Angående problem med icke avstängd lackfräs.

Har varit med om samma sak. Knappen "sätts igen" så att den inte riktigt stängs av. Den blir helt enkelt svår att trycka fram i avstängt läge...detta pga av att det samlats små förgrester framför och delvis under.

Martin_B
Lackfräsen kan med fördel även användas för att ta ner ojämnheter på trä, lite som en hyvel, inte minst där man måste komma ända in till kanten och in i hörnen.

Hade stor användning av den när jag jämnade till bjälklaget och där elhyveln eller handhyveln inte kom åt. Man kan så klart alltid ta raspen men det är så otroligt mycket smidigare med lackfräsen. Slipmaskin kan man bara glömma i de fallen, lackfräsen slår den 10 gånger om till ändamålet.

Däremot måste man var vaksam på att inte vinkla den för då kan den göra spår och förstöra om man inte är försiktig. Bara man håller maskinen plant och kör med känsla så är den riktigt kanon även till det som jag nu har beskrivit.

• 0072400s_51n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 76e5231397e710e83dca0686ef6ab53e.jpg
    Skapa konto
Den övre med runda knoppen är den senaste modellen. Jag pratade med Metabo Sverige och maskinen är i princip densamma förutom utseendet (kolla damsugaruttaget oxå). Den senaste kommer med den platta systainerväskan, om det nu på något sätt är avgörande. Själv gav jag upp på Tyskland och körde senaste modellen på parallellimport via Duabhuset. Funka bra. Köp 10 extraskär direkt. Maskinen är guds gåva till alla GDS:are... Som någon annan skrev, tidsbesparingen är i det närmaste löjlig! Börja på 0 inställning, den kan hyvla också! Köp!

Jag beställde nyligen från Lefeld och fick den med vinkelhus i aluminium. På bilden saknas en del till dammsugaruttaget. Det följde med en adapter liknande den på nedre bilden som passar till rund slang. Den kommer i hantverkarväska, alltså inte Metabox.

Redigerat:
Martin_B
De har ju tydligen bytt vinkelslipen, säkert en nyare modell då ju. Är det samma prestanda på den tro?
Jag har den nedre förresten, beställde den från Toolstop för ett bra tag sedan, 1-2 år sedan eller nåt?

Här är förresten ytterligare en variant, man ser att motorhuset längst bak på vinkelslipen går ner en bit (det går liksom in lite på ovankant), det gör det inte på den som jag har exempelvis.

1240489708.jpg

Metabo byter nog bara vinkelslipen titt som tätt, allteftersom de får nyare modeller. Själva slipplattan antar jag är samma modell och passar då förmodligen på alla de vinkelsliparna.

Redigerat:
Martin_B
Förresten, om man nu har riktigt stora problem med att knappen sätts ingen, så kan man alltid låta den vara i on-läge, tejpa över den ordentligt och sätta en brytare längre bort på strömkabeln. Det kan ju inte vara farligare än en igensatt brytare som man ändå inte kan rubba när man väl vill stanna maskinen, för det om något lär ju kunna vara farligt om man nu snabbt behöver slå av maskinen och knappen är fast... då får man ju panik till slut och det tar extra sekunder att dra ut kontakten.
Det här fungerar naturligtvis inte om det finns återstartskydd.

Redigerat:
Sätts knappen även igen när den är kopplad till dammsugaren?

Martin_B
pär h skrev:
Sätts knappen även igen när den är kopplad till dammsugaren?
För mig har knappen faktiskt aldrig satts igen, vare sig när jag har kopplat in dammsugaren eller inte. Dock har jag nästan enbart kört horisontellt, så då skvätter det väl mest åt sidorna antar jag. Det är säkert mycket värre när man kör vertikalt på en vägg.

Men har man dammsugaren inkopplad så dammar det betydligt mycket mindre och skvätter lika mycket mindre också.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Även nya sätter igen fick jag erfara i dag. Kör på vägg. Rensa....

Har kört denna maskin på ett fernissat trägolv idag, kopplad till Festool Midi dammsugare. Funkar fint. Utsuget slammade igen en gång och det märktes snabbt. Hela maskinen blev full med smält fernissa och fick saneras. Tyvärr står inget i manualen om hur man gör det. Men så länge man håller koll på att utsuget fungerar är det lugnt.

Som alternativ till att ta in en golvfirma på detta blir det väldigt kostnadseffektivt. Nästa steg blir att slipa och behandla det spontade grangolvet.

En timme och 40 min senare, helt sjuk maskin. Rev bort översta skiktet men den fick tugga några mm plastmatta och lim. Yta som Hyvlad

20151030_210603.jpg
Skapa konto

Det blir lite slipmus eller multimaskinens spets för hörnen och sen är det färdigt för färg.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Var är denna lackfräs billigast idag? Tyskland eller England? Nån som kan länka och typ översätta maskin plus 10 skär.

FredrikR skrev:
[länk]
Dryga 2300:- ink frakt och 10 skär.
Tackar så mycket!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.