kisumisu kisumisu skrev:
Du har rätt i sak. Men nu verkar Tibber erbjuda en helt ok box betydligt billigare än deras konkurrenter (elbolag).
Tyvärr vet jag ingen riktig bra elektriker här heller, som redan nämt en hade redan kopplat fel så simpel sak som El radiator. Bor inte i södra Sverige här i norr kör bara en liten bråkdel elbil, så tror inte det är nån vidare på den kunskapen än här!:thinking: Kanske om 10år då majoriteten bytt till Elbil.

Ledsen och säga det och vill ju stötta lokala företagen så gott det går. Men ibland finns dem inte här. Även så att dessa lokala ibland lejar folk utanför om det blir mer komplicerade uppdrag. T ex vid fiberavbrott skickas folk från Stockholm hit :crysmile:

PS. Jag är ingen elektriker, men vet ändå en hel del om el. Dvs att man bla ska inte underdimensionera. Kan ju vara värt kanske betala en mer slant, men vet ungefär vad priserna går. Är tydligen så att man skickar bild på sina centraler och man får en offert vad det kostar. Får säkert betala mer för det som jag tänkte. Men flera tusenlappar kan det ju inte göra och är det så får man kanske ta o skita i det.

Däremot har jag märkt att elbolagen vill gärna separera elbilsladdning i fakturor och där vet man ju redan vad tanken är.

Pratas om mer offentliga laddstolpar. Men mer och mer stolpar börjar kräva plipp eller kort!
Nu senast förstördes "Storängsbadet i Kalix". Förut var bara och sätta fast sladden o ladda men nu krävs kort!
Visst klart det blir så när mer och mer skaffar elbil så håller väl inte gratisladdning. Men sådant skitsystem vill jag inte ha hemma.
Synd att det är dåligt med kunskap om elbil o laddning, för det är ju ni uppe i Norr som tjänar mest på att ha elbil. Längre genomsnittlig körsträcka per dygn och billigare el i område 1 och 2 än söderöver.
Samt att en elbil startar lätt och inte konstrar sig i kyla.

Själv så bor jag i Sörmland, ( inte långt från Harpsund där Magdalena och Boris var igår )
Här är definitivt en bil med sladd det vanligaste köpet vid nyköp. Så här börjar kunskapen både bland lokala installatörer och bilägare att arta sig bra. För är det något som behövs är det kunskap KUNSKAP i mängder behövs. Jag monterade min första laddbox 2014. När jag sedan 2018 bokade in mig på lite utbildning i ämnet så var det en chef som undrade vad jag höll på med. :thinking: Men utbildning blev det både här och i Norge.



Tyvärr så är alla människor inte intresserade av ett nytt sätt att köra bil. De vill fortsätta med att åka till fossilmacken och bränna bort sina surt förvärvade pengar.

Var hos en familj för ett par dagar sedan och skulle byta central. Jag gjorde som jag i princip alltid gör numera vid sådan uppdrag.
Alltså reserverade plats för PSk och elmätare för lastbalansering. När allt var klart så visade och gick igenom som vanligt.
Nej någon bil med sladd skulle minsann inte komma dit. De hade just beställt en Volvo med dieselmotor. MEN oljade sig hej vilt om hur dyrt det skulle bli att äga och köra den.;) Nej någon bil med sladd passade ju inte eftersom de bara gick ca 5 mil och hade dålig värme och som lök på laxen så hållet ju bara batteriet 3- 4 år. :crysmile::crysmile:

Alla elektriker och elfirmor är inte med på detta än. Det lönar sig att höra sig för lite . Fråga gärna några uttänkta kontrollfrågor du vet svaret på. Många tror de vet när sanningen är att de knappt kan stava till laddbox. Ett säkert okunskapstecken är när de använder ordet LADDARE när de istället ska använda ordet laddbox eller laddstolpe.

Synd att vi bor så långt ifrån, annars hade jag gärna hjälpt dig.
 
kisumisu
E Elajomannen skrev:
Synd att det är dåligt med kunskap om elbil o laddning, för det är ju ni uppe i Norr som tjänar mest på att ha elbil. Längre genomsnittlig körsträcka per dygn och billigare el i område 1 och 2 än söderöver.
Samt att en elbil startar lätt och inte konstrar sig i kyla.

