7 546 läst · 79 svar
8k läst
79 svar
Ladda två stycken laddhybrider samtidigt?
Får enligt lag ja.M Mattan01 skrev:
Men de finns inget som skulle försvara att man ska bryta på den sidan.
Läs hela inlägget så har du premisserna.
Ska man sätta en kontaktor som ska bryta på matningssidan så får du gärna förklara varför man hempular på de mest korkade sett man kan och inte sätter in en laddbox som sköter det från början.
Det är inte de mitt inlägg handlar om.
Så matningen om man följer mitt inlägg ska vara obruten under laddning.
Men berätta gärna vilket scenario som man vill bryta strömmen på matningen för att stoppa bilens laddning under pågående laddning
Installerat av behörig elektriker med relä för att känna av strömgräns för att bryta laddning så att huvudsäkring inte löser ut. Inget hempul ochkorkat som du insinuerar!A Alexn72 skrev:Får enligt lag ja.
Men de finns inget som skulle försvara att man ska bryta på den sidan.
Läs hela inlägget så har du premisserna.
Ska man sätta en kontaktor som ska bryta på matningssidan så får du gärna förklara varför man hempular på de mest korkade sett man kan och inte sätter in en laddbox som sköter det från början.
Det är inte de mitt inlägg handlar om.
Så matningen om man följer mitt inlägg ska vara obruten under laddning.
Men berätta gärna vilket scenario som man vill bryta strömmen på matningen för att stoppa bilens laddning under pågående laddning
Jo det är hemmapuleri.M Mattan01 skrev:
Du bryter fortfarande en last som går att stänga av genom att bryta signalen till laddaren.
Matningen bryter man inte.
Sätt reläet att bryta CP signalen istället så har du inga relä som slits
Motorvärmare går i princip bara i kyla, du skriver själv -20 grader. Jämför det med värmeutvecklingen att köra längre tid i +25 grader för eluttaget. Ganska stor skillnad va? Tänk även om eluttaget är i solen.C CN123 skrev:En typisk laddhybrid (Kia Niro, Passat, Mitsubishi Outlander mfl) laddar från tomt till fullt (ca10 kwh) på ca 4,5 timmar vid 10A, (och kan såklart ladda långsammare om man vill minska risken för varmgång).
En typisk motor och kupévärmare drar 10A och bör vara igång i 3 timmar vid -20.
Vad är det som händer under de sista 1,5 timmarna som gör att det går från att vara så pass riskfritt att man monterar motorvärmarstolpar i parkeringsgarage där eventuell brand skulle få otroliga konsekvenser till att bedömas som riskfyllt när det är samma last fast under lite längre tid?
På min förra arbetsplats så smälte ett eluttag i omklädningsrummet där några hade pluggat in en elektrisk fläkt som gick på 10A i ett knappt år. Allt var helt nybyggd och även elen.
Jag som har tillverkat några egna laddboxar kan ju fylla i lite här...A Alexn72 skrev:Man kan inte dra max vad huvudsäkringen klarar utan att även kolla vad som drar på de olika säkringarna i huset.
3fas laddare för att vara tydlig sitter isåfall i bilen.
Laddboxen som felaktigt kallas laddare är en glorifierad kabel som har 3faser i ditt fall.
Men har bilen bara 2fas eller enfas så kommer en 3fas laddbox inte ändra på de
Laddboxen är reläer på faserna (jag har använt riktiga kontaktorer istället i mina byggen) och en mikroprocessor som signalerar på en signalledare med PWM (pulsbreddsmodulering) vilken ström som erbjuds av nätsidan. Bilen lägger in resistorer i serie med nätsignalen (som ligger på 12V olastad) och man kan därmed sänka spänningen till 9V (ansluten, laddar inte) och 6V (laddar, finns även 3V som betyder att det måste finnas en fläkt för att laddning får ske, men den används i praktiken aldrig numera).
Förutom detta så måste det finnas en jordfelsbrytare av typ B (jag har lagt den utanför i mitt fall) eller en godkänd likströmsdetektion på kraftanslutningen så att man inte får likströmmar som kan mätta en JFB av typ A.
