kisumisu
E Elajomannen skrev:
Här kommer några generella råd, ej riktat specifikt till dig.
Om du har en elbil med trefasladdning så kan du ställa in strömstyrkan lågt . t.ex 3*6 A. Då får du in drygt 4 kW i bilen, ca 20 km/h vilket räcker långt för många. Om du däremot har en enfasbil så måste du ju upp högre i strömstyrka för det skall ge något att tala om. Det kan vara ett problem i många hus. Enfasladdning är i de flesta fall inte något bra i en villa. Men återigen, allt beror på hur mycket man i normalfallet kör. Så det gäller att välja bil med omsorg och även låta husets förutsättningar vara med i spelet. Att skaffa laddbil är inget man ska ta lättvindigt på. I de allra flesta fall så går det att lösa utmärkt , MEN det finns problem med vissa hus, ibland blir det både dyrt och krångligt. Jag VET detta eftersom jag arbetat med detta i allt högre grad sedan 2014. En säljare eller kundsupport på ett e-handelsföretag kan omöjligt veta det på förhand vad som gäller i ett enskilt hus. De är bara kåta på att sälja. Men jag som lokal elektriker strävar ju efter att ha hand om samma kund under många många år.

Det bästa är att skaffa sig en bra elektriker, som förstår sig på problematiken runt detta. Alla elektriker har inte rätt kunskap, tyvärr. Ibland får man ta till lite speciella lösningar för att få det till att fungera bra, i det enskillda fallet. t.ex att koppla bort en fas från en trefasladdning. Så att den bara laddar på 2 faser. Det finns många knep att ta till men vad som är viktigt att veta att ibland så får man komma tillbaka och justera och ev koppla om. En elanläggning är numer en komplex anläggning som skall möta många tuffa krav. Men i cirka 90% av de installationer av laddboxar jag gör så förordar jag lastbalansering. Ibland avböjer kunden för ett par tusenlappar till i extra kostnad, jag brukar bara hålla käften och le lite vid dessa tillfällen och fundera på vilka prioriteringar kunden gör när man skaffar en bil för 400000 och uppåt men säger nej till kanske 13000 och tar istället 11000, men utan lastbalansering. Gissa vilka som brukar höra av sig, efter ett par veckor ? Det är ofta en speciell sorts människor har jag märkt som brukar återkomma med problem. Det finns så många självupptagna besservissrar där ute, som tror de begriper bäst själva.
Håller med att det är nog bäst anlita lokala elektriker, men o andra sidan har jag inte betalat mer än runt 7000kr, box, installation och lite extra kabel (ingick 10M men jag hade ju mer avstånd vilket jag själv också mätt).

Dock var min ide just främst att få bilen ladda lite snabbare och belasta huvudsäkringar mindre. Snabbare laddar den men blev sämre tid att ladda (när man ändå fick sänka den till 8A...chuckon gick ju på 12A).

Varför jag vill ha snabbhet, ja för det är enda "elbilen" vi har, frugan kör just och just fram och tillbaka jobbet, ska jag någonstans får jag då vänta allt mellan 30min - 3.30H lite beroende vart jag skall. Nu med laddboxen är bilen fullladdat på 2.20H. Alltså jag sparar i alla fall 1 timma i tid. Är kanske inte mycket, men alltid nåt!
Jag vill alltså undvika köra på bensin även om bilen går på bensin när elen slut.
Det är långa avstånd här i norrland! Visst har jag funderat och nästa bil blir också 100% eldrift! Då har man ju lite mer spelutrymme frugan kör 5 mil och man kanske kommer ändå 20mil till utan att behöva ladda....helt annat scenario! Sedan laddar den i 10-12 timmar när bilen ej används och får 30 nya mil. Men med hybriden är man begränsat till 3-7 mil (beroende hur man kör, väder o vind).

Ska absolut börja ladda nattetid för det som är bra med laddboxen att kabeln går låsa permanent mm.
På natten spelar det ju ingen roll hur sakta det går, men o andra sidan det är då även minst antal andra saker som belastar nätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Snailman
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med att det är nog bäst anlita lokala elektriker, men o andra sidan har jag inte betalat mer än runt 7000kr, box, installation och lite extra kabel (ingick 10M men jag hade ju mer avstånd vilket jag själv också mätt).

Dock var min ide just främst att få bilen ladda lite snabbare och belasta huvudsäkringar mindre. Snabbare laddar den men blev sämre tid att ladda (när man ändå fick sänka den till 8A...chuckon gick ju på 12A).

Varför jag vill ha snabbhet, ja för det är enda "elbilen" vi har, frugan kör just och just fram och tillbaka jobbet, ska jag någonstans får jag då vänta allt mellan 30min - 3.30H lite beroende vart jag skall. Nu med laddboxen är bilen fullladdat på 2.20H. Alltså jag sparar i alla fall 1 timma i tid. Är kanske inte mycket, men alltid nåt!
Jag vill alltså undvika köra på bensin även om bilen går på bensin när elen slut.
Det är långa avstånd här i norrland! Visst har jag funderat och nästa bil blir också 100% eldrift! Då har man ju lite mer spelutrymme frugan kör 5 mil och man kanske kommer ändå 20mil till utan att behöva ladda....helt annat scenario! Sedan laddar den i 10-12 timmar när bilen ej används och får 30 nya mil. Men med hybriden är man begränsat till 3-7 mil (beroende hur man kör, väder o vind).