Själv så bor jag i Sörmland, ( inte långt från Harpsund där Magdalena och Boris var igår )
Här är definitivt en bil med sladd det vanligaste köpet vid nyköp. Så här börjar kunskapen både bland lokala installatörer och bilägare att arta sig bra. För är det något som behövs är det kunskap KUNSKAP i mängder behövs. Jag monterade min första laddbox 2014. När jag sedan 2018 bokade in mig på lite utbildning i ämnet så var det en chef som undrade vad jag höll på med. :thinking: Men utbildning blev det både här och i Norge.



Tyvärr så är alla människor inte intresserade av ett nytt sätt att köra bil. De vill fortsätta med att åka till fossilmacken och bränna bort sina surt förvärvade pengar.

Var hos en familj för ett par dagar sedan och skulle byta central. Jag gjorde som jag i princip alltid gör numera vid sådan uppdrag.
Alltså reserverade plats för PSk och elmätare för lastbalansering. När allt var klart så visade och gick igenom som vanligt.
Nej någon bil med sladd skulle minsann inte komma dit. De hade just beställt en Volvo med dieselmotor. MEN oljade sig hej vilt om hur dyrt det skulle bli att äga och köra den.;) Nej någon bil med sladd passade ju inte eftersom de bara gick ca 5 mil och hade dålig värme och som lök på laxen så hållet ju bara batteriet 3- 4 år. :crysmile::crysmile:

Alla elektriker och elfirmor är inte med på detta än. Det lönar sig att höra sig för lite . Fråga gärna några uttänkta kontrollfrågor du vet svaret på. Många tror de vet när sanningen är att de knappt kan stava till laddbox. Ett säkert okunskapstecken är när de använder ordet LADDARE när de istället ska använda ordet laddbox eller laddstolpe.

Synd att vi bor så långt ifrån, annars hade jag gärna hjälpt dig.
Jo är mycket okunskap!

Här är folk väldigt negativa till elbil. Går knappt ens diskutera med vissa. Men jag säger bara att lycka till varken bensin och diesel lär knappast gå ner i pris och blir så småningom säkert en bristvara.

En stor okunskap är just kylan. Medans själv har jag aldrig märkt nåt problem vid -30.

Ja sen de där med batterier. Som om det vore raketvetenskap byta. Fossilbilar skrotas också pga trasiga växellådor och är inte heller billigt byta kamrem eller avgasrening.

Nu har jag visserligen pluginhybrid. Men nästa bil blir definitivt 100% el. Om inte annat för dom förbannade höga priserna på bensin och diesel.

Dieselbilen har gjort sitt. Det var något för några år sedan när man kunde tanka billig polttoöljy från Finland (ca 5kr litern)...men idag kostar det ca 15kr och är väldigt olagligt köra med.

Ja det var synd för man vill ju ha någon som har kunskapen. Vad brukar en obunden installation gå på inklusive laddbox och efter alla avdrag?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jo är mycket okunskap!

Här är folk väldigt negativa till elbil. Går knappt ens diskutera med vissa. Men jag säger bara att lycka till varken bensin och diesel lär knappast gå ner i pris och blir så småningom säkert en bristvara.

En stor okunskap är just kylan. Medans själv har jag aldrig märkt nåt problem vid -30.

Ja sen de där med batterier. Som om det vore raketvetenskap byta. Fossilbilar skrotas också pga trasiga växellådor och är inte heller billigt byta kamrem eller avgasrening.

Nu har jag visserligen pluginhybrid. Men nästa bil blir definitivt 100% el. Om inte annat för dom förbannade höga priserna på bensin och diesel.

Dieselbilen har gjort sitt. Det var något för några år sedan när man kunde tanka billig polttoöljy från Finland (ca 5kr litern)...men idag kostar det ca 15kr och är väldigt olagligt köra med.

Ja det var synd för man vill ju ha någon som har kunskapen. Vad brukar en obunden installation gå på inklusive laddbox och efter alla avdrag?
10885 kr exkl rördragning och grävning. ingår ett borrhål.

Ett ockerpris =) Men förhoppningsvis blir det bra.
Då ingår laddbox (övervakare) laddsladd och en liten lastbalanserare.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jo är mycket okunskap!

