7 546 läst · 79 svar
8k läst
79 svar
Ladda två stycken laddhybrider samtidigt?
det är väll knappast relevant då problemet som påtalas är att eluttaget belastas under lång sammanhängande tid och därmed utvecklar värme, (max 5 timmar för en "normal" laddhybrid) i jämförelse med andra liknande laster som belastar under kortare tid och därmed inte hinner utveckla lika mycket värme.Hemingway skrev:
Men ett husbygge med byggfläktar pågår ju inte löpande på obestämd tid utan på sin höjd några månader. Min elbil laddas varje dag och inte bara på sin höjd några månader under en vinter.
Det är som utmattningen på en mekanisk axel, det är inte en begränsade faktor i 3 månader, men över 15 år är det ett relevant fall.
Du får det att låta som om reläer är dåliga även om de är rätt specade, vilket jag anser är rent skitsnack!A Alexn72 skrev:Relä är inte byggda för att bryta stora laster konstant, de kan göra de men på bekostnad av livslängden.
En kontaktor är bättre men fortfarande inte "problemfri" den heller.
Absolut är det många saker som startas så men när det börjar bli lite effekt i sakerna så krävs det mer av komponenterna.
Tänk dig en bil.... man kan bromsa så absen alltid går in... Men det sliter mindre om man släpper gasen först och låter hastigheten sjunka.
Reläet jag använder är specat för mekanisk livlängd på mer än 30 milj. från och tillslag och elektriskt mer än 100 000 vid den last jag har. Jag kanske får bryta max. 10 ggr per år. Reläet är avsett för att bryta. Med ditt resonemang så räcker det ju knappt med ett ställverk för att bryta om man ska överdriva.
Man måste ju självklart ha riktiga grejer, men bara påstå att reläer inte är så bra är inte vederhäftigt anser jag.
Anlogin med bilen hör inte hemma här!
Nackdelen är väl att man saknar lite funktioner för att ladda mot timpriser osv dock.K Kvackatore skrev:
Även laddare / bil riskerar nog spikar om man bryter så…M Mattan01 skrev:Du får det att låta som om reläer är dåliga även om de är rätt specade, vilket jag anser är rent skitsnack!
Reläet jag använder är specat för mekanisk livlängd på mer än 30 milj. från och tillslag och elektriskt mer än 100 000 vid den last jag har. Jag kanske får bryta max. 10 ggr per år. Reläet är avsett för att bryta. Med ditt resonemang så räcker det ju knappt med ett ställverk för att bryta om man ska överdriva.
Man måste ju självklart ha riktiga grejer, men bara påstå att reläer inte är så bra är inte vederhäftigt anser jag.
Anlogin med bilen hör inte hemma här!
Ett relä är generellt inte ämnat för att bryta strömmar, däremot finns det kraftreläer med rätt höga brytströmmar.M Mattan01 skrev:Du får det att låta som om reläer är dåliga även om de är rätt specade, vilket jag anser är rent skitsnack!
Reläet jag använder är specat för mekanisk livlängd på mer än 30 milj. från och tillslag och elektriskt mer än 100 000 vid den last jag har. Jag kanske får bryta max. 10 ggr per år. Reläet är avsett för att bryta. Med ditt resonemang så räcker det ju knappt med ett ställverk för att bryta om man ska överdriva.
Man måste ju självklart ha riktiga grejer, men bara påstå att reläer inte är så bra är inte vederhäftigt anser jag.
Anlogin med bilen hör inte hemma här!
Om inget annat sägs så kan man ofta höfta med att ett relä har ungefär 1/10-del i brytförmåga vs ledningsförmåga. De flesta kraftigare reläer har brytström tydligt utmarkerat, har de inte det? Räkna med 1/10-del.
Funkar det ändå att bryta hela märkström? Ja, oftast de första gångerna, sedan får man sputter på kontaktorn som leder till varmgång framledes.
Ja det är mycket tyckande här på forumet om reläer. Jag använder mig av ett relä som är speciellt för övervakning av fasström och brytning av strömmen. För övrigt så finns det olika metoder för undvika problem på själva kontakterna.D Dkvist skrev:Ett relä är generellt inte ämnat för att bryta strömmar, däremot finns det kraftreläer med rätt höga brytströmmar.
