Jordfelsbrytaren som ingår i Easee är godkänd, du behöver inte installera någon extra.kisumisu skrev:
OK Tack för info!R Rkarlsson skrev:Om du kan leva med en kundtjänst som är oengagerad så är Tibber helt ok.
Jag beställde laddbox via de 29/3. Boxen kom förvisso 2 dagar senare och ett mail från installatören, sen var det tyst till jag fick en enkät att fylla i om jag var nöjd.
Eftersom betyget var dåligt så fick jag ett datum för installation
Det enda som ingår i installationen är 10 meter kabel, stoppa in den kabeln i din elcentral, ett borrhål i väggen, sätta in kabeln i boxen, skruva upp boxen.
Exakt allt annat tar de extra för.
Om du ska ha det i markrör så gräver du ner det själv, men de vill ha 16 kronor metern för att dra det genom röret.
Boxen är inte bunden till något elbolag alls.
Tibbers installatör tar alltså 10885 kr exkl det extra för att göra jobbet.
Verkar då gälla lite alla elbolag de här oengagerat. Vattenfall och EON svarar inte på mina mail!
Skickade nyss iväg mail till just Tibber, får se om det blir utan svar där också på mina frågor.
JFB+Säkring kostar ju inte så mycket. Man kanske rent av ska ta nån som förbereder
Jag bryr mig inte om synliga kablar utomhus däremot vill jag inte ha en enda till kabel in och proppskåpets nu överblivna säkringar (var förut helt fullt men i o med bergvärme så fick jag några lediga) vill jag ha förberett till annat.
Ser ju helt ok ut!MRLINDELL skrev:
Men är inte JFB i själva laddboxen? Jag vill verkligen vara säker och få det även till den utvändiga sladden som går till laddboxen. Låter kanske överkurs och är kanske det? Men om kabeln till boxen skulle av någon aledning gå av är den ju inte säkrat med JFB.
Jfb problemet är ett mindre problem för mig.kisumisu skrev:
Elsäkerhetsmässigt uppfyller installationen alla krav. Finns ingen anledning att göra det mera komplicerat.
2.5 kvadrat kablaget är mantlat och skyddat, godkänd.
Det är inte överkurs att laddboxen och kabeln till den ligger på en JFB typ A(trots att Easee t.ex. har en JFB typ B inbyggd) snarare en bra standard.kisumisu skrev:
Om en JFB löser ut är det något fel. Åtgärda det felet.MRLINDELL skrev:
Ditt exempel är inte en bra anledning för att inte ha en jordad kabel till laddboxen. Speciellt inte om kabeln är utsatt för väder & vind i ett ”hög trafiksområde” som vid en ytterdörr.
Det är lätt och relativt billigt att få en elinstallation med hög säkerhet som en JFB ger så jag tycker inte det finns någon anledning att snåla in på det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 513 inlägg
Jag vill mena att det definitivt är överkurs med att skydda fasta installationsledningar med en JFB. De utgör långt ifrån några risker som motiverar en JFB. Det är skillnad på anslutningssladden till häcksaxen för den är kraftigt utsatt för risken att klippas av. En installationsledning ska monteras så att den inte är utsatt för yttre påverkan. På husfasader finns t.ex krav på U-skydd en bit över marken.kisumisu skrev:
Om man nu ändå vill ha en JFB så bör man rimligen tänka på att den även ska kunna skydda laddstationer utan interna jordfelsskydd (både AC och DC), så då behöver man välja en dyr typ B.
Om du ska dra en del innan de kommer med sina 10metrar kabel så hade jag kollat priser för att förbereda. Priserna står på tibbers hemsida.kisumisu skrev:OK Tack för info!
Verkar då gälla lite alla elbolag de här oengagerat. Vattenfall och EON svarar inte på mina mail!
Skickade nyss iväg mail till just Tibber, får se om det blir utan svar där också på mina frågor.
JFB+Säkring kostar ju inte så mycket. Man kanske rent av ska ta nån som förbereder
Jag bryr mig inte om synliga kablar utomhus däremot vill jag inte ha en enda till kabel in och proppskåpets nu överblivna säkringar (var förut helt fullt men i o med bergvärme så fick jag några lediga) vill jag ha förberett till annat.
Såhär ser det ut, tänkte att bilder säger mer än tusen ord!
Hade själv tänkt en sådan här installation:
Men såhär ser det ut i proppskåpet inne i huset:
Finns som sagt ett alternativ där att använda platsen där "Direkt el element" har suttit, är 3st 10A...men om man skulle skifta dessa till 16A eller tom 20A (för att framtidssäkra, jag har idag 20A huvudsäkring). Vore kanske det enklaste och där sitter även en oanvänd separat JFB (bara man kopplar den rätt).
Samtidigt kan jag tycka att en installation i huvudskåpet där ute vore kanske smidigast än att borra nya hål in till huset. Samtidigt en fördel ha all kontroll inne i huset t ex kunna stänga av laddstationen när man åker på semester så ingen kan t ex snylta el.
Jag vet inte vad tycker ni?
Nämdes här i tråden att det är nackdel ha 2 JFB, varför det? Är inte det dubbla skydd och om JFB löser ut är det väl något fel?
Hade själv tänkt en sådan här installation:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men såhär ser det ut i proppskåpet inne i huset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns som sagt ett alternativ där att använda platsen där "Direkt el element" har suttit, är 3st 10A...men om man skulle skifta dessa till 16A eller tom 20A (för att framtidssäkra, jag har idag 20A huvudsäkring). Vore kanske det enklaste och där sitter även en oanvänd separat JFB (bara man kopplar den rätt).