Här är folk väldigt negativa till elbil. Går knappt ens diskutera med vissa. Men jag säger bara att lycka till varken bensin och diesel lär knappast gå ner i pris och blir så småningom säkert en bristvara.

En stor okunskap är just kylan. Medans själv har jag aldrig märkt nåt problem vid -30.

Ja sen de där med batterier. Som om det vore raketvetenskap byta. Fossilbilar skrotas också pga trasiga växellådor och är inte heller billigt byta kamrem eller avgasrening.

Nu har jag visserligen pluginhybrid. Men nästa bil blir definitivt 100% el. Om inte annat för dom förbannade höga priserna på bensin och diesel.

Dieselbilen har gjort sitt. Det var något för några år sedan när man kunde tanka billig polttoöljy från Finland (ca 5kr litern)...men idag kostar det ca 15kr och är väldigt olagligt köra med.

Ja det var synd för man vill ju ha någon som har kunskapen. Vad brukar en obunden installation gå på inklusive laddbox och efter alla avdrag?
Vi brukar landa på 13-16 för en Garo GLB ca 24-28 för en Garo Twin. Blir lite billigare om man t.ex kör en easee. I priset ingår då ett kortare Första besök där vi går igenom vad som blir bäst för just din anläggning.

Ibland så kommer vi då överens om t.ex en förstärkning av matningen till garaget. Där är vi flexibla och visar vår styrka mot ett internetköpt upplägg.

Ibland gör vi jobb åt sådana som köpt box via ett ombud, då gäller det verkligen att säljaren och köparen har gjort bra överenskommelser för då är vi låsta till det.
Hur tokigt det än kan bli. :rofl:
 
F
E Elajomannen skrev:
Skulle aldrig välja att köpa box av ett elhandelsbolag. De vet ju inte ett smack om hur din elanläggning ser ut och vad som passar bäst.

Nej en god idé är att ringa sin "huselektriker" och se vad denne föreslår ev efter en förstudie hemma hos dig om denne inte minns i detalj din elanläggnings möjlighet att ladda ett fordon. Med denne kan man också diskutera hur en ev ändring av körmönster kan innebära framåt. Inte en chans att en "säljare" på ett elhandelsbolag fixar detta.

Men det är ju hur jag och många av mina kunder tänker.
Alltså "laddare" är egentligen fel ord då omvandlaren sitter i bilen. Det vi kallar laddbox är egentligen bara en fancy strömbrytare. Det spelar ingen roll var eller av vem du köper den av lika lite som du köper en grenkontakt på Ikea eller rusta. Det finns standarder som följs.
 
F
E Elajomannen skrev:
Synd att det är dåligt med kunskap om elbil o laddning, för det är ju ni uppe i Norr som tjänar mest på att ha elbil. Längre genomsnittlig körsträcka per dygn och billigare el i område 1 och 2 än söderöver.
Samt att en elbil startar lätt och inte konstrar sig i kyla.

Själv så bor jag i Sörmland, ( inte långt från Harpsund där Magdalena och Boris var igår )
Här är definitivt en bil med sladd det vanligaste köpet vid nyköp. Så här börjar kunskapen både bland lokala installatörer och bilägare att arta sig bra. För är det något som behövs är det kunskap KUNSKAP i mängder behövs. Jag monterade min första laddbox 2014. När jag sedan 2018 bokade in mig på lite utbildning i ämnet så var det en chef som undrade vad jag höll på med. :thinking: Men utbildning blev det både här och i Norge.



Tyvärr så är alla människor inte intresserade av ett nytt sätt att köra bil. De vill fortsätta med att åka till fossilmacken och bränna bort sina surt förvärvade pengar.

Var hos en familj för ett par dagar sedan och skulle byta central. Jag gjorde som jag i princip alltid gör numera vid sådan uppdrag.
Alltså reserverade plats för PSk och elmätare för lastbalansering. När allt var klart så visade och gick igenom som vanligt.
Nej någon bil med sladd skulle minsann inte komma dit. De hade just beställt en Volvo med dieselmotor. MEN oljade sig hej vilt om hur dyrt det skulle bli att äga och köra den.;) Nej någon bil med sladd passade ju inte eftersom de bara gick ca 5 mil och hade dålig värme och som lök på laxen så hållet ju bara batteriet 3- 4 år. :crysmile::crysmile:

Alla elektriker och elfirmor är inte med på detta än. Det lönar sig att höra sig för lite . Fråga gärna några uttänkta kontrollfrågor du vet svaret på. Många tror de vet när sanningen är att de knappt kan stava till laddbox. Ett säkert okunskapstecken är när de använder ordet LADDARE när de istället ska använda ordet laddbox eller laddstolpe.