Om inget annat sägs så kan man ofta höfta med att ett relä har ungefär 1/10-del i brytförmåga vs ledningsförmåga. De flesta kraftigare reläer har brytström tydligt utmarkerat, har de inte det? Räkna med 1/10-del.
Funkar det ändå att bryta hela märkström? Ja, oftast de första gångerna, sedan får man sputter på kontaktorn som leder till varmgång framledes.
Kopierat från Wikipedia:
Relä (franska: relais, tex 'hästbyte vid skjutshåll'[1]) är en reglerteknisk elektrisk anordning, där en svag styrspänning kan styra slutande och öppnande av en annan elektrisk krets där både spänning och ström kan vara betydligt större.
Tyckande är väl lite väl hårt. Rätt relä på rätt plats är såklart rätt.M Mattan01 skrev:Ja det är mycket tyckande här på forumet om reläer. Jag använder mig av ett relä som är speciellt för övervakning av fasström och brytning av strömmen. För övrigt så finns det olika metoder för undvika problem på själva kontakterna.
Kopierat från Wikipedia:
Relä (franska: relais, tex 'hästbyte vid skjutshåll'[1]) är en reglerteknisk elektrisk anordning, där en svag styrspänning kan styra slutande och öppnande av en annan elektrisk krets där både spänning och ström kan vara betydligt större.
Det viktigaste är att man ser vad brytningsström på reläet är vilket ofta är en magnitud lägre än vad ledningsförmågan i samma relä är om nu diskussionen handlade om att bryta strömmen.
Ett relä kan inte övervaka någon ström, men kan säkert vara en ingående del av en produkt med syftet att övervaka ström och agera på stimuli.
Skillnaden mellan ett relä och en enhet ämnad för att bryta strömmen är funktionellt inte så stor. Om du ni gillar att ha källor så är wikipedias svenska sida för kontaktorer helt ok:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontaktor
"En kontaktor fungerar likt ett relä, men är mer lämpligt för att styra starkare elektriska strömmar. Detta sker genom grövre kontaktytor som ger högre ledararea i brytaren, och högre kraft i aktiveringen vilket minskar slitage och förebygger sammansvetsning av kontakterna. Kontaktorn manövreras av en styrspänning som antingen bryter eller sluter kretsen."
Det är nog rätt vanligt att relä och fjärrströmbrytande gerät är synonymer i folkmun.
Det här "reläet" som jag refererade till kallas faktiskt frör "strömövervakningsrelä" av tillverkare ! Det är den vedertagna benämningen om man inte är ordpolis. Det blir galet om vi ska komma in på definition i detalj på "relä". Jag vill bara påpeka att reläer faktiskt också kan bryta el vilket en del tydligen ställer sig frågande .till.
Det verkar inte som du vill förstå att den uppsättningen är direkt olämplig.M Mattan01 skrev:Det här "reläet" som jag refererade till kallas faktiskt frör "strömövervakningsrelä" av tillverkare ! Det är den vedertagna benämningen om man inte är ordpolis. Det blir galet om vi ska komma in på definition i detalj på "relä". Jag vill bara påpeka att reläer faktiskt också kan bryta el vilket en del tydligen ställer sig frågande .till.
Om du istället använder samma relä men bryter signalen så kommer den troligen överleva dig.
Nu är vi några stycken som påtalat de olämpliga i din installation.
Det jag undrar är om du funderat på hur laddare och batteri mår när man fimpar strömmen? Det borde även kunna bli spikar där även om reläet överlever?M Mattan01 skrev:Det här "reläet" som jag refererade till kallas faktiskt frör "strömövervakningsrelä" av tillverkare ! Det är den vedertagna benämningen om man inte är ordpolis. Det blir galet om vi ska komma in på definition i detalj på "relä". Jag vill bara påpeka att reläer faktiskt också kan bryta el vilket en del tydligen ställer sig frågande .till.
Det har installerats för över 11 år sedan och funkar utmärkt via Charge Amps laddkabel trots alla påpekanden. Tala om för mig hur jag skulle komma åt CP signalen då för 11 års edan med en ovetande elektriker.
Ok, bra. Kan ju vara bra laddare, bra bil eller tur... Eller att problemet inte är så stort.M Mattan01 skrev:
Jag tycker dock man, när det finns dedicerade laddare som troligen inte (med bidrag) blir dyrare än denna lösning, ska rekommendera det som en bra lösning, men uppenbarligen har det funkat för dig så det är bara att gratulera!