I regel behöver man ju inte ta bort all färg innan man målar om. Det hänger ju på skicket på färgen och underlaget. Men i dom fall trärent är det rätta alternativet så är lackfräsen den rätta maskinen.

Några bekanta har en altan som de oljat in med pigmenterad olja med tveksamt resultat, och sen har de byggt till altanen med resultat att de har två olika nyanser. Skulle en lackfräs kunna få bort den pigmenterade nyansen på gamla altandelen?

pelpet skrev:
Några bekanta har en altan som de oljat in med pigmenterad olja med tveksamt resultat, och sen har de byggt till altanen med resultat att de har två olika nyanser. Skulle en lackfräs kunna få bort den pigmenterade nyansen på gamla altandelen?
Lackfräsen är till för att ta bort färg som ligger på ytan av trät, inte olja som absorberats av trät. Därför tror jag knappast att det skulle bli ett bra resultat.

pelpet skrev:
Lackfräsen verkar ju hur bra som helst. Jag trodde handskrapning & speedheater var det enda alternativet för att skrapa färg men uppenbarligen inte. Nåväl - är lackfräsen rätt för följande jobb?

Kladdigt golv: Govlet i ett ett rum med trägolv lackades för en massa år sedan men det blev fel på något sätt, hela golvet blev kladdigt. När möbler har stått ett tag får man nästan dra loss dem. Planen är att hyra en golvslip och slipa och lacka, men man kanske ska lackfräsa först eller istället för att slipa?

Garagefasad: Ca 15 m2 garagefasad liggande fjällpanel ska målas om i samma färg.

Måla fönster: Vanlig klassisk ommålning av fönster i samma färg. Troligen skall ena rutan ersättas av energiglas.
Ja det är ett fantastiskt verktyg, men användningsområdet är kanske lite begränsat. Jag tror inte det är någon bra idé att köra fräsen på ditt kladdiga golv. Vitsen är att fräsen får "glida" på ytan vilket låter svårt, och det som är kladdigt kan nog fastna i skären. Jag skulle gissa att det blir så.
Fasaden behöver du troligen inte få trären om det ska på samma färg. Då är det nog mest onödigt jobb?
Fönstrena kanske man vill vara lite försiktig med. Det borde funka fint så länge den inte tar djupt. Ställ den på 0 mm eller t.om. mindre än så och prova. Men tänk på att om man någonstans kommer åt lite bättre pga en utbuktning så går det fort att få bort rätt mycket trä. Sen kommer du ju inte åt överallt på ett fönster riktigt antar jag.

mrVoodoo skrev:
Det fina är ju att den tar både undertill och på sidan, glöm inte att fälla ner skyddet på sidan bara när du är klar med "vinkelfräsning" så man inte pillar in nåt finger där.

EDIT
Jag tror i vilket fall att du skulle var galet nöjd med maskinen. Tidsbesparingen jämfört med att slipa är ju på gränsen till löjlig.
Fattar jag rätt att maskinen kan ta både plankan i min fasad men även sidan av läkten samtidigt så man slipper vrida maskinen för att få sidan på läkten ren från färg?

Isf är ju denna maskin guds gåva till fasadmålaren :D

//Lello

Martin_B
Lello skrev:
Fattar jag rätt att maskinen kan ta både plankan i min fasad men även sidan av läkten samtidigt så man slipper vrida maskinen för att få sidan på läkten ren från färg?
Ja det stämmer. Dock bara upp till en viss höjd (så högt som skäret tar). Man viker bara upp den lilla plastluckan (som för övrigt lätt går sönder av misstag) och kör maskinen mot kanten. Akta fingrarna bara, när den lilla luckan är uppfälld.

Ok låter kanon..

Hur högt tar den tro..? :)

Lello skrev:
Ok låter kanon..

Hur högt tar den tro..? :)
Den tar två skär-höjder, borde vara knappa 2 cm gissningsvis.

• Gilla
Lucioperca
  • Laddar…
Ok tack,. :)

En märklig trådbump kanske, men ni som också har ett sånt här eminent verktyg; har ni varit med om att maskinen har spånat nåt så pass grönjävligt att on/offswitchen har blivit igensatt med spån och damm? Den vibrerar ju i princip ingenting, fräsen, och jag hade den kopplad till grovisen. Peltorlurar på såklart med P3 Dokumentär på rätt bra volym och skulle lägga ifrån mig fräsen för att dammsuga upp lite spån som hamnat vid sidan av. Märkte att dammsugaren inte bröt när jag stängde av fräsen och tittade efter - nejdå, där spann skären runt i 10.000 rpm..

är det bara min, eller beter sig era likadant?

Jag har inte varit med om det med min lackfräs, men med vinkelslipen var jag med om det för inte så länge sen när jag slipade färg från putsade källarväggar. Knappen gled inte till baka av sig själv när jag tryckte på den. Jag var tvungen att dra den till avstängningsläge pga av slipdammet som lagt sig under knappen. Så det kan nog mycket väl hända med lackfräsen också eftersom den har en likadan knapp som en vinkelslip.

ja visst är det så. blev lite spak bara, jag var liksom halvvägs ner med den på trappen som jag höll på att fräsa. vill inte ens tänka mig vad som hade hänt om jag satt ner den utan att hålla i.

Hej!

Är på gång att beställa en lackfräs. Noterade att det finns två olika serienummer, den ena, som finns på Metabos svenska sida heter 6.00724.70. Fräsen på Metabos tyska sida heter 6.00724.00. Olika beroende på land, men identisk produkt? Jag vet inte men rubart.de har båda varianterna och den som slutar på #70 är 30 € dyrare. Någon som vet?

dacolonel skrev:
Hej!

Är på gång att beställa en lackfräs. Noterade att det finns två olika serienummer, den ena, som finns på Metabos svenska sida heter 6.00724.70. Fräsen på Metabos tyska sida heter 6.00724.00. Olika beroende på land, men identisk produkt? Jag vet inte men rubart.de har båda varianterna och den som slutar på #70 är 30 € dyrare. Någon som vet?
Den som slutar på 70 levereras i Metabox/Metaloc (systainer)
metabo-metaloc-werkzeugkiste.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.