Synd att vi bor så långt ifrån, annars hade jag gärna hjälpt dig.
Nu spårar tråden en aning. Bor i SE4 och har i många år kört en 20 år gammal S70. När jag räknade ihop bränsle, skatt, försäkring och reperationer ( räknar med 0kr i värdeminskning!) så blev vår totalkostnad 3600kr/mån (detta var augusti förra året innan priserna skenade). Och då gjorde jag också all service och reperation själv hemma. Leasar nu en Kia e-niro helel för 4200kr/mån inkl skatt, försäkring. Elen blir ca 500-1000kr per månad så vi säger ungefär 5000kr/mån.

Var en no brainer att byta, tycker el är bättre på alla sätt och vis förutom räckvidd men det är inget problem för oss.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Nu spårar tråden en aning. Bor i SE4 och har i många år kört en 20 år gammal S70. När jag räknade ihop bränsle, skatt, försäkring och reperationer ( räknar med 0kr i värdeminskning!) så blev vår totalkostnad 3600kr/mån (detta var augusti förra året innan priserna skenade). Och då gjorde jag också all service och reperation själv hemma. Leasar nu en Kia e-niro helel för 4200kr/mån inkl skatt, försäkring. Elen blir ca 500-1000kr per månad så vi säger ungefär 5000kr/mån.

Var en no brainer att byta, tycker el är bättre på alla sätt och vis förutom räckvidd men det är inget problem för oss.
Hej. Ursäkta att jag inte riktigt hänger med, men dethar varit en lång dag.
1. Vad menas med fancy strömbrytare ?
2. Vad menas med NO brainer ?
3. Vad menas med standarder i förra inlägget?
 
E Elajomannen skrev:
Hej. Ursäkta att jag inte riktigt hänger med, men dethar varit en lång dag.
1. Vad menas med fancy strömbrytare ?
2. Vad menas med NO brainer ?
3. Vad menas med standarder i förra inlägget?
Boxen är ingen laddare.. Den jag ska ha upp är ju en smart låda som tydligen kan mäta hur mycket jag använder till bara bilen.
Laddarna sitter i bilen.

Så man hade ju lätt klarat sig på ett 3 fas uttag antar jag om man skiter fullkomligt i att föra statistik som man bör på en villa för att få rättvis förbrukning.
 
R Rkarlsson skrev:
Boxen är ingen laddare.. Den jag ska ha upp är ju en smart låda som tydligen kan mäta hur mycket jag använder till bara bilen.
Laddarna sitter i bilen.

Så man hade ju lätt klarat sig på ett 3 fas uttag antar jag om man skiter fullkomligt i att föra statistik som man bör på en villa för att få rättvis förbrukning.
Jo att boxen inte är en laddare vet ju jag, har ju sålt och monterat dessa i åtta år nu.(y)
 
E Elajomannen skrev:
Jo att boxen inte är en laddare vet ju jag, har ju sålt och monterat dessa i åtta år nu.(y)
Ahaa.
Men då vet du väl vad fancy strömbrytare är =) Den är ju mer fancy än en ful röd 3 faskontakt oftast. Iallafall eaase.
 
R Rkarlsson skrev:
Ahaa.
Men då vet du väl vad fancy strömbrytare är =) Den är ju mer fancy än en ful röd 3 faskontakt oftast. Iallafall eaase.
Vet du vad boxen innehåller?
 
E Elajomannen skrev:
Vet du vad boxen innehåller?
4g, wifi, rfid =)
Fanns där även en brytare?
 
R Rkarlsson skrev:
4g, wifi, rfid =)
Fanns där även en brytare?
Ja innehållet varierar ju lite, beroende på upplägg.

Alltid:
Styrenhet som pratar med bilen och meddelar bilen hur mycket ström den får ladda med. ( begränsning av tillgänglig ström och arean på laddkabeln) att jordförbindelsen till bilen är ok.