Ska absolut börja ladda nattetid för det som är bra med laddboxen att kabeln går låsa permanent mm.
På natten spelar det ju ingen roll hur sakta det går, men o andra sidan det är då även minst antal andra saker som belastar nätet.
Hur många ampere kan laddaren som följde med bilen ladda?
 
kisumisu
A Alexn72 skrev:
Jag läser ofta om laddning som ska gå snabbt hemma.
Men elbilen ska och bör laddas på natten.
En normal körstil medger att bilen ändå står still när du sover. Så att bilen tar 10h på sig att ladda spelar mindre roll.
Då slipper du dessutom att säkringen går för att du kör andra saker i hushållet.
Elbil ja, men jag har plugin-hybrid. Nästa bil blir dock riktig Elbil av flera anledningar, nu fick jag ännu en till anledning (snabbare laddning med 3 faser)! Men man får tydligen vara noga så den klarar 3 fas.

Svarade på det här angående snabbladdning till en annan. Men skriver ändå svar nu även till dig.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Hahaha jag hade lite liknande fast ändå inte.

Fick vänta nästan 2 månader på installatör och sen kommer mail efter påtryckning av Tibber (gissar jag för det kom efter jag mailat Tibber). Kommer ett mail att laddboxen ska installeras en Torsdag, ordnar allt med jobb och en granne (ifall det tar längre tid installera och beroende när elektrikern kommer). Elektriker ringer Onsdag alltså dagen innan att han påväg till mig. Väntar o väntar, sen ringer jag upp "ja kanske om 2 timmar" säger att ja men då får vi ta det som avtalat. Han kommer faktist som avtalat och tom den tidigare tiden!
Tycker det är för rörigt, själva installationsföretaget ("elektrikerna") är ju ett rejält skämt ansåg jag. Att vara två gubbar och den ena sitter mestadels i bilen och leker med telefonen medans den andra jobbar extremt sakta medans våra statliga pengar går åt =) Förbannat tur att man inte betalade timpenning iallafall för det hade blivit riktigt dyrt.
Nu vet man iallafall att företag som säljer tjänsten och använder sig av sådant här som Tibber gör betyder NEJ.
Jag är iallafall glad att den ger ström, det får jag vara nöjd med.
 
kisumisu
Snailman Snailman skrev:
Hur många ampere kan laddaren som följde med bilen ladda?
Den kan ladda med max 12A. Men bilen tar emot max 16A.
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Tycker det är för rörigt, själva installationsföretaget ("elektrikerna") är ju ett rejält skämt ansåg jag. Att vara två gubbar och den ena sitter mestadels i bilen och leker med telefonen medans den andra jobbar extremt sakta medans våra statliga pengar går åt =) Förbannat tur att man inte betalade timpenning iallafall för det hade blivit riktigt dyrt.
Nu vet man iallafall att företag som säljer tjänsten och använder sig av sådant här som Tibber gör betyder NEJ.
Jag är iallafall glad att den ger ström, det får jag vara nöjd med.
Hos mig var en gubbe. Tyckte han gjorde eljobbet rätt så fort och snyggt. Däremot verkade han inte vara så insatt i själva laddboxen. Har själv fått fibbla fram saker.

Det som jag dock också även undrar. Boxen har 4G vem betalar det abbet eller ingår det en viss tid?
Boxen går ju ansluta även med wifi. Dock verkar det vara nån cloud tjänst är faktist lite anti mot sånt där.

Går visserligen komma åt boxen via webinterface och tänkte att jag ska ta nån dag här och leka där i de inställningarna :crysmile:

Lyckades nu låsa laddboxen. Den var förut öppen för alla. Lite coolt men samtidigt funderar man ju om det blir några extra kostnader när man använder onlinetjänster :thinking:

Hur gör ni andra som har laddboxar håller ni dem låsta?

Har liknande saker även i min bil som ingår i 7år.
 
Redigerat:
Snailman
kisumisu kisumisu skrev:
Den kan ladda med max 12A. Men bilen tar emot max 16A.
Okej, du kunde alltså ladda med den utan liknande problem (säkringen gick) tills du fick den nya installerad?

Om det var så, skulle du kunna prova att ställa ner den nya laddaren till 12A och se om säkringen håller då, om den inte håller så är det troligen en annan fas den går på än den som går till garaget, du skulle då kunna be en elektriker att ändra hur faserna är kopplade, så om den laddar enfas, den kommer använda samma fas som går till garaget.

Efter det är gjort kan du använda den så ett tag, om det går bra, så kan du prova att ställa upp den till 16A.

