Ivenblixt skrev:
Om du vill gynna den inhemska handeln så säljer Duabhuset för 2900:-. Inte så jättestor skillnad då mot Tyskland. Kanske bara jag som tycker sånt är lite viktigt?
Vill man lägga ut mer pengar för sakens skull är det väl bättre att skänka mellanskillnaden till tex Radiohjälpen eller liknande.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ivenblixt skrev:
Om du vill gynna den inhemska handeln så säljer Duabhuset för 2900:-. Inte så jättestor skillnad då mot Tyskland. Kanske bara jag som tycker sånt är lite viktigt?
Som konsument har man två uppgifter, dels att gynna sverige, dels att nyttja sin konsumentmakt att signalera när något är galet, som när verktyg är dubbelt så dyra här som i nåt grannland.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Som konsument har man två uppgifter, dels att gynna sverige, dels att nyttja sin konsumentmakt att signalera när något är galet, som när verktyg är dubbelt så dyra här som i nåt grannland.
Precis. Därför väljer jag den billigaste näthandlaren i Sverige eftersom jag redan själv hittat och valt produkten och således inte behöver någon hjälp med det. Då handlar det bara om pris.
Jag jobbar själv hos en distributör inom en annan bransch där vi dagligen får slåss med stora tyska näthandlare som säljer för UNDER våra inköpspriser. Därför gynnar jag gärna den inhemska handlen när skillnaden inte är så stor. Skulle alla ta 3 800:- för lackfräsen i Sverige hade jag inte tvekat att handla utomlands.

Men nu vart det väldigt OT :)

Nu har väl just Duab som princip att undvika dyra svenska mellanhänder och köper säkert in sina lackfräsar från samma källa som dom tyska handlarna gör. Så eg är bara momsskillnaden mellan Sverige och Tyskland rättfärdigad och inte närmare en tusenlapp som det handlar det handlar om här.
Vidare så är det oklart om Duab packar maskinen i kartong, väska eller metabox.

Nimajneb skrev:
Nu har väl just Duab som princip att undvika dyra svenska mellanhänder och köper säkert in sina lackfräsar från samma källa som dom tyska handlarna gör. Så eg är bara momsskillnaden mellan Sverige och Tyskland rättfärdigad och inte närmare en tusenlapp som det handlar det handlar om här.
Vidare så är det oklart om Duab packar maskinen i kartong, väska eller metabox.
Metabox.

Ivenblixt skrev:
Metabox.
Lustigt att dom inte skriver ut det då mervärdet är ung en femhundring. :)

Nimajneb skrev:
Lustigt att dom inte skriver ut det då mervärdet är ung en femhundring. :)
Så pass? Hur kommer den annars? Dom kan väl inte skicka den i en kartong bara?

Varför skulle de inte kunna det? Finns många märkesmaskiner som säljs i en pappkartong.

Den säljs i kartong, väska eller Metabox. Prislappen stiger beroende på förpackningen. På tyska ebay brukar alla varianter finnas tex.

Nu har jag fräst bort färg från husfasaden i några timmar och kan konstatera att det är betydligt enklare att arbeta med lackfräsen än att stå och skrapa för hand. Arbetet går dessutom minst dubbelt så fort. Inledningsvis ställde jag lackfräsen på 0 mm men har etappvis ändrat till 1 mm. Upplever ändå att det tar sin stund att fräsa bort färgen, men när det väl är gjort så tuggar den trä i sådan fart att det gäller att vara lätt på handen. Plastlocket längst fram rök efter en halvtimmes fräsande. Locken på sidorna är ännu kvar, men det är bara en tidsfråga innan de ryker. Av säkerhetsskäl har jag plockat bort bladen på sidan. Någon skillnad märks inte!? Maskinen är förhållandevis tung, särskilt om man kör med enhandsfattning, fast det ska man ju inte göra. :rolleyes:

Jag är mycket nöjd med köpet och det kan bara bli bättre när jag hittar rätt teknik och inställning. Arbetet med att få bort lös färg på fasaden har gått från att vara en rejäl pina till att vara tycka att arbetet är relativt "roligt". Med tanke på vad arbetet underlättas så får man anse att maskinen är ett kap, oavsett om man betalar tyskt eller svenskt pris.

Vad har ni ställt in för djup på era lackfräsar när ni kör fasad?