Samtidigt kan jag tycka att en installation i huvudskåpet där ute vore kanske smidigast än att borra nya hål in till huset. Samtidigt en fördel ha all kontroll inne i huset t ex kunna stänga av laddstationen när man åker på semester så ingen kan t ex snylta el.
Jag vet inte vad tycker ni?
Nämdes här i tråden att det är nackdel ha 2 JFB, varför det? Är inte det dubbla skydd och om JFB löser ut är det väl något fel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 513 inlägg
Att flera likadana skydd i serie ökar chansen att något av dem löser vid ett fel är ju bra, men det är väldigt osannolikt att man behöver det. Så det är dels en extra onödig kostnad och en praktisk nackdel i att man kan få springa o leta vilken av dem som löst.
Men då du redan har en en JFB i elcentralen kan den ju få sitta kvar.
Men då du redan har en en JFB i elcentralen kan den ju få sitta kvar.
Jag vet att du ej har Tibber. Men fick lite om och men svar av Tibber, faktist enda elbolaget som nu svarat mig.MRLINDELL skrev:
Dock går dem runt mina frågor. Men det närmaste jag fick.
"
Det stämmer priset på box+standardinstallation+grönt avdrag är 6495:-.
Boxen funkar oavsett elbolag du kommer ha nu och i framtiden.
Laddar du via Easee kommer laddelen hamna på en separat post på din månatliga elfaktura från."
Det sistnämda Easee lät ju inte så bra.
Kan man alltså välja hur man vill få sin faktura?
Nu om jag väljer Tibber kan jag "smartladda" då syns bilen separat, men får just nu rabatterat pris på el vilket för tillfället är ju bra! Men som sagt tillfället....
Idag får man 50% rabatt på el som går till bilen. Men jag vill samtidigt inte bli beroende av 1 bolag!
Vi säger att regeringen beslutar att all elbilsladdning ska betalas mer för till att Easee går i konkurs = man sitter där med helt värdelös laddare.
Finns ju någon offline och online mode i boxen. Så när boxen "offline" väljer den vanlig hushållsel?
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Skulle aldrig välja att köpa box av ett elhandelsbolag. De vet ju inte ett smack om hur din elanläggning ser ut och vad som passar bäst.
Nej en god idé är att ringa sin "huselektriker" och se vad denne föreslår ev efter en förstudie hemma hos dig om denne inte minns i detalj din elanläggnings möjlighet att ladda ett fordon. Med denne kan man också diskutera hur en ev ändring av körmönster kan innebära framåt. Inte en chans att en "säljare" på ett elhandelsbolag fixar detta.
Men det är ju hur jag och många av mina kunder tänker.
Nej en god idé är att ringa sin "huselektriker" och se vad denne föreslår ev efter en förstudie hemma hos dig om denne inte minns i detalj din elanläggnings möjlighet att ladda ett fordon. Med denne kan man också diskutera hur en ev ändring av körmönster kan innebära framåt. Inte en chans att en "säljare" på ett elhandelsbolag fixar detta.
Men det är ju hur jag och många av mina kunder tänker.
Du har rätt i sak. Men nu verkar Tibber erbjuda en helt ok box betydligt billigare än deras konkurrenter (elbolag).E Elajomannen skrev:Skulle aldrig välja att köpa box av ett elhandelsbolag. De vet ju inte ett smack om hur din elanläggning ser ut och vad som passar bäst.
Nej en god idé är att ringa sin "huselektriker" och se vad denne föreslår ev efter en förstudie hemma hos dig om denne inte minns i detalj din elanläggnings möjlighet att ladda ett fordon. Med denne kan man också diskutera hur en ev ändring av körmönster kan innebära framåt. Inte en chans att en "säljare" på ett elhandelsbolag fixar detta.
Men det är ju hur jag och många av mina kunder tänker.
Tyvärr vet jag ingen riktig bra elektriker här heller, som redan nämt en hade redan kopplat fel så simpel sak som El radiator. Bor inte i södra Sverige här i norr kör bara en liten bråkdel elbil, så tror inte det är nån vidare på den kunskapen än här! Kanske om 10år då majoriteten bytt till Elbil.
Ledsen och säga det och vill ju stötta lokala företagen så gott det går. Men ibland finns dem inte här. Även så att dessa lokala ibland lejar folk utanför om det blir mer komplicerade uppdrag. T ex vid fiberavbrott skickas folk från Stockholm hit
PS. Jag är ingen elektriker, men vet ändå en hel del om el. Dvs att man bla ska inte underdimensionera. Kan ju vara värt kanske betala en mer slant, men vet ungefär vad priserna går. Är tydligen så att man skickar bild på sina centraler och man får en offert vad det kostar. Får säkert betala mer för det som jag tänkte. Men flera tusenlappar kan det ju inte göra och är det så får man kanske ta o skita i det.
Däremot har jag märkt att elbolagen vill gärna separera elbilsladdning i fakturor och där vet man ju redan vad tanken är.
Pratas om mer offentliga laddstolpar. Men mer och mer stolpar börjar kräva plipp eller kort!
Nu senast förstördes "Storängsbadet i Kalix". Förut var bara och sätta fast sladden o ladda men nu krävs kort!
Visst klart det blir så när mer och mer skaffar elbil så håller väl inte gratisladdning. Men sådant skitsystem vill jag inte ha hemma.
Redigerat: