7 546 läst · 79 svar
8k läst
79 svar
Ladda två stycken laddhybrider samtidigt?
Det är väl klart att jag kan bryta strömmen till laddaren på bilen , konstigt vore det annars!A Alexn72 skrev:En bil som tillåts dra 8a kommer aldrig dra mer än 8a.
Dessutom är det med marginal så mer rimligt är att den dra något under 8a.
Att dra 8a från en schuko är helt okej från alla håll så länge de är i gott skick.
Men snåla inte på detta uttag utan sätt upp ett nytt uttag och häng upp laddklumpen så den inte hänger i uttaget.
Låt inte laddarna sitta i samma uttag utan låt 2 oberoende uttag leverera ström även om du har samma fas/kabel.
Sen viktigast av allt.
Starta laddning. Känn på alla delar, om nån värme uppstår så är det inte okej.
När bilen sen är laddad till ca 80 procent så känner du igen. Ingen ska då vara mer än nästan märkbart varmare än handen.
Allt annat är förenat med problem i framtiden.
Sen säger självbevarelsedrift att man känner en gång i halvåret igen.
Sen måste du säkerställa att laddsladden inte kan ändra styrka av sig själv, tex vid strömavbrott eller likande.
Om så kan ske bör man avsäkra de uttaget med 8a istället för att inte nån överraskning ska kunna ske.
Laddsladden ska sitta " fastmonterad"
Plockas den upp och ner varje dag gäller inte de ovan.
En elmotor är en elak last.
En elbil är en jättesnäll last i jämförelse.
En sak till... Inget får bryta elbilsladdaren på matningssidan. All styrning av laddningen ska ske från laddaren i bilen.
Nej, det är inte säkert och jag blir förvånad om du får en elektriker till att installera det åt dig.J joasag skrev:Har för närvarande en laddhybrid i hushållet som laddas med den inkluderade 230V-laddaren som följer med bilen.
Denna sitter på ett vanligt uttag utomhus som har en separat dvärgbrytare på 10A.
Snart tillkommer en andra laddhybrid, och för att slippa skaffa laddbox för tillfället så tänkte jag ladda båda bilarna med de inkluderade laddarna.
Vad jag kan se så går båda bilarnas laddare att ställa in på ett 8A-läge (max-läge är 12 respektive 13A).
Om man ställer in båda laddarna till 8A och drar 2,5mm2 kabel och byter till 16A dvärgbrytare.
Är det säkert att driva båda från samma eluttag efter detta?
Kommer i framtiden skaffa en riktig elbilsladdare när vi skaffar en elbil i hushållet.
Även dom uttag som är godkända för 16A är inte testade för så hög kontinuerlig belastning.
Mitt råd är att kontakta en elektriker och installera en laddbox med vad elektrikern räknar ut är rätt kabel dimension, är många faktorer som avgör val av kabel.
med grönteknik avdraget får du fortfarande 50% av kostnaden avdragen mot betald skatt.
Inget som säger att det kommer finnas kvar hur länge som helst.
Den
https://www.byggahus.se/forum/threa...aekring-oever-och-underdimensionering.424896/
Edit: denna länk är riktigt bra och visar på skillnaden mellan kortslutning och överbelastning också:
https://sutars.com/support/sakerhet/sakringstabell/
Hade kanske lite bråttom i tanken där, men det är även problem med kylningen. Hursomhelst så är inte säkringens storlek linjärt kopplad till arean, låt mig länka till ett inlägg om detta här på Byggahus:M Mattan01 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...aekring-oever-och-underdimensionering.424896/
Edit: denna länk är riktigt bra och visar på skillnaden mellan kortslutning och överbelastning också:
https://sutars.com/support/sakerhet/sakringstabell/
Redigerat:
Jag som är uppmärksam på det mesta jag gör har märkt att de Defa-kontakter och sladdar jag har (original såklart) tenderar att gå varma över tid om jag inte använder deoxitspray för elprylar kanske varannan månad. Jag sprejar i specialkontakten och drar in och ut i uttaget i bilen kanske 5 gånger. Det är ju tunna stift som ska överföra i mitt fall upp till 2600W med kupévärmare och utan min regelbundna rengöring så kan kontakten bli riktigt varm. Efter rengöring sjunker temperaturen utan vidare 5-10 grader eller ibland ännu mer beroende på hur oxiderat det är.Bo.Siltberg skrev:
Senaste nödinsatsen jag gjorde hos en kompis där jag på lukten märkte att något inte stod rätt till, så sjönk tempen från att knappt gå att hålla i till ljummet. Som ny blev den aldrig, var troligen för dåligt kontakttryck pga tidigare skador. Defa även det.
Bekanta som inte orkar göra samma sak har flera gånger råkat ut för sönderbrända och smälta kontakter. Alltså Defa-kontakten, inte schukon i väggen, som inte heller jag haft problem med. Jag har dock sett några brända Schuko också men då har det nästan alltid varit sämsta budgetkvalitet på vägguttaget.
Jag säger också nej, men ska du göra det så måste du hitta ett uttag som ligger på en annan fas, så att båda laddningarna inte belastar samma fas. Om du har en laddar som du kan justera så skulle jag ställa den lägsta möjliga. Du vet att du får ett 50% bidrag om du installerar en riktig laddar och du får det på hela eljobbetJ joasag skrev:Har för närvarande en laddhybrid i hushållet som laddas med den inkluderade 230V-laddaren som följer med bilen.
Denna sitter på ett vanligt uttag utomhus som har en separat dvärgbrytare på 10A.
Snart tillkommer en andra laddhybrid, och för att slippa skaffa laddbox för tillfället så tänkte jag ladda båda bilarna med de inkluderade laddarna.
Vad jag kan se så går båda bilarnas laddare att ställa in på ett 8A-läge (max-läge är 12 respektive 13A).
Om man ställer in båda laddarna till 8A och drar 2,5mm2 kabel och byter till 16A dvärgbrytare.
Är det säkert att driva båda från samma eluttag efter detta?
Kommer i framtiden skaffa en riktig elbilsladdare när vi skaffar en elbil i hushållet.
För att förklara. Om du bryter strömmen genom att dra ut kontakten istället för att låta laddaren / bilen stänga av så går det 8-10A i shucko-kontakten. När du drar ut den bildas en ljusbåge som bränner bort lite material. Gör du detta regelmässigt kommer du ganska snabbt förstöra uttag och stickpropp. Dessutom är det troligen inte snällt för elektroniken i bil och laddare.A Alexn72 skrev:
Om du sätter tex en belysningstimer så kommer även den få en hög belastning och ljusbåge på sitt interna relä. Kanske kan du köpa en som är designad för detta, men det är ändå en tveksam lösning. Du kan förvisso ha en fördröjd start, men bör inte bryta en pågående laddning.
Egentligen konstigt att det håller så bra som det gör, många kontaktdon är inte specade för att kontakteras så många gånger, shucko uttaget känns att vara 100 år gammalt och jag undrar hur många kontakteringar och vilken effekt den i realiteten klarar...MultiMan skrev:
Varför måste man använda ett annat uttag?3 307an skrev:Jag säger också nej, men ska du göra det så måste du hitta ett uttag som ligger på en annan fas, så att båda laddningarna inte belastar samma fas. Om du har en laddar som du kan justera så skulle jag ställa den lägsta möjliga. Du vet att du får ett 50% bidrag om du installerar en riktig laddar och du får det på hela eljobbet
Det är tvärtom väldigt praktiskt att dedikera en fas till elbilarna. Att dra 16a på en fas är de som de är dimensionerad för vid inkommande 16a säkring.
Bilarna bli aldrig laddade och man kan använda mer eller mindre allt i huset parallellt.
Men de är klart, det finns alltid dem så absolut har en 3fas tvättmaskin, 3fas pizzaugn, 3fas vedklyv( som körs mitt i natten) och för att inte glömma vvb som absolut måste gå på 11kw 3fas när den ska värma 3kwh.
Har man 3 grannar som tänker likadant så lägger man sig på olika faser så blir belastningen jämn ut på nätet ändå.
Sen är det såklart klokt att lägga dem omlott om de går.
En sak man dock ska komihåg i denna kompromiss är att vid värmning på morgonen så är det lite olika hur bilen beter sig.
En Nissan leaf som får ladda med 8a och är färdigladdad kommer vid värmning dra 8a från väggen och 8a initialt från batteriet.
Vilket kan ge att man kanske inte har 100% laddning I batteriet vid avfärd.
Ska vi nu gå in på tekniska detaljer så kan det teoretiskt vara 1,5kvmm kabel till fasen men det måste då vara 2,5kvmm på neutral och jord.
