115 450 läst · 195 svar
115k läst
195 svar
Lackfräs, Metabo LF 724S, hur bra är den?
Här kommer en sunkig iPhonebild. Det som inte ser skrapat ut är vad vi lyckades åstadkomma med speedheatern. Jag älskar lackfräsen!
Tar era maskiner trots att ni har den inställd på noll eller tom under noll? Jag kör på noll mm och kör istället många gånger fram och tillbaka. Tog tid igår och jag gör 20min/m2 på det sättet. Känns lite risky att gå djupare men sen när jag går på fasaderna där färgen inte släppt och vi inte redan handskrapat kommer jag såklart behöva gå djupare ändå för att det inte ska ta allt för lång tid.
Tar era maskiner trots att ni har den inställd på noll eller tom under noll? Jag kör på noll mm och kör istället många gånger fram och tillbaka. Tog tid igår och jag gör 20min/m2 på det sättet. Känns lite risky att gå djupare men sen när jag går på fasaderna där färgen inte släppt och vi inte redan handskrapat kommer jag såklart behöva gå djupare ändå för att det inte ska ta allt för lång tid.
Har aldrig testat att köra på noll läget, kommer jag ihåg ska jag testa när jag skall gå över några trösklar i veckan som skall bli som nya igen med minimal ansträngning.
Kul iaf att du är nöjd med maskinen, vi är ju faktiskt inte så många som äger denna fantastiska skapelse.
Kul iaf att du är nöjd med maskinen, vi är ju faktiskt inte så många som äger denna fantastiska skapelse.
Medlem
· stockholms län
· 31 inlägg
Handskrapning känns inte som ett alternativ efter 3 timmars svärande och 3 m2 yta avverkad .Efter alla lovord som haglat över denna maskin har jag beställt en egen genom tyska Ebay för 2 250 kr ink. frakt.
http://community.familyhandyman.com...ce_blog/archive/2010/09/23/paint-remover.aspx
Nu jädrar!
http://community.familyhandyman.com...ce_blog/archive/2010/09/23/paint-remover.aspx
Nu jädrar!
hmm, undrar om detta kan vara nåt för mig till kommande trapprenovering..
Har en rak trappa som har en nerfräst yta så att en linoleummatta får plats i nerfräsningen..
Har dock inte bestämt mig om det ska bli målad trapp eller om man ska köra med stepkit eller liknande..
Har en rak trappa som har en nerfräst yta så att en linoleummatta får plats i nerfräsningen..
Har dock inte bestämt mig om det ska bli målad trapp eller om man ska köra med stepkit eller liknande..
Vilket du än gör så är lackfräsen inte ett bra vektyg för det ändamålet.
Det är ett förträfligt arbetsredskap,men passar inte till att ta bort delar av en trappnos,bättre med en slipmakin av något slag. För limmet som blir kvar när du tagit bort plastmattan från stegen så passar ett multiverktyg bättre Fein eller Bosch.
Det är ett förträfligt arbetsredskap,men passar inte till att ta bort delar av en trappnos,bättre med en slipmakin av något slag. För limmet som blir kvar när du tagit bort plastmattan från stegen så passar ett multiverktyg bättre Fein eller Bosch.
Den tuggar i sig limmet på nolltid, och sen fernissan under.MÅLLGAN skrev:Vilket du än gör så är lackfräsen inte ett bra vektyg för det ändamålet.
Jag har en teori, men har inte hunnit testa den fullt ut än, vad gäller arbetsdjup och färg/lack/kåda som kladdar på skären.
Jag tror att det möjligen kan vara så att när man kör "försiktigt" med litet djup så blir skären varmare vilket gör att det kladdar med. Kladdet bygger på och gör att det tar ännu mindre vilket ger mer värmeutveckling och så vidare. Jag tror därför att man ska köra så djup som man vågar, idealt så man tar färgen och ett uns av trät. Då jobbar man mest effektivt, får minst värme och slipper därför kladdet i större utsträckning.
Någon med liknade erfarenhet?
/M
Jag tror att det möjligen kan vara så att när man kör "försiktigt" med litet djup så blir skären varmare vilket gör att det kladdar med. Kladdet bygger på och gör att det tar ännu mindre vilket ger mer värmeutveckling och så vidare. Jag tror därför att man ska köra så djup som man vågar, idealt så man tar färgen och ett uns av trät. Då jobbar man mest effektivt, får minst värme och slipper därför kladdet i större utsträckning.
Någon med liknade erfarenhet?
/M
Det stämmer väl med teorierna kring skärande bearbetning. Med s.k. spånavskiljande bearbetning måste man låta eggen skära en spåna. Annars blir det mest värme och fasförslitning, vilket betyder att man får stort slitage på släppningssidan av eggen. Värmen i sig gör att man hamnar i ett förslitningsmekanismområde, där högtemperaturkorrosion (sic!) dominerar förslitningen, i stället för abrasiv förslitning. Hårdmetallen i träbearbetande eggar är i regel optimerad för abrasiv förslitning. Vid metallbearbetning har man i regel eggarna belagda med ett-eller fler keramiska skikt för att bättre kunna motstå kemisk förslitning.