Min elbil kan ladda trefas och än så länge är den begränsad till 6A, det går även att sänka den i bilen separat, då är lägsta värdet 5A

Elektrikern kopplade in den när han kopplade resten av elen i huset, bergvärmen jag har går kompressorn på enfas, och han fördelade spishällen och ugnen så de skulle belasta olika faser. Nu är pumpen kopplad med lastbalansering, så den minskar åtgången i pumpen om nätet är högt belastat för övrigt.

Min huvudsäkring är 16A och normalt sett har jag inget behov av att ladda elbilen snabbt. Jag skulle kunna öka strömmen i boxen och istället reglera den i bilen. Bilen kommer då ihåg inställningen på den platsen, så den inte ändrar den på egen hand.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Hos mig var en gubbe. Tyckte han gjorde eljobbet rätt så fort och snyggt. Däremot verkade han inte vara så insatt i själva laddboxen. Har själv fått fibbla fram saker.

Det som jag dock också även undrar. Boxen har 4G vem betalar det abbet eller ingår det en viss tid?
Boxen går ju ansluta även med wifi. Dock verkar det vara nån cloud tjänst är faktist lite anti mot sånt där.

Går visserligen komma åt boxen via webinterface och tänkte att jag ska ta nån dag här och leka där i de inställningarna :crysmile:

Lyckades nu låsa laddboxen. Den var förut öppen för alla. Lite coolt men samtidigt funderar man ju om det blir några extra kostnader när man använder onlinetjänster :thinking:

Hur gör ni andra som har laddboxar håller ni dem låsta?

Har liknande saker även i min bil som ingår i 7år.
De 2 som var här kunde absolut inget alls om boxen, de hade installerat en del men sa bara att jag fick läsa i boken haha.
Jag kör min box via wifi och mer än så kan jag inte.

Min är inte låst ifall någon vill låna min kabel, men den rapporterar så fort en laddning går igång. Så skulle någon tjuva el av mig så stänger jag av den via appen.
 
A Alexn72 skrev:
Du är inte särskilt insatt i elektronik va:crysmile:
Kan trösta dig med att elbilen är en av de snällaste laster man kan ha. Den ökar snällt och stänger mjukt av laddningen.
Min kommentar om dynamiska system var inte särskilt inriktad mot specifika laster utan mer mot att de kan hamna i självsvängning. Om man bara har ett spelar det nog ingen roll men om man har fler kan saker hända som är svåra att felsöka i efterhand.

Då är ju frågan om gemene man har flera dynamiska system i sitt elnät hemma? Just nu skulle jag inte tro det men Ferroamp verkar ha en faskompenseringsprodukt. Hur skulle den agera tillsammans med en Easee laddbox om den började hoppa faser snabbare än Ferroampen hinner kompensera?

Risken om man gör för komplexa laddboxprodukter är att utlöser säkringarna hos användare. Acceptansen är nog större för att det laddar lite långsammare än att det avbryts genom att säkringen löser ut. Så jag har full förståelse för att Easee inte hoppar faser under laddning. Det är möjligt att man måste avbryta laddningen för att sedan starta den igen om man skulle byta fas. Möjligen skulle bilen skicka ett notifiering om detta händer. Tveksamt om man som användare vill ha en massa meddelanden i mobilen om detta.

Skulle man vara kontroll av hela systemet laddbox, elnät och bil så skulle man ju givet vis kunna designa ett system där fasbyte under laddning fungerar men vi är ju inte riktigt där. T ex så skulle man ju i teorin kunna ladda osymetrisk 3-fas från en elbil som har 3 stycken 1-fas laddare. Men det verkar inte signaleringen över laddkabeln kunna stödja. Men vi kanske ska vara tacksamma att vi slipper denna komplexitet.
 
Vilket inlägg syftar du på då?
 
  • Gilla
blurki
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilket inlägg syftar du på då?
De två sista tex där de provocerat genom att belasta faserna och fått boxen att byta fas.
 
Det står inte att den byter under laddning. En av dem skriver rakt ut att laddningen stängdes sv för att få bytet.
 
Avser du sista inlägget så tolkar jag det som att han ibland får pausa laddningen för att få den att byta. Dvs den gör det inte alltid automatiskt av ngn snledning.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Dock var min ide just främst att få bilen ladda lite snabbare och belasta huvudsäkringar mindre.
Var det någon som gav dig den iden? Var det någon som sålde denna lösning till dig? Eller var det så att du av okunskap beställde denna laddbox? Inget ont om det, vad kan du annars göra, men det jag tycker är synd är att ingen på vägen informerat dig om att du gjort ett felköp.

Huruvida denna Eease dynamiskt kan välja fas under laddningen verkar ännu inte 100% klarlagt. Jag ser bara ett inlägg som visar det. Det skulle behövas minst ett till. Och det är vansinnigt klantigt av Eease att vara så otydliga på denna punkt. Hur som helst, för att nyttja denna lastbalansering skulle du behövt beställa lastbalanseringen... Det är dock inte för sent. Med denna kanske du kan använda din el som vanligt utan att säkringar löser, men du får ingen garanterad laddningstid på 2.2 timmar. För detta behövs lite omöblering i centralen för att frilägga en fas, och kanske uppsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.