Germanpilsner skrev:
Nu har jag fräst bort färg från husfasaden i några timmar och kan konstatera att det är betydligt enklare att arbeta med lackfräsen än att stå och skrapa för hand. Arbetet går dessutom minst dubbelt så fort. Inledningsvis ställde jag lackfräsen på 0 mm men har etappvis ändrat till 1 mm. Upplever ändå att det tar sin stund att fräsa bort färgen, men när det väl är gjort så tuggar den trä i sådan fart att det gäller att vara lätt på handen. Plastlocket längst fram rök efter en halvtimmes fräsande. Locken på sidorna är ännu kvar, men det är bara en tidsfråga innan de ryker. Av säkerhetsskäl har jag plockat bort bladen på sidan. Någon skillnad märks inte!? Maskinen är förhållandevis tung, särskilt om man kör med enhandsfattning, fast det ska man ju inte göra. :rolleyes:

Jag är mycket nöjd med köpet och det kan bara bli bättre när jag hittar rätt teknik och inställning. Arbetet med att få bort lös färg på fasaden har gått från att vara en rejäl pina till att vara tycka att arbetet är relativt "roligt". Med tanke på vad arbetet underlättas så får man anse att maskinen är ett kap, oavsett om man betalar tyskt eller svenskt pris.

Vad har ni ställt in för djup på era lackfräsar när ni kör fasad?
Jag har märkt att det är rätt olika hur snabbt den tuggar sig igenom färglagret. På vissa ställen är det som att den krackelerar och försvinner direkt, medan man på andra ställen mer får nöta bort den. Det där med plastlocken verkar vara ett välkänt problem. Smart att ta bort sidoskären när man inte använder dom. Säkert där skaderisken är högst också. Håller med om att den är lite tung. Provade utan dammsugare och då blir det bra mycket smidigare och känns lättare. Kanske kommer köra så när man ändå är ute.

Antar för övrigt att du menar att du ställt den på 0,1mm, inte 1mm?

Håller med om att det nästan är "kul". Tillfredsställelsen av att det blir så fin yta och att det försvinner så fort är det nog som gör det.

Jag har precis börjat köra lite djupare (nu när man fått in snitsen lite mer) och kör då 0,1mm. Kommer nog gå ytterligare lite djupare sen när jag kommer till den sida som inte börjat flagna färg än.

Jag tycker det finns en relevant fråga som ingen verkar svara på. :confused: Vad är skillnaden på lackfräsen och en elhyvel? Alltså iom att man ställer in avståndet så hyvlar den väl ned hela ytan?

Martin_B
Skillnaden är inte jättestor i teorin, även om skärtekniken är olika. Man kan naturligtvis "lackfräsa" även med en elhyvel, men ett av problemen är att elhyveln inte kommer åt överallt. Med lackfräsen kommer man ända in till kanten samt även nästan ända in i hörnen (blir bara en liten trekant kvar som man kan slipa bort).
Sedan skärs färgen bort på olika sätt... det blir skillnad i resultat.
Min erfarenhet säger också att elhyvelns blad är bra mycket känsligare än lackfräsens skär. Elhyvelblad brukar inte se så vackra ut när de har fått smaka spik.

Lackfräsen har ju hårdmetallskär, det går kanske att köpa till till vissa elhyvlar, men är långt infrån standard.

En annan skillnad är hur man jobbar, med lackfräsen kan du jobba i alla riktningar, med hyveln bara rakt fram.

Lackfräsen är i grund och botten till just för att fräsa bort tunna lager lack, t.ex. en bordsskiva som ska lackas om. 0 - 0,3 mm är skalan på den. Man får en slät och jämn yta med lackfräsen.

Hyveln är inte lika exakt och du kan bara jobba i en riktning. skalan går kanske från 0-2mm i steg om 0,5mm. Kör en hel bordsskiva med den så har du snart ett antal spår rakt över bordsskivan som du sedan måste slipa, och du har nog inte bara tagit lacken utan kanske också en del av träet, inte så roligt på en skiva med intartia kanske.

Lackfräsen verkar ju hur bra som helst. Jag trodde handskrapning & speedheater var det enda alternativet för att skrapa färg men uppenbarligen inte. Nåväl - är lackfräsen rätt för följande jobb?

Kladdigt golv: Govlet i ett ett rum med trägolv lackades för en massa år sedan men det blev fel på något sätt, hela golvet blev kladdigt. När möbler har stått ett tag får man nästan dra loss dem. Planen är att hyra en golvslip och slipa och lacka, men man kanske ska lackfräsa först eller istället för att slipa?

Garagefasad: Ca 15 m2 garagefasad liggande fjällpanel ska målas om i samma färg.

Måla fönster: Vanlig klassisk ommålning av fönster i samma färg. Troligen skall ena rutan ersättas av energiglas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.