycket bättre. Tyvärr kör flera biltillverkare med olika OBC beroende på hur mycket man öppnar plånboken. Det anser jag är ett förskräckligt dåligt val att göra. Även den som känner att inte den högsta motoreffekt, eller taklucka är så viktigt behöver ju en OBC som passar här. Så är t.ex fallet med nya Nissan Ariya. Väljer du den minst dyra så får man hålla tillgodo med en sällsynt illapassande OBC. 1 fas 7,4 kW 32 A. Passar inte många bostäder !
Vi som jobbar med el låter nog oss inte luras, men för många andra kan en sådan sak komma som en dålig överraskning. Nissan är inte ensamma tyvärr.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Hos oss är ju en trefas 11 kw OBC ett bra val att ha i bilen. MEN i länder där trefasanslutna villor är mindre vanligt så är ju en kraftig 1 fas 7,4 kW OBC mycket bättre. Tyvärr kör flera biltillverkare med olika OBC beroende på hur mycket man öppnar plånboken. Det anser jag är ett förskräckligt dåligt val att göra.
Som jag fattat det så finns det bilar som kan seriekoppla 2st 1fas laddare för att få ihop 7,4kW om man bara har 1fas och vid 3 faser så kör man 3 1fas laddare parallellt för 11kW. Detta tycker jag är en bra lösning men det blir ju en outnyttjad modul i marknader som inte har 3fas som standard i elsystemet. Men man anpassar nog bilen ganska hårt efter marknad ändå.
 
M merbanan skrev:
Som jag fattat det så finns det bilar som kan seriekoppla 2st 1fas laddare för att få ihop 7,4kW om man bara har 1fas och vid 3 faser så kör man 3 1fas laddare parallellt för 11kW. Detta tycker jag är en bra lösning men det blir ju en outnyttjad modul i marknader som inte har 3fas som standard i elsystemet. Men man anpassar nog bilen ganska hårt efter marknad ändå.
Finns bilar ja som anpassar men det är inte det vanliga. Nej tror inte bilen anpassas så mycket efter marknad. Mer efter plånbok tyvärr.
 
F
E Elajomannen skrev:
Finns bilar ja som anpassar men det är inte det vanliga. Nej tror inte bilen anpassas så mycket efter marknad. Mer efter plånbok tyvärr.
kisumisu kisumisu skrev:
Det är ju bra då har man lärt sig det också. Visst jag visste att det är i bilen laddaren är.

Men jag trodde laddboxen kunde även fördela mer effekt till en fas som går ur laddboxen.
Det är generalagentens ansvar att göra attraktiva paket, speciellt när det gäller asiatiska bilar som nästan alltid måste förkonfigureraras och inte är BTO. Generalagenten skulle alltså valt bort 1-fas OBC som alternativ öht på en marknad som sverige och europa då det är helt uppenbart att det endast är 3-fas OBC som uppfyller förväntningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.