I praktiken så väljer man såklart 2,5kvmm för allt.
Funkar det så funkar det, min erfarenhet är att om vi laddade bilen (en) och samtidigt drog igång bastun så gick den huvudsäkringen. Nu har vi installerat en 3-fas laddareA Alexn72 skrev:Varför måste man använda ett annat uttag?
Det är tvärtom väldigt praktiskt att dedikera en fas till elbilarna. Att dra 16a på en fas är de som de är dimensionerad för vid inkommande 16a säkring.
Bilarna bli aldrig laddade och man kan använda mer eller mindre allt i huset parallellt.
Men de är klart, det finns alltid dem så absolut har en 3fas tvättmaskin, 3fas pizzaugn, 3fas vedklyv( som körs mitt i natten) och för att inte glömma vvb som absolut måste gå på 11kw 3fas när den ska värma 3kwh.
Har man 3 grannar som tänker likadant så lägger man sig på olika faser så blir belastningen jämn ut på nätet ändå.
Sen är det såklart klokt att lägga dem omlott om de går.
En sak man dock ska komihåg i denna kompromiss är att vid värmning på morgonen så är det lite olika hur bilen beter sig.
En Nissan leaf som får ladda med 8a och är färdigladdad kommer vid värmning dra 8a från väggen och 8a initialt från batteriet.
Vilket kan ge att man kanske inte har 100% laddning I batteriet vid avfärd.
Ska vi nu gå in på tekniska detaljer så kan det teoretiskt vara 1,5kvmm kabel till fasen men det måste då vara 2,5kvmm på neutral och jord.
I praktiken så väljer man såklart 2,5kvmm för allt.
Hur tänker du att du ska bryta den?M Mattan01 skrev:
Att sträcka sig till att man FÅR bryta matningen tycker jag låter att ta det för långt.
Man KAN bryta matningen. Troligen går inget sönder, första, andra och kanske mer 100 gången. Men jag är övertygad livslängden påverkas.
Man BÖR INTE bryta matningen.
Redigerat:
När man bryter på matningssidan kommer det uppstå spikar, ljusbågar etc vilket i det långa loppet troligen sliter på utrustningen mer, varför det känns som en väldigt dålig ide att reglera det på detta sätt.
Givetvis har de testat systemen så de omedelbart inte går sönder, men jag skulle tro att du i alla manualer hittar att man inte ska göra så... av en mycket bra anledning...
Givetvis har de testat systemen så de omedelbart inte går sönder, men jag skulle tro att du i alla manualer hittar att man inte ska göra så... av en mycket bra anledning...
Man kan inte dra max vad huvudsäkringen klarar utan att även kolla vad som drar på de olika säkringarna i huset.3 307an skrev:
3fas laddare för att vara tydlig sitter isåfall i bilen.
Laddboxen som felaktigt kallas laddare är en glorifierad kabel som har 3faser i ditt fall.
Men har bilen bara 2fas eller enfas så kommer en 3fas laddbox inte ändra på de
Dra ut kabeln ur bilen går givetvis bra, då upplåsningen av kabeln först stänger ned laddning på kontrollerat sätt. Men det kallar jag inte att bryta på matningssidan...M Mattan01 skrev:
Att bryta med ett rälä till matningen av mormorsladdaren tycker jag känns olämpligt just pga det jag skrev ovan. Än sämre att bara dra ur 220v shuckopluggen under pågående laddning.
Jag skulle nog förorda att bryta nåt annat, tex ett gammaldags direktverkande oljeelement eller VVB. Men mycket elektronik tycker inte om att bli nedstängt genom att bara fimpa strömmen, värmepumpar, spisar osv. Om du kör tex home assistant kan du ju "be" enheten stänga ned istället för att fimpa försörjningen?
Men alla blir saliga på sin sak. Många använder iPhone som undervattenstelefon när de badar. Det funkar säkert några gånger. Eller trycker plattan i mattan på sin bensinbil direkt efter start när det är -20 och utan motorvärme. Det mesta funkar, ett tag. Men jag försöker sköta mina prylar så de ska hålla länge, problemfritt...
Jag skulle råda dig till att ha en annan metod att reglera laddningen. Att "slå på" laddningen via en timer däremot tycker jag inte är något problem. Men oftast finns ju båda funktionerna inbyggda i bil eller laddare...