Alltid:
Kontaktor ( strömbrytare för lekmän )

Ofta men inte alltid:
Wifi och eller 4G modul

Ofta men inte alltid:
Laststyrningsenhet ( som hindrar att huvudsäkring löser ut vid laddning och sammtidig annan förbrukning )

Ofta men inte alltid:
Jordfelsskydd DC och eller AC

Ibland:
Rfid modul.

Så ja, det är aningen mer än i ett vanligt vägguttag.

Ibland ber kunderna om en "framtidssäkrad" laddbox. Gärna då som kan leverera 22 kW, för det har ju grannen:cool:.
Att de inte har abbonemang för eller villl betala för ett sådant abb är det ju inte så många som förstår, när jag frågar vad de vill betala i fast månadskostnad.

Personligen så avskyr jag begreppet "framtidssäkrad" som fan.
Själv så tror jag framåt när jag går i pension om 10-12 år så gräver vi ner laddplattor i marken för induktiv laddning. Kanske inte ens synligt !

Framtidssäkrad laddbox= Tjo flöjt.
 
E Elajomannen skrev:
Ja innehållet varierar ju lite, beroende på upplägg.

Alltid:
Styrenhet som pratar med bilen och meddelar bilen hur mycket ström den får ladda med. ( begränsning av tillgänglig ström och arean på laddkabeln) att jordförbindelsen till bilen är ok.

Alltid:
Kontaktor ( strömbrytare för lekmän )

Ofta men inte alltid:
Wifi och eller 4G modul

Ofta men inte alltid:
Laststyrningsenhet ( som hindrar att huvudsäkring löser ut vid laddning och sammtidig annan förbrukning )

Ofta men inte alltid:
Jordfelsskydd DC och eller AC

Ibland:
Rfid modul.

Så ja, det är aningen mer än i ett vanligt vägguttag.

Ibland ber kunderna om en "framtidssäkrad" laddbox. Gärna då som kan leverera 22 kW, för det har ju grannen:cool:.
Att de inte har abbonemang för eller villl betala för ett sådant abb är det ju inte så många som förstår, när jag frågar vad de vill betala i fast månadskostnad.

Personligen så avskyr jag begreppet "framtidssäkrad" som fan.
Själv så tror jag framåt när jag går i pension om 10-12 år så gräver vi ner laddplattor i marken för induktiv laddning. Kanske inte ens synligt !

Framtidssäkrad laddbox= Tjo flöjt.
Det man kunde vara utan där var ju styrenheten? För majoriteten verkar ju styra vad den ska ladda via bilen istället.

Månadskostnad? Va fan säger du :O Jag betalar nästan 12 tusen ur egen ficka då ska jag inte betala en krona till för en månadskostnad.

Det enda jag ska ha är att den laddar tillräckligt under natten och ser halvsnygg ut.

I övrigt är det bara dyrt med denna fancy smartboxen =)

Och just framtidssäkrad är det väl ändå. För inte kan man väl göra dagens bilar induktiva? Man får väl hoppas att de funkar längre än 12 år. Annars var det verkligen världens sämsta påtvingade klimatsatsning (nu tar jag inte den för klimatet så du inte tror fel)

Förresten. Hur lång tid tar det att installera en för dig? Nytt från centralen och ett borrhål inräknat plus fastsättning i väggen där ute ?
 
R Rkarlsson skrev:
Det man kunde vara utan där var ju styrenheten? För majoriteten verkar ju styra vad den ska ladda via bilen istället.

Månadskostnad? Va fan säger du :O Jag betalar nästan 12 tusen ur egen ficka då ska jag inte betala en krona till för en månadskostnad.

Det enda jag ska ha är att den laddar tillräckligt under natten och ser halvsnygg ut.

I övrigt är det bara dyrt med denna fancy smartboxen =)

Och just framtidssäkrad är det väl ändå. För inte kan man väl göra dagens bilar induktiva? Man får väl hoppas att de funkar längre än 12 år. Annars var det verkligen världens sämsta påtvingade klimatsatsning (nu tar jag inte den för klimatet så du inte tror fel)

Förresten. Hur lång tid tar det att installera en för dig? Nytt från centralen och ett borrhål inräknat plus fastsättning i väggen där ute ?
Vad är en smartbox ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.