jag lyckades hitta en utan kartong för 800kr på bauhaus fynd i örebro:)
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Beställde från Tyskland.

Även jag har problem med strömbrytaren. Har frågat Metabo och dom menar att man alltid ska köra med dammsugare för att inte riskera att spån sugs in i maskinen. Kan vara därför knappen fastnar. Men när man kör väggpanel utomhus känns det väldigt bökigt att hålla på med dammsugare.

För mig är strömbrytaren numera permanent på. Den går ej att rubba alls längre. Jag har vant mig och lägger ner den på sida på marken och rycker sedan ut strömsladden.

Men jag tycker det är en säkerhetsrisk att maskinen inte går att stänga av. Det är också risk att den kommer åt något innan jag hunnit rycka ut sladden.

Funderar på att kapa sladden och sätta en strömbrytare på sladden i stället, men då gäller väl inte garantin längre. Eller?
 
SnickareHobb skrev:
Beställde från Tyskland.

Även jag har problem med strömbrytaren. Har frågat Metabo och dom menar att man alltid ska köra med dammsugare för att inte riskera att spån sugs in i maskinen. Kan vara därför knappen fastnar. Men när man kör väggpanel utomhus känns det väldigt bökigt att hålla på med dammsugare.

För mig är strömbrytaren numera permanent på. Den går ej att rubba alls längre. Jag har vant mig och lägger ner den på sida på marken och rycker sedan ut strömsladden.

Men jag tycker det är en säkerhetsrisk att maskinen inte går att stänga av. Det är också risk att den kommer åt något innan jag hunnit rycka ut sladden.

Funderar på att kapa sladden och sätta en strömbrytare på sladden i stället, men då gäller väl inte garantin längre. Eller?

Fast garantin ska väl användas just om knappen fastnat? Annars lär de väl försöka hävda att garantin inte gäller för att maskinen gått konstant?
Alternativt byta hela sladden, så du kan byta tillbaka vid behov.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ni som använder fräsen till fasad, hur gör ni med spikar? Jag har en handspikad (ej spikpistol) fasad av fjällpanel som behöver målas om, spikskallarnaspikskallarna ligger flush med trät, några sticker ut lite. Kör ni mellan spikraderna och tar det sista med skrapa, eller slår ni in spikarna innan?
 
M
Tigger skrev:
Lurkat på trådarna om lackfräsen och igår kom den hem från toolshop. Behövde inte ens byta sladdställ, bara att skruva av den fastskruvade engelska adaptern från den svenska diton och köra.

Hade aldrig trott att det kunde vara så kul att skrapa lack och färg. Igensatta slippapper kan man ju glömma helt!

Frugan körde av halva källartrappen på några timmar och resten lär försvinna ikväll.

Jag som inte riktigt hämtat mig från sänksågsnirvanat är som en nyförälskad tonåring på hormonkur!

Life is good!

/M
Vad heter lackfräs på Engelska? Försökte hitta på en engelsk site men hittade inget.
 
KungAnka skrev:
Ni som använder fräsen till fasad, hur gör ni med spikar? Jag har en handspikad (ej spikpistol) fasad av fjällpanel som behöver målas om, spikskallarnaspikskallarna ligger flush med trät, några sticker ut lite. Kör ni mellan spikraderna och tar det sista med skrapa, eller slår ni in spikarna innan?
Undrar lite samma sak; kan man köra rakt över spikar och metallbeslag? Jag renoverar en trappa med metallist och körde rakt över alltihop. Resultatet blev utmärkt men det kanske inte är bra för skär och maskin? Ser inga tydliga skador dock.
 
KungAnka skrev:
Ni som använder fräsen till fasad, hur gör ni med spikar? Jag har en handspikad (ej spikpistol) fasad av fjällpanel som behöver målas om, spikskallarnaspikskallarna ligger flush med trät, några sticker ut lite. Kör ni mellan spikraderna och tar det sista med skrapa, eller slår ni in spikarna innan?
Från början försökte jag slå in spikarna, men gör det inte längre (om nu inte spiken sticker ut flera mm).

Jag kör bara över spikarna. Den fräser ner spikskallarna på de spikar som är närmast ytan. Det slöar ner stålen, men inte så man tänker på det efter en enstaka spik. Men när man kört en timme eller två vänder jag skären ett kvarts varv och helt plötsligt tar maskinen jättebra igen. :)

Fick med en massa extraskär med maskinen, men har faktiskt inte bytt skär mer än en gång hittills (har i och för sig bara fräst en fasad och en lackad trätrapp).
 
En nygammal fråga: Var köper man bäst och billigast nya skär?
Uthyrningsfirmorna borde ha exempelvis, men de är nog inte så billiga. Beijers? Hornbach?
 
Jag köpte på duabhuset. Kanske inte billigast, men nån hundring hit eller dit lär inte drabba någon fattig =)
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3702

Angående spikar. Jag körde över en spik idag som stack upp mer än det såg ut som bakom färgen. Lackfräsen drog ur den säkert 3cm och kröktetill den lite. Eller om den var i spikad med lite krök. Efter det och ett par spikar som bara gnisslat lite under fräsen så tycker jag den blev lite slöare. Eller satt färgen hårdare längre bort på min vägg.

Min powerknapp hakade sig av spån/damm efter 45minuters fräsande. =(

Nu till mitt nästa problem. Hur har ni lackfräsare löst det med att få bort färg i springor/spontar mellan plankorna?
https://www.byggahus.se/forum/fasad...fran-sponten-mellan-plankorna-pa-fasaden.html
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
arlukin skrev:
Jag köpte på duabhuset. Kanske inte billigast, men nån hundring hit eller dit lär inte drabba någon fattig =)
[länk]

Angående spikar. Jag körde över en spik idag som stack upp mer än det såg ut som bakom färgen. Lackfräsen drog ur den säkert 3cm och kröktetill den lite. Eller om den var i spikad med lite krök. Efter det och ett par spikar som bara gnisslat lite under fräsen så tycker jag den blev lite slöare. Eller satt färgen hårdare längre bort på min vägg.

Min powerknapp hakade sig av spån/damm efter 45minuters fräsande. =(

Nu till mitt nästa problem. Hur har ni lackfräsare löst det med att få bort färg i springor/spontar mellan plankorna?
[länk]
2755:- i Metabox tror jag är ett riktigt bra pris! :)
 
Om man ska renovera en gammal sjuttiotals furutrappa är detta rätt verktyg för jobbet?
 
Det beror på vad som är fel med trappan. Men troligen är det rätt verktyg om du behöver ta bort massa färg. Alternativt är det varmluftspistol och skrapa du ska använda, det är billigare, kommer åt bättre och sprider mindre skräp. Men tar längre tid. Troligen behöver du använda skrapa och kniv oavsett, lackfräsen kommer inte in i hörnen. Men den är väldigt snabb där den kommer åt.
 
Det är en lackad trappa. Lite osäker på hur man ska gå tillväga. Närbild av ett steg i en lackad trätrappa, med slitage och märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.