Men det gäller ju bara om man har två faser fram i olika ledare, men bara har en nolla tillbaka. Har man ändå dragit frem flera fasledare så finns det ju verkligen ingen orsak att inte ha dem på olika faser också.A Alexn72 skrev:
Ja det har du ju såklart helt rätt i! Då är ju en värmefläkt precis som du skriver en rättvisare jämförelse. Byggfläktar finns ju dessutom upp till 3kw i handeln, att köra en sån på full fräs för att hålla ett stort garage eller pågående husbygge varmt bör ju i jämförelse med att ladda en laddhybrid vara extremt risktfyllt.Hemingway skrev:
Motorvärmare går i princip bara i kyla, du skriver själv -20 grader. Jämför det med värmeutvecklingen att köra längre tid i +25 grader för eluttaget. Ganska stor skillnad va? Tänk även om eluttaget är i solen.
På min förra arbetsplats så smälte ett eluttag i omklädningsrummet där några hade pluggat in en elektrisk fläkt som gick på 10A i ett knappt år. Allt var helt nybyggd och även elen.
Värmefläkten går ju i intervaller med hjälp av en termostat. Min värmefläkt (som även är ansluten till tre-fasuttag) går väldigt sällan ens en timme, sedan flera timmars paus till nästa gång.C CN123 skrev:Ja det har du ju såklart helt rätt i! Då är ju en värmefläkt precis som du skriver en rättvisare jämförelse. Byggfläktar finns ju dessutom upp till 3kw i handeln, att köra en sån på full fräs för att hålla ett stort garage eller pågående husbygge varmt bör ju i jämförelse med att ladda en laddhybrid vara extremt risktfyllt.
Det finns faktiskt få andra maskiner eller applikationer som används som ger max belastning i flera timmar, förutom laddning av elbilar/laddhybrider.
Hårtork, mikro, ugn, spis, hobbymaskiner, spabad, m.m. går ju sällan särskilt länge utan paus.

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 387 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 387 inlägg
Mjo tänkte inte i dom banorna då TS i urspringsinlägget uppgav 2,5mm2, C16 och samma uttag som tilltänkt applikation. Varför man skulle dra fram 2grupper på samma fas som delar nolla och jord(jord bör klara sig med 1,5mm2 om man räknar på det) lät lite konstigt i mina öron.A Alexn72 skrev:
Jasså? På merparten av alla husprojekt jag har varit har man ställt in en eller flera byggfläktar , när det inte har räckt ( gått för fullt utan att effekten räckt till) så har man ställt in en till. Detsamma har gällt vid uppvärmning av exempelvis garage och uterum som normalt är kalla men som värms vid behov, då går fläkten såklart med termostat men beroende på värmebehov så kan det ju ta många timmar.Hemingway skrev:
Värmefläkten går ju i intervaller med hjälp av en termostat. Min värmefläkt (som även är ansluten till tre-fasuttag) går väldigt sällan ens en timme, sedan flera timmars paus till nästa gång.
Det finns faktiskt få andra maskiner eller applikationer som används som ger max belastning i flera timmar, förutom laddning av elbilar/laddhybrider.
Hårtork, mikro, ugn, spis, hobbymaskiner, spabad, m.m. går ju sällan särskilt länge utan paus.
Relä är inte byggda för att bryta stora laster konstant, de kan göra de men på bekostnad av livslängden.M Mattan01 skrev:
En kontaktor är bättre men fortfarande inte "problemfri" den heller.
Absolut är det många saker som startas så men när det börjar bli lite effekt i sakerna så krävs det mer av komponenterna.
Tänk dig en bil.... man kan bromsa så absen alltid går in... Men det sliter mindre om man släpper gasen först och låter hastigheten sjunka.
Men ett husbygge med byggfläktar pågår ju inte löpande på obestämd tid utan på sin höjd några månader. Min elbil laddas varje dag och inte bara på sin höjd några månader under en vinter.C CN123 skrev:Jasså? På merparten av alla husprojekt jag har varit har man ställt in en eller flera byggfläktar , när det inte har räckt ( gått för fullt utan att effekten räckt till) så har man ställt in en till. Detsamma har gällt vid uppvärmning av exempelvis garage och uterum som normalt är kalla men som värms vid behov, då går fläkten såklart med termostat men beroende på värmebehov så kan det ju ta många timmar.
Det är som utmattningen på en mekanisk axel, det är inte en begränsade faktor i 3 månader, men över 15 år är det ett relevant fall.